Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hier toch ook overuren uitbetaald. De eerste jaren was dit ook vrijwillig. Ook omdat ik me daar goed bij voelde. Maar nu wordt ieder kwartier genoteerd en betaald. En achteraf gezien moest ik dit veel vroeger geeist hebben.
Aan 150%. Fiscaal interessant voor de eerste 130 uren. Leuk extraatje van 500 euro netto per maand.
Ik begrijp soms niet wanneer ik hier hoge bruto lonen zie, en dan zeggen dat ze 50u per week werken en teveel belastingen betalen. Dan liever iets minder voor 38u en overuren laten betalen

Nee? "Ze hebben er voor gewerkt" is wel een heel belachelijke reden. Er zijn tal van mensen in de privé die 40 jaar band doen en misschien 1500 pensioen hebben zonder fancy groepsverzekering. Deel van hun pakket, dat staat toch niet expliciet vermeld? De combinatie van hoog pensioen en in het recente verleden ook nog vroeg op pensioen veroorzaakt de shitstorm. Klassiek Belgisch verhaal waarbij een deel dat iets later geboren is achter het net vist.

Ik vind dat helemaal geen belachelijke reden. De berekening van de ambtenarenlonen en de tantièmes zijn gewoon publiek toegankelijk. Lijkt mij dus iets dat je wel bewust weet als je solliciteert voor een job in het onderwijs en in het pakket gezien mag worden. Als je die job hebt gekozen lijkt het me logisch dat men na 40 jaar dit ook gewoon dan zo toepast.

Het contrast met een bandarbeider is correct, maar slechts in de mate dat het een voorbeeld is voor de ongelijkheid in heel onze maatschappij. Ik begrijp het punt dus niet zo goed. Pleit je voor alle lonen en pensioenen gelijktrekken? Dus de poetsvrouw met dienstencheques, de ir in een chemisch bedrijf en de leerkracht lager onderwijs volledig hetzelfde loon en voordelen?

Ik vind dat helemaal geen belachelijke reden. De berekening van de ambtenarenlonen en de tantièmes zijn gewoon publiek toegankelijk. Lijkt mij dus iets dat je wel bewust weet als je solliciteert voor een job in het onderwijs en in het pakket gezien mag worden. Als je die job hebt gekozen lijkt het me logisch dat men na 40 jaar dit ook gewoon dan zo toepast.
Maar dat is dan ook niet voor elke ambtenaar. Genoeg collega's die gewoon bediende zijn zonder groepsverzekering. Of contractuele ambtenaren.
Het contrast met een bandarbeider is correct, maar slechts in de mate dat het een voorbeeld is voor de ongelijkheid in heel onze maatschappij. Ik begrijp het punt dus niet zo goed. Pleit je voor alle lonen en pensioenen gelijktrekken? Dus de poetsvrouw met dienstencheques, de ir in een chemisch bedrijf en de leerkracht lager onderwijs volledig hetzelfde loon en voordelen?
Nee,
Wel pensioenen "gelijker" trekken op basis van het gewerkt aantal jaren. Dus de hogere pensioenen een beetje aftoppen. Waaronder dus ook mijn eigen pensioen en dat van mijn vader...

Basiskennis voor een Belg: een ambtenaar heeft een hoger pensioen dan een loontrekkende. Je mag best pleiten om dat te veranderen maar niet retroactief, er zijn meer dan genoeg mensen die hun loopbaankeuze minstens deels daarop gebaseerd hebben.

Beetje gokken op je eigen levensverwachting he. Denk je stokoud te worden, ga dan voor een ambtenarenpensioen. Denk je vroeg te sterven, ga dan voor de betere verloning in de privé.

Basiskennis voor een Belg: een ambtenaar heeft een hoger pensioen dan een loontrekkende. Je mag best pleiten om dat te veranderen maar niet retroactief, er zijn meer dan genoeg mensen die hun loopbaankeuze minstens deels daarop gebaseerd hebben.

Beetje gokken op je eigen levensverwachting he. Denk je stokoud te worden, ga dan voor een ambtenarenpensioen. Denk je vroeg te sterven, ga dan voor de betere verloning in de privé.

Fiscaliteit voor groepsverzekeringen is ook aangepast voor bestaande contracten.
Ik zie geen verschil met een mogelijke oefening ambtenarenpensioenen.

Waarom wordt er eigenlijk door de pers steeds de focus op uitkeringen, pensioenen en ambtenarenweddes gelegd? Dit met de bijhorende shitstorm want ambtenaren moeten gratis werken.

Is altijd hetzelfde.
De rijkste 1 procent van de wereldbevolking bezit meer dan de helft van alle rijkdom op de wereld.
Maar de media wil altijd iedereen tegen elkaar opzetten, ik heb er geen hoop meer in dat mensen ooit hun verstand zullen krijgen...

Mensen in de privé hebben gewoon andere voordelen. ( groepsverzekering, extralegale voordelen, bonussen, etc...) waardoor
deze tijdens hun loopbaan meer kapitaal kunnen opbouwen dan een ambtenaar. Is het pensioen van sommige ambtenaren te hoog? Misschien, maar om nu te zeggen dat 2500 euro een torenhoog pensioen is omdat het 15% meer is dan het mediaan loon? Ja hallo seg.

ik vind het echt raar dat een startende ir al direct gaat opzoeken wat er volgens zijn PC wettelijk is en wat niet in het kader van overuren. Wat doet dat er ook toe eigenlijk? Als daar nu in stond dat dat mocht, was je dan gelukkiger? Voorts moet je stoppen met je loon te vergelijken met anderen. Je zal wel altijd iemand vinden die meer dan jou verdient.
Zie het als een investering in je carrière. Geen schrik hebben om dit te bespreken met je baas, maar laat aub de regeltjes en de vergelijking met anderen achterwege.

Als je geen zin hebt in overuren dan raad ik je aan om weg te gaan bij je werkgever en je een job te zoeken bij de overheid: je zal dan geen collegas hebben met een arbeidersstatuut / lager diploma die meer verdienen en je zal mooi van 9 to 5 kunnen werken.

En dan kan je hier komen klagen dat je geen bonussen krijgt, je loon volgens baremas geregeld is en ze dringend de bedrijfswagens moeten afschaffen ;-)

Misschien omdat hij zelf aangeeft dat hij er zich niet goed bij voelt en dit gevoel graag een plaats zou geven? Hij is verdorie 6 maand aan het werk en je verwijt hem dat hij iets opzoekt. Erger nog: de wettelijke afspraken met PC's lijken mij dan nog de absolute basis van wat je best eens opzoekt. Kwestie dat je ongeveer kan inschatten of er misbruik van je wordt gemaakt of niet. De nuancering van zijn situatie (i.e. loon dat sneller kan stijgen, waardevolle expertise opdoen, extralegale pakketten,...) kan hij toch niet inschatten met zijn ervaring. Het enige rare is jouw wereldvreemde kijk op zijn situatie.

"Als je geen zin in onbetaald werk, neem dan ontslag". Goeien bal! Stuur gerust je CV door, ik zal je altijd en overal aanraden voor een functie met die houding. Ik neem aan dat je ook geen lid bent van de vakbond en hun zeker nooit een vraag hebt gesteld...

Fiscaliteit voor groepsverzekeringen is ook aangepast voor bestaande contracten.
Ik zie geen verschil met een mogelijke oefening ambtenarenpensioenen.
Fiscaliteit is iets compleet en fundamenteel anders dan het aanpassen van je pensioenregeling.
Aan de inhoud van je contract van je groepsverzekering op zich is niets gewijzigd.
Als men morgen de belasting op tweede verblijven verhoogt dan is dat niet hetzelfde als de onteigening van je tweede verblijf.

Fiscaliteit is iets compleet en fundamenteel anders dan het aanpassen van je pensioenregeling.
Aan de inhoud van je contract van je groepsverzekering op zich is niets gewijzigd.
Als men morgen de belasting op tweede verblijven verhoogt dan is dat niet hetzelfde als de onteigening van je tweede verblijf.

Onteigening is geen goede vergelijking.
Er kan wel (minder zwart/wit) een soort van solidariteitsheffing komen? Desnoods berekend op het deel van na de wijziging. Dan kan iedereen nog veranderen.
Bij groepsverzekering hield men geen rekening met voor en na.

Laatst bewerkt:
Nee,
Wel pensioenen "gelijker" trekken op basis van het gewerkt aantal jaren. Dus de hogere pensioenen een beetje aftoppen. Waaronder dus ook mijn eigen pensioen en dat van mijn vader...
Dus iemand die 4k bruto heeft zonder voordelen en iemand die 2.5k heeft met massa's voordelen waardoor die netto meer verdiend ga je zelfde pensioen geven?

Dan kunnen we beter allemaal voor dat laatste gaan maar de schuldenberg zal nog een pak groter worden

Misschien omdat hij zelf aangeeft dat hij er zich niet goed bij voelt en dit gevoel graag een plaats zou geven? Hij is verdorie 6 maand aan het werk en je verwijt hem dat hij iets opzoekt. Erger nog: de wettelijke afspraken met PC's lijken mij dan nog de absolute basis van wat je best eens opzoekt. Kwestie dat je ongeveer kan inschatten of er misbruik van je wordt gemaakt of niet. De nuancering van zijn situatie (i.e. loon dat sneller kan stijgen, waardevolle expertise opdoen, extralegale pakketten,...) kan hij toch niet inschatten met zijn ervaring. Het enige rare is jouw wereldvreemde kijk op zijn situatie.

"Als je geen zin in onbetaald werk, neem dan ontslag". Goeien bal! Stuur gerust je CV door, ik zal je altijd en overal aanraden voor een functie met die houding. Ik neem aan dat je ook geen lid bent van de vakbond en hun zeker nooit een vraag hebt gesteld...
Ik verwijt hem juist niets. Ik denk gewoon dat hij beter dit openlijk aankaart met zijn leidinggevende. Die zal hem hopelijk wel kunnen vertellen of deze overuren vergoed kunnen worden als deze structureel zijn of dat dit een investering is om door te groeien.

Goh, paar voorbeelden:
  • licentiate sinds verleden jaar op pensioen (gaf wiskunde in 6de): bruto pensioen EDIT: 4200 €
  • Secretaresse bij FSMA: netto pensioen van 2200 €
  • Directrice middelbare school: netto pensioen van 3600 € - gaat volgend jaar op pensioen
Ik dacht altijd dat FSMA geen overheid was? Officieel zijn dit toch geen statutaire ambtenaren en dus gewone bedienden of mis ik iets?

Ik dacht altijd dat FSMA geen overheid was? Officieel zijn dit toch geen statutaire ambtenaren en dus gewone bedienden of mis ik iets?
Vroeger was (dacht zelf een andere benaming - zal het haar eens vragen) dat een overheidsbedrijf, persoon in kwestie is daar gestart in de gouden tijden - heeft naast dat pensioen ook nog volgende voordelen:
  • hospitalisatieverzekering voor haar en haar partner, tot overlijden
  • extra tandverzekering met verhoogde bijdrage, tot overlijden
  • verhoogde terugbetaling voor alle medicatie die wordt voorgeschreven, tot overlijden
Hadden tijdens de loopbaan ook nog een zeer gunstige regeling voor betaalde ziektedagen (vanaf dag 1 starten met 666 dagen en elk jaar x aantal dagen erbij die je kon opsparen)

Laatst bewerkt:
1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Master communicatiewetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 / IT consulting
Huidige functie: Director business unit
Anciënniteit: 12
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-55

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6.005
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/-3300
Nettovergoedingen: 200 EUR
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm met abonnement
Maaltijdcheques: €7
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 5% bruto jaarloon door werkgever + 1000 EUR per maand door werkgever
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO 90 max 2000 EUR, winstdeelname (zeer beperkt, neem 3K/y bruto), alle mogelijke premietjes (250EUR sectorale, 500EUR consumptiecheques nu met corona, ....)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: as Mechelen-BXL
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 20m
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobility budget 1500 TCO (huidig: tesla S + elek fiets + flexdrive budget)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 dagen
Vakantiedagen (andere extra): 2
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Best wel wat prestatiedruk, maar binnen de perken.
Hoe vaak overuren te presteren: When necessary maar valt mee voor consultancy
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, intern en extern, budgetten relatief beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): ja maximaal

Verantwoordelijkheid over personeel: ja +/- 25 mensen

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Master communicatiewetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 / IT consulting
Huidige functie: Director business unit
Anciënniteit: 12
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50-55

Maand salaris (bruto): 6.005
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +/-3300
Nettovergoedingen: 200 EUR
BedrijfsGSM/laptop: laptop + gsm met abonnement
Maaltijdcheques: €7
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 5% bruto jaarloon door werkgever + 1000 EUR per maand door werkgever
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO 90 max 2000 EUR, winstdeelname (zeer beperkt, neem 3K/y bruto), alle mogelijke premietjes (250EUR sectorale, 500EUR consumptiecheques nu met corona, ....)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: as Mechelen-BXL
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 20m
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobility budget 1500 TCO (huidig: tesla S + elek fiets + flexdrive budget)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 dagen
Vakantiedagen (andere extra): 2
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Best wel wat prestatiedruk, maar binnen de perken.
Hoe vaak overuren te presteren: When necessary maar valt mee voor consultancy
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, intern en extern, budgetten relatief beperkt
Telewerk (buiten corona-periode): ja maximaal

Verantwoordelijkheid over personeel: ja +/- 25 mensen
Zeer mooi pakket en een dijk van een groepsverzekering, geen pensioen meer nodig in feite

Mobility budget is het hoogste dat ik hier al zag.

Zeer mooi pakket en een dijk van een groepsverzekering, geen pensioen meer nodig in feite

Mobility budget is het hoogste dat ik hier al zag.
Voordeel van die zaken zelf mee te kunnen bepalen (ben zelf ook lid van regiodirectie). We keren traditioneel ietwat lagere lonen uit maar proberen het totaalpakket zo interessant mogelijk te maken. Door nu hogere TCO te zetten voor fiscaal interessante full electrics, anticiperen we op flex income plan voor de werknemers, waardoor ze later (hopelijk) die hoge budgetten ook voor nuttigere dingen kunnen gaan aanwenden dan een dikke leasebak (wat nu wel gewoon het geval is) :)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master Handelswetenschappen - Finance & Risk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankwezen
Huidige functie: Kaderfunctie (officieel) Expert + Projectmedewerker (onofficieel)
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37-40

Maand salaris (bruto): 3900 (op loonbrief 3300 door flexbudget dus vermoed dat dit relevanter is)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Ongeveer 2100 EUR
Nettovergoedingen: 20€ door thuiswerk.
BedrijfsGSM/laptop: GSM + gsmabonnement via flexbudget
Maaltijdcheques: 170 euro/maand
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ik vermoed dat pensioenplan hieronder valt. Dit is op dit moment 10K waard en zal naar schatting 200K zijn op pensioenleeftijd. Indien onder groepsverzekering iets anders wordt verstaan, laat gerust weten.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 5.5K netto vaste bonus / jaar. In die 4 jaar heb ik eenmaal een bijkomende bonus gekregen van 1,5K netto.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
Via flexbudget een auto gekozen BMW 1 inclusief tankkaart. Hierdoor wordt mijn bruto maandloon van 3,9K verlaagd naar Ca. 3,3K.
Koersfiets geleased twv. 3,6K. Na 3j optie tot aankoop.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): Bankwerkdagen (5) in totaal kom ik aan een 32
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Vrijblijvend maar wordt niet verwacht.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50% telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ben eens benieuwd naar de reacties.
Zeker aangezien ik hier wel aan de onderkant zit qua loon voor mijn ervaring + diploma , anderzijds als ik vergelijk met websites zoals Stepstone en andere vergelijkingssoftware zit ik goed.
De bank waar ik werk is een grootbank in België die werkt met barema's, op dit moment zit ik 4j in hetzelfde team, intern switchen zal geen enorme stijging teweeg brengen vrees ik.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master Handelswetenschappen - Finance & Risk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4,5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankwezen
Huidige functie: Kaderfunctie (officieel) Expert + Projectmedewerker (onofficieel)
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37-40

Maand salaris (bruto): 3900 (op loonbrief 3300 door flexbudget dus vermoed dat dit relevanter is)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Ongeveer 2100 EUR
Nettovergoedingen: 20€ door thuiswerk.
BedrijfsGSM/laptop: GSM + gsmabonnement via flexbudget
Maaltijdcheques: 170 euro/maand
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ik vermoed dat pensioenplan hieronder valt. Dit is op dit moment 10K waard en zal naar schatting 200K zijn op pensioenleeftijd. Indien onder groepsverzekering iets anders wordt verstaan, laat gerust weten.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 5.5K netto vaste bonus / jaar. In die 4 jaar heb ik eenmaal een bijkomende bonus gekregen van 1,5K netto.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
Via flexbudget een auto gekozen BMW 1 inclusief tankkaart. Hierdoor wordt mijn bruto maandloon van 3,9K verlaagd naar Ca. 3,3K.
Koersfiets geleased twv. 3,6K. Na 3j optie tot aankoop.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 7
Vakantiedagen (andere extra): Bankwerkdagen (5) in totaal kom ik aan een 32
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig
Hoe vaak overuren te presteren: Vrijblijvend maar wordt niet verwacht.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50% telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ben eens benieuwd naar de reacties.
Zeker aangezien ik hier wel aan de onderkant zit qua loon voor mijn ervaring + diploma , anderzijds als ik vergelijk met websites zoals Stepstone en andere vergelijkingssoftware zit ik goed.
De bank waar ik werk is een grootbank in België die werkt met barema's, op dit moment zit ik 4j in hetzelfde team, intern switchen zal geen enorme stijging teweeg brengen vrees ik.

BNP? Wat voor functie doe je?

Terug
Bovenaan