Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zijn er mensen (ingenieurs) die ook overuren betaalt zijn?

Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.
Ik werk momenteel nog aan een basisloon voor een starter.

Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.

Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.

Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.

Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.

Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Wat denken jullie? Zou ik dit kunnen aankaarten aan mijn manager?
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.
Hier ook ingenieur, een oude zak van > 50 jaar
Die overuren ga je niet uitbetaald krijgen, ik denk wel dat het aan jou is om te bepalen wat acceptabel is.
Wachtdienst is meestal wel financieel (of met recuperatie) geregeld volgens mij.

Je carrièrepad is anders dan dat van een arbeider. Beschouw de efforts die je doe als een investering. Maar die investering doe je wel bij een bedrijf waar jij je goed voelt.

Ik ben net 6 maand aan het werk en kom van school en ik heb een hands-on ingenieursfunctie bij een multinational waarbij ik mede verantwoordelijk ben voor het draaiende houden van 3 grote machinelijnen.

Tijdens mijn werk moet ik vaak depannages leiden aan machines en het komt steeds vaker en voor, door de groeiende verantwoordelijkheid, dat ik lang moet overwerken omdat storingen soms niet in 123 opgelost zijn. In de toekomst kunnen ze me zelfs nog 's nachts opbellen.

Ik denk dat ik soms weken van 50-60 uur werk en zelfs op kerstavond en oudjaar heb ik 12 uren gewerkt. Dit is zeker niet elke week zo, maar met periodes. Volgens de federale wetgeving van het PC zou ik vanaf 38 uur overuren of overloon moeten krijgen en max. 49 uur per week mogen werken.

Het is geen strikte verplichting dat ik zoveel werk. Maar doordat er een schaarste is aan technisch personeel is moeten we soms wel een beetje onze verantwoordelijkheid nemen. Daardoor ben ik vrij flexibel en wil ik het bedrijf helpen. En anders raak ik ook gewoon niet door mijn werk die losstaat van storingen.

Deze lange depannages doe ik samen met techniekers (arbeiders), die wel overuren betaalt krijgen (150%) en ik werk evenveel mee. Techniekers verdienen zo op het einde van de maand veel meer dan mij, terwijl ik evenveel, of soms meer uren doe, met meer verantwoordelijkheid, voor minder compensatie.

Dit begint voor mij wel een beetje frustrerend te worden, want ik wil ook niet van me laten profiteren en ik offer er toch ook wel serieus wat vrije tijd voor op als ik vaak om 20h pas thuiskom.
Hoe zou ik dit het beste doen? Ik wil ook niet als "snotneus" verkeerd overkomen.
Ik werk als field service engineer en ik krijg geen overuren betaald.

Ik heb het persoonlijk wel aangekaart bij mijn manager omdat ik het toch vond dat ze hier transparanter over mochten zijn tijdens de sollicitatie. Zeker omdat ik mijn netwerk redelijk wat heb uitgebreid en ondertussen een aantal FSE’s ken die wel extra (netto) toeslagen krijgen en hun overuren wel uitbetaald krijgen.

Verder ken ik process engineers bij chemische bedrijven in België werken, zij krijgen geen overuren uitbetaald, maar zijn wel ‘kaderleden’ en geen bediende.

Zo'n grotere sprongen bij dezelfde werkgever gebeuren wel in geval van een serieuze promotie, maar ik denk dat je dat inderdaad niet realistisch mag verwachten in dezelfde job, bij horizontale verschuivingen of situaties waarbij je slechts iets meer verantwoordelijkheid krijgt.
Niet altijd waar. Het gebeurt vaker bij een verticale promotie dat je je eerst moet bewijzen en dat je enkel het bijhorende extra-legale pakket meteen krijgt. Enkele maanden nadien krijg je dan eventueel ook je bruto opslag.

Hier ook ingenieur. Afhankelijk van de klant en het project worden overuren uitbetaald of niet.
  • Weekendwerk wordt altijd vergoed en shiftwerk soms.
  • Structurele overuren gedurende een lange periode (belangrijke fase project) kunnen soms (in samenspraak met de klant) ingegeven worden en terugbetaald worden cash of recup.
  • Gewone sporadische (niet structureel) overuren dienen flexibel teruggenomen te worden (bv. vrijdag namiddag reeds starten aan je weekend).

De procesingenieurs bij ons krijgen ook geen overuren. Men laat wel toe dat deze op andere dagen iets vlugger vertrekken en/of later beginnen.
Ik vind dat je nogal snel claimed dat de techniekers meer verdienen dan jou en dat zal misschien mogelijk zijn als men naar pure cash kijkt, maar je zegt zelf al dat jij een wagen hebt. Krijgen de techniekers een bedrijfswagen? Als je bij ons met de ingenieurs praat verdienen die zogezegd ook peanuts vergeleken met shiftpersoneel uit productie. Ze vergeten dan wel alle extralegale voordelen die zij ontvangen te vermelden.

Men mag ook niet vergeten dat het momenteel zeer moeilijk is voor goede techniekers of in het verlengde daarvan mensen met een bepaalde technische opleiding zoals pakweg lassers, te vinden. Als je die mannen niet genoeg geeft zal een ander bedrijf dat wel geven.

[persoonlijke mening]
Ik begrijp je frustratie wel maar aan de andere kant als je vindt dat de techniekers betere voorwaarden hebben kan je altijd een jobwissel doen...
De reden dat je voor je huidige functie gekozen hebt zal wel een reden hebben zeker. Of heb je dat alleen gedaan voor de status...?
[/persoonlijke mening]

In mijn vriendenkring zijn vorig jaar 3 industrieel ingenieurs afgestudeerd. Één hiervan krijgt zijn overuren uitbetaald, alle 3 doen ze weinig tot geen overuren. (Werken bij kmo’s in West-Vlaanderen.)

@NickVO28
Het is een cliché, maar er zit zeker waarheid in: het belangrijkste is dat je de eerste jaren ervaring op doet. Het loon zal wel volgen.
En als het niet volgt, dan kijk je verder. Maar het gras is niet altijd groener aan de overkant.
Langs de andere kant mag je je ook niet zomaar laten doen (overuren), het is een moeilijk evenwicht de eerste jaren. Ik zou dit ook eens met je leidinggevende bespreken.

Je bent begonnen aan €2600, na 6 maanden reeds €2900. Volgend jaar wellicht weer een verhoging. De ingenieurs (burgerlijk/industrieel/bio) in mijn team die aan €2900 bruto zitten, hebben 2 à 3 jaar ervaring.
Je krijgt dus een competitieve verloning zoals dat wordt gezegd in vacatures. ;-)

Hier is geen discussie over tenzij je idee van basisloon heel ferm mis is. Jij moet voor elk extra gewerkt uur Overloon/recup krijgen. Minder dan dat is misbruik van jou. Je kan dat eens toelaten, maar niet meer dan dat.

Je bent begonnen aan €2600, na 6 maanden reeds €2900. Volgend jaar wellicht weer een verhoging. De ingenieurs (burgerlijk/industrieel/bio) in mijn team die aan €2900 bruto zitten, hebben 2 à 3 jaar ervaring.
Tenzij daar nog speciale extra-legale voordelen bijhoren (wagen), vind ik dat echt niet zo veel.
Ik had in 1997, na drie jaar werken, net geen 3000 EUR
En het gemiddelde startersloon van een Ir (kviv-norm, gebaseerd op grootschalige enquête onder ingenieurs) was toen 2100 EUR.
En de gezondheidsindex bedraagt nu 158 met als referentie 100 in 1996.
Ik ben gestart in een echt crisisjaar, ik had enkele vrienden die aan echt lage lonen gestart zijn (1600 EUR per maand) omdat ze niets anders vonden, als IT-er, maar met de gezondheidsindex toegepast was ook dat nog 1600*158/100 dus ongeveer 2500 EUR

@JPV: niet wat streng?

Een klokkijkende startende ingenieur die gaat zwaaien met overuren, kan dan evengoed zijn carrière begraven.
Hij helpt via extra uren op flexibele wijze als technieker andere techniekers die veel beter betaald worden net omdat ze dezelfde overuren doen.

In de huidige markt, als hij zijn werk goed doet en de overuren niet het gevolg zijn van gebrek aan kennis/ervaring, is dat misbruik. Wettelijk gezien en moreel gezien.

Hier is geen discussie over tenzij je idee van basisloon heel ferm mis is. Jij moet voor elk extra gewerkt uur Overloon/recup krijgen. Minder dan dat is misbruik van jou. Je kan dat eens toelaten, maar niet meer dan dat.

Niet iedereen werkt bij de vakbond of de overheid...

In mijn contract staat letterlijk "het werkschema is indicatie en niet bindend". Ja, je kan lastig doen. Maar opslag, promotie of zakken bonussen zijn ook niet wettelijk verplicht...

Wat dacht je van het concept geven en nemen?

In mijn contract staat letterlijk "het werkschema is indicatie en niet bindend". Ja, je kan lastig doen. Maar opslag, promotie of zakken bonussen zijn ook niet wettelijk verplicht...

Wat dacht je van het verschil tussen jouw loon en een basisloon? Dat is de key. In jouw geval is het weekschema indicatief omdat je een goed loon hebt.

Zoals gezegd: je kan dat eens doen bij hoge nood. Maar niet omdat er een structureel tekort is.

Bij Nick is het geven en niks terug krijgen hé.

Wat dacht je van het verschil tussen jouw loon en een basisloon? Dat is de key. In jouw geval is het weekschema indicatief omdat je een goed loon hebt.

Zoals gezegd: je kan dat eens doen bij hoge nood. Maar niet omdat er een structureel tekort is.
Heeft altijd in mijn contract gestaan. Ook toen ik nog een habbekrats verdiende... maar goed.

Je kunt hopen op eerst geld en dan er voor werken of omgekeerd.

Gewoon af en toe eens niet opdagen en alles in de shit laten draaien. Optie 1) eris geen probleem en moet er eigenlijk niet zijn, optie 2) je toont dat je onmisbaar bent en je zegt dat je niet elke avond gratis kunt werken.

Problem solved.

Er is natuurlijk een groot verschil tussen met je voeten laten spelen en continue veel overuren doen zonder deftige vergoeding en jezelf flexibel opstellen.

Tenzij daar nog speciale extra-legale voordelen bijhoren (wagen), vind ik dat echt niet zo veel.
Ik had in 1997, na drie jaar werken, net geen 3000 EUR
En het gemiddelde startersloon van een Ir (kviv-norm, gebaseerd op grootschalige enquête onder ingenieurs) was toen 2100 EUR.
En de gezondheidsindex bedraagt nu 158 met als referentie 100 in 1996.
Ik ben gestart in een echt crisisjaar, ik had enkele vrienden die aan echt lage lonen gestart zijn (1600 EUR per maand) omdat ze niets anders vonden, als IT-er, maar met de gezondheidsindex toegepast was ook dat nog 1600*158/100 dus ongeveer 2500 EUR
Zowel NickVO28 als de ingenieurs in mijn team kunnen genieten van een vergelijkbaar uitgebreid extra-legaal pakket, daarom dat ik enkel op het brutoloon de focus legde.

Maar de ingenieurs in mijn team kunnen jaarlijks rekenen op minstens 3 à 4% opslag (afhankelijk van hun prestaties) en ik heb zo een vermoeden dat dat bij NickVO28 niet anders zal zijn.

Er zijn nog plekken om als startende ingenieur meer te krijgen, maar die zijn dun bezaaid. Zo uit het hoofd: (petro)chemie, off-shore, energie, sommige farma bedrijven,... Maar daar zit bijna nooit een wagen bij.

De spilindex wordt in februari terug overschreden = ambtenarenweddes stijgen met 2%.

Jammer dat de privé niet direct mee volgt.
PC200 deze maand "slechts" indexering van 3,58% terwijl inflatie 5% is. En nu zullen we terug een jaar later volgen.
Even nog hierover: "de privé" bestaat niet als je het over indexatie hebt. Slechts een kwart van de werknemers heeft een jaarlijkse indexering in januari, de meeste volgen een spilindex systeem vergelijkbaar met de overheid.

Bijlagen

• Screenshot_20220106-062615.jpg
    Screenshot_20220106-062615.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 22
Terug
Bovenaan