Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En naar beneden getrokken door wie 23 is. Een carriere duurt hoe lang? 30 35 jaar? Daarna nog wat jaren uitbollen. Je loon stijgt het snelst in het begin. Ik zou denken dat gemiddeld gezien je op het gemiddelde zit rond je 40...

Dus een master met 5500 rond je 40 lijkt gemiddeld. Pak nog 45 voor de zekerheid.
5500 rond 40 lijkt me inderdaad correct.
Er zijn meer 30-65ers dan 23-30ers he.

Dus de statistieken zeggen dat 5500 gemiddeld is voor een master, daar zitten dan 7 twintigers tussen en 35 30+ers.

Van de 28 jarigen kan je dus niet zeggen dat ze gemiddeld 5500 hebben, het zal een stuk lager zijn.

Maar mijn begrijpend lezen is slecht en ik denk dat we allebei aan hetzelfde eind trekken :D

OT: ik ben zeker niet afgunstig hoor, het is namelijk zo dat geld op zich me minder interesseert dan bv. Vakantie, werkplezier, ...
Wat ik wel belangrijk vind is dat ik genoeg gewaardeerd wordt, en bij bedrijven hangt dat nu eenmaal vaak af van verloning.

Zou het brutoloon van leerkrachten (masters) middelbaar onderwijs niet ongeveer de mediaan voor masters benaderen?

Met de natte vinger:
  • een beetje hoger bij de start van de loopbaan (€3250 t.o.v. €3000 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • een beetje lager na 10 jaar carrière (€4156 t.o.v. €4500 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • een beetje lager na 20 jaar carrière (€5141 t.o.v. €5500 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • en ongeveer hetzelfde na 36 jaar carrière (€5928 t.o.v. €6000 voor de mediane werknemer met een masterdiploma).

Een leerkracht heeft natuurlijk geen extralegale voordelen, wat maakt dat ze volgens mij wel een stuk onder de mediaan zitten qua nettoloon. Wat denken jullie?

Leuk om te lezen allemaal hier!
Hierbij mijn eerste bijdrage:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: MIddelbaar TSO (Handel)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 (Zelfstandig geweest , nadien 2J Account manager regio Limburg / antwerpen)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: District manager BELUX
Anciënniteit: 1 jaar in functie, 4 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38,75
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38-70u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3865,31
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2489,93 (inclusief bonus €4054,25 zie hieronder)
Nettovergoedingen: =€125 netto vergoeding + €105 garage en internet vergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop en tablet
Maaltijdcheques: 6,55€ + onkostenrekening , simpel gezegd is elke maaltijd / drank / hotel terugbetaald. zowel voor alleen als met klanten.
Dit is afhankelijk van de periode 200-1500 euro per maand.
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): JA
Hospitalisatieverzekering: ja + Ambulante verzekering : kosten medicatie en dokter, bril... terugbetaald tot 1250 euro per jaar.
Andere voordelen (bonus):

Jaarbonus afhankelijk van target.
Dit jaar: 40% groei bussiness tov 2020 --> 40%groei -->Bonus 90% bruto jaarloon (op 12 maanden)
3865x12 = 46380 / 46380*0,9 = 41742BRUTO --> Netto?? 41742 *0.45 = €18783,9. /12 = €1565,25
Dit is een schatting ( eerste jaar bij werkgever)

Uitbetaling februari 2022

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Heel BELUX , Home office based , kantoren in Limburg.
Afstand woon/werk in km's: 40 000 - 60000km per jaar
Afstand woon/werk in tijd: naar kantoren 40min.
Eigen auto nodig voor het werk:/
Verplaatsingsvergoedingen:/
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type SKODA kodiak, tankkaart onbeperkt BE en LU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 + 6adv
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk met in drukke periodes overnachtingen dit jaar ongeveer 30 overnachtingen.
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress / goede manager
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld , drukke periodes vaak op hotel in binnenland.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt , Nu bijvoorbeeld elke week 2u Franse les tijdens de uren.
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > Planning volledig zelf te bepalen. Mijn Sales manager werkt niet in België.
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja 1 Technisch commerciële man , momenteel is deze positie niet ingevuld.

Conclusie

Ik werk voor een Amerikaanse Multinational.
Al bij al zeer tevreden dat ik deze stap genomen heb vorig jaar in September.
Enige minpunt is voor mij dat we in Europa een vrij vlakke structuur hebben en dat dit op kortere termijn weinig doorgroeimogelijkheden biedt.
Volgende stap zou voor mij een Sales manager functie zijn met een hoger vast loon , 6000+Bruto.

Binnen een paar jaar dus misschien veranderen , momenteel content ;).
We zien wel.

Pretttig eindejaar alvast iedereen!
Welke sector/wat verkoop je? Mooi pakket!

1. PERSONALIA
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 (Zelfstandig geweest , nadien 2J Account manager regio Limburg / antwerpen)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2489,93 (inclusief bonus €4054,25 zie hieronder)
Maaltijdcheques: 6,55€ + onkostenrekening , simpel gezegd is elke maaltijd / drank / hotel terugbetaald. zowel voor alleen als met klanten.
Hospitalisatieverzekering: ja + Ambulante verzekering : kosten medicatie en dokter, bril... terugbetaald tot 1250 euro per jaar.

Dit jaar: 40% groei bussiness tov 2020 --> 40%groei -->Bonus 90% bruto jaarloon (op 12 maanden)
3865x12 = 46380 / 46380*0,9 = 41742BRUTO --> Netto?? 41742 *0.45 = €18783,9. /12 = €1565,25

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Heel BELUX , Home office based , kantoren in Limburg.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type SKODA kodiak, tankkaart onbeperkt BE en LU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk met in drukke periodes overnachtingen dit jaar ongeveer 30 overnachtingen.
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld , drukke periodes vaak op hotel in binnenland.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt , Nu bijvoorbeeld elke week 2u Franse les tijdens de uren.
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > Planning volledig zelf te bepalen. Mijn Sales manager werkt niet in België.
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja 1 Technisch commerciële man , momenteel is deze positie niet ingevuld.

Conclusie

Enige minpunt is voor mij dat we in Europa een vrij vlakke structuur hebben en dat dit op kortere termijn weinig doorgroeimogelijkheden biedt.
Volgende stap zou voor mij een Sales manager functie zijn met een hoger vast loon , 6000+Bruto.

We zien wel.

Welke producten verkoop je dan? Die bonus is wel stevig, basisloon is ook best ok...

Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar zoals HR het mij uitlegde zou het mogelijk zijn geld te ontlenen (tegen idd een vaste kost, bijv. 2%). Je zou wel ondertussen nog aanspraak maken op de rente "as if" je kapitaal zou zijn blijven zitten in groepsverzekering. Dit laatste weet ik wel niet zeker of ze dat zelf juist begrepen hebben, hiervoor moet ik zelf eens bellen naar de verzekeraar.
Ik denk ook dat gewoon lenen op de markt een goedkopere interestvoet zal opleveren, maar dit is mooi als je bijv. over je leenbare maximum wilt gaan.
Ik heb zo ook wat geld geleend. 75 kEUR. Je betaalt er rente op maar aan de andere kant kan je idd aanspraak maken op de rente van dat kapitaal. De reden waarom ik dat deed - in de nadagen van de financiële crisis - was om een deel van mijn kapitaal in eigen handen te hebben.

Zou het brutoloon van leerkrachten (masters) middelbaar onderwijs niet ongeveer de mediaan voor masters benaderen?

Met de natte vinger:
  • een beetje hoger bij de start van de loopbaan (€3250 t.o.v. €3000 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • een beetje lager na 10 jaar carrière (€4156 t.o.v. €4500 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • een beetje lager na 20 jaar carrière (€5141 t.o.v. €5500 voor de mediane werknemer met een masterdiploma)
  • en ongeveer hetzelfde na 36 jaar carrière (€5928 t.o.v. €6000 voor de mediane werknemer met een masterdiploma).

Een leerkracht heeft natuurlijk geen extralegale voordelen, wat maakt dat ze volgens mij wel een stuk onder de mediaan zitten qua nettoloon. Wat denken jullie?
Niet elke "leerkracht" heeft 501. Sommigen hebben een andere schaal.

Ik heb 502 en collega's met bachelor 316...

For fuck sake :rofl:
Ik ga gewoon stoppen met hier te kijken.
Ik begin me af te vragen waarom ik de moeite heb gedaan om een master te halen als je met een TSO diploma 4k net + wagen kan krijgen of met een bachelor 6k bruto.

Het grote aantal kilometers is inderdaad wel een minpunt maar de vergoeding vind ik enorm.
Je vergeet ook wel ff te vermelden dat hij zelfstandig is geweest. Imo kan dat een veel relevantere ervaring zijn dan een diploma voor een sales functie.

Met de natte vinger:

Klopt volgens mij voor het grootste deel. Grootste minpunt aan leerkracht zijn: doorgroeimogelijkheden nihil. Zou niets voor mij zijn. Denk ook dat het in het begin een vrij stresserend beroep is, voor een klas staan en beslissen over iemands toekomst.

Denk dat je in de privésector meer het heft in eigen handen kan nemen. Willen = meestal groeien. Leerkracht zijn is volgens mij een passie en een mooi beroep. Veel verlof ook. Maar je moet tevreden zijn met wat je hebt en voor een gemiddelde master is dat wel vrij middelmatig.

Sales is inderdaad een gevalletje apart. Wil ook nog even vermelden dat ik zeker niet bedoel dat de mensen die hier hun lonen posten dit niet verdienen, voor mijn part mag iedereen miljonair zijn, zolang het legaal verdiend wordt.

Toevallig deze post op /r/belgium tegengekomen vandaag.

Heel interessant om te lezen want dit is een volledig andere demografie dan deze die we op dit topic zien. Het is dus inderdaad duidelijk dat hier vooral overachievers en de hogere lonen gepost worden. Een beetje zoals we verwacht hadden.

In sales kan je gewoon vaak het meeste geld verdienen. Is niet altijd eerlijk want ieder departement in een bedrijf is essentieel maar sales staat het dichtst bij het doel van een bedrijf en dat is omzet genereren. Is ter gelijk ook het gemakkelijkste departement om performance te tracken volgens mij. Meer zwart op wit kan je niet hebben.

Zonder een heksenjacht te ontketenen mag men wel stellen dat het aantal vakantiedagen, het hoge pensioen en de uurregeling waardevolle voordelen zijn. Die vakantiedagen vermeld men steeds maar die andere zaken worden zelden vermeld.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Conclusie

We zien wel.

Een groei van 40% is natuurlijk wel fantastisch, mogen we vragen welke sector? Heel mooi pakket uiteraard.

Ik begin me af te vragen waarom ik de moeite heb gedaan om een master te halen als je met een TSO diploma 4k net + wagen kan krijgen of met een bachelor 6k bruto.

Het grote aantal kilometers is inderdaad wel een minpunt maar de vergoeding vind ik enorm.
Of zelf met een BSO diploma, veel masters gaan nooit die 4K netto bereiken. Verkopen is opbrengst genereren. Hoe je het ook draait of keert en sales kan gaan van massaverkoop van domme simpele zaken zoals schoonmaakproducten tot complex maatwerk zoals bv vrieslijnen voor de voedingsindustrie.
Zonder een heksenjacht te ontketenen mag men wel stellen dat het aantal vakantiedagen, het hoge pensioen en de uurregeling waardevolle voordelen zijn. Die vakantiedagen vermeld men steeds maar die andere zaken worden zelden vermeld.
Ja als je dan ziet dat sommigen maar 26 dagen vakantie op een heel jaar hebben, een leerkracht/docent/onderwijzer heeft er al 30 gedurende het schooljaar. We zwijgen dan nog over de lesvrije dagen. Ik gok dat het totaal aantal kan oplopen tot 60-70 dagen/jaar. Uiteraard veel afhankelijk van de vakken en voorbereiding, maar dat is kwestie van goed te plannen...

Mijn werkgever is een Amerikaanse machineproducent.
Wij zitten in bepaalde Nichemarkten van Industrie , voeding tot bouw.

Ik werk voor de grootste afdeling die machines maken voor de bouw.
Deze worden via Distributie (groothandel) naar de eindklanten verkocht.

Mijn job bestaat er uit deze business te laten groeien via mijn distributeurs,
Contacten te leggen met eindklanten en producenten van materialen die verwerkt worden met onze machines.

Vorig jaar realiseerden we in België een groei van 20%.
Mijn target dit jaar was 4% groei.
We hebben echter een groei van 40% gerealiseerd. (Op de groei van vorig jaar..)
In machine-normen is dit een enorme groei, vandaar ook de buitengewone bonus dit jaar.

Om jullie een idee te geven,
Samen met mijn Collega van Nederland doen wij samen in de Benelux een omzet van bijna 10mil dit jaar.
Wij zijn ook het enige aanspreekpunt en werken eigelijk volledig autonoom.

Ik vind eigenlijk mijn vast loon zeker niet overdreven voor de verantwoordelijkheid die ik heb.
Ik onderhandel over marges, hoeveelheden ,promoties in Eng/Frans/Nederlands.
Ook is het in onze business erg belangrijk een lange termijn visie uit te werken op de volledige markt van het Land.

Grts

Mijn werkgever is een Amerikaanse machineproducent.
Wij zitten in bepaalde Nichemarkten van Industrie , voeding tot bouw.

Ik werk voor de grootste afdeling die machines maken voor de bouw.
Deze worden via Distributie (groothandel) naar de eindklanten verkocht.

Mijn job bestaat er uit deze business te laten groeien via mijn distributeurs,
Contacten te leggen met eindklanten en producenten van materialen die verwerkt worden met onze machines.

Vorig jaar realiseerden we in België een groei van 20%.
Mijn target dit jaar was 4% groei.
We hebben echter een groei van 40% gerealiseerd. (Op de groei van vorig jaar..)
In machine-normen is dit een enorme groei, vandaar ook de buitengewone bonus dit jaar.

Om jullie een idee te geven,
Samen met mijn Collega van Nederland doen wij samen in de Benelux een omzet van bijna 10mil dit jaar.
Wij zijn ook het enige aanspreekpunt en werken eigelijk volledig autonoom.

Ik vind eigenlijk mijn vast loon zeker niet overdreven voor de verantwoordelijkheid die ik heb.
Ik onderhandel over marges, hoeveelheden ,promoties in Eng/Frans/Nederlands.
Ook is het in onze business erg belangrijk een lange termijn visie uit te werken op de volledige markt van het Land.

Grts
Denk idd dat je er meer kunt uithalen hoor. Ter indicatie; mijn team bestaat uit 11 verkopers en 1 sales manager voor de Benelux. Afgelopen kwartaal was ons target €10 miljoen. Onderstaand is mijn pakket, en ik ben de minst betaalde in het team.

Ook eens een update geven nu ik een volledig zicht heb op mijn pakket en het bonussysteem snap.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Biomedische laboratoriumtechnologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 maand (gestart 1 Juni)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Life Sciences
Huidige functie: Account Manager
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): €3082
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2150 (zonder dagvergoeding)
Nettovergoedingen: €265/maand en €10/dag wanneer naar klant
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (geen idee, er gaat €47 van mijn salaris iedere maand)
Hospitalisatieverzekering: AG insurance
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
100% target = €10750/jaar bonus
150% target = €30000/jaar bonus
0,5% commisie op sales buiten klantenlijst (telt niet bij target)
Ben 1 Juni begonnen en schat dat ik dit jaar ongeveer €6000-€7000 bonus zal hebben in totaal.
Bonus wordt per kwartaal uitbetaald.

Ook af en toe krijgen we een recognition payment van 1 week salaris (reeds 2,5x ontvangen, blijkbaar 7 in totaal sinds start corona)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: thuis
Afstand woon/werk in km's: 0
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Seat Tarraco, VAA €320 (compensatie in nettovergoeding)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, wel niet slim om bvb in Q4 verlof te nemen ivm drukte
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: met periodes
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): altijd telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

For fuck sake :rofl:
Ik ga gewoon stoppen met hier te kijken.

Het is hier een beetje gelijk Instagram alleen ist om ter meest in plaats van om ter minst. Het plebs staat erbij en kijkt ernaar :rofl:

Waarom reageren jullie toch zo verbaasd? Dit is een perfect normaal pakket in de sales, zeker na zijn extra toelichting. Ik vind zijn base salary zelfs wat aan de lage kant. Daar zit zeker nog wat rek op.

Ik heb het gevoel dat enkele mensen niet goed begrijpen hoe de business wereld in elkaar steekt. Voor mij is het helder waar het (grote) geld zit, maar aan de reacties te lezen ben ik misschien wat te naïef en is het blijkbaar toch niet algemeen bekend onder de bevolking.

Slechts 26 dagen verlof, 60k km per jaar op de baan, 30 overnachtingen per jaar niet in uw eigen bed slapen, en dat alles met een kind thuis.
Het loon en de voordelen zijn mooi, maar laat ons niet doen alsof er op andere vlakken geen opofferingen worden gedaan.

Ik heb het gevoel dat enkele mensen niet goed begrijpen hoe de business wereld in elkaar steekt. Voor mij is het helder waar het (grote) geld zit, maar aan de reacties te lezen ben ik misschien wat te naïef en is het blijkbaar toch niet algemeen bekend onder de bevolking.
Het grote geld zit voor "ongeschoolden" doorgaans in zware, fysieke arbeid.
En voor veel hooggeschoolden zit het ergens rond hun pensioen.

Misschien ben je idd naïf over wat wél bekend is onder de bevolking?

Want hier post misschien 10% een "normaal" loon dat wél haalbaar is voor 50% van de bevolking en de overige 90% zijn de uitzonderingen die veel kunnen bereiken dankzij
- een diploma waarvan een tekort is op de arbeidsmarkt (en laat ons eerlijk zijn, wiskundig inzicht is iets wat je hebt of niet. Dus ingenieur, statisticus, master studies in een It-richting,... is NIET haalbaar voor de doorsnee 50% van de jongeren die wél hogere studies aan kan)
- geluk gecombineerd met ambitie
- de durf hebben het beste loonpakket na te streven door bij te studeren, regelmatig van werkgever te veranderen,...

Terug
Bovenaan