Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
En nooit onderschatten hoe veel rek er effectief zit op die vorken. Als ze je echt willen na 3-5 gesprekken dan heeft echt niemand nog zin om heel de recruiting molen terug aan te zwengelen voor een paar euro meer of minder (afhankelijk van grote van het bedrijf ofc)

Dit inderdaad. Als ze het niet upfront vragen en je zit 3-5 rondes verder kan je wel veronderstellen dat ze bereid zijn om je een competitief bod te doen.

Leuk om te lezen allemaal hier!
Hierbij mijn eerste bijdrage:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: MIddelbaar TSO (Handel)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 (Zelfstandig geweest , nadien 2J Account manager regio Limburg / antwerpen)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: District manager BELUX
Anciënniteit: 1 jaar in functie, 4 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38,75
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38-70u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €3865,31
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2489,93 (inclusief bonus €4054,25 zie hieronder)
Nettovergoedingen: =€125 netto vergoeding + €105 garage en internet vergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop en tablet
Maaltijdcheques: 6,55€ + onkostenrekening , simpel gezegd is elke maaltijd / drank / hotel terugbetaald. zowel voor alleen als met klanten.
Dit is afhankelijk van de periode 200-1500 euro per maand.
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): JA
Hospitalisatieverzekering: ja + Ambulante verzekering : kosten medicatie en dokter, bril... terugbetaald tot 1250 euro per jaar.
Andere voordelen (bonus):

Jaarbonus afhankelijk van target.
Dit jaar: 40% groei bussiness tov 2020 --> 40%groei -->Bonus 90% bruto jaarloon (op 12 maanden)
3865x12 = 46380 / 46380*0,9 = 41742BRUTO --> Netto?? 41742 *0.45 = €18783,9. /12 = €1565,25
Dit is een schatting ( eerste jaar bij werkgever)

Uitbetaling februari 2022

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Heel BELUX , Home office based , kantoren in Limburg.
Afstand woon/werk in km's: 40 000 - 60000km per jaar
Afstand woon/werk in tijd: naar kantoren 40min.
Eigen auto nodig voor het werk:/
Verplaatsingsvergoedingen:/
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type SKODA kodiak, tankkaart onbeperkt BE en LU

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 + 6adv
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk met in drukke periodes overnachtingen dit jaar ongeveer 30 overnachtingen.
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig stress / goede manager
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld , drukke periodes vaak op hotel in binnenland.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt , Nu bijvoorbeeld elke week 2u Franse les tijdens de uren.
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > Planning volledig zelf te bepalen. Mijn Sales manager werkt niet in België.
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja 1 Technisch commerciële man , momenteel is deze positie niet ingevuld.

Conclusie

Ik werk voor een Amerikaanse Multinational.
Al bij al zeer tevreden dat ik deze stap genomen heb vorig jaar in September.
Enige minpunt is voor mij dat we in Europa een vrij vlakke structuur hebben en dat dit op kortere termijn weinig doorgroeimogelijkheden biedt.
Volgende stap zou voor mij een Sales manager functie zijn met een hoger vast loon , 6000+Bruto.

Binnen een paar jaar dus misschien veranderen , momenteel content ;).
We zien wel.

Pretttig eindejaar alvast iedereen!

Groepsverzekering kan je wel volledig in immo investeren (bij ons toch).

Hier ook - maar toch wel serieuze kost mee gemoeid en serieuze disclaimers. Was eigenlijk gewoon onderpand om een hypotheek te krijgen bij de verzekeraar.

Als ik mij goed herinner. Max 60% financiering, max 20y looptijd, enkel EU immo, nog iets met de leeftijd (looptijd mag max tot je 55y gaan denk ik), etc. Kost is 2 of 3% + hypotheek rente (die ze dan uit je verzekeringspot halen). Anyway, de nummertjes kunnen niet geheel juist zijn, maar ik weet nog dat ik tijdens de presentatie eerst dacht "interessant" en dan snel "kostelijk".

Lijkt me dat wie dergelijke stoten wil uithalen, toch veel goedkoper in de reguliere markt iets kan vinden. Lijkt me vooral voor de verzekeraar heel gemakkelijke extra inkomsten.

Hier ook - maar toch wel serieuze kost mee gemoeid en serieuze disclaimers. Was eigenlijk gewoon onderpand om een hypotheek te krijgen bij de verzekeraar.

Als ik mij goed herinner. Max 60% financiering, max 20y looptijd, enkel EU immo, nog iets met de leeftijd (looptijd mag max tot je 55y gaan denk ik), etc. Kost is 2 of 3% + hypotheek rente (die ze dan uit je verzekeringspot halen). Anyway, de nummertjes kunnen niet geheel juist zijn, maar ik weet nog dat ik tijdens de presentatie eerst dacht "interessant" en dan snel "kostelijk".

Lijkt me dat wie dergelijke stoten wil uithalen, toch veel goedkoper in de reguliere markt iets kan vinden. Lijkt me vooral voor de verzekeraar heel gemakkelijke extra inkomsten.
Ik heb het nog niet in detail bekeken, maar zoals HR het mij uitlegde zou het mogelijk zijn geld te ontlenen (tegen idd een vaste kost, bijv. 2%). Je zou wel ondertussen nog aanspraak maken op de rente "as if" je kapitaal zou zijn blijven zitten in groepsverzekering. Dit laatste weet ik wel niet zeker of ze dat zelf juist begrepen hebben, hiervoor moet ik zelf eens bellen naar de verzekeraar.
Ik denk ook dat gewoon lenen op de markt een goedkopere interestvoet zal opleveren, maar dit is mooi als je bijv. over je leenbare maximum wilt gaan.

Ik begin me af te vragen waarom ik de moeite heb gedaan om een master te halen als je met een TSO diploma 4k net + wagen kan krijgen of met een bachelor 6k bruto.

Het grote aantal kilometers is inderdaad wel een minpunt maar de vergoeding vind ik enorm.

Ik begin me af te vragen waarom ik de moeite heb gedaan om een master te halen als je met een TSO diploma 4k net + wagen kan krijgen of met een bachelor 6k bruto.

Het grote aantal kilometers is inderdaad wel een minpunt maar de vergoeding vind ik enorm.
Omdat voor die 2 - 5 personen die dat halen met een TSO of een bachelor er 95-98 personen zijn die dat halen met een master ?

Wat er netto overblijft van de bonus is wel een serieus stuk overschat. Bruto kost werkgever van 41 742 euro zal 13 270 euro netto overblijven en geen 18 784.

Edit: of misschien niet. Hangt af of die 41 742 bruto kost voor de werkgever is of de bruto bonus die op de loonbrief zal staan.

Op een loonbrief staat er toch nooit de kost voor de werkgever? Dat is niet zo voor brutoloon en ook niet voor eindejaarspremie.
WG-RSZ komt er als kost bij, WN-RSZ wordt afgetrokken. Zo is het toch bij ons sociaal secretariaat.

Heb je effectief een master gedaan voor enkel het loon? Niet voor bijvoorbeeld zelfontwikkeling en kennis?
Als het enkel voor het eerste te doen was heb je misschien gewoon de verkeerde master gekozen. 😉

For fuck sake :rofl:
Ik ga gewoon stoppen met hier te kijken.
Voor mij is deze thread een barometer voor hoe gelukkig ik ben in mijn leven :p. Mijn loon is niet zo hoog, het komt niet in de buurt van wat hier gepost wordt. Als ik naar deze thread kijk en merk dat ik mezelf begin te vergelijken en er slechte gevoelens van krijg, weet ik dat er iets in mijn leven niet oké is (en dat heeft bijna nooit te maken met mijn inkomen). Maar als ik zoals nu gewoon het kan lezen en in mezelf wel denk dat het een hoog loon is maar voor de rest geen vergelijkingen maak met mezelf voel ik er niets bij, en da's een signaal dat ik gelukkig(er) ben met mijn leven zoals het nu is.

In mijn vriendenkring ben ik ook diegene die het minst verdient, en da's nog extra dubbel want hier zijn het nog onbekenden: maar als een goeie vriend van mij opeens een nieuwe job heeft en een Tesla-bedrijfswagen krijgt etc ben ik enerzijds blij voor hem en anderzijds ben ik wat afgunstig. Maar als ik bv. op dit moment daaraan denk, denk ik: ik ben blij voor hem, het doet me niks. Da's een signaal voor jezelf, dat je tevreden bent. Hetzelfde met een knappere vriendin, mooier/groter huis, meer kapitaal, bla bla. Je moet je focussen op jezelf, wat je zelf graag doet, wie je zelf graag wil worden. En als je daarin slaagt gaan ironisch genoeg anderen jaloers worden op jou...

Heb je effectief een master gedaan voor enkel het loon? Niet voor bijvoorbeeld zelfontwikkeling en kennis?
Als het enkel voor het eerste te doen was heb je misschien gewoon de verkeerde master gekozen. 😉
Het één heeft met het anders niets te maken. Ja ik deed mijn master graag als je dat wilt weten.

Gem. bruto (bron: Statbel, 2021 - https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/lonen-en-arbeidskosten/gemiddelde-bruto-maandlonen):
lager onderwijs 2778
secundair 2994
bachelor 3863
master 5563

Ik kan enkel vergelijken met mensen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Persoon hierboven is 28 ... Het gemiddeld loon wordt omhooggetrokken door mensen tussen 45-65

Voor mij is deze thread een barometer voor hoe gelukkig ik ben in mijn leven :p. Mijn loon is niet zo hoog, het komt niet in de buurt van wat hier gepost wordt. Als ik naar deze thread kijk en merk dat ik mezelf begin te vergelijken en er slechte gevoelens van krijg, weet ik dat er iets in mijn leven niet oké is (en dat heeft bijna nooit te maken met mijn inkomen). Maar als ik zoals nu gewoon het kan lezen en in mezelf wel denk dat het een hoog loon is maar voor de rest geen vergelijkingen maak met mezelf voel ik er niets bij, en da's een signaal dat ik gelukkig(er) ben met mijn leven zoals het nu is.

In mijn vriendenkring ben ik ook diegene die het minst verdient, en da's nog extra dubbel want hier zijn het nog onbekenden: maar als een goeie vriend van mij opeens een nieuwe job heeft en een Tesla-bedrijfswagen krijgt etc ben ik enerzijds blij voor hem en anderzijds ben ik wat afgunstig. Maar als ik bv. op dit moment daaraan denk, denk ik: ik ben blij voor hem, het doet me niks. Da's een signaal voor jezelf, dat je tevreden bent. Hetzelfde met een knappere vriendin, mooier/groter huis, meer kapitaal, bla bla. Je moet je focussen op jezelf, wat je zelf graag doet, wie je zelf graag wil worden. En als je daarin slaagt gaan ironisch genoeg anderen jaloers worden op jou...
Da's inderdaad een mooie wijsheid maar de verschillen zijn te groot om me er geen zorgen over te maken. Geld is niet mijn doel maar ik zou toch graag uit dat 1e percentiel raken voor mijn ervaring + opleiding + job.

Het één heeft met het anders niets te maken. Ja ik deed mijn master graag als je dat wilt weten.

Ik kan enkel vergelijken met mensen die ongeveer dezelfde leeftijd hebben. Persoon hierboven is 28 ... Het gemiddeld loon wordt omhooggetrokken door mensen tussen 45-65
Was om aan te geven dat de beste voorspellers voor iemands loon diploma en , idd, leeftijd zijn.

En naar beneden getrokken door wie 23 is. Een carriere duurt hoe lang? 30 35 jaar? Daarna nog wat jaren uitbollen. Je loon stijgt het snelst in het begin. Ik zou denken dat gemiddeld gezien je op het gemiddelde zit rond je 40...

Dus een master met 5500 rond je 40 lijkt gemiddeld. Pak nog 45 voor de zekerheid.

Dit is wel redelijk kort door de bocht.
Persoon zit in een sales functie waar overgrootte deel van zijn salaris performance/sales afhankelijk is.
Redelijk veel pressure en veel performen.

Waarom zou je voor diezelfde functie noodzakelijk een master nodig hebben als een iemand met een bachelor of tso daar ook perfect in kan functioneren?

Het is langer gekend dat mensen met in een sales functie hoge salarissen kunnen verkrijgen. Maar dat is zeker niet voor iedereen weggelegd.

Je zit hoogstwaarschijnlijk in een heel andere sector, dus vergelijken tso, master is krom…

Om dit allemaal eens deftig in perspectief te kunnen plaatsen zouden we alle lonen in een Excel tabel moeten plaatsen zodat we gemiddeldes kunnen berekenen op basis van leeftijd en opleidingsgraad. En dan bespreken we dat in groep.

Wie wordt er nu blij van om elke dag op excellekes te koekeloeren en teamsmeetings te houden?
Die mag zich even aanbieden om den boel in gang te zetten. Dank.

Terug
Bovenaan