Hoe acceptabel is het om droogweg een bedrijf te mailen om te vragen wat een welbepaalde vacature zoal opbrengt qua loon?
Ik heb in het verleden eens intern gesolliciteerd en ik kwam pas helemaal op het einde te weten wat de verandering in loon inhield. Dat viel tegen en ik wil graag vermijden dat ik weer eens 2-3 rondes energie moet steken in iets wat misschien zelfs mijn huidige pakket niet haalt.
Aangezien loon een belangrijk deel van de arbeidsovereenkomst is, probeer ik dat ook graag snel af te toetsen. Hoe je dit doet, is natuurlijk wel belangrijk: iemand die zijn eerste vraag is, hoeveel het schuift, komt bij mij niet over als iemand die graag die job wil doen.
Als het intern een vacature was, denk ik wel dat je (nu) geleerd hebt hoe dit anders aan te pakken. Mijn ervaring zegt dat een interne vacature, zeker als je “weg wil” uit je functie, word je al eens stiefmoederlijk op behandeld op gebied van loon. Ik heb daaruit geleerd dat je best op je strepen kan staan wanneer ze je een voorstel doen en dat het niet accepteren ook een optie is en het afslaan niet in het beste belang is van beide partijen.
Bij externe vacatures ligt het vaak anders. Om te beginnen moet je voor jezelf uitmaken voor welk voorwaarden je weg wil.
Via een kantoor kan je best open kaart spelen, deze krijgen sowieso de loonvorken mee en hebben belang bij het vinden van een kandidaat.
Via het bedrijf zelf is het lastiger maar eens je weet wat je ondergrens is, kan hier wel op inspelen en is het al een beetje een onderhandeling: “in mijn bedrijf wordt een soortgelijke functie als x geschaald, hoe zit zoiets bij jullie”; “is het mogelijk om binnen deze functie te groeien in verantwoordelijkheden (en dus loon) of wordt het verwacht dat sprongen te maken”.
Bij functies blue collar functies zit men normaal met vaste barema’s, bij zeer specifieke (vaak geheadhunt; in de echte, strikte betekenis) functies is het eerder gewoon een onderhandeling zoals de meeste business beslissingen.