Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Iemand hier die weet wat het starters-loon en/of extralegale voordelen bij Bayer kan zijn van een onderhoudstechnieker met Bachelor EM (Elektromechanica)?

Something complete out of the box:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 51
Opleiding: Graduaat scheikunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Invaliditeit 23 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Op rust
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Zelfstandig
Huidige functie: Pensioen
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: /
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): Heb ik geen idee van.
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3800
Nettovergoedingen: vakantiegeld en vergoeding Fonds arbeidsongevallen

BedrijfsGSM/laptop: Pc en smartphone
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Alle kosten in verband met ongeluk worden betaald.Gaat van elektrische garagepoort tot terrasluifel...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis
Afstand woon/werk in km's: 0
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 365
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 365
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: 24 uur
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress is beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen

Something complete out of the box:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 51
Opleiding: Graduaat scheikunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Invaliditeit 23 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Op rust
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Zelfstandig
Huidige functie: Pensioen
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: /
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

Maand salaris (bruto): Heb ik geen idee van.
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €3800
Nettovergoedingen: vakantiegeld en vergoeding Fonds arbeidsongevallen

BedrijfsGSM/laptop: Pc en smartphone
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Alle kosten in verband met ongeluk worden betaald.Gaat van elektrische garagepoort tot terrasluifel...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis
Afstand woon/werk in km's: 0
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: Neen
Verplaatsingsvergoedingen: Neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 365
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 365
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Glijdende werkuren: 24 uur
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress is beperkt
Hoe vaak overuren te presteren: 0
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Neen
Telewerk (buiten corona-periode): Neen
Verantwoordelijkheid over personeel: Neen
Dit pakket kan niemand hier overtreffen. Mooi onderhandeld.

En hoe het komt dat de uitkering zo hoog ligt? Ik dacht altijd dat invaliditeit een ticket naar de armoede betekende.
Ten eerste het was een arbeidsongeval.Ik werkte ook in een sector waar de lonen hoog waren.Hier start men bij berekening vergoeding,maar er is een plafond.Wat ook meespeelt is mijn hoge invaliditeitsgraad,namelijk 163 percent.

Wat er gebeurd is hou ik liever voor mij zelf.
Volledig te begrijpen en alle respect daarvoor.
Ten eerste het was een arbeidsongeval.Ik werkte ook in een sector waar de lonen hoog waren.Hier start men bij berekening vergoeding,maar er is een plafond.Wat ook meespeelt is mijn hoge invaliditeitsgraad,namelijk 163 percent.
Ik wou al zeggen dat je waarschijnlijk in de chemie of zo zal gewerkt hebben.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Msc ir.
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC209
Huidige functie: technical sales/PM in energy sector
Anciënniteit: 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39,5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): zeer periodiek, tussen de 35 en 50 met uitschieters tot 70

Maand salaris (bruto): 3944
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2340
Nettovergoedingen: 150 netto, internet thuis betaald (50 euro)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop, GSMabbo
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (% geen idee)
Hospitalisatieverzekering: ja + ambulante kosten
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): afhankelijk van prestaties een bonus die door de manager bepaald wordt. Dit ligt niet vast. Ligt tussen de 1000 en 3500 bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Omgeving Brussel
Afstand woon/werk in km's: 8
Afstand woon/werk in tijd: 10-15 min, wel regelmatig op verplaatsing/bij klanten
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Tesla M3, 'tank'kaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 31
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: zeer vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: hoog tot zeer hoog
Hoe vaak overuren te presteren: vaak, afhankelijk van werkdruk. Energiesector is momenteel dan ook zeer 'hot', Tijdens hevige periodes geeft werkgever wel recup
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: regelmatig
Telewerk (buiten corona-periode): volledig vrij te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: hierarchisch niet, in realiteit wel

Ik ben best wel tevreden van mijn pakket, zeer volledig en zeer veel vrijheid in mijn huidige job.
Ik kies wanneer ik werk, wanneer ik begin (natuurlijke met beperking zoals teammeetings, klantenmeeting e.d.), als de deadlines maar af zijn.

Stress is wel best hoog en vaak van periode tot periode afhankelijk.
70 uur per week gedurende 4-5 weken tijdens een kritisch project is geen uitzondering.

Wat denken jullie?

dat ik de foute carrière heb gekozen
Je zou dat denken, maar je moet de berekening eens maken.
Neem nu dat hij gemiddeld 50u/week alles bij elkaar dan moet je dat loon dus herleiden naar een normale 40u/week je moet dus 20% aftrekken.
Het is langs een kant maar normaal dat iemand die meer werkt ook een hoger loon krijgt, of dat is toch de evidentie.
Met andere woorden zit hij dus met een pakket van 3155€ bruto + wagen, ik kan u zeggen dat je op meerdere andere plaatsen een beter pakket zal hebben als ir.

Ik weet niet of je ooit al eens 70u gewerkt heb in een week, maar dat is taai hoor. Zelf ook nog nooit gedaan, wel al eens 58u met dagen van 12u. Ik kan u zeggen dat je dan toch blij bent als je thuis bent.
Dat zijn ook niet de dagen dat je even rustig aan het koffiemachien staat te chillen.

Ik weet niet of je ooit al eens 70u gewerkt heb in een week, maar dat is taai hoor. Zelf ook nog nooit gedaan, wel al eens 58u met dagen van 12u. Ik kan u zeggen dat je dan toch blij bent als je thuis bent.
Dat zijn ook niet de dagen dat je even rustig aan het koffiemachien staat te chillen.
Als je die 70u op 7 dagen presteert valt dat nog goed mee, als je die op 5 dagen presteert dan zijn het lange dagen :)
Bij mezelf is vrijwel elke week 60 uren (als zelfstandige).

Je zou dat denken, maar je moet de berekening eens maken.
Neem nu dat hij gemiddeld 50u/week alles bij elkaar dan moet je dat loon dus herleiden naar een normale 40u/week je moet dus 20% aftrekken.
Het is langs een kant maar normaal dat iemand die meer werkt ook een hoger loon krijgt, of dat is toch de evidentie.
Met andere woorden zit hij dus met een pakket van 3155€ bruto + wagen, ik kan u zeggen dat je op meerdere andere plaatsen een beter pakket zal hebben als ir.

ofwel is hij vreselijk slecht in time management, en zou ik het ook in 35h kunnen doen, waardoor het loon beter uitkomt dan wat ik nu heb :unsure:

Nieuwe update, in september kleine opslag gehad en ondertussen ook PC200 CAO (0,4%).
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11 (huidige job 1 jaar en 3 maanden)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200, Telecom
Huidige functie: Senior System Engineer
Anciënniteit: 2j als Junior, 8 als System Engineer, 1 als Senior System Engineer (what's in a name)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 4274 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2670 euro
Nettovergoedingen: 150 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (50GB data), laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4,5% op alles wat onder wettelijk pensioenplafond zit, 15% op alles wat erboven zit
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten, korting op producten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen (niet te specifiek)
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Audi A4 Avant, VAA 223 euro)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): nog geen, maar krijgen we wel op anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (niet oproepbaar)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): tijdens corona-periode 100%, na corona zal dat 2d kantoor/3 thuis worden (of meer op kantoor als je dat wil)
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

ofwel is hij vreselijk slecht in time management, en zou ik het ook in 35h kunnen doen, waardoor het loon beter uitkomt dan wat ik nu heb :unsure:
Misschien wat meer details geven;

Bepaalde projecten moeten in een zekere timeframe worden uitgevoerd (typisch 6-7 weken). Dit gebeurt in shifts van 2x10h/dag, elke dag delay is een serieuze kost voor de klant (we spreken niet over 50k/dag, en een hoge LD voor ons).
Dat deze constellatie meeruren met zich meebrengt tijdens die weken, lijkt mij een evidentie.
Deze meeruren mogen wel heropgenomen worden als recup zoals vermeld.

Typisch heb ik jaarlijks dan een 50 dagen verlof in totaal (recup incl.).

Behalve het 'aanzien' van dergelijke titel, zegt dat mij dus niks. Heeft niks met ambitie te maken, maar ik besef meer en meer dat de manager rol niks voor mij is. Als ik zie en hoor waarmee mijn baas, technisch directeur, ganse dagen mee bezig is.. Da's 50% van de tijd shit oplossen, als het niet meer is.

Gevaarlijk om je te laten vangen aan aanzien en titels, maar volgens jobat doet 60% van de mensen het...
M'n motivatie waarom ik ooit gekozen heb voor automatisatie is omdat ik het fantastisch vind dingen te doen werken, machines tot leven te wekken. Troubleshooten, opstarten (met de stress die ermee gepaard gaat :) )

Het gaat me misschien nooit een fancy jobtitel opleveren, een vet loon, maar het is wel hetgeen me voldoening geeft en waarvoor ik sta.
Technieker dus....
Misschien wat meer details geven;

Bepaalde projecten moeten in een zekere timeframe worden uitgevoerd (typisch 6-7 weken). Dit gebeurt in shifts van 2x10h/dag, elke dag delay is een serieuze kost voor de klant (we spreken niet over 50k/dag, en een hoge LD voor ons).
Dat deze constellatie meeruren met zich meebrengt tijdens die weken, lijkt mij een evidentie.
Deze meeruren mogen wel heropgenomen worden als recup zoals vermeld.

Typisch heb ik jaarlijks dan een 50 dagen verlof in totaal (recup incl.).
Dat is al bijna onderwijsverlof...

Eigenlijk een post een beetje uit ergernis over volgend artikel:
"Amper 1200€ netto" en slechts 40€ vergoeding verplaatsingskosten terwijl hij 100€ tankt.

Eerst wat persoonlijke bedenkingen, en daaronder zal ik dan de template invullen voor mijn echtgenote, dewelke in die sector werkt, met een geanonimiseerde scan van haar loonfiche ter staving.
  • 40€ verplaatsingsvergoeding aan 13 cent/km wil zeggen dat hij 307 km moet bollen.
    Wanneer hij daar 100€ moet voor tanken wil dit zeggen dat zijn voertuig aan brandstofprijzen van vandaag rond de 20 à 21 liter/100km verbruikt. Amerikaanse pick-up op naft of zo?
    Mijn echtgenote krijgt trouwens 0.23€/km fietsvergoeding, of ze nu fietst, haar scooter of de wagen neemt (meestal elektrische fiets of scooter, één klant/week is wat verder, daar neemt ze de wagen voor, of als het rotslecht weer is).
  • 1200€/maand netto, maar geen info over hoeveel uur/week?
  • Ofwel heeft mijn echtgenote geluk met haar werkgever (nochtans een van de grotere), ofwel heeft die persoon in het VRT artikel dikke tegenslag met de zijne en kan hij beter switchen.
  • De dienstencheque kantoren hebben personeel te weinig, dus switchen is echt niet moeilijk.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: Geen Belgisch diploma, afkomstig uit Azië en equivalent van humaniora daar gehaald
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: gehuwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC322.01 huishoudhulp
Huidige functie: poetshulp
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 34
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 34

Maand salaris (bruto): 1771€/maand aan het gemiddelde van 21.6 werkdagen/maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): incl. maaltijdcheques tussen de 1550 en 1650€/maand
Nettovergoedingen: geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (+- 800€ netto)
BedrijfsGSM/laptop: neen
Maaltijdcheques: ja (4€, 1.09€ eigen bijdrage)
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Omgeving Mechelen
Afstand woon/werk in km's: variabel, gemiddeld 30 à 45 minuten onderweg per dag wanneer elektrische fiets.
Afstand woon/werk in tijd: variabel, kortstbijzijnde klant 1 km, verste 16 km (één keer per week)
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: 0.23€/km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: vrij (wel twee weken op voorhand aanvragen, zodat men indien de klant wenst een vervanging kan zoeken)
Ploegarbeid (? shiften): neen, dagwerk
Glijdende werkuren: afspreekbaar met de klanten
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: neen
Hoe vaak overuren te presteren: nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: neen (wel de wettelijk verplichte vormingen, betaald, tijdens werkuren)
Telewerk (buiten corona-periode): neen, is lastig poetsen :)
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Dus:
  • Neen, geen dik loon! Maar ook zeker geen hongerloon, voor wat uiteindelijk essentieel ongeschoolde arbeid is.
  • Relatief zwaar werk, op je 55 dit voltijds doen zal idd niet aan iedereen weggelegd zijn.
  • Bij haar werkgeefster hebben ze relatief veel vrijheid, indien te moeilijke klant (en die bestaan zeker) vragen ze gewoon een andere post aan, en krijgen die ook. Je mag er natuurlijk niet van profiteren, er moet uiteraard wel degelijk gewerkt worden.
  • Echt voltijds (38 uren week) is moeilijk te doen daar het in de meeste gevallen twee klanten per dag zijn. Wanneer je de tijd verloren tussen de ochtend en namiddag klant rekent zal ze met haar 34 urenweek aan het equivalent van een 37 urenweek zitten.
  • Wanneer je een tijdje meedraait en je werk goed doet, dan bouw je een "klantenbestand" op dat je werk apprecieert, de meeste van haar klanten zijn nu eigenlijk meer vrienden. Erg voor mij, ze wordt met de feestdagen overladen met chocolade, pralines en zo meer, en ze eet dat niet dus zeer slecht voor mijnen BMI :biglaugh:
  • Indien die persoon in dat VRT artikel effectief maar 13cent/km krijgt, dan is dat inderdaad heel weinig, ik zie echter op d loonbrief van mijn echtgenote toch al wat realistischere vergoedingen van 0.23€/km.
  • Eindejaarspremie zouden ze wel naar een echte 13de maand mogen brengen...

Besluit, die mensen die steeds weerkeren in die artikels, werken nooit full-time (of liegen hun effectief loon naar beneden), eerder iets van een 3/5, maar zouden daar wel graag 1600 à 1700€ netto voor ontvangen.
Ik denk dat ze vergeten dat dit het equivalent zou zijn van een nettoloon van pakweg 2500 à 3000€ netto voor een full-time betrekking.
Niet echt realistisch van te verwachten dat iemand zulk een loon zou kunnen betalen voor een poetshulp.

Dus, ter staving de loonbrief.
Betreft januari dit jaar, 21 dagen (20 werkdagen, één feestdag, totaal 140 uur), zit een klein beetje onder het jaargemiddelde (21.6 dagen) wat op een 146 uur/maand zou komen voor de 34 urenweek.
Resulteert dus in 1516€ loon en 80€ maaltijdcheques, totaal van net geen 1600€ (uiteraard met dank aan de werkbonus).
(klikkedieklik voor grote versie)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan