Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Feit! Lonen hier zijn quasi steevast 99e percentiel.... Dit forum trekt wellicht ook vooral mensen aan die loon heel belangrijk vinden dus dat verklaart mss wel wat.
Ik heb de slechte gewoonte om sollicitanten steeds te vragen wat ze verdienen in hun huidige functie. 😄
Inderdaad stel ik ook vast bij mijn nieuwe sollicitatie, iedereen wil de pieren uit je neus halen wat je nu verdient (onder het mom van een zo gunstig mogelijk tegenaanbod te kunnen doen) en dan doet men meestal een salarisbod dat net ietsje hoger is dan je huidige verloning, waarbij je dan moet gaan cijferen (wegens soms andere vormen van verloning) of je uberhaupt netto iets meer gaat overhouden. Hou eerlijk gezegd niet zo van deze approach. Ik zou eigenlijk veel liever hebben dat ze bij een vacacture gewoon simpelweg de vork erbij plaatsen waarin de functie zich bevindt. Niets zo frustrerend als je een nieuw bedrijf binnenkomt om dan te moeten vaststellen dat je 2000€ minder verdient dan de collega's in gelijkaardige functie omdat je van een bedrijf komt waar de verloning nog iets lager lag.
En loon is zeker niet alles, want net een aanbod gekregen met een +/- 8% netto loonsopslag, maar wel een verlies van 1 week vakantieverlof en twijfel nog sterk of ik erop in ga gaan eerlijk gezegd.

Maar niet zo goed als de soms zeer arrogante managers boven hun met misschien maar een bachelordiploma. Een Hr-poppemieke zei mij eens het volgende:

Het gaat nie altijd om inhoud, maar gewoon om het goed kunnen uitleggen en ook wel om graag de baas spelen. Ingenieurs zijn doorgaans niet zo goed in de baas spelen en eerder farmers. Wij zoeken een hunter, jij bent een farmer.
Die managers met maar een bachelordiploma mag je mij dan toch eens tonen.
Dat is een heel grote minderheid, maar echt een heel grote minderheid. Laat staan hoger management.

Dat is een heel grote minderheid, maar echt een heel grote minderheid. Laat staan hoger management.
Ben ik content dat ik een tech sector werk. Zonder PhDof andere deftige adelbrieven kom je niet binnen. En al zeker niet voor de posities waarin je naar boven kunt schuiven.

Er zijn blaas managers, maar geen dommerikken die geen breuk kunnen uitrekenen of inhoudelijk van toeten noch blazen weten.

'maar een bachelordiploma'. Eens je op een bepaald niveau zit doet bachelor of master er echt niet meer toe. Zeker bij managementfuncties.
Ja, dus waarom nog tijd steken in een master. Nuja een master anno 2021 stelt niet meer voor dan een bachelor van 20 jaar geleden. Als ik zie hoe laag het niveau ligt in het hoger onderwijs. Het is huilen met de pet op...
Tuurlijk gebruik gewoon linkedin. Ik ken er genoeg met bachelor communicatie, office management, toerisme, accountancy die toch wel ergens bovenaan staan en de baas spelen...Het gaat echt niet altijd over inhoud hoor...

Ben ik content dat ik een tech sector werk. Zonder PhDof andere deftige adelbrieven kom je niet binnen. En al zeker niet voor de posities waarin je naar boven kunt schuiven.

Er zijn blaas managers, maar geen dommerikken die geen breuk kunnen uitrekenen of inhoudelijk van toeten noch blazen weten.
In een wetenschappelijke sector eerder, in tech doet diploma er niet echt toe.

Diploma zegt ook niet alles natuurlijk. Een PhD of en deftige adelbrief maken van u nog geen goeie manager, laat staan een nuttige bijdrage tot een bedrijf.
Maar het is wel zo dat de specifieke skills nodig om manager of een hogere functie te bekleden wel samenhangen met uw graad van opleiding.
Ook vaak de snelheid waarmee je dingen opneemt, redeneert en handelt is hoger bij een hoger opgeleide.

Tuurlijk gebruik gewoon linkedin. Ik ken er genoeg met bachelor communicatie, office management, toerisme, accountancy die toch wel ergens bovenaan staan en de baas spelen...Het gaat echt niet altijd over inhoud hoor...
Ik denk dat jij heel slecht kan inschatten wat een jobtitel juist wilt zeggen.
En dat je niet goed doorhebt wat een manager juist is. Zeker als je zegt "bovenaan staan en de baas spelen".
Ook ben ik oprecht benieuwd waarvan die personen met een bachelor office management of toerisme juist manager zijn.

Ik zie absoluut niet in waarom je een PhD zou moeten hebben om manager te zijn. Hoger Management is hier wel allemaal voorzien van een diploma, maar ik heb in mijn afdeling ook twee kaderleden die geen universitair diploma hebben (eentje bachelor, de andere een schoolverlater). Die bachelor is verantwoordelijk voor een erg complex aankoopproces met hedging, en die doet zijn werk uitstekend.

Dat je mensen met een bachelor 'dommeriken ' noemt (Oh de ironie, dat je dat fout woord dan ook nog eens fout spelt) is gewoon een teken van bekrompenheid. We hebben hier in het bedrijf een schoolverlater die werkt als data-analist, en hij is gewoon veel performanter dan zijn collega's die een universitair diploma hebben.
Er zijn nu eenmaal mensen die geen (universitair) diploma halen, ondanks hun intellectuele vermogens, door allerlei omstandigheden.

Er lopen hier trouwens ook heel wat zeer intelligente mensen rond die echt nooit, maar dan ook nooit, manager zullen worden, wegens gebrek aan social skills.

Komt precies over alsof mensen met een bachelor geen breuk kunnen uitrekenen of iets meer kunnen?
Dan kan ik aan de andere kant ook beginnen over het aantal "masters" die ik ken die 0,0 logica of inzicht hebben hoor. Een paar keer herexamens met hakken over de sloot en een aantal pagina's vanbuiten leren :crazy:

Zo'n bachelor of masterdiploma vind ik enkel voor starters of het eerste jaar "nuttig" om onderscheid te maken tussen personen, gezien de ene "THEORETISCH" gezien inderdaad wat meer in zijn/haar rugzak heeft zitten. Na +- 3/5 jaar relevante werkervaring maakt het toch totaal niet meer uit wat voor diploma iemand in het verleden heeft gehaald? Die master kan 5 jaar op zijn lui gat gezeten hebben terwijl de bachelor zich constant heeft bijgeschoold in nuttige topics met betrekking tot het werkveld.

Nr 3 van “mijn” bedrijf heeft alleen een kandidaatsdiploma handelsingenieur (nu zou dat academische bachelor zijn na 3 jaar).
Reden: leukemie gehad als student en daarna gestopt, maar zich daarna meer dan 100% bewezen.

Er zijn steeds redenen waarom iemand geen master heeft, maar akkoord ze zijn in de minderheid.

Werken is trouwens nog iets anders dan studeren.
Hebben hier trouwens twee loketmedewerkers die master zijn: sociologie en afrikanistiek, ondanks master niet de meest snuggere. Hun baas is een bachelor accountancy, Hogeschool, die kerel doet dat super.

Ik denk dat jij heel slecht kan inschatten wat een jobtitel juist wilt zeggen.
En dat je niet goed doorhebt wat een manager juist is. Zeker als je zegt "bovenaan staan en de baas spelen".
Ook ben ik oprecht benieuwd waarvan die personen met een bachelor office management of toerisme juist manager zijn.
Hotelmanager, manager van de Colruyt, sales manager in sanitair materiaal.

Ik vind diploma’s ook overrated hoor. Ik zit in de verkoop in de wetenschappelijke sector met een “bachelorke”. We zijn met 11 in de Benelux. Ik ben de jongste (24) in het team, alle andere zitten tussen de 30 en de 65. Beste verkoper in België heeft bachelor via avondschool na unief te falen. Anderzijds zijn er een stuk of 4 met een PhD. Diplomagraad betekent niks bij ons. Als je echt naar scientist roles gaat kijken is dat natuurlijk een ander verhaal.

Er lopen hier trouwens ook heel wat zeer intelligente mensen rond die echt nooit, maar dan ook nooit, manager zullen worden, wegens gebrek aan social skills.

Denk dat dit het vooral is. Maar een combo van diploma + sociale skills. Naar mijn persoonlijke ervaring hebben mijn sociale skills mij bij alles geholpen: je kan vlotter solliciteren, je kan jezelf op een goed blaadje krijgen in de bureaupolitiek, je kan jezelf en je prestaties goed verkopen... Ik heb een diploma Taal- en Letterkunde, niet het meest arbeidsmarktgericht dus, maar overal waar ik gewerkt heb wou men mij relatief snel promoveren en nu ik sinds een jaar zelf een team(pje) onder mij heb merk ik echt wel het belang van sociale vaardigheden. Zowel naar je medewerkers toe, maar ook naar raden van bestuur, naar partners... De helft van de job is sociaal vaardig zijn. Complexe zaken helder kunnen uitleggen, empathisch en sociaal zijn naar medewerkers en partners... Als je dat dan kan combineren met abstract kunnen denken, overzicht kunnen houden, een oplossingsgerichte attitude en sterke administratieve vaardigheden zit je precies al heel ver.

Zo'n bachelor of masterdiploma vind ik enkel voor starters of het eerste jaar "nuttig" om onderscheid te maken tussen personen, gezien de ene "THEORETISCH" gezien inderdaad wat meer in zijn/haar rugzak heeft zitten. Na +- 3/5 jaar relevante werkervaring maakt het toch totaal niet meer uit wat voor diploma iemand in het verleden heeft gehaald? Die master kan 5 jaar op zijn lui gat gezeten hebben terwijl de bachelor zich constant heeft bijgeschoold in nuttige topics met betrekking tot het werkveld.
Tsja, dat is toch ook gewoon veel, maar dan ook veel te kort door de bocht. Voor mijn eigen job denk ik toch echt dat je een master nodig hebt, en ik zie ook heel wat functies je gewoon nooit voor in aanmerking zou komen zonder master. Je wordt bijvoorbeeld geen processingenieur zonder ingenieur te zijn. Of verantwoordelijke voor de engineering hier. Of beheerder van onze APS. Dat zijn functies die zekere kwantitatieve of theoretische vaardigheden vragen waarvoor je gewoon zelfs niet de moeite doet om tijd te investeren in iemand die geen master/ingenieur is.

Is altijd al een master geweest hoor :p
Vroeger werd het georganiseerd door een hogeschool, en deze reikte uw diploma uit.
Maar het als altijd al opleidingsniveau 7 geweest.
Mja ik vind dat master sowieso 2j moet zijn..
En industriële is echt wel niveau lager dan burgerlijk/bio/fysica/...
Een van mijn nonkels was op bovenstaande grandioos gebuisd en vlot erdoor bij industriële en ken nog zo wel wat volk :p

Je kunt moeilijk wetenschappelijk onderzoek managen met een diploma afrika kunde. Klinkt leuk, ain't gonna happen.

En ivm de breuken. Ik verwees naar de posts in de leerkrachten topic waar blijkbaar mensen bestaan die geen breuken meer kunnen doen. Als manager noet je niet de snuggerste van de klas zijn, maar je moet wel beetje op niveau kunnen meedenkeb.

En ivm de typos. Ik zit hier op een GSM die auto correct naar engels... beetje clementie

En @ugar ik heb nergens bachelor dommeriken (ja, autocorrect naar 2r 2k ... 😑) genoemd. Dat is wat jij van mijn post maakt.

1) bij ons zijn het allemaal PhD
2) ik ben blij dat ik geen dummy als manager heb die geen breuk kan uitrekenen.
Het een heeft niet veel met het andere te maken.

Terug
Bovenaan