Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Hah, bij ons ook vorig jaar. Ze verkloten de CAO90 bonus. Bonus volledig belast terwijl ze zeiden dat hij niet ging belast zijn. Wordt gestort en is veel minder dan aangekondigd. Gewoon niks laten weten. Dan 2w later na gezaag van iedereen waarschijnlijk, een zielige email dat het hun fout niet is. En iedereen die geklaagd had een mail van "Ik apprecieer je email niet, je mag content zijn dat je bonus krijgt"...

Hetzelfde genie dat al 5y aan een nieuwe car policy werkt. Ik moest een nieuwe auto bestellen en ik vraag de laatste car policy. Krijg je een ingescand ding doorgestuurd met dan in de email, sectie X, Y, Z is niet meer van toepassing. ABC is extra. Zie dit word doc in attach voor guidance over merken. Alles sprak elkaar tegen. Je bestelt dan maar een auto en komen ze met random zever af van "in doc A staat dat niet mag". - "Maar in doc B wel". "A is over B". Ok. offerte 2 afgekeurd, dan was het "B over A". Beeld je in. Liever 10x discussie voeren ipv een deftige car policy van 5blz te maken.

Idem met arbeidsreglement. Er is een arbeidreglement en tewerkstellingsreglement. Alles spreekt elkaar tegen. En naar goeddunken telt het ene of het andere. Zo vb hospitalisatieverzekering shit gehad omdat het in het ene als uitsluiting stond en het andere niet. Hoeveel werk is dat nu om dat up to date te houden? Ipv elke keer met je werknemers discussie en gezever te hebben.

Ik heb uiteindelijk via mijn madam die bij een ander bedrijf op HR werkt en die bij dezelfde hospitalisatieverzekering aangesloten zijn, moeten pushen om de gedetailleerde polis voorwaarden van waar ik zit naar onze HR te sturen. En pas dan heeft die dat doorgestuurd. Dat is toch van de pot gerukt ?

Hmmmm zo te horen komt dit meer dan eens voor dat een cao90 bonus geweigerd wordt. Mij leek het dusdanig eenvoudig dat dit bijna onbestaande leek. Vandaar mijn verontwaardiging.

Tot slot is HR zeker geen wolk. Mensen die personeelsbeheer als functie hebben zitten tussen hamer (HR policy) en aambeeld (de wens van de medewerker/manager) en moeten een match vinden tussen beide. Die druk is niet te onderschatten met momenten. Wellbeing, hybride werken en de realiteit van een kandidatenmarkt (ipv werkgeversmarkt) zijn evoluties waar HR al enkele jaren vooruitstrevend in kan zijn maar waar nog werk aan de winkel is.
Ik vraag me persoonlijk ook wel af hoe jouw tijdsbesteding er zo ongeveer uitziet. Ik kan na al die jaren nog altijd niet goed inschatten hoe het takenpakket van een HR-directeur/verantwoordelijke er bij een middelgroot bedrijf (pak 100-250 werknemers) er uitziet qua tijdsbesteding.

Over het gesakker op HR-medewerkers:
1) Je hebt enkel zicht op HR als er een fout gebeurt. Zonder fouten, zou je niet mogen weten dat de HR bestaat, behalve bij aanwerving. De rest zou eigenlijk zo automatisch mogelijk moeten gaan.
2) HR-medewerkers hebben vanuit hun opdrachtgever vaak expliciet of impliciet de opdracht om niet proactief te zeggen tegen mensen dat ze recht hebben op een bepaalde vergoeding/voordeel. Dus "fouten" zijn niet altijd echte fouten.
3) de wetgeving is héél ingewikkeld. Sociaal Recht/Arbeidsrecht is de rechtsdiscipline waarbij er het meest aantal verschillende soorten rechtsbronnen bestaan, die elkaar soms gewoon lijnrecht tegenspreken en dat op soms de meest eenvoudige zaken. Het is ook een van de weinige zaken waarbij mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan (werkgeversorganisaties/vakbonden) zaken afspreken (buiten wetgeving zelf) over mensen die niet betrokken zijn bij de discussie. Wat de duidelijkheid niet altijd ten goede komt, omdat soms beide partijen blij zijn dat er vaagheid is :).

Van onze interne HR kan ik ook verhalen vertellen, en het zijn geen positieve.
Paar korte voorbeelden die me direct te binnen schieten.
- bedrijfswagen beloven na 6 maand in dienst, na 6 maand gaat collega tot daar, ah nee dat zal je fout gehoord hebben uw functie krijgt geen wagen. Deze collega geeft ontslag, gaat HR naar hem (welke ze 6 maand ervoor aangeworven heeft) om te vragen welke functie hij uitoefent en wat ze in de vacature moet zetten.
- Bij de opvolger beloofd ze weer een wagen na 6 maand, nieuwe collega gaat nu klagen bij zaakvoerders en krijgt er ook 1
- Uurroosters opmaken die wettelijk en van de CAO niet mogen
- Loonberekeningen meerdere keren fout doorgegeven aan sociaal secretariaat, heb ik uiteindelijk 3 keer zelf voor mogen bellen.
Telkens fout percentage bij mijn overuren.
- Collega's vragen recup dmv hun overuren, paar weken nadien vragen ze verlof aan, ahnee uw verlof is op ik heb dat toen met verlof gedaan en uw overuren laten uitbetalen.
- Kan blijven doorgaan

Ik ben zelfs al 2 keer gaan vragen waarom ze die niet ontslagen en een nieuwe aannemen.
Hun antwoord, ze kost ons niet teveel en anders moet mijn vrouw da werk weer doen en die heeft daar geen zin in.

KMO mentaliteit op zen best.

Ik vraag me persoonlijk ook wel af hoe jouw tijdsbesteding er zo ongeveer uitziet. Ik kan na al die jaren nog altijd niet goed inschatten hoe het takenpakket van een HR-directeur/verantwoordelijke er bij een middelgroot bedrijf (pak 100-250 werknemers) er uitziet qua tijdsbesteding.

Over het gesakker op HR-medewerkers:
1) Je hebt enkel zicht op HR als er een fout gebeurt. Zonder fouten, zou je niet mogen weten dat de HR bestaat, behalve bij aanwerving. De rest zou eigenlijk zo automatisch mogelijk moeten gaan.
2) HR-medewerkers hebben vanuit hun opdrachtgever vaak expliciet of impliciet de opdracht om niet proactief te zeggen tegen mensen dat ze recht hebben op een bepaalde vergoeding/voordeel. Dus "fouten" zijn niet altijd echte fouten.
3) de wetgeving is héél ingewikkeld. Sociaal Recht/Arbeidsrecht is de rechtsdiscipline waarbij er het meest aantal verschillende soorten rechtsbronnen bestaan, die elkaar soms gewoon lijnrecht tegenspreken en dat op soms de meest eenvoudige zaken. Het is ook een van de weinige zaken waarbij mensen die lijnrecht tegenover elkaar staan (werkgeversorganisaties/vakbonden) zaken afspreken (buiten wetgeving zelf) over mensen die niet betrokken zijn bij de discussie. Wat de duidelijkheid niet altijd ten goede komt, omdat soms beide partijen blij zijn dat er vaagheid is :).
Dat 2) zelfs actief word toegepast is gewoon zielig.

Dat 2) zelfs actief word toegepast is gewoon zielig.
Dat maken wij hier dagelijks mee.
Ergste geval, voor wie het niet weet ik werk in pc320, collega had politieoproep (was een auto ongeluk) , bij aankomst merkt hij dat dit een vriend van hem is.
Dus, logischer wijze, is hij hier slecht van en krijgt ziekte verlof van zijn huisarts.
Hij vraagt of er via het werk psychologische bijstand is want hij heeft het er echt moeilijk mee.

De hr mag niet zeggen van de zaakvoerders dat di't gedekt zit in ons pakket van Idewe, omdat ze dan uren aan die psychologische hulp verliezen die ze misschien nog nodig gaan hebben in de loop van het jaar.
Ik heb hier al gepleit voor maandelijkse/half jaarlijke psychologe op het werk, maar is allemaal niet nodig. Je kan dit volgens hen allemaal kwijt aan je vertrouwenspersoon, nota bene dezelfde zaakvoerder die alles weigert.

Man, ik ga echt is een boek moeten (laten) schrijven. Begrafenissen *******, het leven zoals het ECHT is.

Medewerkers zien meestal the tip of the iceberg waar HR mee bezig is omdat beleidsevolutie en projectwerk meestal vrij verweven zit in de job.

HR is een relatief technische job, zeker in het domein van personeelsadministratie. Om iemand op te leiden om gewoon een loonsberekening te kunnen zelfstandig afsluiten en daar de meest courante vragen rond te beantwoorden heb je al snel 18 maanden nodig. Het is dan ook een knelpuntberoep.

Die laatste paragraaf over de positionering van HR volg ik helemaal. HR supporteert de bedrijfsvoering op dat vlak, zij sturen niet.

Ja absoluut. Dat is in de meest organisaties van 100+ mensen vaak wel niet zo standaard dan op 2 knoppen duwen.

Laat staan alle vragen die eruit voortvloeien waar je parate kennis nodig hebt van het arbeidsrecht.

Ik weet niet of mensen binnen HR altijd goed betaald worden. Ik vind het wel straf dat iemand hierboven aangeeft dat HR personeel evenveel betaald zou worden als een consultant, dan hoop ik toch dat ze de payroll zelf doen...

Uiteindelijk kan je je afvragen wie de dommeriken zijn als HR evenveel betaald zou krijgen als consultants (maar dat wil en kan ik niet geloven).
Voor alle duidelijkheid, ik heb het niet over de (junior) HR persoon met enkel uitvoerend werk. Die heeft bij ons niet hetzelfde loon als een consultant.

Ik heb het meer over de (Sr.) HR business partners. Die hebben vaak een niet gerelateerde of zwakke achtergrond (master communicatiewetenschappen/geschiedenis of een professionele bachelor marketing/HR&sales/rechtspraktijk), maar verdienen wel degelijk hetzelfde als consultants met 3 jaar ervaring die een veel zwaarder profiel hebben (master burgerlijk/bio ingenieur, chemie, fysica, farmacie).

Ik heb met zo'n HR personen al talloze mail conversaties gehad en in meetings gezeten en mijn ervaring is toch dat ze inhoudelijk zwak overkomen en dat ik ze al meermaals heb moeten verbeteren over onze eigen interne processen.

Onze HR directeur daarentegen, die is wel competent. Hij zou eens met de bezem door ons HR team moeten gaan en die vervangen met competente mensen. Ik denk dan aan profielen met enkele jaren ervaring en met een master (bedrijfs) psychologie, rechten, TEW, etc. En voor het uitvoerend werk dan professionele bachelors HR en rechtspraktijk.

Ik blijf bij mijn standpunt dat onze consultants die rol van HR zeer snel zouden aankunnen en beter zullen presteren dan de mensen die er nu zitten. Het arbeidsrecht is het enige dat we moeten bijschaven. De consultants zijn gewend om te presteren onder druk, analytisch en communicatief sterk en werken zich zeer snel in. Zo'n HR business partner zou het geen maand volhouden als consultant.

't is eens iets anders.

1. PERSONALIA

Leeftijd: 30
Opleiding: A1 Verpleegkunde
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 relevante anciënniteit
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC330
Huidige functie: Verpleegkundige
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)

Maand salaris (bruto): 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2670
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): attractiviteitspremie

4. MOBILITEIT

Afstand woon/werk in km's: 8km
Afstand woon/werk in tijd: 10min
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: (ruim) op voorhand aan te vragen
Ploegarbeid ? shiften)/dagwerk: vaste nacht
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: jaarlijks
Telewerk (buiten corona-periode): I wish
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Dankzij het nachtwerk weliswaar. Loopt ook nog op door weekends/feestdagen te werken. Maar ik mag zeker niet klagen!
Dit loon verbaasd me ook wel. Weet je nog hoeveel dit was toen je net begon?

Ik ken verschillende vpk’en die de nacht werken. Week werken/week thuis. En in het weekend dat ze thuis zijn werken ze nog eens in bijberoep als zelfstandig thuisverpleegkundige.

't is eens iets anders.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Wauw, zeer indrukwekkend!
Ik vermoed met zo een loon dat je 5 nachten per week doet en niet 7wel,7niet?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Puur uit interesse, wat is je basisloon en hoe beïnvloed nachtwerk/shiftwerk dat?

Puur uit interesse, wat is je basisloon en hoe beïnvloed nachtwerk/shiftwerk dat?
Toeslagen voor barema 330 waartoe hij behoort:
Toeslag avonddienst: 20%
Toeslag zaterdag dagdienst: 26%
Toeslag gewone nachtdienst: 35%
Toeslag onderbroken dienst: 50%
Toeslag zondag nachtdienst: 56%
Toeslag zondag dagdienst: 56%

't is eens iets anders.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Mooi loon inderdaad. Uiteraard wel een opoffering qua nachten, maar als je dat oké vindt, super! Uit interesse, in welke IFIC schaal zit je? 14 of 15?

't is eens iets anders.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Ik ben niet bekend met ploegensystemen/ nachtshiften, maar heb je dan na een volledige week nachten een enkele dagen/ een week recup?

Ik ben niet bekend met ploegensystemen/ nachtshiften, maar heb je dan na een volledige week nachten een enkele dagen/ een week recup?
Vroeger was dat voor een full-time 7 werken 7 thuis dacht ik. Al ben ik nu wel aan het twijfelen of dat nu een full-time was of iets minder..

Bij een kennis die ook nachten doet is het dacht ik gemiddeld 4 werken (=21.30-7.00), 3 thuis. Zal wel wat afhangen van ziekenhuis tot ziekenhuis of zelfs van afdeling tot afdeling.

Het basisloon is substantieel gestegen afgelopen jaar en met drie jaar ervaring is dit 3060 euro, stijgend tot 4380 met 35 jaar ervaring.

Er zijn ook 6 sectorale verlofdagen dus het zou me verbazen dat Unlimited die niet heeft. De groepsverzekering is een lachertje à rato pakweg 100 euro/jaar. Dertiende maand is er ook, maar slechts gedeeltelijk.

Ik heb een voorstel ontvangen van Realdolmen voor functie van Consultant, toch wel teleurgesteld moet ik zeggen.

Huidige werkgever (interne IT team, Salesforce developer):

Brutoloon: 3.288,82
Nettoloon: ~2.100
+ maandelijkse kosten: 25
+ maaltijdcheques: 160
+ ecocheques: 15,80
-------------------------
2.300,80 netto

Realdolmen:

Brutoloon: 2.900
Nettoloon: 1.920
+ IP Rewards (als toegekend): 311,77
+ maandelijkse kosten: 255
+ ecocheques: 20,80
-------------------------
Met IP-rewards: 2.507.57 netto
Zonder IP-rewards: 2.195,80 netto

Ze zijn nu bezig met IP-rewards onderhandelingen en zou in maart volgend jaar bekend zijn of ze die hebben of niet.

Komt er wel bij kijken dat ik een bedrijfswagen met tankkaart kan krijgen, maar die wil ik niet (ben bewust rijbewijsloos). Krijg ook niets in de plaats...

Ik wil eigenlijk niets afgeven van wat ik nu bruto verdien.

Terug
Bovenaan