Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Bij ons was het dit jaar net hetzelfde. 1 voorwaarde werd niet voldaan en weg CAO90. Gelukkig heeft de CEO een alternatief bezorgd door warranten te geven in de plaats. Het is iets minder als de CAO90 maar wel nog steeds voldoende.
Maar ze was wel aanvaard?

Bij ons is het gewoon x aantal punten te verdienen. Allemaal verdiend is volle pot en anders een deel (500 euro max, 10 punten en 7 verdiend is dus 7*50 = 350 euro)

Bij ons was het gewoon volle pot met 1 voorwaarde. En nu blijkt dat onze voorwaarde “te licht” was. Dus geweigerd.
Maar dat ze dit dan eens in september of oktober laten weten zodat we een nieuwe aanvraag konden indienen. Maar nee…

Bij ons was het gewoon volle pot met 1 voorwaarde. En nu blijkt dat onze voorwaarde “te licht” was. Dus geweigerd.
Maar dat ze dit dan eens in september of oktober laten weten zodat we een nieuwe aanvraag konden indienen. Maar nee…
Individuele bonussen zijn het enige alternatief. Maar die zijn tax-wise langs beide kanten het minst interessant.

@Ghisallo : Bij ons zijn de voorwaarden voor CAO90 ook een lachertje.
Twee simpel te behalen voorwaarden, al jaren vingers in de neus.
Als jullie al teruggefloten worden van overheidswege , dan moet het een wel heel lichte voorwaarde zijn..

Los daarvan: ik ben geen voorstander van CAO90. Weer een koterij op fiscaal vlak.
Liever elke maand 250 eur netto van mijn brutoloon dan eenmalig elk jaar 3000 netto cao90,.

Oh, ik voel me verre van aangevallen. Door een HR-dienst te leiden zie je vaak dat private asset management ondermaats is bij de gemiddelde medewerker. Mensen maken te weinig een langetermijn plan als het op financiën aankomt, maar dat kan zo een laat van uw schouders zetten door dat plan te hebben en ernaar toe te werken.
Euhm, voor veel mensen is het ook gewoon doorploeteren en niet veel overhouden... Hypotheken van 1 maandloon zijn niet uitzonderlijk als ik dat zo hoor.

Langetermijnplan, voor mij is dat binnen 14 jaar alles afbetaald en mss nog een derde eigendom. tegen dan gaat de oudste misschien naar het hoger, als hij geen jaren skipt of weet ik wat... Dan ben ik 47. Als ik hier nog rond loop. Wat ik dan doe van job, dont know...
Voor sommigen is dat verhuizen maar een lcol-land, voor andere is dat asset-diversificatie en voor nog meer volk is dat hun kinderen een duw in de rug kunnen geven op hun 18. Van die scenarios terugwerken naar vandaag en de implicaties daarvan is een oefening die ik gemaakt heb en mij stuurt in mn keuzes.
Op zich niet slecht, maar ik leef toch meer in het nu en ben nog niet echt bezig met later dit en dat. Ik ging aan m'n 21 een e46 coupé kopen...nooit gehad
Ik ging een hangaar kopen met hefbrug.... Nooit gehad
Ik ging op een boederij wonen in Heuvelland.... Ik woon aan de kust in een semi-verkaveling...

Ja handje contantje :unsure:
Ja gewoon cash, of spullen kopen of een reis cadeau doen? Of wat dure etentjes en flessen wijn?

Oh, ik voel me verre van aangevallen. Door een HR-dienst te leiden zie je vaak dat private asset management ondermaats is bij de gemiddelde medewerker. Mensen maken te weinig een langetermijn plan als het op financiën aankomt, maar dat kan zo een laat van uw schouders zetten door dat plan te hebben en ernaar toe te werken.

Euh... de gemiddelde belg gaat werken voor kosten te dekken, te leven en huur of hypotheek te betalen.
Veel plannen is daar niet bij. Meesten hebben de luxe/ruimte niet om te plannen.

Of vraag het vroeger aan? :p
Jah dat is het…
Maar het bedrijf had het erg moeilijk afgelopen zomer omwille van corona, en het was uiterst vervelend om dan achter geld te bedelen. We waren inderdaad laat aan. Maar daar ligt het nu niet aan.
Ik ben benieuwd hoe dit zal lopen. M’n collega doet er precies vervelender over dan ikzelf. Voor mij is begin volgend jaar ook goed. Maar natuurlijk is er een jaar verlopen… er was eerst sprake van een consumptiecheque van 500 euro. Maar dat dekt natuurlijk geen 3000 euro.

Bij ons 2e jaar op rij CAO90 afgekeurd... vorig jaar retro actief in orde gebracht.

Dit jaar 'op tijd alles gedaan, we kunnen er niks aan doen'. Top HR...

Iets minder...zal toch al snel 1000 euro netto schelen.
Hier was het iets minder dan €300 verschil op een bedrag van €2000?
Maar ze was wel aanvaard?

Bij ons is het gewoon x aantal punten te verdienen. Allemaal verdiend is volle pot en anders een deel (500 euro max, 10 punten en 7 verdiend is dus 7*50 = 350 euro)
Ja, ze was wel aanvaard maar 1 objectief werd niet behaald. Aangezien er genoeg winst was heeft het bedrijf er toch voor gekozen om warranten toe te kennen.

Ja, ze was wel aanvaard maar 1 objectief werd niet behaald. Aangezien er genoeg winst was heeft het bedrijf er toch voor gekozen om warranten toe te kennen.

Raar?
Een bedrijf die deze bonus wil betalen doet het als volgt:
- doelstelling 1 (onzeker, maar haalbaar) en als deze niet gehaald wordt:

- doelstelling 2: stuurbaar.

Al de rest is niet willen uitbetalen.

Raar?
Een bedrijf die deze bonus wil betalen doet het als volgt:
- doelstelling 1 (onzeker, maar haalbaar) en als deze niet gehaald wordt:

- doelstelling 2: stuurbaar.

Al de rest is niet willen uitbetalen.
Ik weet er ook het fijne niet van, maar de hoofddoelstelling was x€ omzet behalen. Enkel als die doelstelling werd behaald, zouden de andere doelstellingen ook uitbetaald worden als ze behaald werden. Maar die omzet werd niet behaald, waardoor ze de andere doelstellingen ook niet mochten uitbetalen. Of dit correct is, weet ik niet, maar de voorgaande jaren is het altijd uitbetaald geweest en vorig boekjaar hadden we een recordjaar qua winst maar niet qua omzet, daardoor toch warranten gekregen.

Ik weet er ook het fijne niet van, maar de hoofddoelstelling was x€ omzet behalen. Enkel als die doelstelling werd behaald, zouden de andere doelstellingen ook uitbetaald worden als ze behaald werden. Maar die omzet werd niet behaald, waardoor ze de andere doelstellingen ook niet mochten uitbetalen. Of dit correct is, weet ik niet, maar de voorgaande jaren is het altijd uitbetaald geweest en vorig boekjaar hadden we een recordjaar qua winst maar niet qua omzet, daardoor toch warranten gekregen.
Sinds 2 jaar kunnen quasi enkel jaarbalans verifieerbare doelstellingen gezet worden, wat veelal omzetgroei of soortgelijken voorop schuift. Vroeger kon dat zelf klanttevredenheid zijn als dat uit een syateem kwam gerold. Je kan je al inbeelden dat dat heel beïnvloedbaar was. Dat wilt de fod niet.

Vandaar dat er ook veel meer negatief uitdraaien.

Uhm? Als ik even uitga van een makkelijk rekenvoorbeeld:
CAO90 bonus van 3000 euro. Kost werkgever: 4000 euro. Netto werknemer: 2608 euro.
Warrants van 3000 euro. Kost werkgever: 4409 euro. Netto werknemer: 1933 euro.

Als uw baas dezelfde totale kostprijs zou aanhouden zou je als werknemer zelf maar 1753 euro overhouden, of een kleine 33% minder. Uw baas heeft waarschijnlijk meer warrants uitgekeerd om het verschil voor zijn werknemers niet te groot te maken. Ergens ook logisch aangezien het zijn fout is, maar niet elke werkgever zou zo redeneren.

Qua fiscaliteit is die CAO90 bonus echt niet te kloppen.
Ik ken het exacte criterium niet maar in ons bedrijf moet het al serieus mislopen om niet de volledige bonus te krijgen elk jaar.

Bij ons 2e jaar op rij CAO90 afgekeurd... vorig jaar retro actief in orde gebracht.

Dit jaar 'op tijd alles gedaan, we kunnen er niks aan doen'. Top HR...
Ik stel me vaak ook veel vragen over onze HR dienst. Hun nuttige bijdrage is me soms onduidelijk. Maken veel fouten (ik kom toch aan een behoorlijk lijstje voorbeelden over de afgelopen jaren heen).
Wij zitten in een consulting omgeving en ik krijg soms de indruk dat onze HR dienst niet beseft dat zij ten dienste staan van de consultants. Dat consultants de belangrijkste populatie vormen van ons bedrijf, ze zorgen namelijk voor omzet en winst en dus onrechtstreeks betalen ze de lonen van HR personeel..

Via via krijg ik dan te horen dat onze HR en dan vooral onze HR managers soms op hetzelfde niveau verloond worden dan onze consultants, dan frons ik daar toch serieus mijn wenkbrauwen. Letterlijk elke consultant zou hun job ook kunnen doen en wellicht ook beter, maar andersom totaal niet. En dat beseffen ze te weinig.

HR zou ten dienste moeten staan van de werknemers en zo weinig mogelijk fouten mogen maken. Ik heb al geregeld consultants gefrustreerd weten worden van onze HR dienst. Vaak wordt er in die discussies tussen de consultant en HR een leidinggevende bijgeroepen omdat HR nogal snel in eerste instantie de schuld bij de consultant durft te leggen. Na veel vijfen en zessen keren ze hun kar en kan er maar een kleine sorry vanaf.

Via via krijg ik dan te horen dat onze HR en dan vooral onze HR managers soms op hetzelfde niveau verloond worden dan onze consultants, dan frons ik daar toch serieus mijn wenkbrauwen. Letterlijk elke consultant zou hun job ook kunnen doen en wellicht ook beter, maar andersom totaal niet. En dat beseffen ze te weinig.

HR zou ten dienste moeten staan van de werknemers en zo weinig mogelijk fouten mogen maken. Ik heb al geregeld consultants gefrustreerd weten worden van onze HR dienst. Vaak wordt er in die discussies tussen de consultant en HR een leidinggevende bijgeroepen omdat HR nogal snel in eerste instantie de schuld bij de consultant durft te leggen. Na veel vijfen en zessen keren ze hun kar en kan er maar een kleine sorry vanaf.
Medewerkers zien meestal the tip of the iceberg waar HR mee bezig is omdat beleidsevolutie en projectwerk meestal vrij verweven zit in de job.

HR is een relatief technische job, zeker in het domein van personeelsadministratie. Om iemand op te leiden om gewoon een loonsberekening te kunnen zelfstandig afsluiten en daar de meest courante vragen rond te beantwoorden heb je al snel 18 maanden nodig. Het is dan ook een knelpuntberoep.

Die laatste paragraaf over de positionering van HR volg ik helemaal. HR supporteert de bedrijfsvoering op dat vlak, zij sturen niet.

HR is een relatief technische job, zeker in het domein van personeelsadministratie. Om iemand op te leiden om gewoon een loonsberekening te kunnen zelfstandig afsluiten en daar de meest courante vragen rond te beantwoorden heb je al snel 18 maanden nodig. Het is dan ook een knelpuntberoep.
Een gewone loonsafsluiting valt toch best mee?
Als je begint met meerdere overeenkomsten, correcties, ... dat is een ander paar mouwen. Maar goeie software kan daar bij helpen :p

Een gewone loonsafsluiting valt toch best mee?
Als je begint met meerdere overeenkomsten, correcties, ... dat is een ander paar mouwen. Maar goeie software kan daar bij helpen :p
Ja absoluut. Dat is in de meest organisaties van 100+ mensen vaak wel niet zo standaard dan op 2 knoppen duwen.

Laat staan alle vragen die eruit voortvloeien waar je parate kennis nodig hebt van het arbeidsrecht.

Bij ons is HR gewoon incompetent hoor. Een Hollander die belgie doet... Best dat sdworx de payroll doet of het zou er op trekken.

Beste ever was vorige week tijdens het HR praatje. Onze salary increase is in December, de index in januari. "Als je 1% opslag krijgt in December, wordt dat dan afgetrokken van de index of krijg je in januari de volle index". Antwoord "I don't know". Andere collega's hem even moeten educaten over indexering.... daar heb je echt veel aan...

Terug
Bovenaan