Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Los van alles is het natuurlijk ook wel grappig dat het hier degenen zijn die zelfs ver boven het beyond gaming gemiddelde verdienen die afkomen met 'ach wees toch eens tevreden met wat je hebt'.

En ik ben er zeker van dat dat niet slecht bedoeld is, maar het is simpel om te zeggen dat al die leuke zaken niet nodig zijn als je ze wel zelf hebt.

@ugar:
Kijk eh, allereerst ben ik 99% akkoord met uw 2 berichten hierboven (en tout court meestal met uw berichten trouwens). Maar er hangt ook soms een zweem van "ik denk zo en dat is de juiste manier" erover.
Dat is niet de bedoeling, maar ik erger me wel eens aan mensen die niet gehinderd door enige kennis ter zake dingen poneren. Communicatie is niet mijn sterkste kant.
En ondanks dat ik dezelfde mening heb, lijkt het mij wel dat je de zaken wat teveel benadert uit uw eigen goede positie. Besef ook dat het makkelijk(er) is om terug te kijken, en sommige inzichten (over bvb loon, EVs, wat een goede werkomgeving is,...) verwerf je nu eenmaal pas over tijd of als je zelf in de situatie zit
Ik probeer alleen maar mensen een spiegel voor te houden.
Ik besef dat ik het goed heb, maar ik zie voldoende in mijn omgeving dat tevreden zijn over wat je hebt beter is dan zeuren over wat je niet hebt. Mijn schoonvader is daar kampioen in, over alles en nog wat klagen terwijl die eigenlijk financieel nergens hoort over te klagen. Al die negatieve energie is gewoon doodzonde.

Los van alles is het natuurlijk ook wel grappig dat het hier degenen zijn die zelfs ver boven het beyond gaming gemiddelde verdienen die afkomen met 'ach wees toch eens tevreden met wat je hebt'.

En ik ben er zeker van dat dat niet slecht bedoeld is, maar het is simpel om te zeggen dat al die leuke zaken niet nodig zijn als je ze wel zelf hebt.
Dat zeg ik dus niet. Ik heb ook niet heel mijn leven ver boven dat gemiddelde gezeten. Ik reageer gewoon op de toon van chauffagist zijn boodschappen en op de idee dat 3600 EUR netto geen vetpot is. Terwijl dat als individueel loon echt wel goed betaald is.

Bwoa, ik ben begonnen met een voltijds loon van 1250 netto, geen extralegale voordelen in 2004.
Maar ik ben zuinig opgevoed.
Mijn vrienden die een master hadden, hadden 1400-1500 euro en leefden op exact dezelfde manier als ik. Doorheen de jaren zijn ze gegroeid naar lonen rond de 2500 netto als prille veertigers, maar rijden nog gewoon rond met hun Peugeot, Opel,.. en wonen evengoed in hun rijhuizen dat ze 10j geleden kochten.
(Maar ondertussen hebben ze ook allemaal een partner en kinderen, dus gezinsinkomens van 4000-4500 euro)

Hun patroon is totaal niet veranderd, hun levensstijl ook niet en het enige verschil is dat zij een opbrengsteigendom kopen als ze "te veel" spaargeld hebben staan en huuropbrengsten hebben. Die ze dan ook gewoon weer oppotten.
Hoe je bent opgevoed en wat voor jou een goede levensstandaard is, bepaalt meer hoe je in het leven staat dan je loon.

Moet eerlijk zeggen dat ik slechts met een relatief kleine groep mensen openlijk over loon praat - vroeger was dat meer maar doorheen de jaren zijn de mensen rondom mezelf gewoon heel veel gaan verdienen waardoor ik bewust het onderwerp wat probeer te mijden. Het is namelijk niet fijn te moeten vaststellen dat je eigen loon 50+% lager is. Gelukkig beseffen deze mensen dat wel en gaat men ook niet pronken of plots dure uitstapjes maken als activiteit - dat weekendje in de Ardennen is nog steeds met eenvoudige biertjes, vettig maar lekker eten en vooral veel plezier in een gemoedelijke sfeer.

Dat zeg ik dus niet. Ik heb ook niet heel mijn leven ver boven dat gemiddelde gezeten.
Je schrijft 88000 fr bruto in de early 90's, dat was veel hoor in die tijd.

Ik reageer gewoon op de toon van chauffagist zijn boodschappen en op de idee dat 3600 EUR netto geen vetpot is. Terwijl dat als individueel loon echt wel goed betaald is.
De toon van mijn boodschap als je goed zou lezen:

2600 is geen 3700, maar de levenskwaliteit is beter en de moeite die ik zou moeten doen om meer te halen weegt niet op tegenover de extra euro's.

Ik zeg toch nergens dat ik niet tevreden ben. Als ik in het onderwijs blijf ligt mijn loonpad vast, dus hoef ik mij geen zorgen over te maken...

Gefrustreerd ben ik niet, ik wou gewoon aantonen dat een hoger loon niet noodzakelijk een "voorsprong" geeft, als ik het al zo mag noemen. Iemand met 1800 netto, maar duw, geraakt soms verder dan iemand met 3000 netto zonder duw.
Dat is wel waar. Maat van mij (zelfde leeftijd als mij, 24), geen diploma, werkt als zuurstofleverancier, verstaat niks van geld en geeft veel uit aan nutteloze dingen. Is nu de 2de maal dat zijn oma een nieuwe woning voor hem koopt (eerste appartement wordt nu verhuurd om dat hij uit mekaar gaat met zijn vriendin..) 342k betaalt zijn oma, 50k moet hij zelf betalen voor zijn nieuwbouwwoning. Tja als je met zo iemand in je vriendenkring zit… Jij bent een koppel samengesteld uit 2 mensen met goede jobs en hebt het al moeilijk met de zoektocht naar een woning.. Dan is het ergens normaal dat er frustratie en afgunst is als iemand die het zoveel slechter doet op professioneel gebied zo veel makkelijker aan een huis geraakt vanwege zijn familie.

Dat is wel waar. Maat van mij (zelfde leeftijd als mij, 24), geen diploma, werkt als zuurstofleverancier, verstaat niks van geld en geeft veel uit aan nutteloze dingen. Is nu de 2de maal dat zijn oma een nieuwe woning voor hem koopt (eerste appartement wordt nu verhuurd om dat hij uit mekaar gaat met zijn vriendin..) 342k betaalt zijn oma, 50k moet hij zelf betalen voor zijn nieuwbouwwoning. Tja als je met zo iemand in je vriendenkring zit… Jij bent een koppel samengesteld uit 2 mensen met goede jobs en hebt het al moeilijk met de zoektocht naar een woning.. Dan is het ergens normaal dat er frustratie en afgunst is als iemand die het zoveel slechter doet op professioneel gebied zo veel makkelijker aan een huis geraakt vanwege zijn familie.
Goh, het is ook "maar" een huis.
Kostenvrij een huis hebben is leuk, dat spreekt niemand tegen. Maar daarom is zijn leven niet beter, "rijker",.... 🤷🏼
Kennis van vroeger reed ook met een BMW op afbetaling want woonde gratis. Maar elke maand rond de 20ste was er geen geld meer.... 🙄
Dan blijf ik dat een zielig figuur vinden waar ik absoluut geen afgunst voor voel. 🤷🏼

Goh, het is ook "maar" een huis.
Kostenvrij een huis hebben is leuk, dat spreekt niemand tegen. Maar daarom is zijn leven niet beter, "rijker",.... 🤷🏼
Kennis van vroeger reed ook met een BMW op afbetaling want woonde gratis. Maar elke maand rond de 20ste was er geen geld meer.... 🙄
Dan blijf ik dat een zielig figuur vinden waar ik absoluut geen afgunst voor voel. 🤷🏼
Ja ok niet jaloers op de situatie he, maar moest ik me voorstellen dat ik gewoon ff 350 k krijg voor een huis en dezelfde lening had als nu, dan woonde ik in een dikke villa.

Waarom is er frustratie en afgunst naar je maat? Die leeft toch zijn eigen leven en heeft zijn eigen familie. Die oma mag kiezen wat ze met dat geld doet en je maat mag kiezen of hij dat aanvaard of niet. Niemand buiten de oma en je maat hebben daar zaken mee.

Focus je op je eigen situatie en niet op die van iemand anders ;-)

Waarom is er frustratie en afgunst naar je maat? Die leeft toch zijn eigen leven en heeft zijn eigen familie. Die oma mag kiezen wat ze met dat geld doet en je maat mag kiezen of hij dat aanvaard of niet. Niemand buiten de oma en je maat hebben daar zaken mee.

Focus je op je eigen situatie en niet op die van iemand anders ;-)
Ik ben heel tevreden met m’n eigen situatie hoor. Ik zou zeker niet willen wisselen. Is gewoon een compleet humane reactie om wat frustratie te hebben als 1 iemand met 1/3 van je gezamenlijk inkomen een even duur huis kan kopen omdat de familie alles betaalt. Als je zelf die reactie niet zou hebben ben je ofwel aan het liegen tegen jezelf ofwel krijg je zelf een groot deel van thuis mee.

Ja ok niet jaloers op de situatie he, maar moest ik me voorstellen dat ik gewoon ff 350 k krijg voor een huis en dezelfde lening had als nu, dan woonde ik in een dikke villa.
Is dat niet eerder verontwaardiging.

Bij afgunst: je gunt het de ander totaal niet en zou het zelf willen afpakken of stuk maken, ook al wil je het noodzakelijk zelf niet, je gunt het de ander gewoon niet. Je kan dit hebben bij mensen die echt crimineel handelen, mensen die keer op keer faillissementsfraude plegen en toch in een grote villa blijven wonen.
Bij jaloezie: je wilt wat de ander heeft, de ander heeft iets wat jij niet hebt en de gevoelens die daarbij gepaard gaan zijn jaloezie. Overigens zeer menselijke gevoelens.
Verontwaardiging/verbazing/wensen: je stelt jezelf wel eens vragen waarom er bij je buurman alle weken stielmannen staan voor het minste klusje dat moet gebeuren en hoe hij allemaal kan bekostigen. Dat betekent niet noodzakelijk dat je jaloers bent. Je kan ook gewoon iets wensen. Ik wens bv een kleine lottowinst zodat ik zonder bij te lenen een grote verbouwing kan doen of ik wens een voorschot op mijn erfenis omdat dat nu beter van pas zou komen dan binnen 20 jaar. Ik kan al die zaken wensen zonder daarbij jaloers te zijn op iemand die het bedrag dat ik voor ogen heb al gekregen heeft bij de start van zijn werkleven. Ik vind een 964 mooi of een rs4, maar het gaat mijn leven niet gelukkiger maken mocht ik dat nu krijgen of staan hebben. Mijn grootste geluk zit in mijn gezinsleven en de natuur. De rest is comfort...

Soms heb ik het gevoel dat welgestelde mensen nogal graag denken dat ze jaloezie uitlokken of er van uitgaan dat mindergestelde mensen automatisch jaloers zijn.

Is dat niet eerder verontwaardiging.

Bij afgunst: je gunt het de ander totaal niet en zou het zelf willen afpakken of stuk maken, ook al wil je het noodzakelijk zelf niet, je gunt het de ander gewoon niet. Je kan dit hebben bij mensen die echt crimineel handelen, mensen die keer op keer faillissementsfraude plegen en toch in een grote villa blijven wonen.
Bij jaloezie: je wilt wat de ander heeft, de ander heeft iets wat jij niet hebt en de gevoelens die daarbij gepaard gaan zijn jaloezie. Overigens zeer menselijke gevoelens.
Verontwaardiging/verbazing/wensen: je stelt jezelf wel eens vragen waarom er bij je buurman alle weken stielmannen staan voor het minste klusje dat moet gebeuren en hoe hij allemaal kan bekostigen. Dat betekent niet noodzakelijk dat je jaloers bent. Je kan ook gewoon iets wensen. Ik wens bv een kleine lottowinst zodat ik zonder bij te lenen een grote verbouwing kan doen of ik wens een voorschot op mijn erfenis omdat dat nu beter van pas zou komen dan binnen 20 jaar. Ik kan al die zaken wensen zonder daarbij jaloers te zijn op iemand die het bedrag dat ik voor ogen heb al gekregen heeft bij de start van zijn werkleven. Ik vind een 964 mooi of een rs4, maar het gaat mijn leven niet gelukkiger maken mocht ik dat nu krijgen of staan hebben. Mijn grootste geluk zit in mijn gezinsleven en de natuur. De rest is comfort...

Soms heb ik het gevoel dat welgestelde mensen nogal graag denken dat ze jaloezie uitlokken of er van uitgaan dat mindergestelde mensen automatisch jaloers zijn.
Misschien is dat idd een beter woord ja

@Dogo Argentino : uw voorbeeld is van iemand die niet geld kan omgaan/voor zichzelf zorgen.

Eens de geldkraan toegaat kan volgend scenario zich voltrekken:

- Verhuurde woning zal worden verkocht: geld nodig
- verder aangaan van schulden met als onderpand de eigen woning. Na tijdje wordt maandlast van die lening(en) te zwaar tov inkomen => ook die woning zal ten gelde worden gemaakt.

Je moet steeds leven naar uw inkomen, te hoog willen meespelen loopt heel vaak faliekant mis.

@Dogo Argentino : uw voorbeeld is van iemand die niet geld kan omgaan/voor zichzelf zorgen.

Eens de geldkraan toegaat kan volgend scenario zich voltrekken:

- Verhuurde woning zal worden verkocht: geld nodig
- verder aangaan van schulden met als onderpand de eigen woning. Na tijdje wordt maandlast van die lening(en) te zwaar tov inkomen => ook die woning zal ten gelde worden gemaakt.

Je moet steeds leven naar uw inkomen, te hoog willen meespelen loopt heel vaak faliekant mis.
Zijn oma verhuurt dat appartement en die 342k voor de nieuwe woning was zonder lening he.

Ik ben heel tevreden met m’n eigen situatie hoor. Ik zou zeker niet willen wisselen. Is gewoon een compleet humane reactie om wat frustratie te hebben als 1 iemand met 1/3 van je gezamenlijk inkomen een even duur huis kan kopen omdat de familie alles betaalt. Als je zelf die reactie niet zou hebben ben je ofwel aan het liegen tegen jezelf ofwel krijg je zelf een groot deel van thuis mee.
Spreek maar gewoon voor uzelf, zonder te veronderstellen dat anderen net zoals u denken.

Chapeau hoor als je nog nooit iets oneerlijk/onverdiend hebt gevonden in je leven.
Iedereen zal wel eens iets oneerlijk gevonden hebben of oneerlijk vinden. Ik denk dat 99% van de bevolking vindt dat Elkabouaki de rest van haar dagen de straat mag vegen voor een leefloon. Maar of zij nu 4000 trekt tijdens haar fake-ziekte of aan een leefloon moet leven, dat gaat niks veranderen aan mijn situatie. Of mijn buurman nu 5 eigendommen geërfd heeft of alles bekostigd heeft met zwartwerk, dat gaat niks aan mijn persoonlijke situatie veranderen.
Ik kan echter alleen maar blij zijn dat hij zijn tuin en woning zo verzorgt, want ik kijk oprecht graag naar mooie woningen. Ik word blij van woningen te bekijken die verzorgd zijn en het zorgt ervoor dat de buurt aangenaam blijft.

Je schrijft 88000 fr bruto in de early 90's, dat was veel hoor in die tijd.
Niet voor mijn diploma. Ik ben daar gestart aan een loon dat 4000 fr lager lag dan wat ik als assistent aan de KUL verdiende (ik heb dus een loonverlies geslikt toen ik van werk veranderde). Omdat ik het verhaal van het bedrijf geloofde, een goede klik had met mijn toekomstige baas tijdens dat gesprek, het duidelijk was dat hij me wou aanwerven voor competenties die hij niet had én omdat het een job was die ik echt wilde doen.
Als ik in hetzelfde bedrijf was gestart als productie ingenieur, was ik gestart aan een 15% hoger loon.
Ik zeg toch nergens dat ik niet tevreden ben.
Je zegt zelf dat je gefrustreerd bent.
Iedereen zal wel eens iets oneerlijk gevonden hebben of oneerlijk vinden. Ik denk dat 99% van de bevolking vindt dat Elkabouaki de rest van haar dagen de straat mag vegen voor een leefloon. Maar of zij nu 4000 trekt tijdens haar fake-ziekte of aan een leefloon moet leven, dat gaat niks veranderen aan mijn situatie. Of mijn buurman nu 5 eigendommen geërfd heeft of alles bekostigd heeft met zwartwerk, dat gaat niks aan mijn persoonlijke situatie veranderen.
Voilà. Beter zo. Afgunst tov andere mensen die meer geluk hebben brengt echt geen zoden aan de dijk. Dat maakt jouw situatie er echt niet beter op.

Terug
Bovenaan