Beetje rare vraag maar in mijn bedrijf lijkt het nogal vaak om geluk & timing te draaien.
Wat is zo de tactiek om 'hogerop' te raken ?
[1] Expert zijn in 1 gebied ?
[2] Initiatief nemen en met vernieuwingen komen ?
[3] Goed blaadje bij de baas ?
[4] Strategische positie kiezen (bv. leidinggevende die zal vertrekken of op pensioen gaat) ?
[5] Langer werken dan collega's ?
In mijn geval (wetenschappelijke sector) is [1] een basis vereiste. Geen expertise en het is gedaan. Je kunt whatever politieke spelletjes spelen en netwerk hebben. Als je inhoudelijk leeg bent, zal het niet gaan. Wat niet wil zeggen dat de beste expert uiteindelijk het verste raakt.
[2] is persoonlijk voor mij heel belangrijk geweest. Get shit done, door de miserie en chaos heen resultaten bereiken. Als je gewoon zit te wachten op taakjes elke dag, dan gaan ze je geen projecten zelf laten leiden. Nogal obvious. Of als je bij alles twijfelt, niemand durft kwetsen of geen beslissingen durft nemen, dan ook niet. Je moet mensen bruskeren soms als je dingen gedaan wil krijgen. Op een propere manier uiteraard.
[3] Je moet je baas niet opzettelijk schofferen en de asshole uithangen. Of de interessante smurf uithangen continue. "Je belt me op een zaterdag, ik ga naar HR". "Dat is mijn prive nummer, GDPR inbreuk". Zo heb ik er ook zien rondlopen, en dan verwonderd zijn waarom ze geparkeerd worden. Als je het uithangt, moet je niet verwonderd zijn dat ze je passeren
[4] Kun je proberen, maar is moeilijk. Een glazen bol bestaat niet. Wat wel helpt is proberen om een goeie baas te hebben, in een goed departement te zitten, in een goed team te zitten. In the end is het hogerop ook finger pointing en punten scoren. Je gaat moeilijk iemand uit een shitty team of departement promoveren. Er zijn altijd van die teams waarvan iedereen weet dat ze de kantjes ervan rijden, niks doen, etc. Daar gaan ze hogerop ook in een boog omheen, ook al ben je dan goed in dat team
[5] Weinig kans op succes
Ik ga akkoord met
@Aldamir zij opmerking over netwerk. Je moet een netwerk uitbouwen. Ik ben nu zelf niet de beste netwerker ever, maar ik heb verschillende wekelijkse of 2-wekelijkse meetings met Amerikaanse collega's om gewoon wat te chitchatten over het reilen en zeilen in het bedrijf. Doe ik 15 min of 30 min 's avonds in de zetel. Je komt heel wat te weten over projecten/dingen/mensen... Zo bouw je contactpunten op die je eventueel kunt gebruiken om in je projecten vooruit te raken. Er zijn collega's die echt enkel hun eigen 5 of 10 directe collega's kennen en voor de rest niemand. Als niemand je kent, ga je ook niks in de schoot geworpen krijgen...