Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Werknemers hebben ecocheques, maaltijdcheques, nettovergoedingen, bedrijfswagens. Allemaal vormen van optimalisatie van loon. Maar oh wee als iemand zelfstandige wordt en zijn loon optimaliseert!
(ik ben erg tegen zwartwerk, want dat is sociale fraude en stelen van /niet bijdragen aan de maatschappij)

Uiteraard is het financiele een belangrijke reden om als zelfstandige te werken, je zou een idioot zijn om meer risico en gedoe te hebben, om dan minder te verdienen. Dan doet niemand het nog.
Maar het is niet automatisch zo dat je meer verdient, je neemt risico en dat kan meevallen of tegenvallen. Tenzij iemand mij een gouden tip kan geven waar ik gegarandeerd facturen van €8000 mag naar sturen
Maar dan gaan ze wel wenen als ze weinig pensioen hebben en wat doet die kutregering: verhogen van minimum-pensioen voor zelfstandige!
Terwijl die jaren bewust weinig hebben bijgedragen (en na x jaar een veelvoud uitkeren aan hun eigen dat minder belast is etc)

Ik heb het over _honderden_ gevallen. Altijd gaat het over de centen, als er al iets anders gezegd wordt is het meestal ivm meer flexibiliteit wat betreft mobiliteit (oftwel ne chiquere leasebak dan de anderen).

Uiteraard gaat het om centen. Er gaat toch niemand (semi)-zelfstandig worden om minder te verdienen dan iemand in loondienst met dezelfde job, op enkele hipsters na die lifecoach ofzo worden.
Als je graag fiscaal optimaliseert op de kap van de rest van de werkende mensen, doe maar hé. Maar hebt dan ook de ballen om er voor uit te komen ipv dat "mijn eigen baas zijn" gezever.
Eigen baas voor Freelancers gaat imo niet echt op. Die zelfstandige plaatser van mijn Eggo keuken plaatst heel het jaar door Eggo keukens. Wat is er dan eigen baas aan? Zijn inkomen is quasi gegarandeerd...

Eigen baas is: eigen klantenbestand, eigen facturering, eigen marketing, eventueel eigen personeel, zelf werken binnen halen...

Maar toegegeven, moest er in mijn vakgebied bedragen gegeven worden zoals in de IT, ik zou geen moment twijfelen...

wtf stevig loon voor maar 1j ervaring :eek:
Dat is gangbaar voor de high potentials in data science. Banken hebben echt nood aan dat soort profielen.
Een goede vriend van me (ook gene gewone) is meteen na zijn phd ook begonnen bij een concurrent van Aenaron en zat meteen bij zijn start al aan een pakket van €90k euro (o.a. zijn phd en andere activiteiten werden serieus genomen).
Vijftal jaar later zit hij aan een pakket van €150k, met nog niet al te veel leidinggevende taken. Hij heeft nu 2 fte's onder zich.

Side note, hij is echt wel snugger en ook nog eens communicatief. En dan gaan er deuren open.

Zal ook wel geen gewone zijn lijkt me, om op die leeftijd data scientist te zijn vermoed ik dat je niet met gemiddelde cijfers en enkel dat in die job rolt.
Valt wel mee hoor, ik had zeker geen uitzonderlijke resultaten. Ze zoeken nu gewoon echt enorm veel mensen binnen data science. De tijd dat je daar een phd voor nodig had om nog maar te starten is ondertussen toch voorbij.

Bij momenten twijfel ik ook om eenmanszaak op te starten. Voor mij is dat momenteel de enige manier om nog een grote sprong qua loon te kunnen maken vermoed ik.
Echter heb ik veel schrik omdat er toch een aantal zaken zijn die je dan vrijwillig afstaat. Ik denk dan, bescherming bij ontslag, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, pensioenopbouw.

De grootste risico's is inderdaad minder "garantie" op inkomen (geen vast maandloon maar betaald per gefactureerde dag) en een veel directer risico om je inkomen te verliezen wanneer het slecht gaat, terwijl je als werknemer op payroll toch enige bescherming of buffer geniet bij ontslag.
Groepsverzekering en pensioenopbouw moet je meenemen in je netto-vergelijking; hospitalisatieverzekering ook maar dat is tenzij je over top-of-the-bill pakketten spreekt, een beperkt bedrag per jaar.

Maar hebt dan ook de ballen om er voor uit te komen ipv dat "mijn eigen baas zijn" gezever.

Dat is geen gezever. Dat is, zoals ik al van in het begin zeg, voor mij een gigantisch bevrijdende stap geweest en, zoals ik ook al zei, zelfs als het fiscaal een nuloperatie wordt tov werknemer zijn blijf ik nog altijd zelfstandig alleen al daarom.

Maar goed, als je niet open staat voor discussies en gewoon halsstarrig je eigen ding wil blijven zien, discussieer dan gewoon niet in de eerste plaats en post onderstaande gif. Dat bespaart ons beiden veel tijd 😉

cant-hear.gif

Valt wel mee hoor, ik had zeker geen uitzonderlijke resultaten. Ze zoeken nu gewoon echt enorm veel mensen binnen data science. De tijd dat je daar een phd voor nodig had om nog maar te starten is ondertussen toch voorbij.
Om er te kunnen starten misschien niet, maar het wordt nog wel steeds naar waarde geschat. Zeker als je van een absolute top universiteit komt (en dan bedoel ik niet KUL of UGent).

Een groot deel van hun werknemers zijn jonge 20igers die hun eerste jaren op een appartement wonen en geen ruimte hebben om hun wagen thuis te kuisen. Dat zijn zwarte mini’tjes, daar zie je alles op.
Mijn vriend heeft tot hij hier introk ook een appartement gehad zonder mogelijkheid om zijn wagen te wassen. Zelf op zijn niveau kunnen ze enkel kiezen tussen zwart,blauw,grijze wagen. Die ging weldegelijk elke maand naar de carwash met zijn zwarte wagen, moet presentabel blijven en die mannen willen geen vuile wagen met hun logo op.

Heel wat van die jonge mensen wonen centrum brussel om snel bij klanten te staan. Ook hij heeft bewust omwille van zijn werk voor de groene rand van Brussel gekozen ipv Kortrijk. En daar is parking duur. Hij huurde ook een garage.

Ik heb mijn big four jaren ook op een appartement beleefd, ik huurde evenzeer een staanplaats en ging maandelijks naar de carwash.

Ik ben een eind in de 30, woon in een rijhuis zonder oprit en heb dus ook "niet de ruimte om mijn wagen te kuisen". Dat is relatief natuurlijk, met een emmer en een spons naar buiten op straat gaan om daar de wagen te wassen is ook niet onmogelijk. :unsure:

Er is echter een ander gerelateerd probleem die wél reëel is. Ons bedrijf schakelt binnen een half jaar over op 100% elektrische wagens en is ook bereid om (een deel van) de laadinfrastructuur thuis te betalen. Maar dan heb je natuurlijk wel minstens een eigen staanplaats nodig want op straat kun je natuurlijk niet garanderen dat je een plekje hebt vlak voor de deur. Kijk, dat lijkt me nu wél een gegronde reden om als werkgever een stuk tussen te komen in de kosten van een garage en om als fiscus dit toe te laten.

Al de rest is toch maar een beetje bij de haren getrokken, niet?
(Overigens: als je dan toch die eigen staanplaats/garage hebt, heb je direct ook "de ruimte om een wagen te kuisen". Twee vliegen in één klap. ;)

Ik ben een eind in de 30, woon in een rijhuis zonder oprit en heb dus ook "niet de ruimte om mijn wagen te kuisen". Dat is relatief natuurlijk, met een emmer en een spons naar buiten op straat gaan om daar de wagen te wassen is ook niet onmogelijk. :unsure:

Er is echter een ander gerelateerd probleem die wél reëel is. Ons bedrijf schakelt binnen een half jaar over op 100% elektrische wagens en is ook bereid om (een deel van) de laadinfrastructuur thuis te betalen. Maar dan heb je natuurlijk wel minstens een eigen staanplaats nodig want op straat kun je natuurlijk niet garanderen dat je een plekje hebt vlak voor de deur. Kijk, dat lijkt me nu wél een gegronde reden om als werkgever een stuk tussen te komen in de kosten van een garage en om als fiscus dit toe te laten.

Al de rest is toch maar een beetje bij de haren getrokken, niet?
(Overigens: als je dan toch die eigen staanplaats/garage hebt, heb je direct ook "de ruimte om een wagen te kuisen". Twee vliegen in één klap. ;)
Ik denk ni dat ze het overal zomaar slikken dat je in een ondergrondse staanplaats uwen wagen kuist :p. Zal proper worden.

Op straat je auto wassen is onmogelijk?
Op sommige plaatsen wel omwille van het drukke verkeer. Ik woonde niet in een drukke straat, maar soms was het toch wel 30 seconden wachten (ochtendspits natuurlijk) eer je eindelijk veilig je deur kon open doen om in te stappen.

Auto wassen op straat was bij mij dan ook standaard zondagochtendwerk, die 4 auto's en 7 wielertoeristen die dan efkes mij moesten ontwijken terwijl ik gehurkt mijn wielen poetste, dat zorgde voor weinig frustraties. 😉

Ik doe mijn deur niet open als ik mijn auto was, Mulan :p.

Zoals je zelf zegt is het mogelijk, gewoon wat voorzichtig zijn.

Mijn ex bazin die kwam gewoon op zaterdag of zondag de camionette halen om ze te kuisen. Natuurlijk zonder voorafgaand te verwittigen. Het gebeurde dan soms dat je niet thuis was, dan wist ze ook dat je met de camionette weg was of je was wel thuis en was net bezig met een klusje. Het was een luxe, maar je werd ook gepakt in je privé.

Als vertegenwoordiger van kun je natuurlijk niet toekomen met een vuile wagen. Ik weet niet of @desolation (Desolation waar ben je?)zijn wagen zelf kuiste, maar een carwash vergoeding of abonnement is hier wel op zijn plaats...

Dat is geen gezever. Dat is, zoals ik al van in het begin zeg, voor mij een gigantisch bevrijdende stap geweest en, zoals ik ook al zei, zelfs als het fiscaal een nuloperatie wordt tov werknemer zijn blijf ik nog altijd zelfstandig alleen al daarom.

Maar goed, als je niet open staat voor discussies en gewoon halsstarrig je eigen ding wil blijven zien, discussieer dan gewoon niet in de eerste plaats en post onderstaande gif. Dat bespaart ons beiden veel tijd 😉
Ik persoonlijk heb er ook al aan gedacht hoor.
Ik kán zeker en vast freelance gaan, 'k zit er voor in de juuste branche. Maar 'k zie het persoonlijk ni zitten. Absoluut geen goesting voor to be fair.

In mijn geval is dat min of meer het enige dat in m'n hoofd speelt telkens ik er aan denk ... netto meer over houden.
Het helpt natuurlijk dat ik niet het laagste loon van de wereld heb, dat ook al fiscaal geoptimaliseerd is tot in Tokyo incl. een leuke wagen ... but still.

Echter, met dat als enige reden ... stel dat ik uiteindelijk 250 EUR/mnd extra over houdt, is het mij de overhead van al het bijkomende gedoe niet waard. Moest ik er 2K/mnd of zoiets extra kunnen hebben zou'k da beter wel doen, mor jah.

Nu ... stel dat ze binnen dit en x-aantal tijd mij ineens in ne Lada proppen eens m'n huidige wagen ten einde is ... ... :thinking: ... ... now sh*t just got real dog! :devilish:

Eigen baas voor Freelancers gaat imo niet echt op. Die zelfstandige plaatser van mijn Eggo keuken plaatst heel het jaar door Eggo keukens. Wat is er dan eigen baas aan? Zijn inkomen is quasi gegarandeerd...

Eigen baas is: eigen klantenbestand, eigen facturering, eigen marketing, eventueel eigen personeel, zelf werken binnen halen...
Hier ben ik toch niet helemaal akkoord.
Ok, hij is relatief "zeker" van zijn inkomen maar daar houd het toch ook wel op.
Deze kunnen zelf beslissen of/hoeveel keukens ze plaatsen.
Deze kunnen zelf beslissen wanneer, op 3 dagen van 5u of 1 dag van 15u. Zaterdag of feestdag, geen probleem zolang keuken er maar staat voor afgesproken dag
Neemt hij 3 werknemers mee om de keuken te plaatsen, geen probleem (afgesproken prijs met eggo zal echter wel "vast" blijven, dus minder marge)
Hij koopt zelf zijn werkmateriaal/camionet/... welke hij gebruikt. Schroeft hij de keuken ineen met een schroevendraaier i.p.v. schroefmachine, ligt eggo niet echt van wakker.
Hij werkt mss enkel voor Eggo, maar hij is er helemaal vrij in om de dag nadien voor Kvik of weet ik veel wat een keuken te plaatsen...
Wil hij 3 maanden geen keukens plaatsen, so be it...

PERSONALIA
Leeftijd: /
Opleiding: Master Rechten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar, 1 relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: jurist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): nog onbekend
Nettovergoedingen: 60 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60km
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VW Golf met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Na lang in een kleinere bank (tussen plaats 5-8 in Belgie) te werken in het Antwerpse, toch bij een grote binnengeraakt. Had waarschijnlijk nog veel meer ingezeten indien ik beter onderhandeld had. Een stap van 1000 euro bruto extra gemaakt. Was dusdanig gefrustreerd door de werkgever waar ik nu werk (HR-beleid, geen toekomstvisie) ondanks fijne collega's, dat het tijd werd voor iets ander en (hopelijk) beter.

Ik las al vaak mee met dit forum toen het nog 9lives was. Wist al zo'n 2 jaar dat ik zwaar onderbetaald werd. Thank god dat er zoiets als dit bestaat of er waren nog een pak meer 'makke' lammetjes geweest.

Dat gezegd zijnde. Ik koester geen wrok tegenover vorige werkgever, hun goed recht om te weinig te betalen. Anderzijds zitten ze nu wel met de gebakken peren omdat er nu een paar mensen, met ervaring, van onze dienst vertrekken. Vindt maar eens dezelfde profielen voor die prijs en de regelgeving staat niet stil ondertussen. Eigen schuld... Dikke bult.

Alvast bedankt voor de nodige input de afgelopen jaren van verschillende forumleden. Ik bekijk het zowat dagelijks en net de moed gevonden om zelf account aan te maken 😅

Laatst bewerkt:
@Barca234 : kleinere banken ook minder meegaand in netto-vergoedingen is mijn ervaring.
En doorgroeien is er inderdaad meer een probleem, je zit sneller geblokkeerd door iemand boven u.

PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master Rechten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar, 1 relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: jurist
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): nog onbekend
Nettovergoedingen: 60 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 60km
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, VW Golf met tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Na lang in een kleinere bank (tussen plaats 5-8 in Belgie) te werken in het Antwerpse, toch bij een grote binnengeraakt. Had waarschijnlijk nog veel meer ingezeten indien ik beter onderhandeld had. Een stap van 1000 euro bruto extra gemaakt. Was dusdanig gefrustreerd door de werkgever waar ik nu werk (HR-beleid, geen toekomstvisie) ondanks fijne collega's, dat het tijd werd voor iets ander en (hopelijk) beter.

Ik las al vaak mee met dit forum toen het nog 9lives was. Wist al zo'n 2 jaar dat ik zwaar onderbetaald werd. Thank god dat er zoiets als dit bestaat of er waren nog een pak meer 'makke' lammetjes geweest.

Dat gezegd zijnde. Ik koester geen wrok tegenover vorige werkgever, hun goed recht om te weinig te betalen. Anderzijds zitten ze nu wel met de gebakken peren omdat er nu een paar mensen, met ervaring, van onze dienst vertrekken. Vindt maar eens dezelfde profielen voor die prijs en de regelgeving staat niet stil ondertussen. Eigen schuld... Dikke bult.

Alvast bedankt voor de nodige input de afgelopen jaren van verschillende forumleden. Ik bekijk het zowat dagelijks en net de moed gevonden om zelf account aan te maken 😅
Ik denk dat ik toch ook eens van werkgever ga veranderen van werkgever om er financiëel op vooruit te gaan. 🤔 Dezelfde achtergrond hier, een jaartje minder ervaring, en 1000 bruto minder (zonder wagen)

Ik denk dat ik toch ook eens van werkgever ga veranderen van werkgever om er financiëel op vooruit te gaan. 🤔 Dezelfde achtergrond hier, een jaartje minder ervaring, en 1000 bruto minder (zonder wagen)
Zeker doen.

Als je dit forum leest merk je dat veel bedrijven te weinig betalen of dat de vetpot in een andere sector staat.

Waarom zou je het aanvaarden dat iemand met hetzelfde profiel meer verdient dan jou of wel een bedrijfswagen heeft en jij niet? Enkel door massaal te hoppen kunnen we deze "onderbetalers" op de knieën krijgen!

Terug
Bovenaan