Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1j, relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: 100 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 1.8km
Afstand woon/werk in tijd: 4 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV met VAA ~110, klasse tesla model 3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6.5
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja + jaarlijkse bootcamps met externe sprekers
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
KBC?

Eigenlijk zot die lage VAA voor zo dure auto's. Kan beter mijn diesel perte-total rijden en EV nemen zou me 500 euro / jaar besparen :unsure:

KBC?

Eigenlijk zot die lage VAA voor zo dure auto's. Kan beter mijn diesel perte-total rijden en EV nemen zou me 500 euro / jaar besparen :unsure:
Zot veel loon ook voor zijn leeftijd en werkervaring. Dus 24 jaar, Tesla en 2300 netto ( die voor de verandering niet uit een pauper brutoloon komt aangevuld met 400 euro nettovergoeding).

KBC?

Misschien 🕵️‍♀️.

Die wagen is minder indrukwekkend dan het lijkt, uiteindelijk evenwaardig aan een degelijk uitgeruste Audi A3. Heb gewoon geluk gehad dat ik dit jaar een auto kon kiezen nadat de car policy gewijzigd was om elektrische wagens te pushen.

Misschien 🕵️‍♀️.

Die wagen is minder indrukwekkend dan het lijkt, uiteindelijk evenwaardig aan een degelijk uitgeruste Audi A3. Heb gewoon geluk gehad dat ik dit jaar een auto kon kiezen nadat de car policy gewijzigd was om elektrische wagens te pushen.
Maar die kost u dubbel zoveel per maand aan VAA :p

Big 4 had geen vast thuiswerk bij mijn weten. :unsure:

Soit dat blijven gewoon 'het kind moet een naam hebben' nettovergoedingen. Want als je thuis werkt heb je geen kleren nodig voor u te representeren en uw auto wekelijks door de carwash te jagen :p
Misschien even voor de duidelijkheid: Bij de BIG4 werk je wel degelijk van thuis tenzij je in een job werkt die dat niet toelaat (audit bijv.). ik werkte ook voor corona reeds 3 dagen van de 5 thuis. Ik heb representatie en carwashallowance omdat ik heel vaak meetings heb on-premise (dus bij klant). Ik krijg de internetvergoeding, maar de laptop is inderdaad van het werk, daarom dat we op het voor ons maximum zitten van 139,85 euro en niet 160 (waar idd pc bij komt). Verder is dat inderdaad gewoon een methode om de netto vs. brutolonen te optimaliseren gezien de hoge belastingsgraad in België.

Voor wat betreft de parking: heel veel klanten zijn in centrum A'pen/Brussel/Gent zonder eigen parkeer mogelijkheid (en openbaar vervoer is geen optie), waarvoor we de 15€ vergoeding dienen te gebruiken (vaak kom je er daar niet mee op een maand overigens). Verder dient de wagen thuis (gezien de waarde ervan) beschut of veilig te staan waarvoor we €50 krijgen die ons toelaat een garage te huren indien nodig of bijspringt bij de kosten die hierbij komen kijken.

Laatst bewerkt:
Maar daar komt het toch op neer?

Als ik letterlijk zeg dat dat 1 aspect is, maar de andere zaken voor mij minstens zo bevrijdend werken en ik zonder dat aspect nog steeds zelfstandig zou blijven, hoe "komt het dan daarop neer"?

Maar jij doet precies alsof jouw traject de blueprint is voor dé zelfstandige?

Ik doe evenzeer alsof mijn traject de blueprint is voor de zelfstandige als jij dat doet met jouw visie. Jij geeft een getuigenis van hoe jij het ziet, ik geef er ene van hoe ik het ervaar (en hoe ik het zie rondom mij, overigens).

Onze business draait bv ook 24/7, iedereen (die dit wil) kan wachtdiensten draaien, weekends werken, feestdagen werken. Heeft niets te zien met intern/extern.

Ik heb nergens gezegd dat in bepaalde situaties zo'n zaken onmogelijk zijn. Ik heb gezegd dat het "lastiger" is om als werknemer zelf te gaan beslissen hoeveel je werkt en hoeveel verlof je neemt en dat is toch gewoon zo?

Ook wat betreft verlofregeling zie ik bij ons weinig verschil tussen intern/extern. Externen die te veel "verlof" nemen, vallen op den duur toch uit de gratie omdat ze niet genoeg werk oppakken en degenen die teveel werken, worden tegen het einde van het jaar op verplicht verlof gestuurd wegens de limiet op het aantal dag dat er mag gewerkt worden.

OK, da's jouw situatie. Ik zie het vaak anders.

Bij ons krijgt iedere werknemer een setup op het werk en ook thuis, externen moeten het (verplicht) met enkel onze laptop doen thuis. Randappratuur is voor hun eigen rekening.

Ja, en ik vind het top dat bedrijven dat doen voor hun internen. Wat je wel vaak ziet is dat je dan vast zit aan een bepaald budget, dat je mag kiezen tussen bepaalde opties terwijl je eigenlijk iets anders wil, etc.

Dat schets ik nu net als een voordeel als zelfstandige: zoek het zelf maar uit. Bepaal je budget zelf maar. Kijk wat jij nodig hebt in jouw situatie. Heerlijk.

Allez, we kunnen er lang over kort over discussiëren, maar ik werk al 15 jaar in de consultancy en dit is letterlijk de eerste keer dat ik vrije keuze had (zowel in type uitrusting, als in de aard ervan, als in de kost ervan) in al mijn bureaumateriaal. Misschien heb jij voorbeelden van werkgevers die de werknemers compleet de vrije hand geven zonder enige restricties, maar dan durf ik er wel op wedden dat die fel in de minderheid zijn.

Als zelfstandige moet je toch ook verantwoording afleggen aan uw klant? Ik zie daar weinig verschil in tov in dienst zijn bij een werkgever.

Ik heb toch nergens gezegd dat je als zelfstandige nul verantwoording af te leggen hebt? Iedereen die een dienst levert aan een klant doet dat mits bepaalde modaliteiten rond kost, tijdstip van oplevering, en dergelijke meer. Dit gaat zelfs niet eens meer over schijnzelfstandigheid vs "echte" zelfstandigheid, dit kan je zelfs op pakweg een schilder of loodgieter ook gaan toepassen.

Paar posts geleden heb ik enkele duidelijke verschillen opgenoemd op vlak van verantwoording / regeltjes / ... . Ik verwijs even opnieuw daarnaar.

Laatst bewerkt:
Die carwash/garage allowance is eigenlijk echt wel bij de haren gegrepen. Niet enkel omdat er veel mensen zijn die in de praktijk echt geen garage afhuren voor hun auto en niet elke maand naar de car wash gaan, maar ook omdat dit 2 zaken zijn waar je ofwel het héél gemakkelijk kan bewijzen dat je een garage hebt of huurt of waar je met een sector zit (carwash) waar zwartwerk welig tiert en het voor de overheid een extra win zou zijn om al die carwash-beurten op factuur te krijgen.

Nu, dit geldt voor héél veel zaken. Dingen zoals 2x 130 euro thuiswerkvergoeding per maand (voor een koppel althans) is ook zwaar overdreven en zou je gewoon via de belastingsbrief kunnen corrigeren.

Big 4 had geen vast thuiswerk bij mijn weten. :unsure:

Soit dat blijven gewoon 'het kind moet een naam hebben' nettovergoedingen. Want als je thuis werkt heb je geen kleren nodig voor u te representeren en uw auto wekelijks door de carwash te jagen :p
Toch minstens een hemd voor videocalls ;-)

Zot veel loon ook voor zijn leeftijd en werkervaring. Dus 24 jaar, Tesla en 2300 netto ( die voor de verandering niet uit een pauper brutoloon komt aangevuld met 400 euro nettovergoeding).
Klopt, maar dit is de financiële wereld. Een 20tal jaar geleden bestond het pakket nog oa. uit een groepsverzekering van 16% en veel hogere bonussen.

Zoals ik in het verleden had gepost, zijn de vetpotten in de financiële sector in België verleden tijd.
Ze betalen nog altijd uitermate goed, dat wel.

Trouwens in het algemeen is data science zeer hot, zeker in de bankensector. Ik voorspel dat Aenaron binnen dit en 5 jaar vlot aan een €100k pakket zit.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1j, relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: 100 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 1.8km
Afstand woon/werk in tijd: 4 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV met VAA ~110, klasse tesla model 3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6.5
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja + jaarlijkse bootcamps met externe sprekers
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
wtf stevig loon voor maar 1j ervaring :eek:

Zal ook wel geen gewone zijn lijkt me, om op die leeftijd data scientist te zijn vermoed ik dat je niet met gemiddelde cijfers en enkel dat in die job rolt.

Ik doe evenzeer alsof mijn traject de blueprint is voor de zelfstandige als jij dat doet met jouw visie. Jij geeft een getuigenis van hoe jij het ziet, ik geef er ene van hoe ik het ervaar (en hoe ik het zie rondom mij, overigens).
Ik heb het over _honderden_ gevallen. Altijd gaat het over de centen, als er al iets anders gezegd wordt is het meestal ivm meer flexibiliteit wat betreft mobiliteit (oftwel ne chiquere leasebak dan de anderen).

Als je graag fiscaal optimaliseert op de kap van de rest van de werkende mensen, doe maar hé. Maar hebt dan ook de ballen om er voor uit te komen ipv dat "mijn eigen baas zijn" gezever.

Bij Realdolmen bv. was die netto vergoeding toch ook gigantisch hoog.

Daily allowance 120,00
Home office allowance 120,00
Forfaitaire maandelijkse onkostenvergoeding 15,00
Garage allowance 50,00
Car wash allowance 15,00
Parking allowance 15,00

Werknemers hebben ecocheques, maaltijdcheques, nettovergoedingen, bedrijfswagens. Allemaal vormen van optimalisatie van loon. Maar oh wee als iemand zelfstandige wordt en zijn loon optimaliseert!
(ik ben erg tegen zwartwerk, want dat is sociale fraude en stelen van /niet bijdragen aan de maatschappij)

Uiteraard is het financiele een belangrijke reden om als zelfstandige te werken, je zou een idioot zijn om meer risico en gedoe te hebben, om dan minder te verdienen. Dan doet niemand het nog.
Maar het is niet automatisch zo dat je meer verdient, je neemt risico en dat kan meevallen of tegenvallen. Tenzij iemand mij een gouden tip kan geven waar ik gegarandeerd facturen van €8000 mag naar sturen

Laatst bewerkt:
Bij momenten twijfel ik ook om eenmanszaak op te starten. Voor mij is dat momenteel de enige manier om nog een grote sprong qua loon te kunnen maken vermoed ik.
Echter heb ik veel schrik omdat er toch een aantal zaken zijn die je dan vrijwillig afstaat. Ik denk dan, bescherming bij ontslag, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, pensioenopbouw.

Die carwash/garage allowance is eigenlijk echt wel bij de haren gegrepen. Niet enkel omdat er veel mensen zijn die in de praktijk echt geen garage afhuren voor hun auto en niet elke maand naar de car wash gaan, maar ook omdat dit 2 zaken zijn waar je ofwel het héél gemakkelijk kan bewijzen dat je een garage hebt of huurt of waar je met een sector zit (carwash) waar zwartwerk welig tiert en het voor de overheid een extra win zou zijn om al die carwash-beurten op factuur te krijgen.

Nu, dit geldt voor héél veel zaken. Dingen zoals 2x 130 euro thuiswerkvergoeding per maand (voor een koppel althans) is ook zwaar overdreven en zou je gewoon via de belastingsbrief kunnen corrigeren.
Een groot deel van hun werknemers zijn jonge 20igers die hun eerste jaren op een appartement wonen en geen ruimte hebben om hun wagen thuis te kuisen. Dat zijn zwarte mini’tjes, daar zie je alles op.
Mijn vriend heeft tot hij hier introk ook een appartement gehad zonder mogelijkheid om zijn wagen te wassen. Zelf op zijn niveau kunnen ze enkel kiezen tussen zwart,blauw,grijze wagen. Die ging weldegelijk elke maand naar de carwash met zijn zwarte wagen, moet presentabel blijven en die mannen willen geen vuile wagen met hun logo op.

Heel wat van die jonge mensen wonen centrum brussel om snel bij klanten te staan. Ook hij heeft bewust omwille van zijn werk voor de groene rand van Brussel gekozen ipv Kortrijk. En daar is parking duur. Hij huurde ook een garage.

Ik heb mijn big four jaren ook op een appartement beleefd, ik huurde evenzeer een staanplaats en ging maandelijks naar de carwash.

Bij momenten twijfel ik ook om eenmanszaak op te starten. Voor mij is dat momenteel de enige manier om nog een grote sprong qua loon te kunnen maken vermoed ik.
Echter heb ik veel schrik omdat er toch een aantal zaken zijn die je dan vrijwillig afstaat. Ik denk dan, bescherming bij ontslag, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, pensioenopbouw.
Haja dat is inderdaad een grote luxe die velen vergeten, als wij freelancers een dag niet werken hebben wij geen inkomen. Ons vangnet is een stuk beperkter. Maar wij doen het om het geld en zijn ondernemers hoor.

Haja dat is inderdaad een grote luxe die velen vergeten, als wij freelancers een dag niet werken hebben wij geen inkomen. Ons vangnet is een stuk beperkter. Maar wij doen het om het geld en zijn ondernemers hoor.
Als je als werknemer de bijdragen ervoor ook niet meer zou moeten betalen zou je financieel beter af zijn als ik die bescherming afsta (en me eventueel privé verzeker). België werkt met een solidair systeem, als je goed je boterham verdient betaal je veel voor die bescherming ten voordele van mensen die minder of niks verdienen.

Terug
Bovenaan