SomeDude
Banned
Die Indiërs zijn goedkoop hoorGoh ... met 15 EUR carwash per maand ga je weliswaar niet elke week naar de CW hoor. Eerder 1 keer per maand.

Dacht dat het 50 euro was maar dat is uiteraard voor de 'garage'
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Die Indiërs zijn goedkoop hoorGoh ... met 15 EUR carwash per maand ga je weliswaar niet elke week naar de CW hoor. Eerder 1 keer per maand.

KBC?1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1j, relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: 100 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 1.8km
Afstand woon/werk in tijd: 4 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV met VAA ~110, klasse tesla model 3
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6.5
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja + jaarlijkse bootcamps met externe sprekers
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Zot veel loon ook voor zijn leeftijd en werkervaring. Dus 24 jaar, Tesla en 2300 netto ( die voor de verandering niet uit een pauper brutoloon komt aangevuld met 400 euro nettovergoeding).KBC?
Eigenlijk zot die lage VAA voor zo dure auto's. Kan beter mijn diesel perte-total rijden en EV nemen zou me 500 euro / jaar besparen![]()
MisschienKBC?
Eigenlijk zot die lage VAA voor zo dure auto's. Kan beter mijn diesel perte-total rijden en EV nemen zou me 500 euro / jaar besparen![]()
.Maar die kost u dubbel zoveel per maand aan VAAMisschien.
Die wagen is minder indrukwekkend dan het lijkt, uiteindelijk evenwaardig aan een degelijk uitgeruste Audi A3. Heb gewoon geluk gehad dat ik dit jaar een auto kon kiezen nadat de car policy gewijzigd was om elektrische wagens te pushen.

Misschien even voor de duidelijkheid: Bij de BIG4 werk je wel degelijk van thuis tenzij je in een job werkt die dat niet toelaat (audit bijv.). ik werkte ook voor corona reeds 3 dagen van de 5 thuis. Ik heb representatie en carwashallowance omdat ik heel vaak meetings heb on-premise (dus bij klant). Ik krijg de internetvergoeding, maar de laptop is inderdaad van het werk, daarom dat we op het voor ons maximum zitten van 139,85 euro en niet 160 (waar idd pc bij komt). Verder is dat inderdaad gewoon een methode om de netto vs. brutolonen te optimaliseren gezien de hoge belastingsgraad in België.Big 4 had geen vast thuiswerk bij mijn weten.
Soit dat blijven gewoon 'het kind moet een naam hebben' nettovergoedingen. Want als je thuis werkt heb je geen kleren nodig voor u te representeren en uw auto wekelijks door de carwash te jagen![]()
Maar daar komt het toch op neer?
Maar jij doet precies alsof jouw traject de blueprint is voor dé zelfstandige?
Onze business draait bv ook 24/7, iedereen (die dit wil) kan wachtdiensten draaien, weekends werken, feestdagen werken. Heeft niets te zien met intern/extern.
Ook wat betreft verlofregeling zie ik bij ons weinig verschil tussen intern/extern. Externen die te veel "verlof" nemen, vallen op den duur toch uit de gratie omdat ze niet genoeg werk oppakken en degenen die teveel werken, worden tegen het einde van het jaar op verplicht verlof gestuurd wegens de limiet op het aantal dag dat er mag gewerkt worden.
Bij ons krijgt iedere werknemer een setup op het werk en ook thuis, externen moeten het (verplicht) met enkel onze laptop doen thuis. Randappratuur is voor hun eigen rekening.
Als zelfstandige moet je toch ook verantwoording afleggen aan uw klant? Ik zie daar weinig verschil in tov in dienst zijn bij een werkgever.
Toch minstens een hemd voor videocalls ;-)Big 4 had geen vast thuiswerk bij mijn weten.
Soit dat blijven gewoon 'het kind moet een naam hebben' nettovergoedingen. Want als je thuis werkt heb je geen kleren nodig voor u te representeren en uw auto wekelijks door de carwash te jagen![]()
Klopt, maar dit is de financiële wereld. Een 20tal jaar geleden bestond het pakket nog oa. uit een groepsverzekering van 16% en veel hogere bonussen.Zot veel loon ook voor zijn leeftijd en werkervaring. Dus 24 jaar, Tesla en 2300 netto ( die voor de verandering niet uit een pauper brutoloon komt aangevuld met 400 euro nettovergoeding).
wtf stevig loon voor maar 1j ervaring1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1j, relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: 100 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 1.8km
Afstand woon/werk in tijd: 4 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV met VAA ~110, klasse tesla model 3
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6.5
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja + jaarlijkse bootcamps met externe sprekers
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

wtf stevig loon voor maar 1j ervaring![]()
Ik heb het over _honderden_ gevallen. Altijd gaat het over de centen, als er al iets anders gezegd wordt is het meestal ivm meer flexibiliteit wat betreft mobiliteit (oftwel ne chiquere leasebak dan de anderen).Ik doe evenzeer alsof mijn traject de blueprint is voor de zelfstandige als jij dat doet met jouw visie. Jij geeft een getuigenis van hoe jij het ziet, ik geef er ene van hoe ik het ervaar (en hoe ik het zie rondom mij, overigens).
Een groot deel van hun werknemers zijn jonge 20igers die hun eerste jaren op een appartement wonen en geen ruimte hebben om hun wagen thuis te kuisen. Dat zijn zwarte mini’tjes, daar zie je alles op.Die carwash/garage allowance is eigenlijk echt wel bij de haren gegrepen. Niet enkel omdat er veel mensen zijn die in de praktijk echt geen garage afhuren voor hun auto en niet elke maand naar de car wash gaan, maar ook omdat dit 2 zaken zijn waar je ofwel het héél gemakkelijk kan bewijzen dat je een garage hebt of huurt of waar je met een sector zit (carwash) waar zwartwerk welig tiert en het voor de overheid een extra win zou zijn om al die carwash-beurten op factuur te krijgen.
Nu, dit geldt voor héél veel zaken. Dingen zoals 2x 130 euro thuiswerkvergoeding per maand (voor een koppel althans) is ook zwaar overdreven en zou je gewoon via de belastingsbrief kunnen corrigeren.
Haja dat is inderdaad een grote luxe die velen vergeten, als wij freelancers een dag niet werken hebben wij geen inkomen. Ons vangnet is een stuk beperkter. Maar wij doen het om het geld en zijn ondernemers hoor.Bij momenten twijfel ik ook om eenmanszaak op te starten. Voor mij is dat momenteel de enige manier om nog een grote sprong qua loon te kunnen maken vermoed ik.
Echter heb ik veel schrik omdat er toch een aantal zaken zijn die je dan vrijwillig afstaat. Ik denk dan, bescherming bij ontslag, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering, pensioenopbouw.
Als je als werknemer de bijdragen ervoor ook niet meer zou moeten betalen zou je financieel beter af zijn als ik die bescherming afsta (en me eventueel privé verzeker). België werkt met een solidair systeem, als je goed je boterham verdient betaal je veel voor die bescherming ten voordele van mensen die minder of niks verdienen.Haja dat is inderdaad een grote luxe die velen vergeten, als wij freelancers een dag niet werken hebben wij geen inkomen. Ons vangnet is een stuk beperkter. Maar wij doen het om het geld en zijn ondernemers hoor.