Je zal je natuurlijk naar de normen van je sector moeten schikken. En als die er niet zijn zal je nog steeds materiaal moeten voorzien dat je toelaat je werk goed te doen. Met een Chromebook ga ik bijvoorbeeld ook niet ver lopen.
Maar ik zal bij internal IT niet moeten gaan zagen om een laptop met wat meer geheugen of een snellere CPU. Of een draagbaar extern scherm om buitenshuis een dual monitor setup te hebben. Of weet ik veel wat ik denk goed te kunnen gebruiken om mijn werk goed te doen.
Dat klopt in vele gevallen niet eh.
Ik heb al meermaals bij klanten gewerkt waar je VERPLICHT een intern device toegewezen krijgt. Dus een laptop waar je mee MOET werken.
Regelmatig is dat niet wat je zelf zou aanschaffen & 't is niet de eerste keer dat dit dan een of ander mini 15 inch laptopke is.
Dat je dan thuis een triple-monitor setup opgezet hebt met een straf workstation er onder is mooi, maar je bent er niet noodzakelijk veel mee.
Als je al thuis mag werken (wat tijdens corona natuurlijk meer het geval is dan vroeger, maar vroeger in veel gevallen gewoon geen optie was bij veel klanten), dan ben je nog steeds verplicht om die laptop v/d klant te bezigen.
Mogelijks ga je dan wat extra hardware moeten aanschaffen, zoals een docking die gebruikt kan worden met die laptop om jouw schermen thuis aan te spreken. Maar als je dan pakweg 2 4K monitoren staan hebt & je hebt geen Thunderbolt op die laptop, ben je nog steeds gejost, want zonder Thunderbolt is het max 2x 1080p.
Als je dan zou denken dat je thuis uw goesting doet & uw straf machien pakt? Naaaaah ... die zal over 't algemeen niet ge-whitelist zijn/worden op 't domein, dus kan die niet connecteren (want ander MAC).
OK, kleinere bedrijven zullen over 't algemeen wel minder strikt zijn. Maar bij de meeste kleine klanten zal BYOD ook wel beter lukken.
Bij vele groten daarentegen ... jah ... heb je regelmatig geen keuze.
En ook nog ... voor bedrijven waar het bedrijf geen hardware voorziet voor thuiskantoor (e.g. monitor), dan moet die particulier ook nog gewoon z'n monitor(en) voor thuis kopen eh. Hier gaat dit van z'n netto loon, dus daar komt het hem natuurlijk wel kostelijker uit.