Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dit moet al lang aangepakt worden, maar niemand van de politiek durft dit aan, integendeel ze maken enkel maar constructies bij. Nu komen ze weer af met een nettobonus voor mensen die minder dan 2500 bruto verdienen.

Dit.

1. "Want het verschil tussen werken en niet-werken moet groter worden!".
2. De inflatie zal zijn werk doen, en dan zal de politiek zeggen: "De uitkeringen voor niet-werkers moeten omhoog want ze raken in armoede!".
3. Het jaar erop zal de politiek opnieuw zeggen: "Oei, het verschil tussen werken en niet-werken is weer te klein geworden, de laagste lonen moeten terug omhoog!"

Ga terug naar stap 1. Blijf dit oneindig herhalen.

Als ik met die kerels daarover spreek, dan zeggen ze letterlijk allemaal dat ze het doen omdat ze dan onder de streep meer overhouden. Nog nooit iemand iets horen zeggen over "je eigen baas zijn" of iets dergelijks. Heeft dus niets te maken met ondernemen en alles met sociale fraude.

Dat is ook een n=1 ervaring he.

Ja, het financiële aspect speelt uiteraard mee. Maar ik heb het zelf enorm bevrijdend ervaren om mij niet meer bezig te moeten houden met talloze stomme HR-regels, om geen verlof teller meer te hebben (wil ik meer verlof of net minder, fine), om eigen materiaal te kunnen uitkiezen (laptop, pc, niet meer van die kleine kutmuizen), om niet te moeten bedelen om bijkomend comfortverhogend materiaal tijdens het werk (top notch monitormount, uitstekende bureaustoel, ...) en al dat soort zaken.

Zelfs als het financieel aspect niet mee zo duidelijk positief zou worden zou ik het nog steeds blijven alleen al om dergelijke bovenstaande zaken.

Ja, het financiële aspect speelt uiteraard mee. Maar ik heb het zelf enorm bevrijdend ervaren om mij niet meer bezig te moeten houden met talloze stomme HR-regels, om geen verlof teller meer te hebben (wil ik meer verlof of net minder, fine), om eigen materiaal te kunnen uitkiezen (laptop, pc, niet meer van die kleine kutmuizen), om niet te moeten bedelen om bijkomend comfortverhogend materiaal tijdens het werk (top notch monitormount, uitstekende bureaustoel, ...) en al dat soort zaken.

Zelfs als het financieel aspect niet mee zo duidelijk positief zou worden zou ik het nog steeds blijven alleen al om dergelijke bovenstaande zaken.
Stel je het nu niet een beetje té rooskleurig voor? OK, je bent "je eigen baas", maar je werkt nog steeds voor klanten die je ook moet tevreden stellen. Je kan dus niet zomaar je zin doen.

Als ik dat bij ons zie, die "zelfstandigen" werken mee in het team en krijgen materiaal van ons waarmee ze moeten werken. In de financiële sector is BYOD nu eenmaal niet evident vanwege de zeer hoge veiligheidsnormen. OK, ze hebben wellicht daarnaast ook nog privémateriaal, maar dat wordt niet voor de klant gebruikt.

Voor het nemen van verlof moet er nog steeds met de collega's afgestemd worden zodat niet plots alles stilvalt. In de andere richting wordt werken zonder verlof bij ons ook niet aanvaard. Iedereen kan maar een maximum aantal dagen presteren, en eens die limiet is bereikt dat worden ze verplicht met "verlof" gestuurd tot het einde van het kalenderjaar. En die limiet is zo gekozen dat het aantal werkdagen ongeveer overeenstemt met dat van de internen.

Nu goed, voor u is de situatie misschien anders, maar voor het gros van die schijnzelfstandigen is dat gewoon een bediendenjob met een iets hoger dan gemiddelde verloning.

Stel je het nu niet een beetje té rooskleurig voor?
Waar zou je aan twijfelen?

OK, je bent "je eigen baas", maar je werkt nog steeds voor klanten die je ook moet tevreden stellen. Je kan dus niet zomaar je zin doen.

Natuurlijk kan je niet zomaar je zin doen, dat heb ik ook niet gezegd he.

Als ik dat bij ons zie, die "zelfstandigen" werken mee in het team en krijgen materiaal van ons waarmee ze moeten werken. In de financiële sector is BYOD nu eenmaal niet evident vanwege de zeer hoge veiligheidsnormen. OK, ze hebben wellicht daarnaast ook nog privémateriaal, maar dat wordt niet voor de klant gebruikt.

Je zal je natuurlijk naar de normen van je sector moeten schikken. En als die er niet zijn zal je nog steeds materiaal moeten voorzien dat je toelaat je werk goed te doen. Met een Chromebook ga ik bijvoorbeeld ook niet ver lopen.
Maar ik zal bij internal IT niet moeten gaan zagen om een laptop met wat meer geheugen of een snellere CPU. Of een draagbaar extern scherm om buitenshuis een dual monitor setup te hebben. Of weet ik veel wat ik denk goed te kunnen gebruiken om mijn werk goed te doen.

Voor het nemen van verlof moet er nog steeds met de collega's afgestemd worden zodat niet plots alles stilvalt. In de andere richting wordt werken zonder verlof bij ons ook niet aanvaard. Iedereen kan maar een maximum aantal dagen presteren, en eens die limiet is bereikt dat worden ze verplicht met "verlof" gestuurd tot het einde van het kalenderjaar. En die limiet is zo gekozen dat het aantal werkdagen ongeveer overeenstemt met dat van de internen.

Dat je afstemt met klanten of met wie je samenwerkt is normaal. Maar dat is toch niet onverenigbaar met het aantal dagen dat je zelf beslist te nemen? Internen kunnen halftijds of deeltijds werken, dat is allemaal een kwestie van communiceren en planning.

En als de modaliteiten je ergens niet aanstaan, dan trek je elders heen?

Nu goed, voor u is de situatie misschien anders, maar voor het gros van die schijnzelfstandigen is dat gewoon een bediendenjob met een iets hoger dan gemiddelde verloning.

Ik durf geen uitspraken doen over welk percentage van de zelfstandigen zich als een werknemer gedraagt. :)

Je zal je natuurlijk naar de normen van je sector moeten schikken. En als die er niet zijn zal je nog steeds materiaal moeten voorzien dat je toelaat je werk goed te doen. Met een Chromebook ga ik bijvoorbeeld ook niet ver lopen.
Maar ik zal bij internal IT niet moeten gaan zagen om een laptop met wat meer geheugen of een snellere CPU. Of een draagbaar extern scherm om buitenshuis een dual monitor setup te hebben. Of weet ik veel wat ik denk goed te kunnen gebruiken om mijn werk goed te doen.
Dat klopt in vele gevallen niet eh.

Ik heb al meermaals bij klanten gewerkt waar je VERPLICHT een intern device toegewezen krijgt. Dus een laptop waar je mee MOET werken.
Regelmatig is dat niet wat je zelf zou aanschaffen & 't is niet de eerste keer dat dit dan een of ander mini 15 inch laptopke is.

Dat je dan thuis een triple-monitor setup opgezet hebt met een straf workstation er onder is mooi, maar je bent er niet noodzakelijk veel mee.
Als je al thuis mag werken (wat tijdens corona natuurlijk meer het geval is dan vroeger, maar vroeger in veel gevallen gewoon geen optie was bij veel klanten), dan ben je nog steeds verplicht om die laptop v/d klant te bezigen.

Mogelijks ga je dan wat extra hardware moeten aanschaffen, zoals een docking die gebruikt kan worden met die laptop om jouw schermen thuis aan te spreken. Maar als je dan pakweg 2 4K monitoren staan hebt & je hebt geen Thunderbolt op die laptop, ben je nog steeds gejost, want zonder Thunderbolt is het max 2x 1080p.

Als je dan zou denken dat je thuis uw goesting doet & uw straf machien pakt? Naaaaah ... die zal over 't algemeen niet ge-whitelist zijn/worden op 't domein, dus kan die niet connecteren (want ander MAC).

OK, kleinere bedrijven zullen over 't algemeen wel minder strikt zijn. Maar bij de meeste kleine klanten zal BYOD ook wel beter lukken.
Bij vele groten daarentegen ... jah ... heb je regelmatig geen keuze.

En ook nog ... voor bedrijven waar het bedrijf geen hardware voorziet voor thuiskantoor (e.g. monitor), dan moet die particulier ook nog gewoon z'n monitor(en) voor thuis kopen eh. Hier gaat dit van z'n netto loon, dus daar komt het hem natuurlijk wel kostelijker uit.

Dat klopt in de meeste gevallen niet eh.

Ik heb al meermaals bij klanten gewerkt waar je VERPLICHT een intern device toegewezen krijgt. Dus een laptop waar je mee MOET werken.
Regelmatig is dat niet wat je zelf zou aanschaffen & 't is niet de eerste keer dat dit dan een of ander mini 15 inch laptopke is.

Dat je dan thuis een triple-monitor setup opgezet hebt met een straf workstation er onder is mooi, maar je bent er helemaal niets mee.
Als je al thuis mag werken (wat tijdens corona natuurlijk meer het geval is dan vroeger, maar vroeger in veel gevallen gewoon geen optie was bij veel klanten), dan ben je nog steeds verplicht om die laptop v/d klant te bezigen.

Ik heb al bij al mijn klanten behalve eentje mijn eigen materiaal kunnen en mogen gebruiken. Bij die andere klant kon ik gewoon de gekregen laptop ook van thuis uit gebruiken en kon ik de rest van mijn infrastructuur ook gebruiken.

En nog eens: kan je je niet vinden in de modaliteiten, dan zoek je andere klanten? Dat is ook zelfstandig zijn he.

Ik heb al bij al mijn klanten behalve eentje mijn eigen materiaal kunnen en mogen gebruiken. Bij die andere klant kon ik gewoon de gekregen laptop ook van thuis uit gebruiken en kon ik de rest van mijn infrastructuur ook gebruiken.

En nog eens: kan je je niet vinden in de modaliteiten, dan zoek je andere klanten? Dat is ook zelfstandig zijn he.
Goh ... da's bij een particulier ook zo eh. Het is weliswaar veel minder 'gedoe' voor een zelfstandige om te 'switchen'.
Echter, 'k wil maar zeggen ... bij de meesten blijft het een verhaal van meer over houden (waar ik zeker kan achter staan).

Het BYOD verhaal is zeker niet iets wat je als zelfstandige noodzakelijk van zal kunnen genieten.
Het blijft uiteraard klant afhankelijk. 'k Heb al veel klanten gehad waar ik gewoon kon connecteren via VPN naar 't domein met m'n laptop van m'n eigen WG.
En technisch gezien ... een particuliere WN zal het vrijwel nooit doen, maar technisch gezien ... als jij het kan als zelfstandige in een team, zouden jouw teamleden die op de payroll staan eigenlijk ook hun eigen materiaal kunnen kopen (dus pakweg stravve laptop & 4K ultrawide monitor of zoiets).

Toch grappig dat het de niet zelfstandigen zijn die het best weten hoe het is om als zelfstandige te werken hé.
Kunnen we terug on topic?

Toch grappig dat het de niet zelfstandigen zijn die het best weten hoe het is om als zelfstandige te werken hé.
Het punt dat ik aanhaal is 'company policy'. Of het teamlid daar zelfstandig is of extern consultant op de payroll van een leverancier heeft daar (in mijn ervaring) 0,0 impact op.

Ik ben idd niet zelfstandig, ik viel altijd onder die 2e noemer. Echter heb ik genoeg teamleden gehad die onder de eerste noemer vielen & die kregen exact dezelfde machienerie toegewezen.

En in veel gevallen ... extern was extern ... of het nu zelfstandig was of niet. In behandeling van 'voorwaarden' & wat ze al dan niet mochten waren deze exact hetzelfde. Bv. externen mogen niet thuis werken, internen wel.

Ja, het financiële aspect speelt uiteraard mee. Maar ik heb het zelf enorm bevrijdend ervaren om mij niet meer bezig te moeten houden met talloze stomme HR-regels, om geen verlof teller meer te hebben (wil ik meer verlof of net minder, fine).
Zeg dan gewoon: ik wil zoveel mogelijk geld uit een werkdag halen. Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat iemand minder dan de wettelijke 20 dagen verlof/jaar zou willen.
om eigen materiaal te kunnen uitkiezen (laptop, pc, niet meer van die kleine kutmuizen), om niet te moeten bedelen om bijkomend comfortverhogend materiaal tijdens het werk (top notch monitormount, uitstekende bureaustoel, ...) en al dat soort zaken.
Ik denk dat elk groot bedrijf wel dergelijk materiaal aanbiedt, misschien dat je in kmo's minder comfortabele bureaus krijgt, maar doorgaans denk ik dat dit toch al redelijk ingeburgerd is.
Zeg dan gewoon dat je niet voor een baas wilt werken...

Zeg dan gewoon: ik wil zoveel mogelijk geld uit een werkdag halen.

Dus als ik nuanceer en zeg dat er voor mij heel veel meer meespeelt en bevrijdend werkt, dan maak jij ervan dat ik gewoon zoveel mogelijk geld eruit wil halen?

Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat iemand minder dan de wettelijke 20 dagen verlof/jaar zou willen.

Bij m'n vorige werkgevers had ik respectievelijk 32 en 29 dagen verlof, nog los van de wettelijke feestdagen. Afhankelijk van hoe ik me voel en wat ik wil kan ik nu gewoon zelf kiezen. Sinds COVID veel thuiswerk, minder verplaatsing, en dan voel ik minder nood aan verlof. Maar bij m'n vorige werkgever kon ik niet kiezen om enkel het wettelijk verlof op te nemen en niet meer.

Ik heb bvb op 11 november gewerkt. Als werknemer is dat lastiger he?

Ik denk dat elk groot bedrijf wel dergelijk materiaal aanbiedt, misschien dat je in kmo's minder comfortabele bureaus krijgt, maar doorgaans denk ik dat dit toch al redelijk ingeburgerd is.

Het kan nogal eens verschillen, kan ik je zeggen. Plus dat je weinig bent met voorzieningen bij de klant als je thuis werkt.

Zeg dan gewoon dat je niet voor een baas wilt werken...

Ja, dat is toch wat zelfstandigheid inhoudt? Met de voordelen die ik schets?

Dus als ik nuanceer en zeg dat er voor mij heel veel meer meespeelt en bevrijdend werkt, dan maak jij ervan dat ik gewoon zoveel mogelijk geld eruit wil halen?
Maar daar komt het toch op neer? Het is bij uitstek de voornaamste reden waarom men in dit stelsel gaat werken. Het is gewoon weer 1 van de zovele uitwassen van onze loonfiscaliteit.
Bij m'n vorige werkgevers had ik respectievelijk 32 en 29 dagen verlof, nog los van de wettelijke feestdagen. Afhankelijk van hoe ik me voel en wat ik wil kan ik nu gewoon zelf kiezen. Sinds COVID veel thuiswerk, minder verplaatsing, en dan voel ik minder nood aan verlof. Maar bij m'n vorige werkgever kon ik niet kiezen om enkel het wettelijk verlof op te nemen en niet meer.

Ik heb bvb op 11 november gewerkt. Als werknemer is dat lastiger he?
Maar jij doet precies alsof jouw traject de blueprint is voor dé zelfstandige? Onze business draait bv ook 24/7, iedereen (die dit wil) kan wachtdiensten draaien, weekends werken, feestdagen werken. Heeft niets te zien met intern/extern. Ook wat betreft verlofregeling zie ik bij ons weinig verschil tussen intern/extern. Externen die te veel "verlof" nemen, vallen op den duur toch uit de gratie omdat ze niet genoeg werk oppakken en degenen die teveel werken, worden tegen het einde van het jaar op verplicht verlof gestuurd wegens de limiet op het aantal dag dat er mag gewerkt worden.
Het kan nogal eens verschillen, kan ik je zeggen. Plus dat je weinig bent met voorzieningen bij de klant als je thuis werkt.
Bij ons krijgt iedere werknemer een setup op het werk en ook thuis, externen moeten het (verplicht) met enkel onze laptop doen thuis. Randappratuur is voor hun eigen rekening.
Ja, dat is toch wat zelfstandigheid inhoudt? Met de voordelen die ik schets?
Als zelfstandige moet je toch ook verantwoording afleggen aan uw klant? Ik zie daar weinig verschil in tov in dienst zijn bij een werkgever.

Mogelijks ga je dan wat extra hardware moeten aanschaffen, zoals een docking die gebruikt kan worden met die laptop om jouw schermen thuis aan te spreken. Maar als je dan pakweg 2 4K monitoren staan hebt & je hebt geen Thunderbolt op die laptop, ben je nog steeds gejost, want zonder Thunderbolt is het max 2x 1080p.
2 x QHD gaat hier nochtans perfect via USB-C :)

Mss geeft vorige loonbrief wat een vertekend beeld omdat we overgaan op maaltijdcheques 8€ en de daily allowance retro-actief wordt berekend/gecorrigeerd voor de maanden ervoor, maar nieuwe verantwoording:
140 telework allowance
15 carwash allowance
15 parking allowance
120 representation allowance
50 garage allowance

uitzonderlijk dus nog op deze fiche 110 correctie daily allowance (dus die valt weg vanaf deze maand)
140 is tijdelijk door Corona?
15 parking en 50 garage dat is toch ook vreemd. Of dien je parking van het werk zelf te bekostigen en is de garage thuis :unsure:

140 is tijdelijk door Corona?
15 parking en 50 garage dat is toch ook vreemd. Of dien je parking van het werk zelf te bekostigen en is de garage thuis :unsure:
Voor telewerk was een vergoeding tot 160ish aanvaardbaar, zelfs voor corona.

129 (bureauvergoeding) + 40 (internet + computer)

Big 4 had geen vast thuiswerk bij mijn weten. :unsure:

Soit dat blijven gewoon 'het kind moet een naam hebben' nettovergoedingen. Want als je thuis werkt heb je geen kleren nodig voor u te representeren en uw auto wekelijks door de carwash te jagen :p
Goh ... met 15 EUR carwash per maand ga je weliswaar niet elke week naar de CW hoor. Eerder 1 keer per maand.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: Ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1j, relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankensector
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: 1j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2300
Nettovergoedingen: 100 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: ja, 7 euro werkgever
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Eindejaarspremie +- 10%, persoonlijke bonus op basis van prestaties (varieert van 1-5 brutolonen), grote korting op verzekeringsproducten
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Leuven
Afstand woon/werk in km's: 1.8km
Afstand woon/werk in tijd: 4 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): ja, EV met VAA ~110, klasse tesla model 3

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6.5
Vakantiedagen (andere extra): 4 vaste bankdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: zo goed als nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja + jaarlijkse bootcamps met externe sprekers
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Terug
Bovenaan