Met die mentaliteit zeker niet idd.Collega's != Friends.
In de meeste gevallen zijn dat gewoon mensen waar ge goed genoeg mee overweg kunt om uw job te doen, die je enkel en alleen tegen komt gedurende die 8+ uren op kantoor (& nu nog veel minder, af & toe eens via Teams).
Hoeveel keer heb je al niet gehoord van 'we horen elkaar nog' als er iemand vertrekt & voor zover jij weet zijn ze nog steeds v/d planeet verdwenen. Da's zoiets dat mensen zeggen, maar meestal niet in de realiteit geworteld is.
Ik heb al geweten van mensen die elkaar van tervoren kenden & zo vrienden waren vooraleer ze samen werkten, maar da's dan eerst ne vriend, dan pas ne collega. Dus die blijven de initiële relatie behouden als 1 v/d 2 vertrekt.
En er zijn altijd wel eens uitzonderingen waar je contact behoudt met collega's nadat iemand vertrekt ... buuuuuuuut ... dat zal eerder de uitzondering dan de regel zijn.
Ik zit momenteel op mn 3de job, ik spreek nog meermaals per jaar af met de rechtstreekse collegas van job 1, met een deel van de collegas van job 2, en geregeld hoor ik nog van andere mensen van beide jobs via social media, ... .
Voor mij is het eerder regel dan uitzondering, maar da verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf, sector per sector, maar de algehele ingesteldheid van 'collegas moeten geen vrienden worden' gaat voor mij niet op, juist omwille van tfeit dat ge die mensen in feite meer ziet dan uw familie/vriendin in veel gevallen. Ik kom graag overeen met de mensen met wie ik werk, en als daar dan blijvende banden uit ontstaan sta ik daar gerust voor open.
ik heb een detailke vergeten bedenk ik net: hij was vertegenwoordiger voor Oost- en West- Vlaanderen, 1-2x per maand ook nog eens beurzen/ contacten in Nederland. 

).