Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Eindwerk in middelbaar gebuisd, thesis in tweede zit met een laag cijfer afgerond. Totaal niets voor mij, zo academisch. Het vraagt heel veel skills die je in de bedrijfswereld naar mijn gevoel weinig nodig hebt. Naar mijn gevoel is er volgens mij een hogere correlatie tussen hoge thesisscores en burn-out dan loon…

Iets totaal anders: straks iedereen 0,4% loon erbij of zijn er bedrijven waar zoiets anders ingevuld wordt?
Die koopkrachtpremie kan in maaltijdcheques, ecocheques of groepsverzekering gezet worden als alternatief op brutoloon. Aangezien de meeste de eerste 2 vaak al gemaximaliseerd hebben zal er vaak een extra in de groepsverzekering gezet worden omdat 0.4% bruto wel om te lachen is...

Ik meen gelezen te hebben dat de lonen in het onderwijs en de ambtenarij weer met 2 % zouden stijgen in maart 2022.

Bron:

Loonindex.be wellicht in januari een overschrijding. Uitkeringen etc. stijgen een maand later, onderwijs en ambtenarij 2 maanden later. Dus ja.
Samen met een periodieke opslag betekent dat voor mij toch een 350 euro netto erbij op 5 maanden.

Loonindex.be wellicht in januari een overschrijding. Uitkeringen etc. stijgen een maand later, onderwijs en ambtenarij 2 maanden later. Dus ja.
Samen met een periodieke opslag betekent dat voor mij toch een 350 euro netto erbij op 5 maanden.
Ik verander in december van 7 naar 9 jaar wedde-anciënniteit, dus bijna 200 euro opslag bruto. Dan moet het bij jou al een schaal-verhoging zijn?

Waarom moeten die uitkeringen eigenlijk als eerste stijgen?

Hoeft niet eerder, maar werkgevers zijn niet altijd in staat om die indexering direct toe te passen (en daarom heeft met dat beslist met een maand vertraging te doen). Uitbetaling van werkloosheid is een stuk eenvoudiger en gaat sneller om bedragen aan te passen.

Ik hecht nog weinig geloof aan de horror verhalen. Ik heb zelf 2 master thesissen afgelegd. 1 bij de wetenschappen en 1 bij een softere faculteit. Telkens promoter 2x gezien. Voor beide 18/20. Ik ben geen genie, maar kan wel goed mijn plan trekken en zelfstandig iets deftig doen zonder dat iemand mij moet vooruit pushen.

Ik heb zelf ook nog aan de andere kant gezeten, voor het evalueren van thesissen. Er is geen enkele reden waarom met opzet lage punten gegeven worden. Meestal is het promotor/vakgroep die zoveel mogelijk wel geven en de rest die probeert af te remmen. Promotor wil geen slechte naam krijgen, anders droogt zijn instroom aan gratis werkkrachten op. Als er doctorates aangevraagd moeten worden,
Zijn hoge punten van belang etc.

Dus een 10 op 20, dat zal echt een slechte thesis geweest zijn of bad behavior. Shitstorm incoming.

2 master diploma's en dan twee keer zulke score dan hoor je toch bij de 1% op vlak van mentale capabiliteiten, neen?

Als je doctoreert in de fysica/wiskunde/ingenieurswetenschappen zit je wellicht in die cognitieve top 1%. Merk op dat er in België dus ruim 100.000 mensen tot die club behoren. Een genie is voor mij eerder iemand in de top 1000 van België.

2 master diploma's en dan twee keer zulke score dan hoor je toch bij de 1% op vlak van mentale capabiliteiten, neen?
Neen. Ik heb ook 1 master met hoge cijfers als bio-ir (moeilijkere richting) en ik zou er met relatief gemak ook een 2de master bij kunnen genomen hebben. En ik voel me zeker niet onderdeel van een select groepje met de hoogste mentale capabiliteiten. Als master ben ik hooggeschoold, maar ben verre van een genie :p

Ik ben er echter wel enkele tegen gekomen tijdens mijn studies met die capaciteiten. Werkelijk fenomenaal overigens. Eén van mijn vrienden uit het middelbaar is ook zo iemand. Ongezien. Die zijn echt next level en als ik hen opzoek op linkedin, zie ik dat ze hun potentieel er maximaal aan het uithalen zijn.

Eindwerk in middelbaar gebuisd, thesis in tweede zit met een laag cijfer afgerond. Totaal niets voor mij, zo academisch. Het vraagt heel veel skills die je in de bedrijfswereld naar mijn gevoel weinig nodig hebt. Naar mijn gevoel is er volgens mij een hogere correlatie tussen hoge thesisscores en burn-out dan loon…
Er zijn toch heel veel jobs in r&d, development, policy, consulting etc waar je eigenlijk gewoon continu thesissen moet schrijven. Veel functies waar je niet puur uitvoerend bent en/of weinig omkadering hebt, komen toch neer op een thesis schrijven. Of denk je dat project proposals, policy documenten, analyse documenten, onderzoeksreultaten gewoon uit de lucht vallen?

Iets totaal anders: straks iedereen 0,4% loon erbij of zijn er bedrijven waar zoiets anders ingevuld wordt?
Ik heb gehoord dat er bij ons ~2.8% merit increase target is (voor index). Geen idee hoe ze gaan invullen. Luie Amerikaan kennende, gewoon bruto geven...

Ook geen idee hoe ze dat eigenlijk verantwoorden, of is de loonnorm op sector niveau?

Ik meen gelezen te hebben dat de lonen in het onderwijs en de ambtenarij weer met 2 % zouden stijgen in maart 2022.

Bron:

Terecht, het leven is denk ik 4% duurder geworden

Als je doctoreert in de fysica/wiskunde/ingenieurswetenschappen zit je wellicht in die cognitieve top 1%. Merk op dat er in België dus ruim 100.000 mensen tot die club behoren. Een genie is voor mij eerder iemand in de top 1000 van België.
Een genie wordt meestal gedefinieerd als iemand met een IQ > 145. Daarvan zijn er statistich gezien een 15.000 in België. 1% = IQ van 135.

Veel bedrijven waar de 0,4% niet zal toegepast worden hoor. Want dat kon eigenlijk met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.

Los van de sectorale onderhandelingen zal PC 200 een index van ongeveer 3,2% krijgen volgens de laatste verwachtingen (van 9 november)

Laatst bewerkt:
Opslag geven zal dit jaar ook tricky worden. Budgetten zijn niet voorzien op >3% index. Als je dan rekent dat iedereen dat krijgt blijft er al snel weinig over om een deftige extra opslag te gaan uitdelen aan outperformers.

Ik denk dat het leven wel wat duurder geworden is dan 4%.

Zo goed als alles is 20%duurder geworden. Die indexering is peanuts. Men gaat echt met meer moeten afkomen dan enkele procenten...
Om de koopkracht te behouden
die 20% is echt bij de haren gegrepen, slaat nergens op. Tenzij je bedoelt tegenover een jaar of 6-7 geleden.

Inderdaad, in weinige sectoren is er ruimte voor opslag. Het begin van een serieuze crisis, Mark my Words.

Er zijn redelijk wat sectoren waar men met kunstgrepen over de 0,4% probeert te geraken, omdat men weet dat men anders geen personeel vindt... Ook hier zie ik geen reden om je "words" te geloven

Tegenwoordig kan iedereen die zijn master studies afrond doctoreren nee? Vroeger moest je nog een graad halen maar tegenwoordig is er overaanbod (oversubsidie).

Tzijn de domme die het niet doen dan. Als je moet afgaan op de commentaren hier, als PhD een dikke zak geld om niks te doen. 😄

Terug
Bovenaan