Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Je moet het ook niet overschatten. Als je nooit op locatie werkt en je salariswagen enkel gebruikt voor woon-werkverkeer kan je misschien evengoed of beter met het openbaar vervoer gaan (en is dat dan eveneens gewoon betaald door de werkgever...).
Natuurlijk als je 70km op den buiten woont en je werkgever heeft zijn kantoor neergepoot op een halfuur buiten eender welk toegankelijk centrum... tja.

Als ze nu eens al die salariswagensubsidies hadden geïnvesteerd in betere ruimtelijke ordening en bijhorend openbaar vervoer moest ik misschien niet in de file staan iedere keer ik naar mijn ouders wil op een weekavond.
Second.

Volgens de ivoren toren in Brussel is dat onzin, zelfs onmogelijk.

Eigenlijk is werken dicht bij huis pas een privilege, dat denk ik toch. Zo 5 min met de fiets bvb.
Been there en toegeven, mis dat echt. Nu is het minstens 14 km met nog een kleine omweg langs de crèche al 20 km. De verst gelegen campus is 80km enkel. Die verplaatsing maakt slechts 15% van de opdracht uit. Hier en daar kan ik dat wel eens in km vergoeding steken, maar als ik de rekening maak denk ik dat ik gerust 1 vak kan laten vallen en nog evenveel zal over houden...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor Elektronica-ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (Retail)
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: huidige job 2.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 44

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2.925,75
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.070,99
Nettovergoedingen: 179
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstparticipatie, 40€/maand winkelcheques

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-VL
Afstand woon/werk in km's: 4.5
Afstand woon/werk in tijd: 6 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen incl tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zelden
Hoe vaak overuren te presteren: zelf te kiezen, overuren kunnen opgenomen worden in verlof of extra wedde
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2d thuiswerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

---

Ikzelf ben eigenlijk niet tevreden van mijn huidig pakket. Dikke 2 jaar geleden bewust de overstap gemaakt om dichter bij huis te werken en de mogelijkheid om overuren te presteren naar keuze. Zo werkte ik steeds 44h/week waardoor ik elke week 8h extra verlof had. In totaal zijn dit 4 extra dagen per maand = 48 dagen op jaarbasis. Met Corona is dat allemaal weggevallen en hebben we lange tijd thuisgewerkt met weinig mogelijkheid om overuren te presteren. Directie is nu een nieuw voorstel aan het uitwerken waarbij iedereen op een 38h contract wordt gezet en systeem met vrij overuren te presteren heel beperkt blijft.

In totaal zijn dit 4 extra dagen per maand = 48 dagen op jaarbasis.
Naar wens op te nemen zoals gewoon verlof? Das ook wel heel flexibel he. Zullen weinig werkgevers zijn die dat toelaten dat zo op te bouwen en in te zetten.

Wij kunnen ook overuren opbouwen maar mogen max 2 hele dagen per maand daar van opnemen (vrij te kiezen hoe). Das op zich al flexibeler dan de meesten als ik dat zo in mijn vriendenkring hoor.

Maar snap dat het altijd moeilijk ligt zulk een verworven recht terug zien ingeperkt worden...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Bachelor Elektronica-ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 (Retail)
Huidige functie: System Engineer
Anciënniteit: huidige job 2.5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 44

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2.925,75
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.070,99
Nettovergoedingen: 179
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstparticipatie, 40€/maand winkelcheques

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-VL
Afstand woon/werk in km's: 4.5
Afstand woon/werk in tijd: 6 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen incl tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zelden
Hoe vaak overuren te presteren: zelf te kiezen, overuren kunnen opgenomen worden in verlof of extra wedde
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2d thuiswerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

---

Ikzelf ben eigenlijk niet tevreden van mijn huidig pakket. Dikke 2 jaar geleden bewust de overstap gemaakt om dichter bij huis te werken en de mogelijkheid om overuren te presteren naar keuze. Zo werkte ik steeds 44h/week waardoor ik elke week 8h extra verlof had. In totaal zijn dit 4 extra dagen per maand = 48 dagen op jaarbasis. Met Corona is dat allemaal weggevallen en hebben we lange tijd thuisgewerkt met weinig mogelijkheid om overuren te presteren. Directie is nu een nieuw voorstel aan het uitwerken waarbij iedereen op een 38h contract wordt gezet en systeem met vrij overuren te presteren heel beperkt blijft.
Ik begon met lezen en dacht (gezien 2j ervaring in die positie) net "netjes brutoloon!".
Zeker in combinatie met bedrijfswagen, dichtbij huis, extra legale voordelen, weinig stress,...
Jammer dat jij het anders ziet. 😞

Ikzelf ben eigenlijk niet tevreden van mijn huidig pakket. Dikke 2 jaar geleden bewust de overstap gemaakt om dichter bij huis te werken en de mogelijkheid om overuren te presteren naar keuze. Zo werkte ik steeds 44h/week waardoor ik elke week 8h extra verlof had. In totaal zijn dit 4 extra dagen per maand = 48 dagen op jaarbasis. Met Corona is dat allemaal weggevallen en hebben we lange tijd thuisgewerkt met weinig mogelijkheid om overuren te presteren

FYI de meeste bedienden krijgen geen compensatie voor hun overuren... 💁‍♂️

Ik begon met lezen en dacht (gezien 2j ervaring in die positie) net "netjes brutoloon!".
Zeker in combinatie met bedrijfswagen, dichtbij huis, extra legale voordelen, weinig stress,...
Jammer dat jij het anders ziet. 😞

Dat is het ook maar omdat er system engineer staat verwacht iedereen gewoon veel meer, mss ook omdat men al snel de link legt naar freelance waar het loon snel een veelvoud is. In elk geval één van de sectoren om in actief te zijn om bovengemiddeld goed te verdienen.

Ik zou wreed content zijn moest ik al mijn uren op die manier mogen terug pakken.

Ik zou al minimum 1 sabbatjaar mogen pakken ondertussen.

Een discussie die al meermaals gevoerd is maar als iedereen gratis werkt voor de baas waarom zou hij je dan compenseren?
Je gaat weinig werkgevers vinden die uit eigen beweging extra gaan betalen als het niet nodig is.

Een discussie die al meermaals gevoerd is maar als iedereen gratis werkt voor de baas waarom zou hij je dan compenseren?
Je gaat weinig werkgevers vinden die uit eigen beweging extra gaan betalen als het niet nodig is.
Ik noteer overuren vanaf het een half uur is (zit wel niet in een hoge loonschaal) en neem die in recuup. Heel regelmatig blijf ik wel 10 minuten langer om zaken af te werken, maar als ik 1-3x/jaar eens te laat toekom, wordt daar ook niets op gezegd. Flexibiliteit van 2 kanten.
Mochten ze zeggen dat ik geen overuren (in recuup) mag doen, zou ik ze ook ècht niet meer doen. Maar officieel mag ik ze niet doen en mogen ze niet uitbetaald worden (in praktijk doe ik standaard 1.5-2 weken overuren per jaar).

Heel het bedrijf weet wel dat er geen 'overuren' bestaan, noch uitbetaald worden.

De weekends is een apart verhaal. Als ze vragen om iemand te laten komen in 't weekend kunnen ze moeilijk forceren dat dit 'niet telt'. Ik zelf kom ook niet voor niets uit m'n bed in de weekends.
Maar 2/3u (bovenop die 40, die eigenlijk al 2 te veel is, mor soit, da's een ander discussie) is geen uitzondering.
Vroeger was dat eigenlijk elke week, sinds de corona wel minder.

Anyway ... everybody knows the deal.

Ik noteer overuren vanaf het een half uur is (zit wel niet in een hoge loonschaal) en neem die in recuup. Heel regelmatig blijf ik wel 10 minuten langer om zaken af te werken, maar als ik 1-3x/jaar eens te laat toekom, wordt daar ook niets op gezegd. Flexibiliteit van 2 kanten.
Mochten ze zeggen dat ik geen overuren (in recuup) mag doen, zou ik ze ook ècht niet meer doen. Maar officieel mag ik ze niet doen en mogen ze niet uitbetaald worden (in praktijk doe ik standaard 1.5-2 weken overuren per jaar).
Goh, 'te laat' komen bestaat in feite niet bij mij. Ik begin min of meer als ik 't gepeisd em. Is dat om 8u, fine. Is dat om 10u, fine. Half 11 toe stuiken omdat ik eerst elders moest zijn? Whatever.
Als ik maar start om 11u moet ik dan wel tot om 19u werken, maar 't is wel mogelijk.

Enkel indien er afspraken/meetings/... zijn met iemand/klanten/... dan wordt er uiteindelijk wel naar gekeken natuurlijk. Ik kan moeilijk een afspraak maken met een klant om 9u om dan om 11u op te dagen eh.

Overuren is een straatje zonder einde.

Ikzelf, leiding gevende dus eigenlijk kader btw,heb altijd men overuren correct opgeschreven en uitbetaald gekregen of opgenomen in recup en dit wanneer ik het nodig had.
Teveel werk = ik flexibel met overuren te maken
Ik overuren = zaakvoerder flexibel met recup te geven.
Het komt altijd van 2 kanten.

Wat het loon en afstand tot het werk met deze discussie te maken hebben snap ik niet. Het is niet omdat het 1 ding positief is maar een ander niet dat je hierover niet mag klagen.

FYI de meeste bedienden krijgen geen compensatie voor hun overuren... 💁‍♂️
Is dat zo?
Ik kom maar zeer zelden tegen (eigenlijk enkel op deze forum), dat een bediende geen overuren krijgt.

Ben zelf bediende en krijg overuren. Net zoals mijn vriendin bediende is en ook overuren krijgt. Voor mijn vriendin is dit de 3de werkgever en voorgaande heeft ze ook steeds overuren gekregen. Voor mij is het mijn 2de en ook steeds overuren gekregen.

Vriendengroep hoor ik ook steeds dat ze overuren krijgen.

Ik/vriendin en mijn vrienden vertegenwoordigen uiteraard niet de gemiddelde bediende. Maar ben ook nog nergens cijfers tegengekomen dat de meeste bediendes geen overuren krijgen.
Bij kaders hoor je dat wel vaker. Krijgen geen overuren, maar kunnen dan in rustigere periodes minder uren werken. Maar in de praktijk hoor ik meestal dat er niet zoveel rustige periodes zijn.

Is dat zo?
Ik kom maar zeer zelden tegen (eigenlijk enkel op deze forum), dat een bediende geen overuren krijgt.

Ben zelf bediende en krijg overuren. Net zoals mijn vriendin bediende is en ook overuren krijgt. Voor mijn vriendin is dit de 3de werkgever en voorgaande heeft ze ook steeds overuren gekregen. Voor mij is het mijn 2de en ook steeds overuren gekregen.

Vriendengroep hoor ik ook steeds dat ze overuren krijgen.

Ik/vriendin en mijn vrienden vertegenwoordigen uiteraard niet de gemiddelde bediende. Maar ben ook nog nergens cijfers tegengekomen dat de meeste bediendes geen overuren krijgen.
Bij kaders hoor je dat wel vaker. Krijgen geen overuren, maar kunnen dan in rustigere periodes minder uren werken. Maar in de praktijk hoor ik meestal dat er niet zoveel rustige periodes zijn.
Bij mij net omgekeerd. Ik heb nog geen enkele bediende gevonden die overuren kreeg.
Al zeker niet in IT, waar extra uren redelijk 'part of the job' zijn (of zo worden verwacht door de WG's).
----> Daarom nog niet elke week, maar toch regelmatig eens. Voor deployment operations, dingen die na d'uren moeten gebeuren, etc.
En m'n collega's spraken dan bv. over marketing teams waar dat ook niet aan de orde was, etc.

Maar m'n persoonlijke, anekdotische ervaring ... nope.

Ik heb wel enkele collega's waarvan ik weet dat men ze gewoon niet doet/weigert te doen natuurlijk.
Geen idee welke impact dit heeft op hun verloning/standing binnen het bedrijf, mor soit. Er zijn er dus zeker ook die het gewoon niet doen.

EDIT: Het lijkt mij wel dat de KMO's de 'biggest offenders' zijn. Zeker hele grote bedrijven waar de vakbond de plak zal zwaaien ... jah ... daar staan ze al op hun achterste poten als iemand nog maar 5 minuten extra moet doen.
Net zoals het bij mij gene waar zal zijn dat ik een vette ontslagpremie zal krijgen zoals pakweg m'n broer gekregen heeft v/d autofabrikanten. Ik zal wss gewoon m'n 13w moeten uit doen (ondanks 12j+ anciënniteit) & het met 0EUR premie moeten doen.
Hij kreeg toch redelijk veel centjes als oprot premie (en da's dan ook privé e, geen overheid). Hij had toen gelijk al ander werk, dus stond te springen van geluk om het zo te stellen.

Laatst bewerkt:
EDIT: Het lijkt mij wel dat de KMO's de 'biggest offenders' zijn. Zeker hele grote bedrijven waar de vakbond de plak zal zwaaien ... jah ... daar staan ze al op hun achterste poten als iemand nog maar 5 minuten extra moet doen.
Net zoals het bij mij gene waar zal zijn dat ik een vette ontslagpremie zal krijgen zoals pakweg m'n broer gekregen heeft v/d autofabrikanten. Ik zal wss gewoon m'n 13w moeten uit doen (ondanks 12j+ anciënniteit) & het met 0EUR premie moeten doen.
Hij kreeg toch redelijk veel centjes als oprot premie (en da's dan ook privé e, geen overheid). Hij had toen gelijk al ander werk, dus stond te springen van geluk om het zo te stellen.
Ik verschiet er niet van dat het veel vaker zal voorvallen bij kleine bedrijven/KMO's.

Zelf werk ik voor een grote multinational, daar is alles mooi beschreven in een CAO. Zijn dan ook nooit discussies over overuren.
Doe je overuren geef je die zelf aan.

Mijn vriendin werkt voor een Belgische tak van een Nederlands bedrijf (ik dacht dat in België zo'n 150man werkte). Daar is ook alles mooi beschreven in een CAO. Doe je overuren dan geef je die zelf aan.
Ze werkt "normaal" 2 dagen op het werk en 3 dagen thuis. Vorige week is ze een dag naar werk gegaan en nadien naar huis. Omdat ik toen heel de dag weg was, heeft ze thuis ook nog 2 uur gewerkt en dit ingevuld als overuren. Ze hebben daar ook glij tijden.

Ik vind het vooral belangrijk wat de werkgever ermee doet. Bij een ondernemingsraad wordt dan ook aangekaart als er ergens veel overuren worden gemaakt. Dan kunnen ze zien hoe dit komt en of er daar extra werkkracht nodig is of er in takkenpakketten geschoven moet worden.
Het is niet logisch dat er ergens jaren aan een stuk constant overuren worden geklopt, want dit wilt zeggen dat er iets mis is met u takkenpakket.

Was ooit boekhouder in een familiale KMO (I know ik was toen nog jong en naïef) en in mijn AO stond dat ik zowel boekhouder als commercieel medewerker was. Heel handig voor hen om overurenclaims af te wenden. :thinking:

Was ooit boekhouder in een familiale KMO (I know ik was toen nog jong en naïef) en in mijn AO stond dat ik zowel boekhouder als commercieel medewerker was. Heel handig voor hen om overurenclaims af te wenden. :thinking:
ik zie niet in hoe dat een reden zou zijn.

Ook het principe van "ik ben kader", is geen reden om geen vergoeding voor overuren toe te passen.

Een HOOFDboekhouder kan een leidinggevende zijn en zo geen recht op loon per overuur te hebben, maar dan nog moeten de gepresteerde overuren duidelijk verwerkt zitten in het loon (dat dus merkbaar hoger moet zijn dan het gewone loon van een collega boekhouder)

Is dat zo?

Ik ken niemand uit mijn kennissenkring die bediende is en ze krijgt, ik heb ze zelf ook nooit gehad (o.a. gewerkt voor een KMO, een grootbank, een farmaceutisch bedrijf, een chemische multinational en ook een energiebedrijf). Uit mijn kennissenkring (vooral actief in finance of legal) ook echt niemand die het krijgt.

Terug
Bovenaan