Is dat zo?
Ik kom maar zeer zelden tegen (eigenlijk enkel op deze forum), dat een bediende geen overuren krijgt.
Ben zelf bediende en krijg overuren. Net zoals mijn vriendin bediende is en ook overuren krijgt. Voor mijn vriendin is dit de 3de werkgever en voorgaande heeft ze ook steeds overuren gekregen. Voor mij is het mijn 2de en ook steeds overuren gekregen.
Vriendengroep hoor ik ook steeds dat ze overuren krijgen.
Ik/vriendin en mijn vrienden vertegenwoordigen uiteraard niet de gemiddelde bediende. Maar ben ook nog nergens cijfers tegengekomen dat de meeste bediendes geen overuren krijgen.
Bij kaders hoor je dat wel vaker. Krijgen geen overuren, maar kunnen dan in rustigere periodes minder uren werken. Maar in de praktijk hoor ik meestal dat er niet zoveel rustige periodes zijn.
Bij mij net omgekeerd. Ik heb nog geen enkele bediende gevonden die overuren kreeg.
Al zeker niet in IT, waar extra uren redelijk 'part of the job' zijn (of zo worden verwacht door de WG's).
----> Daarom nog niet elke week, maar toch regelmatig eens. Voor deployment operations, dingen die na d'uren moeten gebeuren, etc.
En m'n collega's spraken dan bv. over marketing teams waar dat ook niet aan de orde was, etc.
Maar m'n persoonlijke, anekdotische ervaring ... nope.
Ik heb wel enkele collega's waarvan ik weet dat men ze gewoon niet doet/weigert te doen natuurlijk.
Geen idee welke impact dit heeft op hun verloning/standing binnen het bedrijf, mor soit. Er zijn er dus zeker ook die het gewoon niet doen.
EDIT: Het lijkt mij wel dat de KMO's de 'biggest offenders' zijn. Zeker hele grote bedrijven waar de vakbond de plak zal zwaaien ... jah ... daar staan ze al op hun achterste poten als iemand nog maar 5 minuten extra moet doen.
Net zoals het bij mij gene waar zal zijn dat ik een vette ontslagpremie zal krijgen zoals pakweg m'n broer gekregen heeft v/d autofabrikanten. Ik zal wss gewoon m'n 13w moeten uit doen (ondanks 12j+ anciënniteit) & het met 0EUR premie moeten doen.
Hij kreeg toch redelijk veel centjes als oprot premie (en da's dan ook privé e, geen overheid). Hij had toen gelijk al ander werk, dus stond te springen van geluk om het zo te stellen.