Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Tja :) Facturen verzamelen, inscannen, inboeken; betalingen uitvoeren, verzekeringen beheren... moet ik nog eens verder creatief over nadenken, als dit ooit nodig zou zijn. (om "werkelijke prestaties" aan te tonen die tegenover deze verloning (VAA) staan).

Voorlopig heb ik de rechtspraak nog aan mijn kant en zie ik hier weinig risico in, zeker omdat ze bestuurder is EN er VAA wordt gerekend.
Als ik de enige bestuurder was en het VAA voor beide wagens op mijn naam stond, dan zijn er, zoals je zei, inderdaad al controleurs die hier moeilijk over doen.
Wagen van mijn partner staat ook op de zaak, volgens mij doet ze ook de administratie.
Maar laat ons eerlijk zijn, zo'n administratie van een managementvennootschap duurt in werkelijk een uurtje per maand.
Welke btw aftrek gebruik je voor de wagens?

Heb gekozen voor een zelfstandig statuut, omdat ik hier netto meer aan ga overhouden.
Dit heeft uiteraard ook nadelen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Master rechten, manama fiscaal recht, manama vennootschaprecht
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Zelfstandige (met vennootschap)
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Accountancy-fiscaal advies (kantoor met ongeveer 20 werknemers)
Huidige functie: kantoormanager
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (gemiddeld)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 9.500 bruto facturatie per maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1.900 netto loon uit vennootschap + 30k per jaar (2.500 per maand) netto dividend
Nettovergoedingen: 250 (uit vennootschap)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): /
BedrijfsGSM/laptop: GSM + Laptop betaald door vennootschap
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): VAPZ + IPT (laag loon uit vennootschap, dus laag pensioen, wordt hierdoor gecompenseerd)
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Internet thuis betaald door vennootschap + verzekering gewaarborgd inkomen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Mechelen-Lier
Afstand woon/werk in km's: 20 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 2 wagens (ook die van mijn partner) + tankkaart worden betaald door de vennootschap

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: /
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): 35 dagen (afgesproken in management-overeenkomst)
Vrijheid om verlof te nemen: volledige vrijheid, maar verantwoordelijk dat het kantoor blijft draaien....
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress omwille van verantwoordelijk/veel onverwachte zaken
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, ITAA-stage (gecertificeerd accountant)
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te kiezen, maar veel aanwezigheid op kantoor vereist als leidinggevende
Verantwoordelijkheid over personeel: ja
Zo moet het idd, jammer voor de loonslaven met laag loon (inclusief mezelf) maar dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Heb gekozen voor een zelfstandig statuut, omdat ik hier netto meer aan ga overhouden.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Accountancy-fiscaal advies (kantoor met ongeveer 20 werknemers)

Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1.900 netto loon uit vennootschap + 30k per jaar (2.500 per maand) netto dividend
Groepsverzekering (deel werkgever%): VAPZ + IPT (laag loon uit vennootschap, dus laag pensioen, wordt hierdoor gecompenseerd)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Internet thuis betaald door vennootschap + verzekering gewaarborgd inkomen

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 2 wagens (ook die van mijn partner) + tankkaart worden betaald door de vennootschap

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: volledige vrijheid, maar verantwoordelijk dat het kantoor blijft draaien....
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress omwille van verantwoordelijk/veel onverwachte zaken
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, ITAA-stage (gecertificeerd accountant)
Telewerk (buiten corona-periode): vrij te kiezen, maar veel aanwezigheid op kantoor vereist als leidinggevende
Ben je advocaat of accountant?
Daarnaast ook wel knap dat je na 4 jaar werkervaring al manager bent van een kantoor met 20 medewerkers.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Op zich ni slecht maar als je het dagtarief berekent is dat niet zo vet voor de uren die meestal in een accountantskantoor verwacht worden (elke btwperiode sowieso weekendwerk,
late piekmomenten). Zoals je zegt, in principe kies je jouw verlof zelf maar je behoudt wel de verantwoordelijkheid waardoor het echt verlof in de praktijk beperkt is (best tussen 21 juli - 30 augustus en december). Heb het ook tijdje op die manier gedaan en ik doe dat type werk nog altijd liefst maar de dagtarieven die je als freelancer kan krijgen voor een 9 to 5 (met wat uitspringers tijdens de closing) zijn vaak een pak hoger (op uw niveau is 650-675 echt doenbaar).

Hopen dat je het kantoor ooit kan overnemen of dat je u kan inkopen, dan ben je echt vertrokken. Dat is nog altijd mijn twijfel hoor, effe mijn tarieven als freelancer opgeven om te gaan doen wat ik liefst doe, op een stoel om later den boel over te nemen. 2 vrienden hebben mij gevraagd of ik samen met hun een bestaand kantoor wil overnemen, maar dat vind ik dan ook weer riskant met vrienden een zaak runnen :/..

Ter info: de laatste verwachtingen geven 3,04%.

Ik zit zelf niet in een paritair comité, maar wij volgen het systeem van de tabak/bouw: elke 3 maand indexatie

April 2021: 0,15%
Juli 2021: 0,52%
Oktober 2021: 0,92%
Januari 2022: 1,08% (vermoedelijk)

uiteindelijk komt dit overeen met wat die 3,04% zou moeten zien, maar doordat je het elke 3 maand omhoog ziet gaan, merk je de stijging iets sneller. Scheelt bvb zo'n 140 euro dit jaar.
Weet je intussen toevallig al iets meer over de verwachtingen voor PC200? :)

Weet je intussen toevallig al iets meer over de verwachtingen voor PC200? :)
Voorlopig 2,88% (eigen berekening geeft 2,99% op basis van wat Statbel berekend heeft voor oktober). Het is het gemiddelde van november+december van dit jaar dat vergelijken wordt met dat van vorig jaar, maar die cijfers zijn dus nog niet bekend, is dus voorlopig nog op basis van prognoses.

Eerste post hier maar zou graag jullie mening willen. Heb net een voorstel gekregen van een ex klant. Bruto ga ik maal 2 maar ik krijg geen bedrijfswagen.

Hieronder mijn huidige salarispakket met ernaast het nieuwe. Ik werk momenteel als outsourcing consultant bij een big 4.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor finance en verzekeringen/bachelor accounting tax
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Big 4
Huidige functie: Consultant
Anciënniteit: 3,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 -> 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 44

Maand salaris (bruto): 2.750 -> 5.500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.020 -> +- 3.040
Nettovergoedingen: 270 -> 40
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig -> volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + Laptop -> gsm + laptop
Maaltijdcheques: waarde 6,1 euro -> waarde 8 euro
Ecocheques: 250 euro -> 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja -> Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja -> Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijkse bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel/Antw -> Diegem
Afstand woon/werk in km's: 20 km -> 35 km
Afstand woon/werk in tijd: 25 min -> 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja (Audi A4 + tankkaart) -> geen auto

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10 -> 7
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: heel vrij
Glijdende werkuren: ja -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Als de inhoud je aanstaat zou ik dat aannemen. Voor 500 netto/ maand all in rij je met een degelijke wagen rond. Als wagens je weinig interesseren lukt dat ook voor 350-400 euro.

Als de inhoud je aanstaat zou ik dat aannemen. Voor 500 netto/ maand all in rij je met een degelijke wagen rond. Als wagens je weinig interesseren lukt dat ook voor 350-400 euro.
Als de auto nodig is voor het werk verandert dat kostenplaatje toch?
Behalve als er een nette kilometervergoeding wordt gegeven, maar daar lees ik niets van.

En geen transportvergoeding in de nieuwe job? Zou me straf lijken met dat loon.

Het gaan geen auto compenseren, eig zelfs niet je brandstof, maar toch is dat wel wat.

Eerste post hier maar zou graag jullie mening willen. Heb net een voorstel gekregen van een ex klant. Bruto ga ik maal 2 maar ik krijg geen bedrijfswagen.

Komt dit omdat ze geen wagen aanbieden op je nieuwe job? Want ik zou liever dan 4500 bruto hebben + een wagen.

Klopt, car policy is net gewijzigd en er worden geen auto's meer gegeven.

En het is echt een no-go voor het bedrijf? Want het probleem is dat je dat gat met 500 EUR netto niet gaat dichtrijden als je er zelf één moet kopen, verkeersbelasting, brandstof, verzekering, ... Als ze je willen, kunnen ze misschien een uitzondering doen op die Car Policy zou ik denken. Mede omdat je nu al een wagen hebt.

En het is echt een no-go voor het bedrijf? Want het probleem is dat je dat gat met 500 EUR netto niet gaat dichtrijden als je er zelf één moet kopen, verkeersbelasting, brandstof, verzekering, ... Als ze je willen, kunnen ze misschien een uitzondering doen op die Car Policy zou ik denken. Mede omdat je nu al een wagen hebt.
Kheb mijn berekening hier eens gezet. Ik kwam aan gemiddeld 350 euro/maand all in (met taks, verzekering, afschrijving,etc), voor een middenklassewagen (40k nieuwprijs) van 5j oud. Intussen zal dat een 400 euro zijn.

Classic 9lives dit.

Iemand post een voorstel van 5500 euro bruto voor een bachelor met 3,5 jaar ervaring.
Reactie: "amai, is dat zonder wagen? :wtf:"

Mijn beste vriend is doctor burgerlijk ingenieur en werkt als leidinggevende over 3 mensen in een petrochemische multinational in Antwerpen met 8 jaar ervaring (4j doctoraat + 4j verschillende jobs in zelfde multinational). Hij verdient 5400 euro bruto per maand. Ook zonder wagen.

Classic 9lives dit.

Iemand post een voorstel van 5500 euro bruto voor een bachelor met 3,5 jaar ervaring.

Mijn beste vriend is doctor burgerlijk ingenieur en werkt als leidinggevende over 3 mensen in een petrochemische multinational in Antwerpen met 8 jaar ervaring (4j doctoraat + 4j verschillende jobs in zelfde multinational). Hij verdient 5400 euro bruto per maand. Ook zonder wagen.

Neen.

Hij heeft nu een loonpaket mét wagen en hij vraagt of zijn paket een verbetering is. Niet meer dan logisch dat dat dan even bekeken wordt en dat mensen hem aanreiken wat de luxe van een bedrijfswagen je privé zoal kost. Jouw reactie is classic 9lives

Classic 9lives dit.

Denk dat die reactie er eerder 1 is dat ze niet kunnen geloven dat een werkgever niet meer betaalt met auto's aangezien de salariswagen zo ingeburgerd is.

Niet dat het het loon moet verdubbeld worden + een wagen. Maar eerder of een stuk van dat loon niet kan ingeruild worden voor de wagen.

In ieder geval, er zijn mensen die het met veel minder moeten stellen en die ook een eigen wagen moeten financieren. Ik heb tot op heden niet geantwoord omdat ik niet vind dat ik kan oordelen of men dit aanbod moet nemen of niet. Dat is namelijk persoonlijk.

Uiteindelijk ben ik ooit in Brussel gaan werken met het OV voor 2.8k bruto waarvoor ik 2.5 tot 3.5 uur enkel onderweg was. Iedereen moet dan ook zelf die afweging maken of het loon in die vorm het het waard is. Maar het is een zeer deftige verloning. Nog hogere verloningsbedragen zijn gewoon exceptioneel.
En misschien verwacht het bedrijf dat de fiabiliteit om in de toekomst nog met wagens te betalen afgeschaft wordt, en men daarom nu dan maar de vlucht vooruit neemt. Want het feit dat men afstapt van de car policy is echt wel uitzonderlijk.

Classic 9lives dit.

Ik las het toch anders. Je gaat van een loonpakket mét bedrijfswagen naar een voorstel zonder bedrijfswagen. Dan is het logisch dat er advies wordt gegeven omtrent de kost om privé een wagen te rijden of om te polsen of er eventueel - wegens de sterke onderhandelingspositie - toch niet een uitzondering kan gemaakt worden (mits wat toe te geven op het brutoloon).

Het is niet meer dan normaal dat je bij een voorstel eens alles goed bekijkt, doorrekent en je laat adviseren ;-)

Kheb mijn berekening hier eens gezet. Ik kwam aan gemiddeld 350 euro/maand all in (met taks, verzekering, afschrijving,etc), voor een middenklassewagen (40k nieuwprijs) van 5j oud. Intussen zal dat een 400 euro zijn.
Dat is wel geen maximaal 4-5j oude A4 natuurlijk, waarmee ik gewoon wil zeggen dat de vergelijking niet helemaal opgaat.

Het grootste voordeel zie ik in het vakantiegeld en eindejaarspremie. Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat er geen enkele vorm van transport vergoed wordt. Daarnaast is telewerk nu in die sector ook wel echt ingeburgerd.

5,5k is een zeer mooi en hoog loon en maakt misschien nog wel eens pijnlijk duidelijk hoe je met het dubbele van een brutoloon niet gigantisch aan levensstandaard gaat winnen.

5,5k is een zeer mooi en hoog loon en maakt misschien nog wel eens pijnlijk duidelijk hoe je met het dubbele van een brutoloon niet gigantisch aan levensstandaard gaat winnen.

Dit lijkt me de samenvatting van het probleem van de bedrijfswagens te zijn.
Een brutoloon van 2750€ dat al keurig op zichzelf is dat verdubbelt en waar er in feite weinig winst is qua koopkracht. Zelfs al koop je een tweedehandswagen van een Aziatisch merk dan doe je nog maar amper winst.

Terug
Bovenaan