Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zoals al eens aangegeven, mijn schoonouders hadden voor hun carrière gekozen, nu op pensioen.
Vrouw financieel niets te kort gekomen, maar opgevoed door de grootouders en nu heeft ze geen (deftige/emotionele) band met haar ouders. Als we er over praten zou ze veel liever het omgekeerde gehad hebben.
De schoonouders halen dit nu in met de kleinkinderen. Maar men vrouw is 'jaloers' op mijn band met men ouders en broers.

Daar is enkel iets aan te doen door de wet te veranderen, waarbij ergens het uur van ziekte-melding en wlh-melding gelogd kan worden, zodat gezien kan worden wie objectief het eerste is. Want het is de eerste afwezigheid die telt.
Moet een ziekte al niet de dag zelf aangegeven worden? En dan zou gewoon prioriteitsregels moeten toegepast worden (beide op zelfde dag aangegeven en geen van beide start ervoor -> ziekte wint (geen idee wat de huidige regels zijn))
En als je toen ziek was, moet je idd naar de mutualiteit... (en zal je 10% minder krijgen omdat je te laat je dossier ingaf, wordt zelfs héél dringend om dat te doen, liefst vandaag nog!)
Ik zou denken dat dit allemaal automatisch verloopt (via ASR/zima)?

Ik heb ook onlangs mijn job van 7k netto opgegeven omdat ik niet meer tevreden was (weliswaar in het buitenland). Mijn volgende job zal er eentje zijn rond de 2.5-3k netto denk ik. Voor mij is jobtevredenheid en vrije tijd nu veel belangrijker dan het extra geld, al moet ik er wel bij vermelden dat ik min of meer FI ben, dus dat helpt uiteraard om een goedbetaalde job op te geven.

Het komt allemaal neer op voldoening voor mij. Als ik ergens voor 2k per maand een job vindt waar ik veel voldoening uithaal, zal ik dat nu altijd verkiezen boven een job van 7k tegen mijn goesting. Enkele jaren geleden was dat uiteraard nog anders. Ieder moet dit voor zich uitmaken.

Ugar zijn punt over interessantere job als je voor carriere kiest: Ben maar deels akkoord, wat ik pas echt interessant zou vinden is om ergens in een start-up te gaan werken, eventueel gratis en betaalt in equity. Worst case wordt dat equity waardeloos en heb je niks verdiend, maar heb je er wel veel voldoening uitgehaald. Nog lang meedraaien in de rat race, weinigen worden daar volgens mij echt gelukkig van en de meesten zijn slaaf van hun hoge paycheck. Al zijn er zeker mensen die net wel hun energie halen uit zulke jobs.

Laatst bewerkt:
Als we er over praten zou ze veel liever het omgekeerde gehad hebben.
Een mens heeft altijd iets om op terug te kijken en over te klagen natuurlijk. Als ze in het verleden de omgekeerde keuze hadden gemaakt en ze er niet zo welvarend uitgekomen waren hadden ze nu waarschijnlijk spijt dat ze niet voor de carrière waren gegaan :smile:

In ieder geval moet iedereen voor zichzelf uitmaken waar men later het minst spijt van zal hebben. En voor mij lijkt die keuze voor de handliggend. Op je sterfbed met veel materiele zaken in je bezit en/of geld op je rekening <=> een deugdoend leven met veel ervaringen gedeeld hebben met je vrienden en familie.

In geval van saartje is de keuze wel wat genuanceerder, want mij lijkt het dat ze aan geen van laatste vernoemde zaken zal gaan moeten inboeten. Enkel haar toekomstige carrière-pad zal er misschien anders uitzien. Whatever that means, nogal redelijk glazen bol werk lijkt me. Als ik jou was zou ik ook niet twijfelen.

Een ambtenarenselectie voor een functie met een extra maandelijke vergoeding van 3000 euro en 38 vakantiedagen? En extra toelagen voor opleidingen. Dat lijkt me geen Vlaamse of Federale overheid.
Voor welke functie is dit?
Het betreft een functie als expert binnen een onderzoeksinstelling.

Ugar zijn punt over interessantere job als je voor carriere kiest: Ben maar deels akkoord, wat ik pas echt interessant zou vinden is om ergens in een start-up te gaan werken, eventueel gratis en betaalt in equity. Worst case wordt dat equity waardeloos en heb je niks verdiend, maar heb je er wel veel voldoening uitgehaald. Nog lang meedraaien in de rat race, weinigen worden daar volgens mij echt gelukkig van en de meesten zijn slaaf van hun hoge paycheck. Al zijn er zeker mensen die net wel hun energie halen uit zulke jobs.
In mijn geval was dat echt een keuze voor een interessantere job. Ik had de vier jaren ervoor regelmatig contact met de CEO van 't bedrijf waar ik voor werkte, en ik vreesde dat een job in België na de fusie me veel verder zou wegbrengen van de info en de interessante projecten. Ik kreeg de mogelijkheid om het industriële investeringsbeleid van een divisie met 10 000 werknemers te beheren. Ik heb daar niet alleen veel mee bijgeleerd, er staat ergens in Europa een fabriek waarvoor ik aan de basis lig (vanaf de idee om een green field investment te doen, tot de plek waar die investering moest gebeuren).
Op je sterfbed met veel materiele zaken in je bezit en/of geld op je rekening <=> een deugdoend leven met veel ervaringen gedeeld hebben met je vrienden en familie.
Weet dat er erg weinig mensen die op hun sterfbed zeggen dat ze meer hadden moeten werken. Er zijn er wel veel die zich dan beklagen niet meer te hebben geprofiteerd van het leven

- Nadeel: minder interessant werk als ambtenaar

Dit lijkt me toch ook heel belangrijk in je overweging.

Ik ben ook directeur en zou ook graag wat meer vrije tijd hebben. Langs een andere kant besef ik na een lange dag altijd dat ik me geamuseerd heb op het werk en er veel voldoening uit haal. Dat is ook heel belangrijk, meer nog dan het financiële.

Je zal nog steeds minstens een 40-tal uur per week het werk moeten doen hè...

Zoals in het verleden ook al gemeld, mijn vader is ook een liefhebber pur sang. Altijd hard gewerkt met zeer veel verantwoordelijkheid en in de gouden jaren exuberant verdiend. Maar zoals ugar was geld niet zijn objectief. Hij vond en vindt het nog steeds oprecht interessant. Hij bolt nu uit tegen een riante vergoeding met zicht op een royaal extralegaal pensioen, maar vooral hij kan nog altijd doen wat hij graag doet. Nieuwe start-ups en technologieën ontdekken, adviseren, zetelen in raden van bestuur, m&a, etc.

Het zou me niet verbazen dat hij na zijn pensioen gewoon puur uit interesse op zelfstandige basis nog wat verder gaat doen.

--> Conclusie: iedereen maakt dat voor zichzelf uit. Sommigen offeren graag hobbies en tijd op, maar vinden hun job oprecht interessant. In die mate dat het op een of andere manier hun hobby wordt.. En anderen zetten dan weer een stapje terug en winnen wat privé tijd..

Maand salaris (bruto): 9.500 bruto facturatie per maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1.900 netto loon uit vennootschap + 30k per jaar (2.500 per maand) netto dividend
Nettovergoedingen: 250 (uit vennootschap)

Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 2 wagens (ook die van mijn partner) + tankkaart worden betaald door de vennootschap
Het is misschien off-topic...
Maar hoe verantwoord je 2 wagens binnen jouw vennootschap?
Hoe lang bestaat de vennootschap al? Want uitkering dividend zal in het begin toch niet zo voordelig zijn?

Het is misschien off-topic...
Maar hoe verantwoord je 2 wagens binnen jouw vennootschap?
Hoe lang bestaat de vennootschap al? Want uitkering dividend zal in het begin toch niet zo voordelig zijn?
2 wagens is bezoldigingstheorie, al zijn er tegenwoordig wel controleurs die er moeilijk over doen

Partner is ook bestuurder van de vennootschap (ze doet de administratie...) + ze wordt belast op het VAA voor die wagen.
Uitkering via VVPR-bis dividenden. Moet inderdaad nog een paar jaar wachten voor ik die kan uitkeren aan 15% RV. Momenteel keer ik dus nog geen dividend uit. Vanaf dat dit kan gaat dit wel jaarlijks of halfjaarlijks gebeuren.
Welke administratie?

Terug
Bovenaan