Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Helaas bij ons ook nog steeds een realiteit in Controlling departement. Praktisch alle commercial controllers hebben Big 4 achtergrond, waarvan mij de meerwaarde nog duidelijk moet worden.

In Operations (plant controllers) komt niemand uit Big 4 omgeving en dat zijn toch echt heel andere profielen moet ik zeggen. Focus ligt veel sterker op toegevoegde waarde brengen naar de business zelf vs 'cijfers juist zetten en reconcilieren'.

Zolang idd de aanwervende managers zelf uit Big 4 omgeving komen zal die marketing blijven werken vrees ik.

Note: ikzelf heb ook geen Big 4 achtergrond en al 10+ jaar actief in Controlling.
Idem hier (werkende in Controlling).

We hebben ook iemand aangenomen met Big 4 ervaring maar deze persoon heeft geen extra toevoegde waarde vs. de collega’s met geen Big 4 CV.

Alsook verleggen we ons meer voor advies naar een VGD, Vandelanotte en co-soorten voor advies binnen Finance (vooral accountancy & tax) omdat de ervaring met Big 4 niet zo goed was.

Nu, er zitten zeker en vast wel toppers in de Big 4 maar mij zal je er niet mee ophemelen met de Big 4 stempel.

Zelfde verhaal ivm Bachelor vs. Master (binnen Finance), ervaring is velen malen belangrijker.

Mja ik geloof wel dat het per ongeluk was.
Ik draag persoonlijk Deloitte geen warm hart toe, maar zo een doorzichtig foute zaken gaan ze niet uitsteken. Dat heeft ook geen nut want na 1 maand komt dat uit (persoon krijgt loon en ziet het zwart op wit, en vertrekt), dus dat heeft echt geen nut.

Cfr. de voor- en tegenstanders: Ik vind dat jullie beide wat teveel in extremen spreken. Het is noch de heilige graal om op uw CV te hebben, noch de grote inefficiënte uitzuigende duivel om voor te werken:
  • Het staat wel degelijk goed op het cv, maar is ook geen garantie
  • Het is wel degelijk hard werken maar ook niet in die mate dat het onmenselijk is
  • Ze "upscalen" wel degelijk hun profielen, maar er lopen ook veel knappe koppen rond die hun rate (met dan) waard zijn

Cfr. sustainability (niet toevallig een topic dat ik redelijk goed ken): Het is nog relatief "nieuw" om hier doorgedreven carrière in te kunnen maken. Bij veel bedrijven is dit nog een "additionele" rol die iemand krijgt.
Maar toekomstgericht is dit geen slechte keuze. Het zal meer en meer naar boven komen. Maar op dit moment is het moeilijk een gestandaardiseerde profiel beschrijving te maken, omdat het nog teveel varieert. Dus in de breedte "sustainability" leren kennen (en bij uitbreiding CSR, HESQ,...) is momenteel key.
Dit is momenteel een domein, waar uw waarde op de markt bepaald wordt door, in volgorde:
  1. uw kennis van de legislations en required reportings
  2. uw kennis van hoe "de markt" hierop reageert
  3. uw netwerk bij de instanties
  4. uw inzicht in de processen en impact erop
  5. uw inzicht hoe bepaalde zaken praktisch te vertalen

En (zeker als junior en medior) gaat ge VEEL meer leren en VEEL waardevoller zijn door de consulting route te nemen.

Ge moet al verantwoordelijke zijn bij een interessant en uitgebreid bedrijf, om in deze space een brede kennis te kunnen opbouwen. In de meeste bedrijven zijt ge zeer niche bezig en beslaat ge misschien 5% van het vlak. Elk nieuw bedrijf overlapt slechts 1%. Maw uw kennis draagt weinig over voor dezelfde rol in een nieuw bedrijf.

Bon, my 2 cents, doe ermee wat ge wilt @Dogo Argentino.
Bedankt. De meest waardevolle reactie tot nu toe.

Mja ik geloof wel dat het per ongeluk was.
Als dat per ongeluk is dan toont dat toch aan dat ze onbekwaam zijn of teveel werk hebben dat ze hun werk niet goed kunnen uitvoeren.
Want beetje kennis van lonen en je ziet zo dat dit (behoudens speciaal statuut of fiscale truukjes) gewoon niet kan

Als dat per ongeluk is dan toont dat toch aan dat ze onbekwaam zijn of teveel werk hebben dat ze hun werk niet goed kunnen uitvoeren.
Want beetje kennis van lonen en je ziet zo dat dit (behoudens speciaal statuut of fiscale truukjes) gewoon niet kan
Akkoord (en het zal dat teveel werk zijn, ik benijd de recruiters niet op dit moment), maar bon, wie heeft nog nooit een fout op zijn de werk gemaakt?

Daarnaast zullen ze ook niet hun meest senior recruiters en payroll experten gebruiken om een junior te recruiten (ondanks dat ze het een senior profiel noemen).

Akkoord (en het zal dat teveel werk zijn, ik benijd de recruiters niet op dit moment), maar bon, wie heeft nog nooit een fout op zijn de werk gemaakt?

Daarnaast zullen ze ook niet hun meest senior recruiters en payroll experten gebruiken om een junior te recruiten (ondanks dat ze het een senior profiel noemen).
Is een senior talent acquisition expert :biglaugh:

Paar honderd euro voor een tooltje alla https://trefzeker.be/nl kan er niet vanaf wss :unsure:

In finance hebben meeste executives een big four verleden, die gaan vaak een voorkeur hebben voor mensen met een big four ervaring. Ik ben een veelgevraagd freelancer omwille van mijn big four ervaring. Wanneer ik met een klant uitkijk naar een vaste aanwerving is bij een cvscreening altijd de eerste vraag die terugkomt ‘heeft die big four ervaring?’.
Dat heb ik zelf nog nooit ondervonden en ik werk ondertussen ook al een 10-11 jaar in finance. Bij ons (multinational chemie) hebben de meeste finance executives geen achtergrond in de big4 (buiten mss een startervaring van 1 jaar als junior auditor) en bij de nieuwe profielen die worden binnengehaald is dat ook geen requirement. Ze gaan veel meer aandacht besteden aan de technische skills en ervaring met project management en hoe goed het profiel aansluit bij de firma, dan specifiek te zoeken naar "big4 ervaring".

Ik heb tijdje als freelancer bij een kleinere speler gezeten, die verloren 3/4e van hun internationale tenders omdat het hoger management kost wat kost wou kunnen zeggen dat een big four hun geholpen had.
Bij ons gaan ze daarvoor dan eerder naar een Bain of een Boston Consulting, als ze met een naam willen pochen die hun geholpen heeft. Big4 helpt hier ook veel, maar dat is gewoon omdat ze een quasi oligopolie hebben op tax advisory en external audit.

Idem hier (werkende in Controlling).

We hebben ook iemand aangenomen met Big 4 ervaring maar deze persoon heeft geen extra toevoegde waarde vs. de collega’s met geen Big 4 CV.

Alsook verleggen we ons meer voor advies naar een VGD, Vandelanotte en co-soorten voor advies binnen Finance (vooral accountancy & tax) omdat de ervaring met Big 4 niet zo goed was.

Nu, er zitten zeker en vast wel toppers in de Big 4 maar mij zal je er niet mee ophemelen met de Big 4 stempel.

Zelfde verhaal ivm Bachelor vs. Master (binnen Finance), ervaring is velen malen belangrijker.
Gezien de namen vermoed ik dat je eerder in de KMO/kleinere internationale omgeving zit? Dan heb je inderdaad minder die doorgedreven internationale expertise en internationaal netwerk nodig.

Dat heb ik zelf nog nooit ondervonden en ik werk ondertussen ook al een 10-11 jaar in finance. Bij ons (multinational chemie) hebben de meeste finance executives geen achtergrond in de big4 (buiten mss een startervaring van 1 jaar als junior auditor) en bij de nieuwe profielen die worden binnengehaald is dat ook geen requirement. Ze gaan veel meer aandacht besteden aan de technische skills en ervaring met project management en hoe goed het profiel aansluit bij de firma, dan specifiek te zoeken naar "big4 ervaring".

Bij ons gaan ze daarvoor dan eerder naar een Bain of een Boston Consulting, als ze met een naam willen pochen die hun geholpen heeft. Big4 helpt hier ook veel, maar dat is gewoon omdat ze een quasi oligopolie hebben op tax advisory en external audit.
Tjah kan uw persoonlijke ervaring zijn maar ik zie toch iets anders.
Ik zeg het, ik heb zelf bij een big 6 als development manager moeten ondervinden hoe zij steeds opzij geschoven werden voor de big four. Goed wetende dat 3/4e van het personeel bij die middelgrote speler ex-big four is. De grote multinationals willen gewoon kunnen zeggen dat een big four naast hun staat.

Gezien de namen vermoed ik dat je eerder in de KMO/kleinere internationale omgeving zit? Dan heb je inderdaad minder die doorgedreven internationale expertise en internationaal netwerk nodig.

Tjah kan uw persoonlijke ervaring zijn maar ik zie toch iets anders.
Ik zeg het, ik heb zelf bij een big 6 als development manager moeten ondervinden hoe zij steeds opzij geschoven werden voor de big four. Goed wetende dat 3/4e van het personeel bij die middelgrote speler ex-big four is. De grote multinationals willen gewoon kunnen zeggen dat een big four naast hun staat.
Nee, totaal niet. Tewerkgesteld in internationale omgeving met meedere plants in BE, BRA, PER, CHN, etc.

Het gevraagde advies gaat wel over lokale materie maar niettemin zou Big 4 hier de top moeten in zijn, als ik alles moet geloven.

Daar zeg je het zelf “De grote multinationals willen gewoon kunnen zeggen dat een big four naast hun staat.”

Dit wil niet zeggen dat deze mensen garant staan voor meer toegevoegde waarde of beter personeel.

Nu, again, niets tegen de Big4. Ze hebben zeker hoogpreseterende werknemers en goede know-how maar het is geen garantie.

Ik zie hier veel hameren op dat loon specifiek. Ondertussen zal ze meer hebben bij de nieuwe functie bij Deloitte dan ze nu heeft (al is het bij wijze van spreken maar 1 EUR, of al was het 'break even').

Als voor haar het loon niet het primaire punt is om op te beslissen, maar dat ze gewoon liever die job zou uitvoeren, bij een bedrijf waar ze zich liever ziet, etc. ... dan moet een eventuele indexering in januari van een goei 3% bruto haar niet tegen houden eh.

Echter ... als ze al in dienst is tegen dat de indexatie in gaat ... zijn ze dan niet sowieso verplicht die indexering toe te passen? Dus als ze dit jaar tekent & in januari/februari ergens den index toegepast wordt zal ze die toch krijgen zou ik verwachten (nuja, dat zullen anderen hier beter weten wat de regels zijn daaromtrent, no doubt).

Trouwens ... 3K bruto is toch al zo slecht ni meer als 'starter' (onafhankelijk de 'senior manager' titel). Een 'senior non-manager' bv. zou je wss nog kunnen vinden rond die 3K + voordelen.
Daar komen dan wss sowieso ook nog de resem gekende voordelen bij, van wagens tot MC's & netto vergoedingen, etc.

Een onmiddelijke bonus van bijna 6K is ook toch echt zo slecht niet. Meestal heb je nl. 0 EUR om uw contract te tekenen.
Dat de staat met +50% gaat gaan lopen ... jah ... that's life eh (in BE).

Ik zie hier veel hameren op dat loon specifiek. Ondertussen zal ze meer hebben bij de nieuwe functie bij Deloitte dan ze nu heeft (al is het bij wijze van spreken maar 1 EUR, of al was het 'break even').

Als voor haar het loon niet het primaire punt is om op te beslissen, maar dat ze gewoon liever die job zou uitvoeren, bij een bedrijf waar ze zich liever ziet, etc. ... dan moet een eventuele indexering in januari van een goei 3% bruto haar niet tegen houden eh.

Echter ... als ze al in dienst is tegen dat de indexatie in gaat ... zijn ze dan niet sowieso verplicht die indexering toe te passen? Dus als ze dit jaar tekent & in januari/februari ergens den index toegepast wordt zal ze die toch krijgen zou ik verwachten (nuja, dat zullen anderen hier beter weten wat de regels zijn daaromtrent, no doubt).

Trouwens ... 3K bruto is toch al zo slecht ni meer als 'starter' (onafhankelijk de 'senior manager' titel). Een 'senior non-manager' bv. zou je wss nog kunnen vinden rond die 3K + voordelen.
Daar komen dan wss sowieso ook nog de resem gekende voordelen bij, van wagens tot MC's & netto vergoedingen, etc.

Een onmiddelijke bonus van bijna 6K is ook toch echt zo slecht niet. Meestal heb je nl. 0 EUR om uw contract te tekenen.
Dat de staat met +50% gaat gaan lopen ... jah ... that's life eh (in BE).
Daar ging het mij niet om. Mij ging het gewoon om het feit dat ze moet bekijken wanneer de indexverhoging bij haar huidige werkgever is. Valt dat dit jaar, awel dan heeft ze die in basis al vast hé en moet ze dat hogere loon dan ook met dit aanbod afwegen. Valt dat volgend jaar, en ze onderhandelt dat niet mee. Dan zie ik die onderhandeling in juni gewoon zo gaan : awel je hebt goed gepresteerd. Het budget voor loonstijgingen is opgesoupeerd aan de index. Dus het is enkel de index. Bedankt en tot volgend jaar.

Of anders gezegd, hou daar rekening mee en ga er niet vanuit dat je volgend jaar in juni zeker nog een loonsverhoging zult hebben. Dat kan wel, maar met de inflatie die er momenteel gaande is, is dat niet gegarandeerd. En persoonlijk zou het mij eigenlijk nog verwonderen, maar ik kan daar gerust verkeerd in zijn.

Voor de rest is het aan haar om de keuze te maken. Het loon is ok. De bijkomende voorwaarden zijn ook ok. En nu moet zij bepalen ofdat zij denkt dat ze meer uit haar carrière geperst krijgt door te blijven waar ze is dan nu te jumpen naar de big4 en dat ze ook een idee heeft naar welke functie ze zou willen jumpen binnen x jaar. Want dat is uiteindelijk de reden waarom zij wilde jumpen, als onderdeel van de carrièreplanning.

Gaat het enkel om het feit dat ze het werk dat ze nu doet niet haar dada is, en ze hoopt dat bij de big 4 het meer haar dada wordt. Dan is dat ook iets helemaal anders. En een perfect goede redenering om te wijzigen.

Is dat iets wat veel voorkomt een sign bonus, of is dat vooral wanneer je hard to get speelt en die voorstellen na enkele onderhandelingsreeksen komen?

En hoe lang moet je dan blijven? Of mag je dag erop alweer zeggen: 'ik kom toch niet maar heb wel getekend'?
Of eventueel: teken, pak dag verlof bij andere werkgever, werk er een dag en zeg dan 'salut en de kost' :unsure:

Is vooral iets wat in belgie niks opbrengt.

Van die 5850 zal er een goeie 2000 overschieten.

Hoe ik dat vroeger deed. Sign bonus geven en dan op het einde van het jaar niks, want je hebt al gekregen. Shhhht...

Alle gekheid op een stokje. In de veronderstelling dat ze daar 2y blijft Of zo op zijn minst zijn dergelijke sign bonussen kruimeltjes. Is niet dat ze 10 of 20k binnentrekt.

Goeie vraag btw van de voorwaarden. Geen 2 of 4 y retention of uitgesteld uitbetalen? Of clawback clausule bij non performance?

Terug
Bovenaan