Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Als ik morgen mijn ontslag geef dan verlies ik $94,201.06 bruto aan toekomstige retentie benefits. Dat systeem is er natuurlijk met de bedoeling om mij te ontmoedigen bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Een gulle sign-on bonus kan die pijn dan wel verzachten :D

Hier nog maar $21,891.66. Hoog tijd voor een extra retention sloefke. De stock packages zijn serieus gekrompen tgo paar jaar geleden wegens te sterk gestegen koers. Vroeger kreeg je 120-130 aandelen onderaan de ladder, nu nog maar 30 of 40... droog tranen met inflated vested stock 🙆‍♀️

Als ik morgen mijn ontslag geef dan verlies ik $94,201.06 bruto aan toekomstige retentie benefits. Dat systeem is er natuurlijk met de bedoeling om mij te ontmoedigen bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Een gulle sign-on bonus kan die pijn dan wel verzachten :D
Hier nog maar $21,891.66. Hoog tijd voor een extra retention sloefke. De stock packages zijn serieus gekrompen tgo paar jaar geleden wegens te sterk gestegen koers. Vroeger kreeg je 120-130 aandelen onderaan de ladder, nu nog maar 30 of 40... droog tranen met inflated vested stock 🙆‍♀️
Geef ik morgen mijn ontslag mag ik al content zijn met mijn 13w opzeg (& da's als ik ze ni moet uit doen).
So yeah ... meh. 🤷‍♂️

Vraagje:
Ik ben bediende en ben nu 4 weken thuis wegens ziekte .
M'n werkgever zegt dat ik m'n ziektebriefje naar de mutualiteit moet doorgeven daar zij deze weken volgens hem gaan betalen, klopt dit?
Volgens mij is dit toch als bediende gewaarborgd maandloon ?
ps: iedereen in het bedrijf is al enkele dagen per week economisch werkloos geweest...

Thx.

Vraagje:
Ik ben bediende en ben nu 4 weken thuis wegens ziekte .
M'n werkgever zegt dat ik m'n ziektebriefje naar de mutualiteit moet doorgeven daar zij deze weken volgens hem gaan betalen, klopt dit?
Volgens mij is dit toch als bediende gewaarborgd maandloon ?
ps: iedereen in het bedrijf is al enkele dagen per week economisch werkloos geweest...

Thx.
@JPV

Tijdens uw ziekte ook die dagen technisch werkloos?
Mss wat extra info op https://www.partena-professional.be...d-wat-gebeurt-er-als-een-werknemer-ziek-wordt

Maar anyway ik zou denken dat zo iets automatisch verloopt via uw sociaal secretariaat, is beide een ASR (aangifte sociaal risico), al is het ene een ZIMA (ziekte/maladie) en ander een WECH (werkloosheid/chômage)

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: farmaceutische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): social profit
Huidige functie: Directeur
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 60-70

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 8800
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4500
Nettovergoedingen: 225
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop + internet-abo werk
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus jaarlijks van +/- 1 nettoloon

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 1h 20 min
Eigen auto nodig voor het werk: soms
Verplaatsingsvergoedingen: ja km vergoeding (tussen 300 en 500 euro per maand afhankelijk van de gereden km's)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):/

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):6
Vrijheid om verlof te nemen: in overleg met andere directieleden (moeten minstens 2 van de 4 aanwezig zijn)
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: avondvergaderingen, deadlines,...
Hoe vaak overuren te presteren: frequent
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, budget van 50000 euro voorzien voor een managementopleiding, wel met retainerclausule
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: rechtstreeks: 6, indirect een 150 VTE

Hoewel ik de job heel interessant vind merk ik wel dat ik niet steeds veel tijd kan vrijmaken voor de kinderen en het gezin en dat ik veel andere interesses ook on hold moet zetten (bv. lezen, sporten,...).
Vandaar deed ik mee aan een ambtenarenselectie waar ik bij de laureaten eindigde en een simulatie vroeg van de wedde die als volgt is:
- Bruto: +/- 4000
- Bijkomende bruto maandelijkse vergoeding: +/- 3000 (telt dus niet mee voor het ambtenarenpensioen)
- Eventueel enkele andere toeslagen in kader van opleidingen, taalbewijzen,...
- Netto zou dit neerkomen op een 4250 euro per maand volgens de simulatie.
- vakantie: 38 dagen + wat extra feestdagen
- Dichter bij huis
- Nadeel: minder interessant werk als ambtenaar, einde carriere
- Voordeel: minder pendeltijd, meer tijd voor gezin en hobbies.

Ik twijfel sterk of ik op het voorstel in zou gaan. Op zich zijn het zeker goede voorwaarden als ambtenaar maar ik heb ergens wel het gevoel dat het dan gedaan is met mijn carriere en ambitie. Zeker als vrouw is het dan voorbij...

Wat zouden jullie doen?

Tijdens m'n ziekte niet werkloos...
je werkgever zal je nu toevallig "extra" dagen tijdelijke werkloosheid ingeschreven hebben toevallig enkele seconden voor je hem liet weten dat hij ziek is. Natuurlijk niet nét erna, dat zou hij niet durven doen want dat is fraude.

Zo beland jij op de mutualiteit (met lager loon) ipv je gewaarborgd loon te hebben zoals je recht zou zijn mocht je niet tijdelijk werkloos gesteld zijn.

Probleem van de arbeiders die nu ook doorsijpelt naar de bedienden door frequenter gebruik van tijdelijke werkloosheid.

je werkgever zal je nu toevallig "extra" dagen tijdelijke werkloosheid ingeschreven hebben toevallig enkele seconden voor je hem liet weten dat hij ziek is. Natuurlijk niet nét erna, dat zou hij niet durven doen want dat is fraude.

Zo beland jij op de mutualiteit (met lager loon) ipv je gewaarborgd loon te hebben zoals je recht zou zijn mocht je niet tijdelijk werkloos gesteld zijn.

Probleem van de arbeiders die nu ook doorsijpelt naar de bedienden door frequenter gebruik van tijdelijke werkloosheid.
Klopt, dit is frequent gebeurd in heel die corona-periode.. maar eigenlijk is er niks aan te doen door de vakbond? In mijn kring kan ik zo meteen 2 mensen opnoemen die dit meemaakten, ze werken beiden aan lage brutolonen en toch hebben ze dit laten gebeuren. Als bedank kregen ze een doosje pralines van 150 gram.

Wat zouden jullie doen?
Hoe ouder je wordt hoe meer je gaat beseffen dat je vrije tijd voor hobbies en gezin onbetaalbaar is.
Nu gaat deze vlieger niet voor iedereen op natuurlijk.
Het lijkt me dat je je mooie loon quasi kan behouden en je zal dus veel ruimte hebben voor hobbies en dergelijke.
Ook minder pendeltijd. win-win :)
Ik zou niet twijfelen.

edit : de mindswitch die je hierbij moet maken zal niet op één dag lukken. Bij momenten zal je je afvragen waarom je in godsnaam bij de collega's bent gaan werken. Maar op termijn wen je er wel aan ;-)

Edit 2 : en als het toch allemaal teveel wordt bij de collega's heb je gewoon een bore/burn-out. Je carriere is toch al ten einde :biglaugh:

Laatst bewerkt:
Klopt, dit is frequent gebeurd in heel die corona-periode.. maar eigenlijk is er niks aan te doen door de vakbond? In mijn kring kan ik zo meteen 2 mensen opnoemen die dit meemaakten, ze werken beiden aan lage brutolonen en toch hebben ze dit laten gebeuren. Als bedank kregen ze een doosje pralines van 150 gram.
Daar is enkel iets aan te doen door de wet te veranderen, waarbij ergens het uur van ziekte-melding en wlh-melding gelogd kan worden, zodat gezien kan worden wie objectief het eerste is. Want het is de eerste afwezigheid die telt.

Hoe ouder je wordt hoe meer je gaat beseffen dat je vrije tijd voor hobbies en gezin onbetaalbaar is.
Nu gaat deze vlieger niet voor iedereen op natuurlijk.
Het lijkt me dat je je mooie loon quasi kan behouden en je zal dus veel ruimte hebben voor hobbies en dergelijke.
Ook minder pendeltijd. win-win :)
Ik zou niet twijfelen.
Het loon schat ik toch wel redelijk minder in:
- Geen volledige 13e maand + bonus meer (bij ambtenaren ligt dit lager + een deel wordt als een premie betaald en telt dus niet als loon)
- Pensioen zou lager zijn (huidige groepsverzekering zou hoger uitvallen)
- Ik zit nog niet lang in een directiefunctie, als ik zou blijven zou mijn loon meer onderhandelbaar zijn in de privé dan binnen de overheid...

Verder: ja de voordelen zijn tijd, dat is natuurlijk deels onbetaalbaar :)

Tijdelijke werkloosheid dateert van in augustus ,dus niet in september en oktober...

en wat staat er op je loonfiche?

Ook in augustus kon er wss tijdelijke werkloosheid voor bedienden zijn (ik heb nauwelijks de specifieke wetgeving voor bediendenTW gevolgd, dus kan mis zijn)

Vandaar deed ik mee aan een ambtenarenselectie waar ik bij de laureaten eindigde en een simulatie vroeg van de wedde die als volgt is:
- Bruto: +/- 4000
- Bijkomende bruto maandelijkse vergoeding: +/- 3000 (telt dus niet mee voor het ambtenarenpensioen)
- Eventueel enkele andere toeslagen in kader van opleidingen, taalbewijzen,...
- Netto zou dit neerkomen op een 4250 euro per maand volgens de simulatie.
- vakantie: 38 dagen + wat extra feestdagen
- Dichter bij huis
- Nadeel: minder interessant werk als ambtenaar, einde carriere
- Voordeel: minder pendeltijd, meer tijd voor gezin en hobbies.
Een ambtenarenselectie voor een functie met een extra maandelijke vergoeding van 3000 euro en 38 vakantiedagen? En extra toelagen voor opleidingen. Dat lijkt me geen Vlaamse of Federale overheid.
Voor welke functie is dit?

Op loonfiche staat er: werkloos wegens overmacht.(augustus)
En als je toen ziek was, moet je idd naar de mutualiteit... (en zal je 10% minder krijgen omdat je te laat je dossier ingaf, wordt zelfs héél dringend om dat te doen, liefst vandaag nog!)

1. PERSONALIA

Hoewel ik de job heel interessant vind merk ik wel dat ik niet steeds veel tijd kan vrijmaken voor de kinderen en het gezin en dat ik veel andere interesses ook on hold moet zetten (bv. lezen, sporten,...).

Ik twijfel sterk of ik op het voorstel in zou gaan. Op zich zijn het zeker goede voorwaarden als ambtenaar maar ik heb ergens wel het gevoel dat het dan gedaan is met mijn carriere en ambitie. Zeker als vrouw is het dan voorbij...

Wat zouden jullie doen?
Ik denk niet dat iemand je hierover kan adviseren, dat hangt gewoon af van wat jij wilt.

Ik kan je alleen mijn ervaring geven: ik heb op mijn 30ste gekozen voor de 'carrière', niet vanwege de loonvoorwaarden wel omdat ik dan een interessantere job had. Maar dat was wel werken in de hoofdzetel in Parijs, 3-4 dagen per week. Heel weinig tijd voor het gezin en hobbies.

Indien ik opnieuw voor die keuze stond, zou ik resoluut de andere keuze gemaakt hebben. Er komt een ogenblik waar 1000 EUR bruto/netto per maand eigenlijk geen verschil meer maakt, tenzij je een materialist pur sang bent. De verloren tijd met de kinderen kan ik niet meer inhalen.
Ik ben er nu 52, en ben er ook zo goed als zeker dat ik mijn huidige job (nu terug in België) niet ga blijven uitvoeren. Ik kom ruimschoots toe met de helft van mijn huidig salaris, ik wil mij in mijn huidige job nog even bewijzen maar daarna ga ik ofwel halftijds verder bij deze werkgever, of ga ik gewoon iets helemaal anders doen.
Ik wil nog wat genieten van het leven ....

Het loon schat ik toch wel redelijk minder in:
- Geen volledige 13e maand + bonus meer (bij ambtenaren ligt dit lager + een deel wordt als een premie betaald en telt dus niet als loon)
- Pensioen zou lager zijn (huidige groepsverzekering zou hoger uitvallen)
- Ik zit nog niet lang in een directiefunctie, als ik zou blijven zou mijn loon meer onderhandelbaar zijn in de privé dan binnen de overheid...

Verder: ja de voordelen zijn tijd, dat is natuurlijk

Tijd of geld. Enkel jij (en je gezin) kan die beslissing maken.
Ugar vat het ook wel goed samen. Tenzij je inderdaad materialist bent en geld verzamelen een hobby is maakt nog meer niet uit om comfortabel te leven.

Ik denk niet dat iemand je hierover kan adviseren, dat hangt gewoon af van wat jij wilt.

Ik kan je alleen mijn ervaring geven: ik heb op mijn 30ste gekozen voor de 'carrière', niet vanwege de loonvoorwaarden wel omdat ik dan een interessantere job had. Maar dat was wel werken in de hoofdzetel in Parijs, 3-4 dagen per week. Heel weinig tijd voor het gezin en hobbies.

Indien ik opnieuw voor die keuze stond, zou ik resoluut de andere keuze gemaakt hebben. Er komt een ogenblik waar 1000 EUR bruto/netto per maand eigenlijk geen verschil meer maakt, tenzij je een materialist pur sang bent. De verloren tijd met de kinderen kan ik niet meer inhalen.
Ik ben er nu 52, en ben er ook zo goed als zeker dat ik mijn huidige job (nu terug in België) niet ga blijven uitvoeren. Ik kom ruimschoots toe met de helft van mijn huidig salaris, ik wil mij in mijn huidige job nog even bewijzen maar daarna ga ik ofwel halftijds verder bij deze werkgever, of ga ik gewoon iets helemaal anders doen.
Ik wil nog wat genieten van het leven ....
Welja, eens je in de (toch wel luxe) situatie bent terecht gekomen dat je overheen de vele jaren voldoende kapitaal opgebouwd hebt om eigenlijk gewoon comfortabel te leven zonder nog te moeten werken (of part time te werken of zoiets) dan kan je idd die keuze maken.
't Is moeilijker voor zij die het nog steeds nodig hebben (zijnde nog een woning af te betalen of andere kosten) om te kiezen voor 'time over money'.

Maar in haar geval ... is 't niet alsof ze loonsgewijs ineens van de rotsen valt (er wordt niet ingewisseld voor een part time functie als facteur of zoiets eh). Er wordt geld ingeruild voor extra tijd, maar 't is zeker niet dat de nieuwe functie ineens niets meer opbrengt. De nieuwe functie is nog steeds meer dan bovengemiddeld vergoed.
Ambtenaren functies zijn over 't algemeen ook gekend om hun werkzekerheid, dus de kans is reëel dat je het dan kunt uitzitten zonder al te veel risico tot aan 't pensioen.

Uiteraard, ik sluit mij daar wel aan bij de notie van 'her choice ... time VS money'.
Want zij zit wss ook al in die zelfde luxe positie waar @ugar zich in bevind.

Terug
Bovenaan