Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Geen stress als Product Owner?

Als ik dat een beetje zie in mijn omgeving, zou ik bij stress niet snel nee zeggen.

Dat zou ik toch ook niet zeggen nee.
Maar denk dat de invulling in elk bedrijf wel anders is.
Ik zit op technisch expert level en mijn PO zit gewoon in dezelfde loonschaal. Dat wil zeggen dat alles hetzelfde ligt, enkel dat zijn bruto wat hoger ligt. Gezien zijn ancienniteit zou dat wel eens wat kunnen schelen, maar als ik nu PO zou worden is dat aan nagenoeg mijn huidig loon, wat ook wat gestegen is doordat ik eigenlijk weg ging aangezien ik al 4 jaar geen opslag had gehad, iets met niet gewaardeerd voelen enzo. Komt die kennis in een niche product dan toch nog van pas...

Maar mijn PO heeft toch wel wat meer stress en verantwoordelijkheid dan ikzelf, moet van alles in het team wat weten (uiteraard niet even diep), naar alle QBR meetings ed gaan en dat voor amper meer nettoloon. Klopt ook wel wat meer uren dan ikzelf.
Maar voor de rest liggen alle extralegale zaken gelijk.

Nu, als het verschil bij Bpost groter is, is dat wss wel een mooie stap vooruit. Maar dat is geen stap die ik snel zou doen. Mss als het mij technisch nietmeer afgaat en het nietmeer helemaal kan volgen, maar daar ben ik op mijn 40ste nog te jong voor :p.

Ik ga mij hier weer super populair maken, maar het moet wel gezegd zijn.

Twee jaar werkervaring is echt niet zoveel. Dan ben je gewoon nog vrij blue en moet je wel nog veel leren. Bij ons duurt een traineeship 1,5jaar, pas daarna start uw carrière in feite.

Hoe ouder je wordt hoe meer je zulke zaken beseft. Als je jong bent en je werkt nog niet lang dan denk je dat je de wereld aankan en dat je de problemen van de wereld aan het oplossen bent. 6 jaar later besef je dan dat je eigenlijk maar aan het stuntelen was en dat je op dat moment nog veel moest leren.
Soms werd er bij ons smalend naar verwezen als “ongehinderd door kennis en kunde” maar het brengt ook wel “drive en snelheid” in de organisatie.

Nu ervaring is soms ook overrated als het gaat over “gelijkaardige” functies; dan heb ik vaak liever iemand die nieuw is met frisse ideeen als iemand die 20x vertelt hoe het was in zijn oude bedrijf.

En in het algemeen over consulting: zolang grotere bedrijven van externen hun idee bevestigd zien op papier in mooie presentaties, zullen mensen met 2j ervaring als “senior consultant” betalen. De persoon in kwestie gaat vaak op basis van interne kennis bij de klant de verwachtingen van de klant uitvoeren en vooral mooi presenteren en zich daarvoor dubbel plooien (want je bent wel senior) en krijgt daarvoor een mooi loon voor iemand met 2j ervaring. Klant blij (want een externe partij bevestigt het idee van een directeur), medewerker blij want mooie verantwoordelijkheid en loon voor beperkte ervaring en consulting firm blij want mooie marge.

Dit zegt enkel iets over de gemiddelde prijzen van die producten en compleet niks over de specifieke prijzen van jouw specifieke merken in jouw winkels.
Ik spaar voor een nieuwe fiets.
Ik verkoop limonade door citroenen (die ik koop voor 0,5€) te laten persen door mijn broertje. Ik verkoop deze voor 2€ en geef mijn broertje per glas 0,5€. Ik verdien 1€ per verkocht glas. Ik moet 1000 limonades verkopen voor een nieuwe fiets, maar heb er 500 verkocht dit jaar.

Volgend jaar moet ik van mijn mama mijn broertje 0,6€ geven. De citroenen worden ook duurder (0,6€). Ik ga mijn limonade verkopen voor 2,20€ want ik wil 1€ blijven verdienen per glas. Maar de fiets is duurder geworden, waardoor ik ipv nog 500 glazen limonade er 600 dien te verkopen. Dus ik vraag 2,40€, waardoor ik 1,20€ marge heb en opnieuw slechts 500 limonades dien te verkopen. Er is slechts 1 probleem, de buurjongen verkoopt plots ook limonade
stegen 1€ en want hij heeft een broertje die minder goed werk levert maar dit wel gratis doet en hij heeft slecht 0,5€ marge want hij wil een fiets kopen van 500€.
Er zijn (50%) klanten die nu toch kiezen om bij de buurjongen te kopen tegen 1€ terwijl de (50%) bestaande klanten mijn limonade kopen aan 2,40€

Gemiddeld is de prijs van limonade is gedaald van 2€ naar 1,70€. Toch betalen 50% de mensen 20% meer. Deze is toevallig ook de indexering van de grondstoffenprijs als de loonkost die ik heb.

Conclusie:
1) de indexering van mijn loon reken ik door aan mijn klanten, maar hierdoor heb ik mogelijk omzetverlies
2) veel mensen zijn niet bereid meer te betalen en zoeken alternatieven voor “hetzelfde” product waardoor de gemiddelde kost daalt

Ik spaar voor een nieuwe fiets.
Ik verkoop limonade door citroenen (die ik koop voor 0,5€) te laten persen door mijn broertje. Ik verkoop deze voor 2€ en geef mijn broertje per glas 0,5€. Ik verdien 1€ per verkocht glas. Ik moet 1000 limonades verkopen voor een nieuwe fiets, maar heb er 500 verkocht dit jaar.

Volgend jaar moet ik van mijn mama mijn broertje 0,6€ geven. De citroenen worden ook duurder (0,6€). Ik ga mijn limonade verkopen voor 2,20€ want ik wil 1€ blijven verdienen per glas. Maar de fiets is duurder geworden, waardoor ik ipv nog 500 glazen limonade er 600 dien te verkopen. Dus ik vraag 2,40€, waardoor ik 1,20€ marge heb en opnieuw slechts 500 limonades dien te verkopen. Er is slechts 1 probleem, de buurjongen verkoopt plots ook limonade
stegen 1€ en want hij heeft een broertje die minder goed werk levert maar dit wel gratis doet en hij heeft slecht 0,5€ marge want hij wil een fiets kopen van 500€.
Er zijn (50%) klanten die nu toch kiezen om bij de buurjongen te kopen tegen 1€ terwijl de (50%) bestaande klanten mijn limonade kopen aan 2,40€

Gemiddeld is de prijs van limonade is gedaald van 2€ naar 1,70€. Toch betalen 50% de mensen 20% meer. Deze is toevallig ook de indexering van de grondstoffenprijs als de loonkost die ik heb.

Conclusie:
1) de indexering van mijn loon reken ik door aan mijn klanten, maar hierdoor heb ik mogelijk omzetverlies
2) veel mensen zijn niet bereid meer te betalen en zoeken alternatieven voor “hetzelfde” product waardoor de gemiddelde kost daalt

Dit is toch de omgekeerde logica? De prijsstijging van eieren en je broer zijn loon heeft een prijsverhogend effect op jouw product - in feite had je jouw prijs tot €2,40 moeten laten stijgen om je waarde te behouden. Er van uitgaand dat de algemene inflatie 20% is.

Terwijl jouw buur dat ook eieren verkoopt los staat van de stijging van de basisprijzen. Dat is een vorm van toenemende concurrentie - waar jij voordien een monopolie had. Dit is geen gevolg maar een oorzaak van de inflatie (deflatie) en had evengoed kunnen gebeuren toen het ei en het loon nog maar €0.50 waren. Omgekeerd had jij bij het behoud van je monopolie probleemloos je prijs op €2.40 kunnen zetten. (Met assumptie dat koopkracht geïndexeerd is)

Laatst bewerkt:
Ja ze kreeg een mail waarin verwezen werd naar de openstaande vacature die ik eerder gelinkt had; https://www.linkedin.com/jobs/view/2651500884/

Ze heeft eerst een uur een interview met de Partner en erna met de HR recruiter. Haar meeting op dinsdag was met de Director.

Senior, junior, manager, alien, potato, whatever. What's in a name. Bij ons mag iedereen zijn titel zelf kiezen zolang het geen VP, director, of iets C-suite bevat. Dat mensen nog altijd te vangen zijn met een titeltje... Laat maar weten hoeveel ze binnenharkt als "senior".

Is toch greenwashing aan 200 per uur. Alles met sustainability verkoopt goed, dus plak er maar senior op. Komt intern en extern goed over.

Precies nog wat groen (pun intended) achter de oren wat corporate bullshit lingo betreft...

PS: op de linked in staat "Associate" - moet maar eens googlen op "Associate consultant"...

Toch een constant in Dogo zijn posts. Je bent 25 26 27 y? Je moet de wereld niet proberen te veroveren en overtuigen van dag 1. Op het gemak jongeman, alles op zijn tijd...

Laatst bewerkt:
Senior, junior, manager, alien, potato, whatever. What's in a name. Bij ons mag iedereen zijn titel zelf kiezen zolang het geen VP, director, of iets C-suite bevat. Dat mensen nog altijd te vangen zijn met een titeltje... Laat maar weten hoeveel ze binnenharkt als "senior".
Wij zijn een KMO en eigenlijk wordt er zo goed als niet gewerkt met titels. Dit zou gerust kunnen, maar wordt niet gedaan.

Ja OK, we hebben een PM & ne sales en whatever, dus niet dat iedereen gewoon 'werknemer' is. Maar al ons consultants zijn gewoon consultant.
Er is 1 basis functiebeschrijving die je hebt & die staat in de sig.
Geen enkele mail sig waar je 'jr/mr/sr' of iets dergelijks zult zien staan in die functiebeschrijving.

Het is binnen de organisatie wel geweten wie welke capaciteiten & ervaring heeft, maar er wordt niet specifiek betaald naar 'titel', noch gegooid met titels voor de show.
Ikzelf zou bv. senior zijn, maar dat komt in feite enkel in sales naar boven als de klanten specifiek vragen naar een 'senior profiel' en zoals vermeld, de sales weet wel wie onder dat label kan vallen.
Verder is mijne sig 't zelfste als een jr teamlid dat net 2 maand bij ons zou werken.

Intern maken die titels misschien niet veel uit. Maar als ze iemand met 2j ervaring kunnen verkopen als senior profiel dan heeft die account manager toch goed werk geleverd.

Voor 1x.

Ik heb hier toch al een lange shitlist hangen met consultants die hier niet meer moeten opdraven. Eerder een korte whitelist met wie wel nog mag opdraven...

Is toch greenwashing aan 200 per uur. Alles met sustainability verkoopt goed, dus plak er maar senior op. Komt intern en extern goed over.

Precies nog wat groen (pun intended) achter de oren wat corporate bullshit lingo betreft...

PS: op de linked in staat "Associate" - moet maar eens googlen op "Associate consultant"...

Toch een constant in Dogo zijn posts. Je bent 25 26 27 y? Je moet de wereld niet proberen te veroveren en overtuigen van dag 1. Op het gemak jongeman, alles op zijn tijd...
Ik ben er zelf bijna 24. Dus ja, ik ben er volledig van bewust dat ik groen achter de oren ben.

Begrijp niet echt wat je wilt bedoelen met de laatste paragraaf.

En dat van greenwashing is ook redelijk kort door de bocht. Mensen zoals mijn vriendin zijn er net om greenwashing tegen te gaan.

Intern maken die titels misschien niet veel uit. Maar als ze iemand met 2j ervaring kunnen verkopen als senior profiel dan heeft die account manager toch goed werk geleverd.
Goh ... dat weet ik zo nog niet. Ik hoor/zie toch regelmatig dat mensen zo met fancy titels in 't rond gooien, die uiteindelijk enkel intern relevant zijn. En regelmatig zo van 'OK, en wat wil dat nu feitelijk zeggen?'. Er is zo zelfs ne website om 'BS job titles' te genereren, wat goed is om eens te lachen.

Een sr profiel verkopen in consultancy heeft idd meestal een andere prijs dan een jr profiel. Maar veel titels zijn voornamelijk intern, want ze worden niet 'verkocht' aan klanten an sich.

En dan heb je zo'n fancy titel, die heel mooi klinkt, en mensen van denken van 'goh, die moet serieus goed verdienen' ... en blijkt dat helemaal niet waar te zijn.
Clichés genoeg genoeg zeker, zoals de kuisvrouw die zichzelf sanitary manager mag noemen.

Ikzelf, tenzij er een specifieke sales-gerelateerde reden zou zijn, stel mezelf ook nooit voor als sr X of whatever.
Titels interesseren me eerlijk gezegd genen bal, enkel de cijfers dat ik op de loon papieren zie terug komen tellen. :devilish:
Ik heb er dus geen enkel probleem mee dat er gewoon 'Consultant' in m'n sig staat.

Een sr profiel verkopen in consultancy heeft idd meestal een andere prijs dan een jr profiel. Maar veel titels zijn voornamelijk intern, want ze worden niet 'verkocht' aan klanten an sich.
bij ons alvast wel. Ik heb nu zo'n 20 Ordina-medewerkers "in dienst" en daar zie ik elke maand de facturen met de titels op hoor. Maar da's mss een uitzondering?

bij ons alvast wel. Ik heb nu zo'n 20 Ordina-medewerkers "in dienst" en daar zie ik elke maand de facturen met de titels op hoor. Maar da's mss een uitzondering?
Geen uitzondering, toen ik nog consultant was, leek mij dat de gangbare praktijk, een junior profiel (dus met minder kennis en/of minder pojectmatige skills of ...) is normaal goedkoper dan een senior profiel. Voor sommige taken/jobs hebben bepaalde bedrijven het ene of andere profiel nodig, logisch dat ze dan ook specifiek zo'n profiel willen.

Het probleem zal zich eerder stellen in het feit dat er van die bodyshop bedrijven hun profielen systematisch willen "upsellen". De consultant mag het dan maar proberen op te lossen.

Ik ben er zelf bijna 24. Dus ja, ik ben er volledig van bewust dat ik groen achter de oren ben.

Begrijp niet echt wat je wilt bedoelen met de laatste paragraaf.
Je zit op je 24 y al te jobhoppen en te proberen om de beste job possible binnen te halen. Ik herinner je nog je posts als je je nieuwe job had.
Je probeert een huis te kopen dat duur is, terwijl je bijna niks van eigen inbreng hebt.
Nu dit weer met je madam.
Doe rustig aan, die pressure is voor niks nodig...

En dat van greenwashing is ook redelijk kort door de bocht. Mensen zoals mijn vriendin zijn er net om greenwashing tegen te gaan.
In realiteit zal het springen zijn voor de klant. Die zal betalen om sustainable over te komen en de madam zal het mogen oplossen. Om een voorbeeldje te geven. Multi-national waar ik werk is "#x most sustainable company in the world". Op een omzet van >5bln wordt er jaarlijks 5Mln aan sustainability projecten gespendeerd... Er loopt daar een madammeke rond dat hier en daar wat zonnepanelen laat installeren, wat waterputjes in Afrika en vooral zorgt dat er veel press aandacht is (intern en extern). Voor de rest 0,0 sustainable. Computers gaan per duizenden de vuilbak in, bureaus na paar jaar gewoon de container in, geen elektrische bedrijfswagens, geen lease fietsen. We zitten hier te smeken om die computers weg te schenken aan scholen of over te kopen; allemaal te veel werk/kostelijk. Elektrische bedrijfswagens zijn zelfs verboden. Lease fietsen worden gewoon afgeschaft bij elke overname waar ze dat wel hebben.

Wat denk je dat die hoge piefen doen? Deloitte bellen, een 20-something consultant binnen halen en iedereen kan het "sustainable" objective afvinken. Everybody happy, niks veranderd aan de wereld.

Geen uitzondering, toen ik nog consultant was, leek mij dat de gangbare praktijk, een junior profiel (dus met minder kennis en/of minder pojectmatige skills of ...) is normaal goedkoper dan een senior profiel. Voor sommige taken/jobs hebben bepaalde bedrijven het ene of andere profiel nodig, logisch dat ze dan ook specifiek zo'n profiel willen.

Het probleem zal zich eerder stellen in het feit dat er van die bodyshop bedrijven hun profielen systematisch willen "upsellen". De consultant mag het dan maar proberen op te lossen.
Zoals ik al aanhaalde, voor profielen die men verkoopt aan klanten is dit regelmatig het geval. Zeker het bodyshopping concept.
Maar voor ons bv. is dit wel degelijk 'minder' het geval. Wij hebben meestal een projectbudget van X aantal dagen, te presteren & op te leveren tegen datum Y.

Wie we daar dan opzetten & wat exact hun ervaring is van ondergeschikt belang. Het telt gedeeltelijk natuurlijk, in die zin dat de klant wel weet wie aan hun project werkt & dat men het ook niet zal aanvaarden dat er ineens 10 juniors op gestoken worden & alle ervaren mensen er af.
Voor nieuwe projecten, willen de grote spelers over 't algemeen ook de CV's ontvangen van het project team, etc.

Maar in die zin is het niet dat we specifiek profielen verkopen. Die mensen zitten ook niet 'outsourced', zijnde constant bij de klant. Heel ander model (deels consultancy, deels project team dat niet echt consultancy doet voor dat specifieke project, maar mss wel op een ander project).

We zijn dan ook veel flexibeler in wie we inschakelen & als er een extra sr profiel nodig is als er ineens een complex deelproject opduikt, dan is dat gemakkelijker om een extra sr in te schakelen om dat voor z'n rekening te nemen, zonder dat we heel die rompslomp moeten doorlopen om individuele persoonsbudgetten uit te vechten.

Als je echt profielen verkoopt, a la bodyshopping, dan ga je uiteraard altijd de profielen specifiek in de verf willen zetten om prijs te bepalen. Sommige van die klanten vragen dan specifiek om een sr of jr profiel naar gelang wat ze willen.
Ik heb pre-corona 2j on-site bij ne klant uitgeshopt geweest & die vroegen specifiek een sr profiel

Je zit op je 24 y al te jobhoppen en te proberen om de beste job possible binnen te halen. Ik herinner je nog je posts als je je nieuwe job had.
Je probeert een huis te kopen dat duur is, terwijl je bijna niks van eigen inbreng hebt.
Hoezo zit ik te jobhoppen? Ik ben in Juni begonnen met mijn eerste job. Voor zover ik weet heb ik nog steeds dezelfde job en heb ik nog geen vacature bekeken sindsdien ;) Ook geen enkele reden om in de eerste jaren naar iets anders te kijken.

En van die eigen inbreng, tja wat zou je advies zijn? Huizen zijn duur en we hebben met 60k relatief weinig inbreng (alhoewel voor onze leeftijd weet ik dat zo niet). Had jij zelf niet net een lening aangegaan voor meer dan de aankoopprijs? :)

Hoezo zit ik te jobhoppen? Ik ben in Juni begonnen met mijn eerste job. Voor zover ik weet heb ik nog steeds dezelfde job en heb ik nog geen vacature bekeken sindsdien ;) Ook geen enkele reden om in de eerste jaren naar iets anders te kijken.

En van die eigen inbreng, tja wat zou je advies zijn? Huizen zijn duur en we hebben met 60k relatief weinig inbreng (alhoewel voor onze leeftijd weet ik dat zo niet). Had jij zelf niet net een lening aangegaan voor meer dan de aankoopprijs? :)
Goh, 'k ben ni echt 'mee', mor euuuh ... 60K eigen inbreng is toch wel zo slecht nog niet hoor (onafhankelijk de jongere leeftijd).

Uiteraard, niet als je een woning wilt kopen van 500K.
De bank zal sowieso ook de quotiteit berekenen & uw rentevoet zal er ook mee stijgen/dalen.
Dat is, als je tout cours al in aanmerking komt voor whatever het is dat je wilt lenen.

Goh, 'k ben ni echt 'mee', mor euuuh ... 60K eigen inbreng is toch wel zo slecht nog niet hoor (onafhankelijk de jongere leeftijd).

Uiteraard, niet als je een woning wilt kopen van 500K.
De bank zal sowieso ook de quotiteit berekenen & uw rentevoet zal er ook mee stijgen/dalen.
Dat is, als je tout cours al in aanmerking komt voor whatever het is dat je wilt lenen.
Ik kijk rond de 400k. Met de nieuwe 3% valt het wel een stuk beter mee voor de quotiteit

In realiteit zal het springen zijn voor de klant. Die zal betalen om sustainable over te komen en de madam zal het mogen oplossen. Om een voorbeeldje te geven. Multi-national waar ik werk is "#x most sustainable company in the world". Op een omzet van >5bln wordt er jaarlijks 5Mln aan sustainability projecten gespendeerd... Er loopt daar een madammeke rond dat hier en daar wat zonnepanelen laat installeren, wat waterputjes in Afrika en vooral zorgt dat er veel press aandacht is (intern en extern). Voor de rest 0,0 sustainable. Computers gaan per duizenden de vuilbak in, bureaus na paar jaar gewoon de container in, geen elektrische bedrijfswagens, geen lease fietsen. We zitten hier te smeken om die computers weg te schenken aan scholen of over te kopen; allemaal te veel werk/kostelijk. Elektrische bedrijfswagens zijn zelfs verboden. Lease fietsen worden gewoon afgeschaft bij elke overname waar ze dat wel hebben.

Wat denk je dat die hoge piefen doen? Deloitte bellen, een 20-something consultant binnen halen en iedereen kan het "sustainable" objective afvinken. Everybody happy, niks veranderd aan de wereld.
Gaat het? 😅

Terug
Bovenaan