Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik had het over vaste werknemers, ik had ook een vast contract voor ganse maand
redders krijgen een vast contract omdat ze sowieso nodig zijn (plopsa kan niet zonder). De rest van het personeel veel minder. De helft van het personeel van Plopsaland werkt gemiddeld via interim. In topmomenten zal dat 70-80% zijn. De gemiddelde loonkost, inclusief sociale lasten, dingen zoals arbeidsongevallenverzekering en marge voor het interimkantoor etc is 13,88 euro/uur. Plopsa werkt aan de absolute minimumlonen voor het horeca-personeel.
Omdat je dan nog een tafel en stoeltjes moet bijkopen en de parking niet zo gezellig is op te zitten?
die 3 euro is voor een flesje zonder tafel/stoeltjes, gewoon in een kraampje.

Omdat je dan nog een tafel en stoeltjes moet bijkopen en de parking niet zo gezellig is op te zitten?

Een park is een park of je die cola meebrengt van thuis of daar koopt aan een kraam, het blijft dezelfde cola. Enige verschil het park moet daar een personeelslid zetten om die cola en snoep te verkopen.
redders krijgen een vast contract omdat ze sowieso nodig zijn (plopsa kan niet zonder). De rest van het personeel veel minder. De helft van het personeel van Plopsaland werkt gemiddeld via interim. In topmomenten zal dat 70-80% zijn. De gemiddelde loonkost, inclusief sociale lasten, dingen zoals arbeidsongevallenverzekering en marge voor het interimkantoor etc is 13,88 euro/uur. Plopsa werkt aan de absolute minimumlonen voor het horeca-personeel.
En dan klagen dat ze geen volk vinden. Hoeveel verdient een interimkantoor eigenlijk aan een personeelslid,gaat dat enkel om wat euro's op het bruto-uurloon of is er ook nog een fee die moet betaald worden? Als Plopsa 13.88 moet betalen lijkt het mij dat er niet veel over blijft...

Ja tuurlijk, dat begrijp ik wel en het is natuurlijk een mooi park, maar de prijsstijging staat niet in verhouding tot de loonstijgingen. Vorig jaar betaalde ik slechts 31 euro inkom, nu 42. Toen was het ook nog aangenaam met die limiet aan bezoekers. Je kan natuurlijk discussie voeren over fair of onfair en natuurlijk zullen mensen dat blijven betalen. Mensen betalen ook 4 euro voor een pint die 40 cent in de winkel kost.

Iedereen vindt dat hij te weinig krijgt. Zelf die rijke aandeelhouders willen nu hun "coronaverliezen" compenseren, dus overal de prijzen opdrijven. Wie is er de dupe? De gewone werkende man. Massale overheidssteun getrokken en toch nog hun prijzen opdrijven...

Waar ik uiteindelijk naartoe wil is het feit dat het leven ferm duurder geworden is en de lonen in verhouding niet mee gestegen zijn...
Dit zien we dus echt zowat overal eh. Simpel voorbeeld ...
Bij ons in Lokeren zijn de kebab schotels gelijk niet gestegen in prijs. 10 EUR voor een kleine schotel.
Maar met terug wat meer naar kantoor te gaan ben ik al op locaties geweest ondertussen waar het pre-corona 10 EUR was om mijne schotel daar te eten & nu ineens 12 EUR. Da's een prijs stijging van 20% voor hetzelfde beetje vlees eh.

En in zake Plopsa ... als alle parken hun prijzen optrekken (om hun 'corona verliezen' te compenseren) dan blijft het 'marktconform' eh.
Zelf heb je er uiteraard weinig aan te zeggen. Enige macht die je wel hebt is 'gaan/niet gaan'.

In Ieper heb je 2 van die Turkse kappers recht over elkaar. 1 ervan heeft zijn prijs met 5€ verhoogd. Het resultaat is dat er daar geen mens meer binnen zit en het aanschuiven is bij die andere. Terwijl de goedkoopste an de 2 eigenlijk beter werk levert.

Ben eens benieuwd wat er nu gaat gebeuren. Gaat de ene zijn prijs terug verlagen of gaat de andere ook zijn prijs verhogen? Imo kun je beter 5€ minder vragen en toch weer een hoop klanten hebben.

Ist niet bij alles? Corona reden voor lange levertijden en hogere prijzen? Zie dat opt werk ook, alles die we nodig hebben, tis een drama.

Dit zien we dus echt zowat overal eh. Simpel voorbeeld ...
Bij ons in Lokeren zijn de kebab schotels gelijk niet gestegen in prijs. 10 EUR voor een kleine schotel.
Maar met terug wat meer naar kantoor te gaan ben ik al op locaties geweest ondertussen waar het pre-corona 10 EUR was om mijne schotel daar te eten & nu ineens 12 EUR. Da's een prijs stijging van 20% voor hetzelfde beetje vlees eh.

En in zake Plopsa ... als alle parken hun prijzen optrekken (om hun 'corona verliezen' te compenseren) dan blijft het 'marktconform' eh.
Zelf heb je er uiteraard weinig aan te zeggen. Enige macht die je wel hebt is 'gaan/niet gaan'.
Mensen zullen blijven kebab kopen, maar de lonen zijn geen 20% gestegen. Eerder wat pauperige brutostijging die amper merkbaar zal zijn...

Mensen zullen blijven kebab kopen, maar de lonen zijn geen 20% gestegen. Eerder wat pauperige brutostijging die amper merkbaar zal zijn...
Het is niet omdat je kebabprijs met 20% stijgt, dat je totale aankopen ook met 20% stijgen. Behalve enkele componenten komt de index nog altijd overeen met de gemiddelde stijging in levensduur te, zeker voor iemand met een inkomen zoals jij. Netto stijgt je loon meestal trouwens harder dan bruto.

Het is niet omdat je kebabprijs met 20% stijgt, dat je totale aankopen ook met 20% stijgen. Behalve enkele componenten komt de index nog altijd overeen met de gemiddelde stijging in levensduur te, zeker voor iemand met een inkomen zoals jij. Netto stijgt je loon meestal trouwens harder dan bruto.

Alles wat ik in de laatste maanden aangekocht hebt is in prijs gestegen. En vrij fors in prijs gestegen. De prijzen in de horeca zijn gestegen, de prijs van bouwmaterialen zijn gestegen, de prijzen van fietsmateriaal zijn gestegen en ook de prijzen voor diereneten is gestegen.

Zaken die niet ervoor zorgen dat de lonen stijgen. Prijzen die ook nooit meer gaan dalen.

Alles wat ik in de laatste maanden aangekocht hebt is in prijs gestegen. En vrij fors in prijs gestegen. De prijzen in de horeca zijn gestegen, de prijs van bouwmaterialen zijn gestegen, de prijzen van fietsmateriaal zijn gestegen en ook de prijzen voor diereneten is gestegen.

Zaken die niet ervoor zorgen dat de lonen stijgen. Prijzen die ook nooit meer gaan dalen.
wij hebben toch een mail gehad dat onze shiftpremie omhoog gaat vanaf deze maand omdat de index gestegen is?

Eerlijk gezegd acht ik geen aandacht op wat mensen onthouden, want mensen onthouden héél zelden gedaalde prijzen (of gelijk blijvende prijzen), wél de prijsstijgingen.

Je kan véél zeggen over de index en de gewichten die elk onderdeeltje krijgt, maar de volgende producten zijn volgens de index in het laatste jaar gedaald van prijs (september21/sep20, tot op 5 niveau's):

01 Voeding en niet-alcoholische dranken -0,99%
01.1 Voeding -0,84%
01.1.1 Brood en granen -0,19%
01.1.1.2 Meel en andere granen -0,34%
01.1.1.5 Pizza en quiche -7,78%
01.1.1.6 Deegwaren en couscous -2,99%
01.1.1.7 Ontbijtgranen -0,99%
01.1.1.8 Andere producten op basis van granen -1,56%
01.1.2.2 Varkensvlees -0,62%
01.1.2.4 Gevogelte -1,01%
01.1.3 Vis en zeevruchten -0,90%
01.1.3.1 Verse vis -1,62%
01.1.3.2 Diepgevroren vis -0,80%
01.1.3.3 Verse zeevruchten -2,53%
01.1.3.5 Gerookte vis en zeevruchten -2,27%
01.1.4 Melk, kaas en eieren -0,83%
01.1.4.1 Volle melk -2,50%
01.1.4.2 Magere en halfvolle melk -2,78%
01.1.4.4 Yoghurt -1,86%
01.1.4.6 Andere melkproducten -2,70%
01.1.4.7 Eieren -1,48%
01.1.5.2 Margarine en plantaardige vetten -3,57%
01.1.6 Fruit -7,63%
01.1.6.1 Vers fruit -8,36%
01.1.6.3 Gedroogd fruit en noten -2,23%
01.1.6.4 Fruit in conserven -4,38%
01.1.7 Groenten -0,13%
01.1.7.1 Verse groenten, uitgezonderd aardappelen -0,86%
01.1.7.2 Diepgevroren groenten, uitgezonderd aardappelen -1,32%
01.1.7.3 Gedroogde groenten, bereidingen en conserven van groenten -0,92%
01.1.7.5 Chips -0,13%
01.1.8 Suiker, jam, honing, chocolade en snoepgoed -0,86%
01.1.8.1 Suiker -3,29%
01.1.8.3 Chocolade -1,57%
01.1.8.4 Snoepgoed -0,19%
01.1.9 Voeding n.e.g. -1,13%
01.1.9.1 Sauzen en kruiden -0,66%
01.1.9.2 Zout, specerijen en keukenkruiden -1,92%
01.1.9.3 Voeding voor baby's -2,96%
01.1.9.4 Bereide maaltijden -0,61%
01.1.9.9 Andere voedingswaren (dieetproducten inbegrepen) -1,39%
01.2 Alcoholvrije dranken -2,37%
01.2.1 Koffie, thee en cacao -1,69%
01.2.1.1 Koffie -2,40%
01.2.1.3 Cacao en chocolade in poedervorm -2,84%
01.2.2 Mineraalwater, frisdranken, fruit- en groentesap -2,58%
01.2.2.1 Mineraal- of bronwater -2,88%
01.2.2.2 Frisdranken -2,68%
01.2.2.3 Fruitsap en groentesap -1,73%
02.1.3.1 Lichte bieren -0,08%
03.1.2.3 Baby- en kinderkleding 0,00%
03.2 Schoeisel -0,56%
03.2.1 Schoenen en ander schoeisel -0,59%
03.2.1.1 Herenschoenen -0,69%
03.2.1.2 Damesschoenen -1,74%
04.5.3 Vloeibare brandstoffen -4,74%
04.5.3.0 Huisbrandolie -4,74%
05.3.1.1 Diepvriezers en koelkasten -0,84%
05.3.1.3 Keukenfornuizen, kookplaten en ovens -0,25%
05.3.2.3 Strijkapparatuur -0,90%
05.5.1.1 Gemotoriseerde grote gereedschappen en werktuigen -0,06%
05.6.1.2 Andere kleine niet-duurzame huishoudartikelen -2,69%
06.1 Geneesmiddelen, apparaten en materialen -0,67%
06.1.1 Farmaceutische producten -1,31%
06.1.1.0 Farmaceutische producten -1,31%
06.1.2 Andere medische producten -1,66%
06.1.2.9 Andere medische producten n.e.g. -2,66%
07.3.1 Personenvervoer per spoor -0,31%
07.3.1.1 Personenvervoer per trein -0,31%
08.2 Telefoon- en faxtoestellen -5,61%
08.2.0 Telefoon- en faxtoestellen -5,61%
08.2.0.2 Mobiele telefoontoestellen -5,61%
08.3 Telefoon- en faxdiensten -0,01%
08.3.0 Telefoon- en faxdiensten -0,01%
08.3.0.2 Mobiele telefoondiensten -3,99%
09.1 Audio, video, fotografie en ICT-apparatuur -1,03%
09.1.1 Audio- en videoapparatuur -7,83%
09.1.1.2 Videoapparatuur -8,71%
09.1.1.9 "Andere uitrusting voor de ontvangst of opname van geluid of video" -2,66%
09.1.3.2 Toebehoren voor computers -2,49%
09.1.3.3 Software -9,70%
09.1.3.4 Rekenmachines en andere gegevensverwerkende apparatuur -9,30%
09.1.4.9 Andere opslagmedia -5,06%
09.3.1.1 Spel en hobby -0,54%
09.6.0.1 Pakketreizen in België -6,04%
11.2 Accommodatie -0,31%
11.2.0 Accommodatie -0,31%
11.2.0.1 Hotels en gelijkaardige diensten -9,77%
12.1 Lichaamsverzorging -0,08%
12.1.3 Andere apparaten, artikelen en producten voor lichaamsverzorging -2,33%
12.1.3.2 Producten voor lichaamsverzorging & schoonheidsproducten -2,53%
12.3.2.2 Baby artikelen -0,14%

Voor alle duidelijkheid: ja, er is véél meer gestegen dan gedaald (25%. En de stijgingen zijn groter dan de dalingen

Even concreet hierop verder gaan: dit zijn de stijgingen in de index, die voor stijgingen van de lonen zorgen:
- horeca:
Restaurants en cafés: +2,5%
Fast food: +3,3%
Vakantiecentra/campings: +13% (gecompenseerd door hotels: -9,8%)
- fietsmateriaal: +2,2%
- diereneten: +1,2%

Het is een fabeltje dat de lonen niet stijgen door zo'n dingen.

wij hebben toch een mail gehad dat onze shiftpremie omhoog gaat vanaf deze maand omdat de index gestegen is?
Is jullie shiftpremie dan een vast bedrag?

Meestal is dat toch een % dat je bovenop u baremaloon krijgt. Dus als u baremaloon stijgt met 2% stijgt u shiftpremie in bedrag mee.

Eerlijk gezegd acht ik geen aandacht op wat mensen onthouden, want mensen onthouden héél zelden gedaalde prijzen (of gelijk blijvende prijzen), wél de prijsstijgingen.

09.1.3.3 Software -9,70%

Voor alle duidelijkheid: ja, er is véél meer gestegen dan gedaald (25%. En de stijgingen zijn groter dan de dalingen

Ik ga er nu één voorbeeld uitnemen, gewoon maar om in vraag te stellen hoe men dit exact bepaalt.

Software anno 2021 is in grote getallen subscription based. En veel subscription fees zijn de laatste 2 jaar net gestegen. Dus ja uit uw lijst kan dan wel blijken dat software in prijs gedaald is, de tendens is dat populaire en veel gebruikte software net in prijs gestegen zijn.

Prijzen mogen dan wel gedaald zijn en lichtjes gestegen zijn volgens u data. Maar wat ik en vele met mij vooral merken is dat onze koopkracht drastisch gedaald is, en dat de index dit allesbehalve compenseert.

De index voor september is 1,0957, die van juni was 1,085. Dat betekende een brutoloonstijging van 150€. Netto betekent dit een nettoloon stijging van 65€. Maar met dezelfde vaste kosten en dezelfde aankopen sparen wij merkbaar wel een heel stuk minder. En wij zijn dan nog bij de gelukkige met een hoog loon waar een indexstijging zwaarder doorweegt en deze ook maandelijks verrekend krijgen. Als uw loon jaarlijks geïndexeerd wordt dan voel je wel heel hard de stijgingen.

Ik ga er nu één voorbeeld uitnemen, gewoon maar om in vraag te stellen hoe men dit exact bepaalt.

Software anno 2021 is in grote getallen subscription based. En veel subscription fees zijn de laatste 2 jaar net gestegen. Dus ja uit uw lijst kan dan wel blijken dat software in prijs gedaald is, de tendens is dat populaire en veel gebruikte software net in prijs gestegen zijn.
Dat softwarepakketten meestal niet dalen in prijzen klopt vaak. Wat je echter vergeet is dat er steeds nieuwe software uitkomt en dat daardoor het wél vaak goedkoper wordt om software te kopen. Want alternatieven zijn goedkoper etc. Of er is geen prijsdaling, maar er zijn nieuwe formules die vaak goedkoper zijn, ja, zélfs met subscription based services.

Voor mijn office thuis betaal ik bvb al enkele jaren hetzelfde bedrag (69,30 euro/jaar). Te gebruiken op 6 pc's.

Als je dit vergelijkt met https://tweakers.net/pricewatch/326187/microsoft-office-2013-professional-nl.html bvb, is de prijs echt wel gedaald (zie trouwens dat ook de prijs van office 2013 in reële termen niet dalen).
MrKend54l zei:
Prijzen mogen dan wel gedaald zijn en lichtjes gestegen zijn volgens u data. Maar wat ik en vele met mij vooral merken is dat onze koopkracht drastisch gedaald is, en dat de index dit allesbehalve compenseert.
de index is lagging (door de afgevlakte index, door de metingsmethode die niet realtime kan, ...), logisch dat bij een stijging van de index je dat even hebt.
MrKend54l zei:
De index voor september is 1,0957, die van juni was 1,085. Dat betekende een brutoloonstijging van 150€. Netto betekent dit een nettoloon stijging van 65€. Maar met dezelfde vaste kosten en dezelfde aankopen sparen wij merkbaar wel een heel stuk minder. En wij zijn dan nog bij de gelukkige met een hoog loon waar een indexstijging zwaarder doorweegt en deze ook maandelijks verrekend krijgen. Als uw loon jaarlijks geïndexeerd wordt dan voel je wel heel hard de stijgingen.
Als je een stijging hebt van 150 euro door zo'n indexverhoging, is je loon wel héél groot. Maar je moet zowel naar bruto als netto kijken, dus die 65 euro moet je afzetten tegenover je nettoloon.

Hier zijn de prijzen van onze externe traiteur met 16% gestegen na de lockdown. En als je er iets van gaat zeggen is het van "ja maar ze hebben het zo moeilijk gehad" ok en wanneer dalen de prijzen dan weer? Draait zich om en gaat verder werken...

Terug
Bovenaan