Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Je hebt gelijk als je gemiddeld over heel de privé kijkt.

Enkele tegenvoorbeelden:
Naast Arcelor Mittal, krijg je in zowat heel de farma/biotech standaard ook >36 dagen. Heel vaak zelfs >40 dagen.
Ook in de financiële sector kan je vlot richting of over de 40 dagen gaan.

Misschien dat er hier nog enkelen wat tegenvoorbeelden kunnen aanvullen.

Vreemd, mijn vrouw werkt in de farma/biotech en heeft 32 dagen. Net zoals veel van haar ex-studiegenoten.

Ik word niet vrolijker door op dit forum over jobs te praten: men verdient hier altijd een stuk extra dan gemiddeld, en men heeft hier nu blijkbaar ook altijd een pak meer verlofdagen dan gemiddeld. :unsure:

Dat is niet de ganse overheid. Ik heb er bvb 26 ipv die 35 zonder mogelijkheid tot AVD of recup.
Ik heb er normaal gezien 26 + de week tussen kerstmis en nieuwjaar en dan af en toe nog een brugdag. Maar die week tussen kerstmis en nieuwjaar is ter compensatie indien een verlofdag in het weekend valt.
Soms is dat in ons nadeel, soms is dat in ons voordeel. Maar als je dit uitmiddelt klopt het principe wel.
En die brugdagen is ook niet het geval voor elke feestdag die op een dinsdag of een donderdag valt.

Maar ik herinner mij wel van andere bedrijven dat dit, die verlofdag die op zaterdag of zondag valt, dan gewoon op maandag werd ingezet. Dus jah, dan is dat vergelijkbaar.

Nu in ieder geval, dit zijn de cijfers : https://trends.knack.be/economie/on...eca-en-kleinhandel/article-normal-268759.html

Overheid zit er dus ergens tussen (want 26 + 10 feestdagen). Banksector heeft (of had) officieel een 35 urenweek en dus 20 + 12 + 10 feestdagen + 4 sectorele dagen.

Welke overheid?
Indien ik mij goed herinner geen overheid.

Vreemd, mijn vrouw werkt in de farma/biotech en heeft 32 dagen. Net zoals veel van haar ex-studiegenoten.

Ik word niet vrolijker door op dit forum over jobs te praten: men verdient hier altijd een stuk extra dan gemiddeld, en men heeft hier nu blijkbaar ook altijd een pak meer verlofdagen dan gemiddeld. :unsure:
Yeah, I know. Ik heb uiteindelijk niet meer dan de basis 20d/j. Geen ADV ondanks 40u week, dus als ik dat lees is dat soms ook even van ... euuuuh. :thinking:
Nuja, dat weten we allemaal bij ons op kantoor dat het niet echt correct is dat men geen ADV aanbiedt ondanks de 40u week.

Anyway, ik heb niet regelmatig moeten solliciteren, maar tijdens de periodes dat ik dat deed, ben ik die jobs alleszins niet tegen gekomen met >40d verlof. Een concurrent vinden die wel ADV aanbiedt zou gemakkelijker zijn (bv. m'n eerste WG, recht van 't school), maar daarvoor ga ik momenteel niet alles dat ik wel heb overboord gooien.

En natuurlijk, ik moet nu niet meer afkomen met BioTech of iets dergelijks eh ... je gaat op latere leeftijd als IT-er niet ineens researcher worden. 😋

Yeah, I know. Ik heb uiteindelijk niet meer dan de basis 20d/j. Geen ADV ondanks 40u week, dus als ik dat lees is dat soms ook even van ... euuuuh. :thinking:
Nuja, dat weten we allemaal bij ons op kantoor dat het niet echt correct is dat men geen ADV aanbiedt ondanks de 40u week.

Anyway, ik heb niet regelmatig moeten solliciteren, maar tijdens de periodes dat ik dat deed, ben ik die jobs alleszins niet tegen gekomen met >40d verlof. Een concurrent vinden die wel ADV aanbiedt zou gemakkelijker zijn (bv. m'n eerste WG, recht van 't school), maar daarvoor ga ik momenteel niet alles dat ik wel heb overboord gooien.

En natuurlijk, ik moet nu niet meer afkomen met BioTech of iets dergelijks eh ... je gaat op latere leeftijd als IT-er niet ineens researcher worden. 😋

Dan heb jij toch gewoon een 38-uren contract? Als dat zo is dan is jouw werkgever gewoon correct.
Als 40 uren contract zijn ze verplicht ADV dagen toe te kennen.

Nee als 2de, pensioenen en uitkeringen volgens mij als eerste. En het is maar 2% hé. In de privé is het 2.6% als ik me niet vergis.
Gisteren nog eens met 4 vrienden iets gaan drinken. 4 heel recente wagens van 40-50k en 1 oude middenklassewagen. Raad eens welke van mij (de ambtenaar) is? Oja, ze hebben ook allen evenveel of meer verlof.
2.6% (verwacht, nog niet zeker) is enkel voor PC200. Toegegeven, de meeste bedienden zitten in PC200, maar ook heel veel mensen dus niet. Ik gelukkig wel :unsure:.

2.6% (verwacht, nog niet zeker) is enkel voor PC200. Toegegeven, de meeste bedienden zitten in PC200, maar ook heel veel mensen dus niet. Ik gelukkig wel :unsure:.
Ter info: de laatste verwachtingen geven 3,04%.

Ik zit zelf niet in een paritair comité, maar wij volgen het systeem van de tabak/bouw: elke 3 maand indexatie

April 2021: 0,15%
Juli 2021: 0,52%
Oktober 2021: 0,92%
Januari 2022: 1,08% (vermoedelijk)

uiteindelijk komt dit overeen met wat die 3,04% zou moeten zien, maar doordat je het elke 3 maand omhoog ziet gaan, merk je de stijging iets sneller. Scheelt bvb zo'n 140 euro dit jaar.

Ter info: de laatste verwachtingen geven 3,04%.

Ik zit zelf niet in een paritair comité, maar wij volgen het systeem van de tabak/bouw: elke 3 maand indexatie

April 2021: 0,15%
Juli 2021: 0,52%
Oktober 2021: 0,92%
Januari 2022: 1,08% (vermoedelijk)

uiteindelijk komt dit overeen met wat die 3,04% zou moeten zien, maar doordat je het elke 3 maand omhoog ziet gaan, merk je de stijging iets sneller. Scheelt bvb zo'n 140 euro dit jaar.
Amaai blij met de automatische loonindex.. stel u voor dat we dit niet hadden (en niks extra zouden krijgen van de WG)..los 3% minder koopkracht..

Dan heb jij toch gewoon een 38-uren contract? Als dat zo is dan is jouw werkgever gewoon correct.
Als 40 uren contract zijn ze verplicht ADV dagen toe te kennen.
Nope, ze zijn dat blijkbaar niet verplicht. Mss in een heel groot bedrijf, als er een vakbond zit zou het ni pakken, want 't zou ambras zijn, maar nee, niet verplicht.
We worden verwacht 8u/d te werken, wat in principe wil zeggen dat we nen dag of 12 mislopen.

Nope, ze zijn dat blijkbaar niet verplicht. Mss in een heel groot bedrijf, als er een vakbond zit zou het ni pakken, want 't zou ambras zijn, maar nee, niet verplicht.
We worden verwacht 8u/d te werken, wat in principe wil zeggen dat we nen dag of 12 mislopen.
De Belgische wetgeving stelt echter een 38-uurwerkweek voorop. Wanneer je voltijdse medewerker effectief 40 uur per week presteert, ben je verplicht om je medewerker 12 inhaalrustdagen (ADV-dagen) te geven. Werkt je medewerker 39 uur per week? Dan geef je 6 rustdagen.

@JPV gaat hier een concreter antwoord op kunnen geven.

De Belgische wetgeving stelt echter een 38-uurwerkweek voorop. Wanneer je voltijdse medewerker effectief 40 uur per week presteert, ben je verplicht om je medewerker 12 inhaalrustdagen (ADV-dagen) te geven. Werkt je medewerker 39 uur per week? Dan geef je 6 rustdagen.

Ze zijn dat idd verplicht @ThekillingGoku Check wel eens of je ergens een bewijs hebt van die 8 uur per dag (contract? openingsuren kantoor, ...). Indien ja, kan je gewoon de inspectie sturen, die kunnen de situatie dan regulariseren (lees: zeker zo'n 1000 euro bruto of 12 dagen verlof per jaar, meestal wordt maar 1-2 jaar terugwerkende kracht opgeëist).

Amaai blij met de automatische loonindex.. stel u voor dat we dit niet hadden (en niks extra zouden krijgen van de WG)..los 3% minder koopkracht..
Ik blijf dat toch een rare regeling vinden. Met 3% op 10k bruto gaat je directeur er veel meer op vooruit dan de starter met 2,4k bruto. Maar die starter heeft dat sowieso harder nodig.

Dit maakt bij iedere aanpassing de ongelijkheid een beetje groter.

Ik blijf dat toch een rare regeling vinden. Met 3% op 10k bruto gaat je directeur er veel meer op vooruit dan de starter met 2,4k bruto. Maar die starter heeft dat sowieso harder nodig.

Welke regeling zou je dan zelf liever zien? Een afschaffing van het systeem werkt ook alleen maar in het nadeel van de starter natuurlijk.

De ongelijkheid blijft identiek, hé. In reële termen verdient niemand meer of minder door de index (in de veronderstelling dat iedereen hetzelfde consumptiepatroon heeft)

De ongelijkheid blijft identiek, hé. In reële termen verdient niemand meer of minder door de index (in de veronderstelling dat iedereen hetzelfde consumptiepatroon heeft)
Compound intrest? Da's toch niet moeilijk te snappen? Stel dat alles hetzelfde blijft:
Jaar 1
3% op 10.000 = 300€.
3% op 2.400 = 72€.
Jaar 2
3% op 10.300 = 309€
3% op 2.472 = 74,19€

Het Leven wordt voor iedereen duurder, maar in reëele euro's verdient de directeur na indexatie jaar na jaar toch meer als de starter? Die ene aanpassing zorgt voor een mooie opslag bij de ene, bij de andere een habbekratz waarmee ie net zijn energierekening kan betalen.

Welke regeling zou je dan zelf liever zien? Een afschaffing van het systeem werkt ook alleen maar in het nadeel van de starter natuurlijk.
Afschaffen natuurlijk niet, maar toch een aanpassing waar dit op bepaald inkomensniveau binnen de perken wordt gehouden.

Terug
Bovenaan