Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Niet iedereen die werkt bij de overheid heeft een ambtenarenpensioen he. Ik ben contractueel ambtenaar bij de lokale overheid en krijg krak hetzelfde pensioen als een werknemer in de privésector, met daarnaast een groepsverzekering van 3%.
Om de pensioenkloof met een statutair ambtenaar volledig te dichten zou ik een groepsverzekering van 12% moeten krijgen, i.e. een extra storting van 9% van mijn bruto jaarloon er bovenop.
Met andere woorden ben jij dus de sukkelaar in dit verhaal als ik het goed begrijp?

Want als contractueel ambtenaar heb je alle nadelen van de overheid. Maar tegelijk wel niet de voordelen.

Laat ons eerder zeggen dat de meeste gewone mensen in de privé niks van bonussen krijgen. Arbeiders, mensen in de zorg, gewone bedienden,.. En dat is toch nog altijd de meerderheid van de bevolking.

Als je kijkt hoeveel dagen je maar moet werken en kijkt naar de werkdruk dan is werken bij de overheid echt wel een zalige job. In de privé verdiende ik meer door mijn bonussen maar ik zou nooit meer terug willen. Mijn levenskwaliteit is x10 gegaan.
Goh ... ik heb ook niets van bonussen, al zeker geen recurrente zaken die elk jaar komen.
Als ik 'nen bonus' krijg is het zo van 'nee, dees jaar geen opslag ... is een paar K bonus ook goe?'. Zoals vorig jaar dus.
Hier & daar al eens kunnen profiteren van zaken zoals de innovatiepremie, wat uiteindelijk een belastingsvriendelijke bonus was, maar da's ook weer niet elk jaar of zo eh.

Maar ik zou toch zelf ni bij de overheid willen gaan werken momenteel. Ik zou idd meer verlof hebben, maar minder loon.
Ook m'n wagen zou ik moeten opgeven (wat momenteel nog steeds m'n favoriete extralegale voordeel is). Dus zolang die in orde blijft, zie ik me nog niet direct de overstap maken.

Daar bovenop zou ik voor aan 't staat te werken, in een IT functie, al snel richting grootstad moeten. Wss Gent (VAC) of BXL (bv. Ellips, veel overheid daar, ook Vlaamse, heb daar redelijk wat klanten in die geburen).
Echter hoor ik wel van die klanten dat, post corona, er veel meer het 'work anywhere' principe geïntroduceerd wordt, dus je kan dan kiezen of je in 't VAC werkt of van uit de kantoren in BXL of van thuis uit & je krijgt meer vrijheid in uw uren. Dus minder 'moet' naar BXL gaan, zoals er voor.

Dit omdat als ik voor 't staat wil werken en toch lokaal blijven, dan schiet er niet veel anders over dan werken voor 't stad, maar dat is dan meestal beperkt wat je daar kan doen eh. Opzet & Support of zoiets op (software) infrastructuur van de gemeentelijke gebouwen en zulk een zaken zal meestal het maximum zijn qua IT.

En jah ... enkel voor 't verlof ga ik de switch niet maken hoor. Heb al 2j zo goed als geen verlof meer genomen bv. (me die corona zeverderij toch niets te doen), dus heb feitelijk toch al wel wat op overschot als ik het van doen moest hebben nu. 😋

Het kan niet op hé bij de overheid, het land van melk en honing. Je zou denken dat we met gigantische overschotten zitten op de begroting.

Ik krijg er altijd dilemma's van: moet ik er principieel blijven tegen strijden (zoals ik dat intuïtief aanvoel) of hang ik beter de opportunist uit en maak ik me het leven makkelijk door me zelf te gaan laven aan de zoete honingpotten van de overheid. De collectieve decadentie, met het orkest op de titanic tenonder gaan.

Ze krijgen deze maand ook als eersten een hoger loon door de overschrijding van de spilindex zeker?

Vandaag ook van mijn zus gehoord dat ze als ambtenaar nu terug gewoon een voltijds treinabo mogen nemen. Om 2 dagen per week naar het werk te gaan…

Nee als 2de, pensioenen en uitkeringen volgens mij als eerste. En het is maar 2% hé. In de privé is het 2.6% als ik me niet vergis.
Gisteren nog eens met 4 vrienden iets gaan drinken. 4 heel recente wagens van 40-50k en 1 oude middenklassewagen. Raad eens welke van mij (de ambtenaar) is? Oja, ze hebben ook allen evenveel of meer verlof.
Maar met die 2,6K van je vriendin en bijna 4k van jou, moet je toch makkelijk een recente wagen kunnen kopen van 40-50K.

Doorgaans rijden ambtenaren inderdaad wel met soberdere wagens, bij leerkrachten is dat ook meestal zo. Hoewel er uitzonderingen zijn. Ik heb al zeker 3 collega's die een zaak in hvac/airco hebben, uiteindelijk is dat perfect mogelijk als je gemiddeld maar 3 dagen moet les geven. Die rijden dan idd met premiumwagens ..
Zo slecht is het niet in de prive. In november is het weer bonus seizoen. Weer ergens tussen de 10 en 20k die in de schoot geworpen wordt. Daar kun je bij de overheid maar van dromen. Je best doen of niet, je krijgt ze niet. En ja, dat pensioen, en ja dat verlof. Maar dat pensioen, dat is een probleem voor binnen 30jaar. Het pensioen moet al redelijk decadent zijn om die prive bonussen te compenseren. En het verlof? Tja. Er zijn genoeg verlof stelsels in de prive om aan even veel verlof te raken (4/5, 3/5, ouderschaps verlof, ...)
Je spreekt hier weer over jouw situatie als pharma-boy. Ik heb nooit meer bonus gekregen dan het maximum cao90 bedrag hoor. In vergelijking met studiegenoten was dat blijkbaar al uitzonderlijk, veelal is er geen cao90 en krijgen ze 1500 bruto, waar dan wat snoepgeld van over blijft.

Ik krijg er altijd dilemma's van: moet ik er principieel blijven tegen strijden (zoals ik dat intuïtief aanvoel) of hang ik beter de opportunist uit en maak ik me het leven makkelijk door me zelf te gaan laven aan de zoete honingpotten van de overheid.
Door de vele jobs die ik gedaan heb, heb ik beseft dat de ideale job niet bestaat. Ik wil geen 5 dagen kantoor, ik wil geen 5 dagen geulen slijpen. Ik wil ook geen 5 dagen cv ketels onderhouden. Ik wil mijn brain prikkelen, maar ook niet overprikkelen. Ik wil geen baas rijker maken op mijn zweet, maar ik wil ook geen grote risico's nemen of investeringen doen. Ik wil mij niet hoeven tevreden te stellen met amper 3 weken zomervakantie per jaar. Ik wil geen management cultuur, waar een incompetente manager zegt wat ik moet doen. Zelf heb ik ook geen zin om mij hele dagen bezig te houden met mensen aan te sturen . Het lesgeven aan een hogeschool ligt mij voorlopig prima.
Met andere woorden ben jij dus de sukkelaar in dit verhaal als ik het goed begrijp?

Want als contractueel ambtenaar heb je alle nadelen van de overheid. Maar tegelijk wel niet de voordelen.
Ik ben ook contractueel, zonder groepsverzekering, zelfde loon als statutaire lectoren. Persoonlijk mogen ze overheidspensioenen afschaffen, complete waanzin iemand 3000 netto pensioen geven...

Ben deze rubriek begin januari tegengekomen en heeft mij enorm geholpen met mijn toenmalige loonsonderhandelingen. Ondertussen toch al van job veranderd, maar deel dan ook graag mijn situatie. Wie weet helpt het ook iemand anders.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Master Internationale Betrekkingen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc 200
Huidige functie: Senior Policy Manager
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Valt nog te zien want begin te werken begin november

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3352 (?)
Nettovergoedingen: 135
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop (macbook), GSM abonnement
Maaltijdcheques: 8 euro met 1,09 euro eigen bijdrage
Ecocheques: Ja, 200 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Neen, maar gingen ze mogelijks hervormen in toekomst
Hospitalisatieverzekering: Neen, maar gingen ze mogelijks hervormen in toekomst
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus = 8% van bruto jaarloon en vergoeding voor buitenlandse reizen, telewerken vanuit buitenland mogelijk

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 2km enkel
Afstand woon/werk in tijd: kleine 10min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: OV vergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 + gesloten tussen Kerst en Nieuw
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Valt nog te zien maar het team lijkt heel relaxed
Hoe vaak overuren te presteren: Nog te zien
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Vrij te kiezen
Verantwoordelijkheid over personeel: 2

Laatst bewerkt:
Maar met die 2,6K van je vriendin en bijna 4k van jou, moet je toch makkelijk een recente wagen kunnen kopen van 40-50K.

Doorgaans rijden ambtenaren inderdaad wel met soberdere wagens, bij leerkrachten is dat ook meestal zo. Hoewel er uitzonderingen zijn. Ik heb al zeker 3 collega's die een zaak in hvac/airco hebben, uiteindelijk is dat perfect mogelijk als je gemiddeld maar 3 dagen moet les geven. Die rijden dan idd met premiumwagens ..
Voor veel mensen is een wagen gewoon iets om van punt a naar b te rijden. Hier in onze wijk rijdt er niemand met een premium wagen buiten die ene ITer die hem als firmawagen gekregen heeft, ik als bmw fan en nog een andere als audi fan.

Wees maar gerust dat de commissarissen bij ons meer dan genoeg verdienen om een dikke premium bak te kunnen betalen, maar die rijden ook gewoon met een Nissan of een Peugeot omdat ze er geen interesse in hebben. Terwijl er gewone inspecteurs zijn die wel met een dikke bmw rijden, er is zelfs 1 die C niveau heeft en met een recente M3 komt werken.

Dat is zeker een feit. Over ambtenarenjobs gesproken, er staat een hoge functie open bij het geneesmiddelenagentschap, wel interessant om eens te zien: https://www.selor.be/nl/vacatures/job/ANG21734/Directeur-generaal-Pre-m-v-x-

127k bruto/jaar, dat is best mooi maar vergeleken met een gelijkaardige job in de industrie valt dat toch tegen.
Dat is een job voor 6 jaar hé. Met eventueel 1 verlenging die je kan gedaan krijgen. Langer kun je zonder expliciete uitzondering verkregen van de ministerraad die job niet uitoefenen.

En zulke uitzondering is dan ook zeer uitzonderlijk.

Vandaag ook van mijn zus gehoord dat ze als ambtenaar nu terug gewoon een voltijds treinabo mogen nemen. Om 2 dagen per week naar het werk te gaan…
Zal wel afhangen welke overheid zeker, heb onlangs dit ergens zien passeren:
LGrCEJg.png

En na een korte google opzoeking: de bron, is dus voor de vlaamse.

Dan vraag ik me des te meer af hoe ze competent volk voor die rol willen aantrekken 😁
Meestal zijn dat :

1) de huidige personen die de job uitvoeren die meedoen met de examens om opnieuw gekozen te worden.
2) de huidige niveau A3 - A5's (die rond de 5x jaar zijn) van het FAGG (dus de instelling) of eventueel andere fods/regionale overheden die zich kandidaat stellen.
3) assistenten van de huidige personen die meedoen
4) personen van het kabinet / verantwoordelijke minister die daar gedropt worden.
5) de occasionele ideologisch overtuigde persoon van de private sector (uitgerangeerd, loon maakt minder uit)

Voor veel mensen is een wagen gewoon iets om van punt a naar b te rijden.
Voor mij ook hoor, thuis ook nooit premiumwagens gehad. Altijd met leerkrachten auto's gereden.
Meestal zijn dat :

1) de huidige personen die de job uitvoeren die meedoen met de examens om opnieuw gekozen te worden.
2) de huidige niveau A3 - A5's (die rond de 5x jaar zijn) van het FAGG (dus de instelling) of eventueel andere fods/regionale overheden die zich kandidaat stellen.
3) assistenten van de huidige personen die meedoen
4) personen van het kabinet / verantwoordelijke minister die daar gedropt worden.
5) de occasionele ideologisch overtuigde persoon van de private sector (uitgerangeerd, loon maakt minder uit)
Doorgestoken kaart dus, zijn dat dan de zogenaamde topambtenaren waar ze over spreken in het journaal? Genre F.R. (die informaticus)

Doorgestoken kaart dus, zijn dat dan de zogenaamde topambtenaren waar ze over spreken in het journaal? Genre F.R. (die informaticus)
Niet noodzakelijk doorgestoken kaart. Al kan dat wel. Maar dat heb je in de privé ook.

Net zoals in de privé de persoon die de laatste 10 jaar heeft meegelopen (en dus gegroomd is door de patron) het overneemt. Kan dat hier exact hetzelfde zijn. Of de minister die een bepaald plan er wil doordrukken en ervoor gezorgd heeft dat een vertrouweling van een vorige passage van een ander kabinet er wordt binnen geloodst.
Maar is geen garantie. Soms kan het kabinet zich dat niet permitteren en is het dan een zogezegd kaartloze.

Ik denk dat er inderdaad geen enkel persoonlijk "voordeel" aan contractueel ambtenaar bestaat t.o.v. statutair. Ik heb dit wel kunnen gebruiken in mijn loonsonderhandelingen om te starten in een hogere loonschaal.

Ik ben van oordeel dat de statutaire ambtenarij beter definitief afgeschaft wordt. Het is een totaal verouderd statuut dat haaks staat op een modern HR- of organisatiebeleid. Het stamt uit een tijd waarin ambtenaren beschouwd werden als loyale, brave onderdanen die niet echt meekonden in de private sector en daardoor kozen voor de bescherming van een machtig instituut. Je kon dat vergelijken met in het klooster gaan: je geeft iets af van jezelf en in ruil daarvoor krijg je "zekerheid".

Vandaag opereren overheidsinstellingen en -bedrijven gewoon op de brede arbeidsmarkt. Ik werk nu aan de digitalisering van mijn stad, maar ik zou dat even goed kunnen doen binnen een privébedrijf. De competenties die voor zulke uitdagingen nodig zijn, zijn overal dezelfde. Er is geen reden waarom een overheidsorganisatie een compleet ander profiel zou zoeken dan bv. een bank of een supermarktketen voor gelijksoortig werk. Zorg er dan ook voor dat de drempel tussen overheidsjobs en privéjobs zo laag mogelijk is.

Ik heb vorig jaar uit interesse het vak Overheidsmanagement aan de KUL gevolgd omdat ik beter wou begrijpen hoe de overheid verschilt van privébedrijven (ik ben handelsingenieur en heb als consultant voor multinationals gewerkt). Na die opleiding was ik er - tot spijt van de prof - nóg meer van overtuigd dat de overheid meer zoals een privébedrijf zou moeten gerund worden.

Dat is zeker een feit. Over ambtenarenjobs gesproken, er staat een hoge functie open bij het geneesmiddelenagentschap, wel interessant om eens te zien: https://www.selor.be/nl/vacatures/job/ANG21734/Directeur-generaal-Pre-m-v-x-

127k bruto/jaar, dat is best mooi maar vergeleken met een gelijkaardige job in de industrie valt dat toch tegen.
Dat is een 10 bruto/maand, dus een 5000 netto?
Een freelancer met een dagprijs van 600 euro zit daar dan boven? Of ben ik nu helemaal verkeerd?

Ah ok. Denk dat een directeursjob in een farmabedrijf toch richting/over 200k bruto gaat zeker als je bonus en aandelen meetelt. En dan heb je nog een auto en aanvullende verzekeringen etc.

Ik ben van oordeel dat de statutaire ambtenarij beter definitief afgeschaft wordt. Het is een totaal verouderd statuut dat haaks staat op een modern HR- of organisatiebeleid. Het stamt uit een tijd waarin ambtenaren beschouwd werden als loyale, brave onderdanen die niet echt meekonden in de private sector en daardoor kozen voor de bescherming van een machtig instituut. Je kon dat vergelijken met in het klooster gaan: je geeft iets af van jezelf en in ruil daarvoor krijg je "zekerheid".
Lol
Dat is toch niet de reden van statutaire benoemingen. Wel bescherming tegen politieke inmenging. Wat nog altijd relevant is voor bepaalde profielen en functies. Het geeft de mogelijkheid om onafhankelijk beleidsadvies te geven.

Voor het overige ben ik het trouwens wel grotendeels met je eens. Een taak uitvoeren voor de overheid, als directe werknemer of als externe opdrachtnemer, dat is functioneel hetzelfde.

Terug
Bovenaan