Laat ons eerder zeggen dat de meeste gewone mensen in de privé niks van bonussen krijgen. Arbeiders, mensen in de zorg, gewone bedienden,.. En dat is toch nog altijd de meerderheid van de bevolking.
Als je kijkt hoeveel dagen je maar moet werken en kijkt naar de werkdruk dan is werken bij de overheid echt wel een zalige job. In de privé verdiende ik meer door mijn bonussen maar ik zou nooit meer terug willen. Mijn levenskwaliteit is x10 gegaan.
Goh ... ik heb ook niets van bonussen, al zeker geen recurrente zaken die elk jaar komen.
Als ik 'nen bonus' krijg is het zo van 'nee, dees jaar geen opslag ... is een paar K bonus ook goe?'. Zoals vorig jaar dus.
Hier & daar al eens kunnen profiteren van zaken zoals de innovatiepremie, wat uiteindelijk een belastingsvriendelijke bonus was, maar da's ook weer niet elk jaar of zo eh.
Maar ik zou toch zelf ni bij de overheid willen gaan werken momenteel. Ik zou idd meer verlof hebben, maar minder loon.
Ook m'n wagen zou ik moeten opgeven (wat momenteel nog steeds m'n favoriete extralegale voordeel is). Dus zolang die in orde blijft, zie ik me nog niet direct de overstap maken.
Daar bovenop zou ik voor aan 't staat te werken, in een IT functie, al snel richting grootstad moeten. Wss Gent (VAC) of BXL (bv. Ellips, veel overheid daar, ook Vlaamse, heb daar redelijk wat klanten in die geburen).
Echter hoor ik wel van die klanten dat, post corona, er veel meer het 'work anywhere' principe geïntroduceerd wordt, dus je kan dan kiezen of je in 't VAC werkt of van uit de kantoren in BXL of van thuis uit & je krijgt meer vrijheid in uw uren. Dus minder 'moet' naar BXL gaan, zoals er voor.
Dit omdat als ik voor 't staat wil werken en toch lokaal blijven, dan schiet er niet veel anders over dan werken voor 't stad, maar dat is dan meestal beperkt wat je daar kan doen eh. Opzet & Support of zoiets op (software) infrastructuur van de gemeentelijke gebouwen en zulk een zaken zal meestal het maximum zijn qua IT.
En jah ... enkel voor 't verlof ga ik de switch niet maken hoor. Heb al 2j zo goed als geen verlof meer genomen bv. (me die corona zeverderij toch niets te doen), dus heb feitelijk toch al wel wat op overschot als ik het van doen moest hebben nu.