Interessant om te zien passeren. Drie zaken die mij opvallen:
- Goede verloning, om slechts een middelbaar diploma te hebben in combinatie met alle voordelen
- Opmerkelijk dat je binnen dezelfde job zowel een middelbaar diploma kunt hebben, als een bachelor, als een master. Daar moet toch sowieso de ene gigantisch ondergekwalificeerd zijn en/of de andere gigantisch overgekwalificeerd?
- Voelen die masters zich niet enorm in het zak gezet. Zij hebben 5 jaar 60 studiepunten op academisch niveau moeten doen, terwijl de bachelor naast u 3 jaar 60 SP op bachelorniveau heeft moeten doen, al kon beginnen werken, om vervolgens dan met 16 SP op gelijke niveau te staan.
1) hij heeft dit loon niet tgv enkel een middelbaar diploma. In de praktijk zijn er functieprofielen gekoppeld aan de loonbarema's. Als niveau C heb je functieprofiel 1. Als niveau B heb je functieprofiel 2. Als niveau A heb je functieprofiel 3. En dat binnen de geldende organisatie. Vb in de bouw zou dat vb zijn : niveau C is de metser, niveau B is de werfleider / assistent projectleider en niveau A is de projectleider / projectmanager / senior projectmanager /..., Of anders gezegd, uw takenrol is gewoon anders.
Zolang er geen examens zijn om te promoveren blijf je bij de overheid in die categorie van werk zitten. Momenteel is er echter de tendens binnen de overheid dat men niveau D en C's eruit wilt. En enkel nog A en B's wilt hebben. Aanwervingen van C of D niveau is dan ook ENORM beperkt. Dit zorgt er dan ook voor dat er "regelmatig" promotiekansen zijn via een vergelijkend examen. Waar indien je slaagt u kunt kandidaat stellen met uw profiel en uw uitslag voor een functie op een hoger niveau.
Dit principe bestaat ook voor de overgang van niveau B naar A. MAAR dit komt een PAK minder voor. Daarnaast zijn er ook redelijk stringente eisen naar welke vakken in aanmerking komen. En daarnaast kan het gerust zijn dat je om het vak te mogen volgen dat u aan die 16SP laat toekomen dat je eerst voorbereidende vakken ervan moet volgen voordat je het vak kunt volgen voor degene die geldt als 16SP. Waardoor je dus eigenlijk geen 16SP moet slagen maar voor 50SP of minder of meer.
Daarnaast zijn er nog andere regels waar je aan moet voldoen om dat te halen. EN je hebt pas effectief voordeel aan het halen ervan wanneer je effectief benoemd zult worden in die functie. Of anders gezegd als er een functie vrijkomt en jij dan ook effectief gekozen wordt. Wat ook geen sinecure is.
Indien je dit vroeg in uw carrière kunt doen, dan is dat interessant. Indien je al 40 - 50 bent en je wilt dan pas die overgang maken, dan kan dat minder interessant zijn. Tgv het feit dat je start vanonder in de schaal (NA11 met x jaar ervaring) en dus niet ergens terechtkomt in een tussenschaal (NA13 met x jaar ervaring, NA15 met x jaar ervaring, etc...).
2) Valt eigenlijk wel mee. Maar is zoals bij alles. Je gaat mensen hebben op niveau B die capabel zijn om niveau A werk te doen. In de privé kun je zonder problemen die persoon dan ook die promotie geven. Bij de overheid is dat niet het geval. Je moet uiteindelijk passeren via het objectievere systeem van vergelijkende examens. Maar je wordt betaald voor de job in uw loonschaal uit te oefenen. Het is aan U om te bepalen of je hierin verder wilt gaan dan verwacht, of enkel blijft bij de minimum effort die noodzakelijk is.
3) Het is niet zo evident als dat men het doet naar voren komen. Initieel deed mij dat wel eventjes opkijken. Maar aan de andere kant, indien die persoon zodanig capabel is dat hij of zij dit perfect aankan, die persoon heeft getoond in zijn evaluaties dat die klaar is voor meer (en toont dit vb in de praktijk al x jaar dat die meedraait op dat hogere niveau met moeilijkere dossiers, waarom zou het mij dan een bal schelen dat die hetzelfde werk zou doen als mij voor eenzelfde verloning). Zolang die heeft aangetoond dat hij die verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken aankan, dan boeit mij dat eigenlijk niet. Net zomin dat mij dat in de privé ook maar 1 sikkepit uitmaakte dat ik samenwerkte met collegedropouts met 20j ervaring die ondertussen waren doorgegroeid naar senior managers. Zolang die niet onderpresteert waardoor ik die lading werk op mijn schouders krijg, je m'en fou.
Mijn eenvoudig standpunt daarover: als die masters ten volle hun diploma willen benutten, dan gaan ze beter op zoek naar een takenpakket (en bijkomend verloningspakket) waarvoor hun "hoger" diploma een meerwaarde is. Kiezen ze ervoor om dat niet te doen, en dus een job te doen die je met een "lager" diploma ook kan doen, dan lijkt het mij logisch dat dat bepaalde gevolgen heeft.
Zo werkt het niet. Een verloning op niveau A wil zeggen dat voor uw takenpakket die diploma als meerwaarde gezien werd. Het is niet omdat jij een diploma hebt van burgerlijk ingenieur en je solliciteert voor de functie van werfleider bij de overheid (ik zeg maar iets) dat het feit dat jij een diploma van burgerlijk ingenieur hebt ervoor zal zorgen dat jij een verloning op niveau A krijgt. Neen de functie zelf is niveau B. Dus uw verloning is die van niveau B. Wil jij die verloning van niveau A dan moet je solliciteren op een functie van niveau A.
Ook het feit dat jij al 10 jaar op niveau B werkt, geeft geen voordeel in de bepaling of jij voorrang krijgt bij de overgang naar de niveau A functie (indien je aan de andere eisen voldeed). Neen daar zal dan eerst nog een vergelijkend examen gebeuren. En als daar uitkomt dat de niveau B met 2 jaar ervaring betere punten haalde dan zal die de functie krijgen.