Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
- Opmerkelijk dat je binnen dezelfde job zowel een middelbaar diploma kunt hebben, als een bachelor, als een master. Daar moet toch sowieso de ene gigantisch ondergekwalificeerd zijn en/of de andere gigantisch overgekwalificeerd?
- Voelen die masters zich niet enorm in het zak gezet. Zij hebben 5 jaar 60 studiepunten op academisch niveau moeten doen, terwijl de bachelor naast u 3 jaar 60 SP op bachelorniveau heeft moeten doen, al kon beginnen werken, om vervolgens dan met 16 SP op gelijke niveau te staan.

Mijn eenvoudig standpunt daarover: als die masters ten volle hun diploma willen benutten, dan gaan ze beter op zoek naar een takenpakket (en bijkomend verloningspakket) waarvoor hun "hoger" diploma een meerwaarde is. Kiezen ze ervoor om dat niet te doen, en dus een job te doen die je met een "lager" diploma ook kan doen, dan lijkt het mij logisch dat dat bepaalde gevolgen heeft.

Interessant om te zien passeren. Drie zaken die mij opvallen:
- Goede verloning, om slechts een middelbaar diploma te hebben in combinatie met alle voordelen
- Opmerkelijk dat je binnen dezelfde job zowel een middelbaar diploma kunt hebben, als een bachelor, als een master. Daar moet toch sowieso de ene gigantisch ondergekwalificeerd zijn en/of de andere gigantisch overgekwalificeerd?
- Voelen die masters zich niet enorm in het zak gezet. Zij hebben 5 jaar 60 studiepunten op academisch niveau moeten doen, terwijl de bachelor naast u 3 jaar 60 SP op bachelorniveau heeft moeten doen, al kon beginnen werken, om vervolgens dan met 16 SP op gelijke niveau te staan.
- Op basis van mijn diploma zeker geen slechte verloning. Door mijn bevordering is mijn verloning (en jobinhoud) natuurlijk wel op niveau van iemand met een bachelor diploma, maar in de privé zou ik sowieso afgerekend worden op mijn middelbaar diploma.

- Binnen dezelfde job hetzelfde diploma is relatief. Niveau A (master), B (bachelor) en C (middelbaar) kunnen functioneren binnen hetzelfde team, maar de jobinhoud zal wel verschillen. Niveau C zal de gemakkelijke dossiers doen en meer volume, niveau B zal de moeilijkere dossiers doen en niveau A zal de "speciallekes" krijgen. Kort door de bocht maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

- De bevordering naar niveau A lijkt gemakkelijker dan ze effectief is. Universiteiten staan niet allemaal te springen om ambtenaren toe te laten tot cursussen uit een master opleiding. Daar bovenop worden intern slechts om de paar jaren vergelijkende selecties georganiseerd om de mensen die geslaagd zijn voor hun 4 vakken een kans te geven tot bevordering. Evengoed kan je dus slagen voor de 4 vakken maar falen op de vergelijkende selectie.

- Goede verloning, om slechts een middelbaar diploma te hebben in combinatie met alle voordelen
1) hij heeft dit loon niet tgv enkel een middelbaar diploma. In de praktijk zijn er functieprofielen gekoppeld aan de loonbarema's. Als niveau C heb je functieprofiel 1. Als niveau B heb je functieprofiel 2. Als niveau A heb je functieprofiel 3. En dat binnen de geldende organisatie. Vb in de bouw zou dat vb zijn : niveau C is de metser, niveau B is de werfleider / assistent projectleider en niveau A is de projectleider / projectmanager / senior projectmanager /..., Of anders gezegd, uw takenrol is gewoon anders.

Zolang er geen examens zijn om te promoveren blijf je bij de overheid in die categorie van werk zitten. Momenteel is er echter de tendens binnen de overheid dat men niveau D en C's eruit wilt. En enkel nog A en B's wilt hebben. Aanwervingen van C of D niveau is dan ook ENORM beperkt. Dit zorgt er dan ook voor dat er "regelmatig" promotiekansen zijn via een vergelijkend examen. Waar indien je slaagt u kunt kandidaat stellen met uw profiel en uw uitslag voor een functie op een hoger niveau.
Dit principe bestaat ook voor de overgang van niveau B naar A. MAAR dit komt een PAK minder voor. Daarnaast zijn er ook redelijk stringente eisen naar welke vakken in aanmerking komen. En daarnaast kan het gerust zijn dat je om het vak te mogen volgen dat u aan die 16SP laat toekomen dat je eerst voorbereidende vakken ervan moet volgen voordat je het vak kunt volgen voor degene die geldt als 16SP. Waardoor je dus eigenlijk geen 16SP moet slagen maar voor 50SP of minder of meer.

Daarnaast zijn er nog andere regels waar je aan moet voldoen om dat te halen. EN je hebt pas effectief voordeel aan het halen ervan wanneer je effectief benoemd zult worden in die functie. Of anders gezegd als er een functie vrijkomt en jij dan ook effectief gekozen wordt. Wat ook geen sinecure is.
Indien je dit vroeg in uw carrière kunt doen, dan is dat interessant. Indien je al 40 - 50 bent en je wilt dan pas die overgang maken, dan kan dat minder interessant zijn. Tgv het feit dat je start vanonder in de schaal (NA11 met x jaar ervaring) en dus niet ergens terechtkomt in een tussenschaal (NA13 met x jaar ervaring, NA15 met x jaar ervaring, etc...).

2) Valt eigenlijk wel mee. Maar is zoals bij alles. Je gaat mensen hebben op niveau B die capabel zijn om niveau A werk te doen. In de privé kun je zonder problemen die persoon dan ook die promotie geven. Bij de overheid is dat niet het geval. Je moet uiteindelijk passeren via het objectievere systeem van vergelijkende examens. Maar je wordt betaald voor de job in uw loonschaal uit te oefenen. Het is aan U om te bepalen of je hierin verder wilt gaan dan verwacht, of enkel blijft bij de minimum effort die noodzakelijk is.

3) Het is niet zo evident als dat men het doet naar voren komen. Initieel deed mij dat wel eventjes opkijken. Maar aan de andere kant, indien die persoon zodanig capabel is dat hij of zij dit perfect aankan, die persoon heeft getoond in zijn evaluaties dat die klaar is voor meer (en toont dit vb in de praktijk al x jaar dat die meedraait op dat hogere niveau met moeilijkere dossiers, waarom zou het mij dan een bal schelen dat die hetzelfde werk zou doen als mij voor eenzelfde verloning). Zolang die heeft aangetoond dat hij die verantwoordelijkheid die daar bij komt kijken aankan, dan boeit mij dat eigenlijk niet. Net zomin dat mij dat in de privé ook maar 1 sikkepit uitmaakte dat ik samenwerkte met collegedropouts met 20j ervaring die ondertussen waren doorgegroeid naar senior managers. Zolang die niet onderpresteert waardoor ik die lading werk op mijn schouders krijg, je m'en fou.

Mijn eenvoudig standpunt daarover: als die masters ten volle hun diploma willen benutten, dan gaan ze beter op zoek naar een takenpakket (en bijkomend verloningspakket) waarvoor hun "hoger" diploma een meerwaarde is. Kiezen ze ervoor om dat niet te doen, en dus een job te doen die je met een "lager" diploma ook kan doen, dan lijkt het mij logisch dat dat bepaalde gevolgen heeft.
Zo werkt het niet. Een verloning op niveau A wil zeggen dat voor uw takenpakket die diploma als meerwaarde gezien werd. Het is niet omdat jij een diploma hebt van burgerlijk ingenieur en je solliciteert voor de functie van werfleider bij de overheid (ik zeg maar iets) dat het feit dat jij een diploma van burgerlijk ingenieur hebt ervoor zal zorgen dat jij een verloning op niveau A krijgt. Neen de functie zelf is niveau B. Dus uw verloning is die van niveau B. Wil jij die verloning van niveau A dan moet je solliciteren op een functie van niveau A.
Ook het feit dat jij al 10 jaar op niveau B werkt, geeft geen voordeel in de bepaling of jij voorrang krijgt bij de overgang naar de niveau A functie (indien je aan de andere eisen voldeed). Neen daar zal dan eerst nog een vergelijkend examen gebeuren. En als daar uitkomt dat de niveau B met 2 jaar ervaring betere punten haalde dan zal die de functie krijgen.

Ik snap niet waarom op je 32ste wat je 10 daarvoor gedaan hebt nog relevant zou moeten zijn voor wat je nu kan verdienen

Ik start binnenkort bij de Vlaamse overheid op A niveau met een graduaat. Is een IT related job dus "knelpunt".
Loon dat ik ga hebben is ongeveer wat ik nu heb maar mijn auto moet ik inleveren. Op B-niveau zou ik daar nooit beginnen.
Ik heb nog wel een probleem met mijn tewerkstellingsattesten. Van 2 bedrijven heb ik die niet en ze kunnen mij die niet meer aanleveren. Heb gevraagd of het ok is als ik dat kan aantonen via mycareer.be maar nog geen reactie gehad :-).

Ik heb nog wel een probleem met mijn tewerkstellingsattesten. Van 2 bedrijven heb ik die niet en ze kunnen mij die niet meer aanleveren. Heb gevraagd of het ok is als ik dat kan aantonen via mycareer.be maar nog geen reactie gehad :).
Net gevraagd aan vriendin (dossierbeheerder AgO) en indien dit wordt aangetoond via mycareer.be vragen ze verklaring op eer en wordt het aanvaard.
Maar is geen garantie dat het op andere afdelingen ook zo is.
Best dus inderdaad even afwachten.

Net gevraagd aan vriendin (dossierbeheerder AgO) en indien dit wordt aangetoond via mycareer.be vragen ze verklaring op eer en wordt het aanvaard.
Stel nu een bedrijf wilt dat attest niet geven. Je geeft de gegevens van my career door aan dat bedrijf, maar ze willen het attest nog niet geven. Je pusht en zaagt, maar ze weigeren.

Momenteel met 2 bedrijven miserie. Ene bedrijf belooft volgende week, ondertussen 3 weken verder, pakt niet op, geen vaste lijnen meer, beantwoorden mails niet. Ander bedrijf overgenomen, nog zelfde mensen, ook excuses en si en la.

Wat nu? Zelf attest maken? Ze vragen nochtans niet veel, functie, voltijds, begin en einddatum...

Ik vind het vooral straf met amper 3j ervaring een voorstel van 4k te krijgen.

Heb ook al interesse gehad van enkele bedrijven en als ik dan zeg dat ik 4K verdien hoor ik ze niet meer. Terwijl het nochtans om senior posities gaat.
Hier zo eens een leuk gesprek gehad.

Dat ging ongeveer zo -->
Je weet toch dat externen altijd meer verdienen dan internen?
Een firmawagen? Die krijg je hier wel, maar je moet die delen met een paar andere collega's.
Je zal ook een paar honderd euro moeten inleveren want internen verdienen nu éénmaal minder hé!
Waarom je voor deze job zou kiezen? Ah wel, omwille van de inhoud, de uitdaging, ... wees toch eens enthousiast kerel!

Fuck that, nodig mij dan gewoon niet uit, en bespaar mij de moeite :tongue:

Update na interne switch: team leader vertrokken en na enkele weken vinden ze blijkbaar dat ik het zo goed ondervangen heb, dat ik deze functie permanent mag invullen 😁
Fyi: Eerste berekening is binnen voor sept.
Verdict: 3900 netto.... zat dus dicht in de buurt.

Grootste opsteker is dat ik nog stevig onder de P50 zit, met dus flinke doorgroeimarges.
Bedoeling is om dat gaatje te dichten over de komende 2 a 3 jaar...

Bedankt voor de tip. Ik lees in de mail van de persoon waar ik contact mee heb "dossierbehandelaar ... AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL"
lk zal nog afwachten.

Ik ben het volledig eens met wat hier gezegd wordt wat betreft de federale overheid. Enkel vind ik de bevorderingsprocedure naar niveau A zeker niet zo uitzonderlijk als de meeste laten uitschijnen. Iemand die capabel is zal steeds de kans krijgen om door te groeien.

Reeks 1: De examens bij Selor vinden quasi elk jaar twee keer plaats. Ben je niet geslaagd? Geen probleem, je kan meedoen tot het wél lukt.

Reeks 2: Veel eisen zijn er niet voor deze opleidingsonderdelen. 1 vak moet betrekking hebben op recht, economie of overheidsfinanciën en de drie andere vakken zijn vrij te kiezen. De meeste universiteiten zijn zeer vertrouwd met deze procedure en hebben er zelfs een aparte pagina voor op hun website.

Reeks 3: Eens geslaagd voor de 4 opleidingsonderdelen moet je jezelf ook niet beperken tot een interne aanbieding; na 3 maand wordt de laureatenlijst opengesteld voor andere overheidsdiensten. Het sollicitatiegesprek dat dan nog volgt is zelden een probleem. Je hebt reeds ervaring binnen de federale overheid en je hebt een "universitair denkvermogen", je kan je dus goed voorbereiden op deze gesprekken.

Nog even aanvullen dat het ook mogelijk is om van C naar A te gaan (mits verlies van 1/3de anciënniteit).

Vriendin heeft een voorstel gekregen dat ivm haar huidige pakket 700 bruto meer bedraagt (overige voorwaarden zijn +- hetzelfde). Op zich een mooie stijging, maar netto zal dat op maandbasis amper een verschil betekenen (15 à 30 euro) door de vergoeding uit auteursrechten die ze in haar huidige functie krijgt. Hoger brutoloon telt natuurlijk wel mee voor vakantiegeld, pensioen,.. maar voor mij is dat geen incentive om over te stappen. Of zie ik dit verkeerd?

Vriendin heeft een voorstel gekregen dat ivm haar huidige pakket 700 bruto meer bedraagt (overige voorwaarden zijn +- hetzelfde). Op zich een mooie stijging, maar netto zal dat op maandbasis amper een verschil betekenen (15 à 30 euro) door de vergoeding uit auteursrechten die ze in haar huidige functie krijgt. Hoger brutoloon telt natuurlijk wel mee voor vakantiegeld, pensioen,.. maar voor mij is dat geen incentive om over te stappen. Of zie ik dit verkeerd?
ik gok een combinatie van werkbonus die wegvalt + auteursrechten die het nieuwe bedrijf niet doet

kan als een gouden kooi klinken idd

Ik snap niet waarom op je 32ste wat je 10 daarvoor gedaan hebt nog relevant zou moeten zijn voor wat je nu kan verdienen

A) Dat jij dat niet snapt is jammer. Die relevantie is er wel degelijk. Of het nu om professionele ervaring gaat of om een bepaald diploma, ook zaken die 10 jaar geleden gebeurd of behaald zijn, kunnen relevant zijn.
B) In eerste instantie is dat niet hetgeen ikzelf voorop stel, maar werkgevers of recruiters. In dit geval de overheid.

Ingenieurs hé. Die verwachten dat dat diploma een levenslange gouden ticket is.

Hoezo?

Ik zie dat dat in de praktijk namelijk 100% het geval is bij bepaalde andere beroepen zoals dokters en notarissen, maar in geen enkel geval zie ik dat bij ingenieurs. Maar goed, jij weet vast waar ik dat gouden ticket kan verkrijgen dus ik kijk reikhalzend uit naar uw antwoord!

Bedankt voor de tip. Ik lees in de mail van de persoon waar ik contact mee heb "dossierbehandelaar ... AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL"
lk zal nog afwachten.

Zeer slechte ervaring met dat agentschap. Rigide procedures, verschuilen zich op kafkaiaanse wijze achter slecht-opgestelde standaardformulieren en vertonen ronduit onprofessioneel gedrag.

ik gok een combinatie van werkbonus die wegvalt + auteursrechten die het nieuwe bedrijf niet doet

kan als een gouden kooi klinken idd
Weliswaar niemand die nog weet hoe lang het leven van de auteursrechten nog gegeven is.

Ons bedrijf was er mee bezig om het in te voeren (met een extern bedrijf) & sinds die fameuze zeverderij van ons Vivaldi ministerke is er nog steeds geen duidelijkheid over JA/NEE.

By the way, 13e maand, vakantiegeld, pensioen, ziekte uitkering, ...
Ligt allemaal hoger met een hoger brutoloon.

Alles dat als 'netto vergoeding' wordt uitgekeerd is altijd mooi, maar valt regelmatig weg als een baksteen eens je pakweg eens ziek zijt of verlof neemt. Zelfs de wagen kan men technisch gezien af pakken indien je langdurig ziek wordt.
Of dingen 'per gewerkte dag', geen maaltijdcheques bv. als je niet werkt.

Brutoloon ... 't is de enige beschermde constante. Dus als je uiteindelijk even veel (of net iets meer) verdient met een veel hoger brutoloon, maar minder netto incentives ... ben je toch beter af met dat hogere brutoloon lijkt mij.

Nu ... het gevoel speelt ook wel wat mee wss. Als je graag werkt waar je nu zit & je wil dat niet riskeren ... I get it. :thinking:

Laatst bewerkt:
Brutoloon ... 't is de enige beschermde constante. Dus als je uiteindelijk even veel (of net iets meer) verdient met een veel hoger brutoloon, maar minder netto incentives ... ben je toch beter af met dat hogere brutoloon lijkt mij.

Nu ... het gevoel speelt ook wel wat mee wss. Als je graag werkt waar je nu zit & je wil dat niet riskeren ... I get it. :thinking:

Ja dat klopt zeker en vast.

Maar inderdaad, naar een andere werkgever trekken houdt steeds een zeker risico in. Dan moet het financieel plaatje imo al de moeite zijn.. Nu, ik vermoed nu wel dat op een eerste voorstel wel nog wat rek zit.. to be continued.

Ja dat klopt zeker en vast.

Maar inderdaad, naar een andere werkgever trekken houdt steeds een zeker risico in. Dan moet het financieel plaatje imo al de moeite zijn.. Nu, ik vermoed nu wel dat op een eerste voorstel wel nog wat rek zit.. to be continued.
Ik heb zelf die sprong wel gewaagd, er zat wel bijna 1000 euro tussen mijn loon toen en mijn voorstel bij mijn nieuwe werkgever en dat compenseerde dus mijn IP reward (maandelijks). Zoals je zelf zegt moet je alles in kaart brengen, best alle cijfers (13de maand, vakantiegeld, eventuele bonus, maaltijdcheques, ...) in kaart brengen (in Excel ofzo) en dan eens bekijken wat het verschil op jaarbasis is.

Vergeet in die vergelijking zeker geen zaken zoals hospitalisatieverzekering maar vooral groepsverzekering. Als die procentueel wordt berekend op brutoloon kan dat wel eens een serieus verschil geven.

@mac-bc multiquote gebruiken!

Terug
Bovenaan