Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Wie heeft dat gezegd van die 17u? Mijn rooster telt 22 u. Vakantie is al gedaan, want les voorbereiden, nog 2 weken en het is zo ver...

Misschien binnen enkele jaren bedrijfswagens, mc's en hospitalisatieverzekering voor leerkrachten?
22u is geen master.
Onderwijs CAO 12, je kan 1-3u vrijmaken per leraar 'om zijn lessen voor te bereiden' :laugh:

Budget voor 2022: 52 Mio euro!

Klopt volledig.

Als bachelor ben je eerder onderbetaald en zal je meer gewaardeerd worden in de privé. Maar als master kun je eigenlijk lange tijd competitief blijven t.o.v. de privé. Op voorwaarde dat die laatste ook geen carrièrejager is zoals je bij de overheid ook geen carrièrejager moet zijn om dat loon te krijgen.

En bij de overheid heb je veel minder gezeik aan uw hoofd.

Sinds we ons kindje hebben groeit hier stilaan het besef dat we niet alletwee carrière kunnen maken. En als iemand geen carrière wil maken, dan kan hij/zij evengoed met een master bij de overheid werken imo.
En objectief gezien zou mijn vrouw door haar gunstige voorwaarden en zeer goede werkgever dan beter in de privé blijven werken. Ik ben dan ook serieus aan het overwegen om ofwel 4/5 te werken, maar dan doe je vaak het werk van een fulltime in minder dagen. Een andere optie is dus overheid of onderwijs. Slecht betaald kun je dat niet noemen.
Ik start binnenkort bij de Vlaamse overheid met toch de bedoeling daar carrière te maken :-). Mijn toekomstige chef maakte toch de opmerking dat mijn werkdruk in het oog gaat gehouden worden omdat er toch regelmatig mensen uitvallen.
Ik vermoed dat het, bij de Vlaamse overheid toch , niet meer zo is als in de tijd van de collega's :-).

Ik denk dat vele weer de klassieke fout maken om “werken bij de overheid” te algemeen te nemend. Ja er zijn functies waar je 100 jaar kan worden. Maar er zijn ook gewoon functies die qua druk en verwachtingen in lijn liggen met een hoge functie in de privé.

Dat klopt, op het Departement Onderwijs (Vlaamse Overheid) waar ik zat was de werkdruk erg hoog. Gaan lunchen voor 13u op een woensdag deed je best niet, je kon zomaar teruggeroepen worden indien de minister op een half uur een antwoord nodig had voor een parlementaire vraag (we zagen die wel komen aan de hand van de krantenkoppen die ochtend). Opgebeld worden op vrijdagavond of zondagmiddag was geen uitzondering, in theorie kreeg je daar dan wel uren voor maar in de praktijk was die opnemen not done.

Er zijn dan weer andere Departementen binnen diezelfde Vlaamse Overheid die een veel rustiger ritme hebben, onderwijs is natuurlijk een sociaal (en zodoende gevoelig) thema, maar veel hangt dus af van de interne tradities. 'De overheid' bestaat al lang niet meer.

Wat betreft de uitvoerende diensten, ja en nee, men tracht op meer en meer manieren de productiviteit te meten voor sommige functies waardoor je (net zoals binnen een privésector) X aantal dossiers of calls moet maken per dag. Vroeger zullen er waarschijnlijk diensten bestaan hebben die 'goed in het vlees' zaten wat betreft personeelsbezetting, maar sinds de afslankingen die men heeft doorgevoerd 10j geleden is er hier en daar een personeelskrimp van 40% voelbaar. Hoe je het ook draait of keert, dat is een enorme hap uit het personeel waarbij de werkdruk bij momenten soms erg hoog is, zeker omdat je niet aan een minister kunt zeggen 'sorry, het zal voor volgende week zijn' (ttz, persoonlijk vind ik wel dat je dat kunt zeggen, maar management binnen overheidsdiensten denkt daar blijkbaar anders over ;-) ).

Dat klopt, op het Departement Onderwijs (Vlaamse Overheid) waar ik zat was de werkdruk erg hoog. Gaan lunchen voor 13u op een woensdag deed je best niet, je kon zomaar teruggeroepen worden indien de minister op een half uur een antwoord nodig had voor een parlementaire vraag (we zagen die wel komen aan de hand van de krantenkoppen die ochtend). Opgebeld worden op vrijdagavond of zondagmiddag was geen uitzondering, in theorie kreeg je daar dan wel uren voor maar in de praktijk was die opnemen not done.

Er zijn dan weer andere Departementen binnen diezelfde Vlaamse Overheid die een veel rustiger ritme hebben, onderwijs is natuurlijk een sociaal (en zodoende gevoelig) thema, maar veel hangt dus af van de interne tradities. 'De overheid' bestaat al lang niet meer.

Wat betreft de uitvoerende diensten, ja en nee, men tracht op meer en meer manieren de productiviteit te meten voor sommige functies waardoor je (net zoals binnen een privésector) X aantal dossiers of calls moet maken per dag. Vroeger zullen er waarschijnlijk diensten bestaan hebben die 'goed in het vlees' zaten wat betreft personeelsbezetting, maar sinds de afslankingen die men heeft doorgevoerd 10j geleden is er hier en daar een personeelskrimp van 40% voelbaar. Hoe je het ook draait of keert, dat is een enorme hap uit het personeel waarbij de werkdruk bij momenten soms erg hoog is, zeker omdat je niet aan een minister kunt zeggen 'sorry, het zal voor volgende week zijn' (ttz, persoonlijk vind ik wel dat je dat kunt zeggen, maar management binnen overheidsdiensten denkt daar blijkbaar anders over ;-) ).
Maar stel dat je wel gewoon gaat luchen om 12u, of niet antwoord op avonden en in weekends, kunnen daar dan gevolgen aan hangen? Want een ander cliché van werken aan de overheid is dat het bijna onmogelijk is om te worden ontslagen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: ASO - geen hogere studies
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: Adm. bediende / project ondersteuning
Anciënniteit: 8 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39,5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39,5

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3400
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2150
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja, €8
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): winstdeelname, kortingen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vl Brabant
Afstand woon/werk in km's: 1
Afstand woon/werk in tijd: 5 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: +- 30€
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): 4 (anciënniteit, cao)
Vrijheid om verlof te nemen: volledige vrijheid
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Zelden
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee, na corona 60% telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Maar stel dat je wel gewoon gaat luchen om 12u, of niet antwoord op avonden en in weekends, kunnen daar dan gevolgen aan hangen? Want een ander cliché van werken aan de overheid is dat het bijna onmogelijk is om te worden ontslagen.
Geloof me vrij, daar hangen gevolgen aan vast :)

Op een dag had ik een deadline om iets gepubliceerd te krijgen tegen 16u, mijn baas wilde het tegen 15u op zijn bureau om zijn fiat te kunnen geven. De opdracht kwam om 13:30 binnen en zou minstens een uur duren om in orde te krijgen, om 14u zou ik een overleg voorzitten dat niet meer uit te stellen was. Uiteindelijk op een nagenoeg onmogelijke manier toch de deadline gehaald en het document naar mijn baas gestuurd, 15.15, no reply, 15:30, no reply (ik stuur bericht), twee negeerde oproepen later verstrijkt de deadline van publicatie om 16u, zonder mijn tekst die meegegaan is.

Om half acht krijg ik telefoon van mijn baas dat ik X, Y en Z nog in orde moest maken die avond, ik was toen onderweg naar iets dat ik gepland had en zou niet voor 23u thuis zijn > 'vanavond lukt niet meer, morgenochtend om 7u kan ik het wel doen' > niet goed genoeg, baas razend kwaad en 'ik zal het zelf wel doen'.
Dat is nadien ter sprake gekomen (als negatief iets zijnde) in een evaluatiegesprek.. 'niet flexibel genoeg'.

Als ik bovenstaande lees denk ik eerder dat het ook ligt aan wat voor persoon u baas is.
Gewoon de moeilijken willen uithangen en zich laten gelden ipv dat kwartiertje door de vingers te zien, het snel na te kijken en goed te keuren en iedereen was content.

Hangt een beetje af van uw baas lijkt mij.

Bij ons zijn er ook wel dringende zaken, en dat wordt geapprecieerd indien je dat dan ook kunt doen. Maar het wordt nu ook niet gezien als een drama, indien het eens niet gaat. Of anders gezegd... flexibiliteit komt van 2 kanten, en kan niet altijd verwacht worden. Indien het wel verwacht wordt, dan moet men het maar zo beschrijven in de jobfunctie en moet daar tegenover dan ook maar een aangepast loon staan. Nu, hetgeen dat galeiboef beschrijft is wel het geval in de kabinetten. (maar in een kabinet zitten heeft zowel voordelen, als nadelen).

Echter, is ontslagen worden versimpeld tov vroeger. En bij ons zijn er al meer ontslagen in de laatste 10 j dan in de 40 j daarvoor. Maar het typische collega's verhaal dat is er uit (al zitten er nog wel tussen die liever lui zijn dan moe, of die hun uurtjes doen en geen seconde meer). Maar het ontslaan van iemand is nu ook niet zo simpel als in de privé. Je moet voordat dit gebeurd dit zeer kort op de bal spelen (en documenteren!!!). Een paar kansen achter elkaar geven (hersteltraject). Maar als het objectief gezien wordt dat jij de functie niet aankan dan zul je ontslagen worden.

Afhankelijk van hoe je in het "bedrijf" ligt, kan het wel zijn dat je intern naar een andere dienst verschuift. Maar dit is niet gegarandeerd.

Dit is wel voor de federale, ik spreek niet voor de lokale of de vlaamse.

Ja, het is een moeilijk man die eigenlijk niet de juiste skills heeft voor die positie, maar het ligt ook aan het apparaat zelf. Het upper level management staat gewoon toe dat hij mensen een burnout in brult, want inhoudelijk is hij supersterk en hij werkt 14u per dag...
Zolang politici op dat niveau gewoon zijn dat ze bediend worden op hun wenken, verandert er niks. Dat de parlementaire deadline voor vragen enkele uren voor het toespreken v.h. parlement ligt (vanuit administratie) is gewoon om problemen vragen. Men moet vanuit administratie durven zeggen naar de politiek 'fijn dat je 40% van ons personeel wegbespaart maar dat heeft gevolgen, wacht nog 8u langer op uw antwoord'.

Stel je voor dat het politiek apparaat zich zou bezinnen over zichzelf en dat we daardoor efficiënter zouden kunnen worden.. Maar goed, dat is een compleet andere discussie. 'De overheid' bestaat dus niet :)

@Renegade: bij een kabinet verwacht ik dit idd, en ons departement zit heel dicht bij het kabinet, vermoedelijk dat wij daarom datzelfde ritme moeten volgen...maar dan zonder de betaling die men daar krijgt.

Laatst bewerkt:
@Renegade: bij een kabinet verwacht ik dit idd, en ons departement zit heel dicht bij het kabinet, vermoedelijk dat wij daarom datzelfde ritme moeten volgen...maar dan zonder de betaling die men daar krijgt.
Bij mijn weten is de betaling niet hoger dan de functie die je ervoor bekleedde. Want uiteindelijk wordt je vanuit uw organisatie gedetacheerd naar het kabinet. Dus was je initieel NA11 dan ben je gedurende uw stint op het kabinet NA11 en wordt je dan ook volgens dat barema betaald.

Ik ben niet op de hoogte van enige extra betaling die men daar zou krijgen.
Maar bon, ik ben ook nog niet gevraagd voor een kabinet. Dus misschien ben ik niet op de hoogte van alles. Maar heb een collega die het aanbod had gekregen en dit had afgeslagen daar toch niets extra over horen zeggen.

Bij mijn weten is de betaling niet hoger dan de functie die je ervoor bekleedde. Want uiteindelijk wordt je vanuit uw organisatie gedetacheerd naar het kabinet. Dus was je initieel NA11 dan ben je gedurende uw stint op het kabinet NA11 en wordt je dan ook volgens dat barema betaald.

Ik ben niet op de hoogte van enige extra betaling die men daar zou krijgen.
Maar bon, ik ben ook nog niet gevraagd voor een kabinet. Dus misschien ben ik niet op de hoogte van alles. Maar heb een collega die het aanbod had gekregen en dit had afgeslagen daar toch niets extra over horen zeggen.
Kabinet heeft zelf ook nog budgetten. Dus je krijgt uw loon + wat ze je nog bij willen geven.
Ik werk met heel wat mensen samen die van een kabinet komen en die hebben allemaal ook promotie gemaakt daarna.

Financieel het interessantst is bij de EU gaan werken als gedetacheerd extern expert. Dat is uw ambtenarenloon + 3-4k erbij. (Ik heb enkele jaren geleden een zijn loonfiches gezien en die kreeg er 3600 bij)

Dat is wat overdreven. Mijn vader alleszins niet en hij kent er een hele resem die gewoon in loondienst zijn. Ja dat gaat dan over bruto bedragen tussen 100 en 500k bruto/jaar. Het zal ook wel van de industrie afhangen en/of het om een buitenlandse multinational gaat of niet.

De CEO van mijn firma is ook gewoon in loondienst.

Hoe kan je dit weten? Wil dit wel eens opzoeken voor mijn bedrijf :)

Ik verschiet er echt van hoeveel mensen zich blijkbaar laten kennen door hun leidinggevenden en zaken doen die niet in een contract staan. Als ge goed uw job doet en in uw contract niks staat of tijdens de sollicitatie niks vermeld is over dat je zonder compensatie extra moet presteren, pak je het imo helemaal verkeerd aan als je dat toch doet. Ik kan mij amper inbeelden dat ge (mits vast contract) buitengegooid kunt worden als ge uw job goed doet en alles wat in uw contract staat, respecteert.

Kijk, als ge bv. als ingenieur in elektriciteit gaat werken, kunt ge uiteraard buiten de uren gebeld worden als er plots een panne voorvalt. Als ge in een job zit met deadlines, dan snap ik dat ge af en toe eens moet overwerken om die te halen. Als er echter in uw contract staat dat ge hier uren recup voor krijgt, dan zijt ge gewoon in uw recht als ge die opneemt. Als ge verder uw job goed doet, hebben de mensen boven u geen been om op te staan als ze u willen buitengooien. Of zie ik het nu te simpel?

Terug
Bovenaan