Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik ken genoeg CEOs en CIOs die freelance zijn maar wel overal uitgenodigd worden als vaste werknemers, ook voor events waar consultants niet mogen komen.
Die vallen niet echt onder de noemer freelance meer. En ze werken meestal via een managementsvennootschap omdat de fiscale druk aan die lonen gewoonweg véél te hoog is.

Volgens HLN is het gemiddelde nettoloon 2400 euro. Iemand die dat artikel kan lezen om uit te vissen waarom dat zo is? Dat lijkt me toch hoger dan gedacht.

Volgens HLN is het gemiddelde nettoloon 2400 euro. Iemand die dat artikel kan lezen om uit te vissen waarom dat zo is? Dat lijkt me toch hoger dan gedacht.
... Mannen kregen in 2020 gemiddeld 2.637 euro nettoloon op hun rekening gestort, vrouwen zagen 2.098 euro op hun saldo bijkomen.
...
Niet verwonderlijk verdient een 45- tot 54-jarige (2.555 euro) een stuk meer dan een 20- tot 34-jarige (2.009 euro). Al gaat het nettoloon al vanaf halfweg de 30 fors omhoog (2.511 euro voor 35- tot 44-jarige). Omdat een aantal onder hen het dan al wat rustiger aan doen, ligt het gemiddelde loon van een 55- tot 64-jarige een tikkeltje lager, op 2.486 euro.
...
Hooggeschoolden (2.648 euro) verdienen beter dan middengeschoolden (2.085 euro) en laaggeschoolden (1.880 euro). In Brussel (2.460 euro) wordt ook nog altijd beter betaald dan in Vlaanderen (2.378 euro). In Wallonië (2.198 euro) zijn de nettolonen het laagst.

Het artikel is nog veel langer, maar ik denk dat dit de cijfers zijn die je zocht?

Dat is
Hooggeschoolden (2.648 euro) verdienen beter dan middengeschoolden (2.085 euro) en laaggeschoolden (1.880 euro). In Brussel (2.460 euro) wordt ook nog altijd beter betaald dan in Vlaanderen (2.378 euro). In Wallonië (2.198 euro) zijn de nettolonen het laagst.
Dat is één van de parameters die hier wel eens vergeten wordt. Werken in Brussel/Antwerpen is inderdaad beter verdienen. Je mag dan ook in de file staan iedere dag.

Het artikel is nog veel langer, maar ik denk dat dit de cijfers zijn die je zocht?
Bedankt, ik vraag me gewoon af hoe ze aan dat getal komen. Bijvoorbeeld: is het inclusief maaltijdcheques, onkostenvergoedingen, ... ?

Hier, en vroeger op 9Lives, werd altijd geopperd dat dit onderwerp alleen hoge lonen bevat, en dan komt HLN nu zeggen dat 2400 netto de norm is. Dan is het hier toch niet zo erg dan gedacht? :unsure:

Bedankt, ik vraag me gewoon af hoe ze aan dat getal komen. Bijvoorbeeld: is het inclusief maaltijdcheques, onkostenvergoedingen, ... ?

Hier, en vroeger op 9Lives, werd altijd geopperd dat dit onderwerp alleen hoge lonen bevat, en dan komt HLN nu zeggen dat 2400 netto de norm is. Dan is het hier toch niet zo erg dan gedacht? :unsure:
Staat er niet bij, men spreekt enkel over loon.

Gemiddeldes zijn waardeloos in zulke grote populaties met uitschieters in beide kanten, tenzij het gewogen gemiddeldes zijn?

De mediaan is een betere maatstaf en daar was het 1900 netto en 3100 bruto indien ik het mij goed herinner.

Niet vergeten dat werknemers naast legale voordelen ook illegale voordelen kunnen krijgen. Ik denk dat sommigen op het forum zich daar niet van bewust zijn. Je denkt dat je gemiddeld verdient, maar dan blijkt dat je buurman daarbovenop materiaal op kosten van de firma toegestopt krijgt.

En ik maar onder mijn kloten krijgen als ik zeg dat 2000 netto het nieuwe 1600 netto is van 10 jaar terug....
En 2200 euro nu is 2000 euro van voor Corona

Eigenlijk mogen we blij zijn als we 3000 netto verdienen en elke dag dus droog brood kunnen eten want met minder moet je naar de voedselbank

En nu ga ik mijn BBQ aansteken, net stukje illegaal loon in de vorm van vlees van mijn werkgever gekregen!

Laatst bewerkt:
Niet vergeten dat werknemers naast legale voordelen ook illegale voordelen kunnen krijgen. Ik denk dat sommigen op het forum zich daar niet van bewust zijn. Je denkt dat je gemiddeld verdient, maar dan blijkt dat je buurman daarbovenop materiaal op kosten van de firma toegestopt krijgt.
Komt vaak voor in de bouw, maar dat is eerder grijze zone, echt illegaal kan je dat niet noemen...

Bij mijn vorige WG (grote firma)kon je alles zo kopen aan netto prijs zonder btw, wel cash betalen. Dat is dan wel louche, vooral voor de werkgever, de werknemers doet hierin niks verkeerd.

... Mannen kregen in 2020 gemiddeld 2.637 euro nettoloon op hun rekening gestort, vrouwen zagen 2.098 euro op hun saldo bijkomen.
...
Niet verwonderlijk verdient een 45- tot 54-jarige (2.555 euro) een stuk meer dan een 20- tot 34-jarige (2.009 euro). Al gaat het nettoloon al vanaf halfweg de 30 fors omhoog (2.511 euro voor 35- tot 44-jarige). Omdat een aantal onder hen het dan al wat rustiger aan doen, ligt het gemiddelde loon van een 55- tot 64-jarige een tikkeltje lager, op 2.486 euro.
...

Ik vraag me af of dat echt puur brutoloon/nettoloon is, of dat er ook de extra legale voordelen bijgetekend zijn.

Netto zit ik er zo al boven, laat staan met auto/MC enzo

Ik vraag me af of dat echt puur brutoloon/nettoloon is, of dat er ook de extra legale voordelen bijgetekend zijn.

'op hun rekening gestort' neem ik aan wat je netto krijgt dus zonder extralegale voordelen maar wel inclusief netto-vergoedingen etc

Ons loon is dan ook al redelijk aan de hoge kant.

Maar deze cijfers zijn enkel voor loontrekkenden. Niet voor zelfstandigen en dergelijke meer.

Terug
Bovenaan