Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het loon is zo laag dat ik zou denken dat het een troll is, zelf als loodgieter tegen de 2700 netto in een maand met 22 werkdagen.
Ik werk voor een groot bedrijf en daar zijn ook van die belachelijke lonen hoor :-). Je moet de lonen die hier gepost worden niet als maatstaf nemen. Er zijn meestal andere redenen waarom mensen in zo'n situatie blijven.
Nu qua lonen, de regel is meestal dat je om veel te verdienen je toch wel een prijs betaald. De job waar ik veruit het meeste verdiende moest ik ook veruit het hardste werken :-). Ik kies nu om wat minder hard te werken en wat minder te verdienen.
Nu qua zelfstandigen. Neem die weg in mijn bedrijf en alles ligt op zijn gat. De meeste zelfstandigen brengen enorm veel expertise en inzicht mee van vorige jobs en werken meestal ook wel wat harder als internen :). Het is bij ons zelden dat iemand zijn contract niet wordt verlengd. De meeste gaan zelf weg. Dus ja in de IT als zelfstandige zit je redelijk safe.

Pakket is inderdaad ondermaats. Ben er altijd vanuit gegaan dat ik 400 euro misloop, maar (tot) 1000 euro minder :eek:
Master inderdaad later behaald. Daarvoor gewerkt bij verschillende werkgevers, maar is geen ervaring die ik kon meenemen.

Branche waar we bezig zijn wordt voornamelijk bediend door ingenieursbureaus, waar de lonen over het algemeen lager liggen. Vooral als ik het vergelijk met de loonschalen van bij de klanten. De beste optie zou rechtstreeks werken bij een klant zijn. Echter zijn er weinig vacatures hiervoor of worden intern gevuld.

Ben zeker niet de enige met dit soort loon, dus troll is het zeker niet. Bachelors moeten het met iets minder doen. Wel zijn de meesten weer weg na een jaar of twee.

Heb de stap tot nu toe niet durven nemen door de weinige (relevante) ervaring in vgl met de leeftijd. Denk ook niet dat het switchen naar een ander ingenieursbureau veel beterschap zal brengen. Zou dus eigenlijk moeten gaan voor een volledig ander functie.

Oprecht bedankt voor de reacties. Stof om over na te denken.

Bachelors moeten het met iets minder doen. Wel zijn de meesten weer weg na een jaar of twee.

Ik heb een bachelor EM en ik ben 10 jaar geleden, meteen na mijn studies, gestart aan €2200 bruto + firmawagen met tankkaart. Alle overuren betaald. Als software engineer (PLC + SCADA) op een ingenieursbureau. Omgeving Antwerpen.

Ik heb een bachelor EM en ik ben 10 jaar geleden, meteen na mijn studies, gestart aan €2200 bruto + firmawagen met tankkaart. Alle overuren betaald. Als software engineer (PLC + SCADA) op een ingenieursbureau. Omgeving Antwerpen.
Denk nu wel dat elektromechanica niet echt een maatstaf is, dat is zowat het meest gegeerde technische diploma.

Pakket is inderdaad ondermaats. Ben er altijd vanuit gegaan dat ik 400 euro misloop, maar (tot) 1000 euro minder :eek:
Master inderdaad later behaald. Daarvoor gewerkt bij verschillende werkgevers, maar is geen ervaring die ik kon meenemen.

Branche waar we bezig zijn wordt voornamelijk bediend door ingenieursbureaus, waar de lonen over het algemeen lager liggen. Vooral als ik het vergelijk met de loonschalen van bij de klanten. De beste optie zou rechtstreeks werken bij een klant zijn. Echter zijn er weinig vacatures hiervoor of worden intern gevuld.

Ben zeker niet de enige met dit soort loon, dus troll is het zeker niet. Bachelors moeten het met iets minder doen. Wel zijn de meesten weer weg na een jaar of twee.

En maar zeggen dat er een tekort is aan ingenieurs. Ingenieur is gewoon een strontstiel. Je moet je alles aantrekken, voor alles de verantwoordelijkheid dragen en wordt slechter betaald dan een bachelor IT. Je wordt ook sowieso gepusht om op het management pad te gaan omdat je master bent. Dus beter de eenvoudigere bachelor It behalen zodat je lekker op het kennis-pad kan blijven en je jezelf geen fuck moet aantrekken van uurroosters of subcontracters die niet komen opdagen.

Ik vraag me echt af wat je inhoudelihk dan doet.

Je verdient minder dan een leraar lager Onderwijs of een HR secretaresse. Dan kan je werk inhoudelijk ook niet veel Inhouden?

Heb recent een (bescheiden) opslag gekregen, wat de trigger is om mijn pakket te delen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Industrieel ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5j relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Jr.
Anciënniteit: 3,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45, uitschieters tot 60 bij opleveringen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 1700-1800
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: 7
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 1800 bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 1u+
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Peugeot 208 + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Veel tijdens opleveringen
Hoe vaak overuren te presteren: Voornamelijk tijdens opleveringen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Nee
Telewerk (buiten corona-periode): Nee

Flirt al even met het idee om van werk te veranderen door veel te strakke planningen, continu werken bij klanten, een te grote verantwoordelijk t.o.v. loon en de te presteren uren tijdens opleveringen. Af en toe wordt er ook verwacht om in shiften te werken, wat toch wel voorkomt. Durf de stap nu nog niet te nemen. We zien wel wat de toekomst brengt.
Bij ons krijgen startende (burg., industrieel en bio) ingenieurs, vers van de schoolbanken, net iets meer dan jij.
Denk aan €2600 bruto, mercedes a klasse/bmw 1, €100 netto vergoedingen en al de rest is idem aan jou, op de stress en soms vele uren na.

En er zijn bij ons jaarlijkse evaluaties. Dus na jaar 1 zitten ze op ong. €2750, jaar 2 ong. €2900, jaar 3 ong. €3100 enz.

Conclusie: je hebt gewoon een startsalaris.

Flirt al even met het idee om van werk te veranderen door veel te strakke planningen, continu werken bij klanten, een te grote verantwoordelijk t.o.v. loon en de te presteren uren tijdens opleveringen. Af en toe wordt er ook verwacht om in shiften te werken, wat toch wel voorkomt. Durf de stap nu nog niet te nemen. We zien wel wat de toekomst brengt.
Heb je een LinkedIn profiel? Anders eens ff opfrissen (opentowork natuurlijk niet aanzetten, anders ziet je baas dit :p) en dan zal je wel messages van recruiters krijgen.

Persoonlijke ervaring is dat DM rechtstreeks van een bedrijf of recruiters die direct hun eindklant vermelden (= dikwijls exclusief contract met eindklant) de moeite zijn, andere berichten zijn meestal tijdverlies.

Pik er de komende maanden 2-3 interessante uit, en zeg dat je niet echt actief aan het solliciteren bent, maar gerust eens wilt luisteren.

Heb de stap tot nu toe niet durven nemen door de weinige (relevante) ervaring in vgl met de leeftijd. Denk ook niet dat het switchen naar een ander ingenieursbureau veel beterschap zal brengen. Zou dus eigenlijk moeten gaan voor een volledig ander functie.

Oprecht bedankt voor de reacties. Stof om over na te denken.
Een industrieel ingenieur met 3,5j ervaring zou toch minstens rond de €3000 bruto moeten zitten, met een hele resem aan voordelen. Hoger kan altijd, maar is zeker niet de regel. Het hangt daar wat af van de sector, je prestaties, je functie etc.

Analyseer de komende maanden eens rustig je profiel, waar je naartoe wilt, bekijk de opportuniteiten op de jobmarkt, geef je cv en linkedin profiel een update, praat met enkele mensen die een soortgelijk profiel hebben.

Ga daarna wat actiever op zoek en praat met recruiters. Komt echt wel goed, succes!

Ik vraag me echt af wat je inhoudelihk dan doet.

Je verdient minder dan een leraar lager Onderwijs of een HR secretaresse. Dan kan je werk inhoudelijk ook niet veel Inhouden?

Je hebt sectoren waar er echt geconcurreerd wordt op prijs.

Keertje een voorbeeld gehoord van studiebureaus die voortdurend opdrachten binnenhaalde van internationale organisaties. De opdracht binnenhalen wordt vaak beslist op basis van prijs dus je had daar "stagiairs" die gratis werkten, mensen met een degelijke doctoraat die werkten voor een loon die echt ondermaats was,...

Weinig klanten, veel bureaus => lage lonen in die bureaus.

Dan ga je als werknemer toch gewoon na 1 dag weg?

Ik heb nog starters gehad die getekend hadden voor 3000+ en die zelfs niet zijn komen opdagen voor dag 1 omdat ze ondertussen ergens anders al voor meer getekend hadden

Ik heb toch soms de indruk dat freelancers in België en hier iets totaal anders is. Ik ben er hier nog maar 2-3 tegengekomen maar die werken nooit als een gewone collega, die worden verwacht geen vragen te stellen en altijd experts te zijn. In België klinkt het vaak als gewone werknemers met een ander statuut.
Overheid zou nogal wat inkomsten kunnen binnenhalen als ze deze vorm van schijnzelfstandigheid zouden aanpakken.

Dan ga je als werknemer toch gewoon na 1 dag weg?

Ik heb nog starters gehad die getekend hadden voor 3000+ en die zelfs niet zijn komen opdagen voor dag 1 omdat ze ondertussen ergens anders al voor meer getekend hadden

Als je perse in die sector wil werken? Sommigen willen perse in die "internationale sector" werken en daarnaast is er ook het idee dat leeft dit de route is om binnen te geraken bij de andere organisaties.

Dacht dat de luchtvaartsector daardoor ook relatief lage "startlonen" heeft. Als je grote droom is om in de luchtvaartsector te werken als jonge ingenieur of jonge mechanicien..., dan heb je niet veel waardige alternatieven. De werkgever weet dat maar al te goed.

Het loon is zo laag dat ik zou denken dat het een troll is, zelf als loodgieter tegen de 2700 netto in een maand met 22 werkdagen.
Als zelfstandige misschien. Het is niet omdat jij goed boert als zelfstandige dat iedere loodgieter die gewoon zijn 38u klopt voor een baas ook maar in de buurt gaat komen van die 2700 netto.

Graag nog een klein beetje realiteitsbesef want heel het forum lacht zo al genoeg met dit topic.

Als zelfstandige misschien. Het is niet omdat jij goed boert als zelfstandige dat iedere loodgieter die gewoon zijn 38u klopt voor een baas ook maar in de buurt gaat komen van die 2700 netto.

Graag nog een klein beetje realiteitsbesef want heel het forum lacht zo al genoeg met dit topic.
De meesten hebben hier een zeer goed realiteitsbesef. Het is ook aan de lezer om dit in het juiste perspectief te plaatsen. Ik geloof gerust dat het merendeel dat hier gepost wordt - mits hier en daar lichtjes verbloemd - zeer dicht tegen de waarheid aanleunt.

Wil dit zeggen dat dit forum een mooie representatie is van de hele samenleving? --> absoluut niet en daar is iedereen zich van bewust.

De meesten hebben hier een zeer goed realiteitsbesef. Het is ook aan de lezer om dit in het juiste perspectief te plaatsen. Ik geloof gerust dat het merendeel dat hier gepost wordt - mits hier en daar lichtjes verbloemd - zeer dicht tegen de waarheid aanleunt.

Wil dit zeggen dat dit forum een mooie representatie is van de hele samenleving? --> absoluut niet en daar is iedereen zich van bewust.
ik beweer ook niet dat er gelogen wordt, maar wel dat die lonen niet representatief zijn voor de rest van de mensen. In het geval van bijvoorbeeld loodgieter kun je zelfstandige zijn die 80u werkt in een week en dan ga je idd zot veel geld verdienen. Maar iemand die als arbeider aan 15€ per uur aan 38u per week hetzelfde werk doet gaat dat met moeite bruto halen.

Blabla gezever
In jouw branche is dat misschien anders, maar doorgaans gaat een ing. toch meer richting management jobs. (Projectleider is voor mij ook management). In de kennisfuncties blijf je snel hangen op vlak van loon en groei, m.a.w. er zal altijd iemand boven de expert staan die zegt wat de expert moet doen. Ik ben gestart in een kennisfunctie in de automotive, bij een merk waar velen hier met rijden. Op vlak expertenfunctie kon ik al niet meer hoger, want elke afdeling/subafdeling had zijn managertje. Om manager te zijn moest je vooral niet te veel van auto's kennen, een kostuum dragen en veel blabla verkopen.

Heb je een LinkedIn profiel? Anders eens ff opfrissen (opentowork natuurlijk niet aanzetten, anders ziet je baas dit :p) en dan zal je wel messages van recruiters krijgen.

Persoonlijke ervaring is dat DM rechtstreeks van een bedrijf of recruiters die direct hun eindklant vermelden (= dikwijls exclusief contract met eindklant) de moeite zijn, andere berichten zijn meestal tijdverlies.

Pik er de komende maanden 2-3 interessante uit, en zeg dat je niet echt actief aan het solliciteren bent, maar gerust eens wilt luisteren.
Who cares, ten eerste ze moeten hem dan maar wat meer betalen en ten tweede je kan ook zeggen dat je daar gewoon niet op gelet hebt dat dat aanstond :p

Bij mij staat dat constant op, mijne baas zou er es moeten durven over zagen :sneaky:

Who cares, ten eerste ze moeten hem dan maar wat meer betalen en ten tweede je kan ook zeggen dat je daar gewoon niet op gelet hebt dat dat aanstond :p

Bij mij staat dat constant op, mijne baas zou er es moeten durven over zagen :sneaky:
Vroeger (jaar terug ofzo) had LinkedIn een discretere functie waarbij ze dit enkel aan recruiters lieten zien (premium profielen, optie recruiter?) en probeerden om dit niet aan personen binnen je eigen bedrijf te tonen. Daar zijn ze nu vanaf gestapt sinds Covid.

Krijg je dan niet enorm veel berichten? Ik heb die discrete functie 1 f 2 jaar terug eens aangezet, en dan kreeg je echt dagelijks meerdere berichten. Dikwijls gewoon hetzelfde cold calling bericht dat ze naar iedereen sturen.

Vroeger (jaar terug ofzo) had LinkedIn een discretere functie waarbij ze dit enkel aan recruiters lieten zien (premium profielen, optie recruiter?) en probeerden om dit niet aan personen binnen je eigen bedrijf te tonen. Daar zijn ze nu vanaf gestapt sinds Covid.

Krijg je dan niet enorm veel berichten? Ik heb die discrete functie 1 f 2 jaar terug eens aangezet, en dan kreeg je echt dagelijks meerdere berichten. Dikwijls gewoon hetzelfde cold calling bericht dat ze naar iedereen sturen.
ik krijg al genoeg cold calling zonder dat spel aan te zetten. 1 functie die open staat in de streek en er zijn (naast de persoon die me vanuit het bedrijf rechtstreeks contacteerde) al 6 aparte bedrijven geweest die me die functie aanprezen.

Terug
Bovenaan