Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat is echt living the good life. Een klein kantje van mij wilt dat soms ook, bij mij zou dat dan eerder een A6 full full full zijn en nieuwbouw van 250m2 en de reizen uiteraard. Gelukkig is mijn nuchtere ik tevreden met het kleiner en ouder kustvillatje en de Aziatische Suv, weliswaar gewoon betaald zonder financiering.

Imo is in Freelance het risico zeer beperkt. Dat gaat toch vaak over redelijk lange termijnen en zoals ik hier lees werken de meesten met tussenbureaus.

Het risico is inderdaad heel klein, zeker omdat ik gewoon altijd terug als werknemer kan beginnen. Zullen wel zien, ik geef me nog de tijd tot mijn 35. Ofwel ben ik freelance tegen dan of doe ik het niet meer.

ik ben in april 2019 geswitched van bediende (toen 30 jaar, 4300 bruto - 2600 netto) naar freelancer als IT-consultant (dagrate rond de 600) en toch wel serieus op vooruit gegaan. Ik pak nu wel veel minder verlof (ook door corona natuurlijk) en ook amper ziektedagen dus zit aan 240 werkdagen per jaar.
Hoeveel hou je in werkelijkheid over van een dagrate van 600? Als ik een simulatie doe voor 4000 netto moet ik een dagrate van 700 hebben.

Hoeveel hou je in werkelijkheid over van een dagrate van 600? Als ik een simulatie doe voor 4000 netto moet ik een dagrate van 700 hebben.
Je moet u als zelfstandige dan ook geen 4k netto de maand uitkeren.
Dat zou zelfs een hele stomme en dure manier zijn van uitbetalen.

Je moet u als zelfstandige dan ook geen 4k netto de maand uitkeren.
Dat zou zelfs een hele stomme en dure manier zijn van uitbetalen.
Daar wringt het bij velen (ook bij mij)

Loondienst=geld onmiddellijk beschikbaar en weinig verrassingen achteraf, zeker als bediende moet er zelden bijbetaald worden.

Loondienst=geld onmiddellijk beschikbaar en weinig verrassingen achteraf, zeker als bediende moet er zelden bijbetaald worden.
Kan je toch bijna helemaal laten berekenen door boekhouder. En eerste paar jaar eventueel spaargeld aanspreken en dan cashen

...

Na mijn studies als industrieel ingenieur (met slechte punten) ben ik een jaar Vlerick gaan doen en wanneer ik toen solliciteerde voor MBB mocht ik zelf niet op interview. 3 jaar later en met een bijkomende opleiding mocht ik opeens overal op interview.

Het blijft een moeilijke selectie. Er zijn per jaar honderden kandidaten voor een beperkt aantal functies, dus ze kunnen zich permitteren kieskeurig te zijn. Van al wie cv doorstuurt wordt ongeveer 1% aangenomen.

De job zelf is zeer goed betaald, maar je moet er ook veel opofferingen voor maken. Geen sociaal leven in de week, vaak nachten met maar enkele uren slaap, veel reizen (of toch voor Corona) en constant zeer hoge verwachtingen. Ik heb het 6 jaar gedaan en dat is een stuk langer dan de meeste.
Ik heb een gelijkaardig traject achter de rug en zit nu ook in het recruiteringsproces voor MBB:
  • Vlak na afstuderen met een wetenschappelijke master ("mindere" punten, allesbehalve modeltraject), korte werkervaring en nog 2 bijkomende business masters kreeg ik prompt een mail met afwijzing.
  • Nu zijn we een 2-tal jaar verder, heb ik enkele heel mooie professionele ervaringen achter de rug en geraak ik met diezelfde diploma's wel binnen in hun proces.
Ze hebben in het initiële interview wel een toelichting gevraagd over de mindere punten en het afwijkend traject, maar het is dus zeker mogelijk om je eventueel mindere studieperiode "goed te maken" met de juiste werkervaring. Na initiële screening, eerste interview, problem solving test en coaching sessie is het nu tijd voor de case interviews... Dus waarschijnlijk de grote schifting. (Deze tweede keer had ik redelijk impulsief gesolliciteerd maar nu ben ik wel benieuwd hoe ver ik ga geraken...)
Vrijheid in een job is voor mij toch ook heel belangrijk. Niet prikken, geen vastomlijnde pauzes, geen vast verlof, zelf uw werk organiseren, werken van waar ge wilt, occasioneel eens een privé-afspraak waarvoor je geen dag verlof kwijt bent...
Ik kus regelmatig mijn pollekes dat ik in zo'n omgeving werk. Als student veel fabriekswerk en horeca gedaan en ben blij dat ik daaruit ben.
100x dit. Maar dat geldt niet alleen voor bvb. productieomgevingen. Als ik (eveneens hoogopgeleide) vrienden soms bezig hoor over hoe zij gecontroleerd en opgevolgd worden ben ik enorm blij dat ik niet voor hetzelfde bedrijf werk. En dat gaat dan gewoon over andere multinationals in dezelfde sector...
  • Bij hen: badgen/prikken, glijdende uren maar dus wel controle erop, "vast" thuiswerk / kantoor schema, strikte verlofplanning en bijhorende procedures...
  • Waar ik werk: volledig vrije indeling van het werk (en ook de uren dat je ermee bezig bent), flexibel thuis of op kantoor werken, verlof vrij in te plannen (wel continuïteit voorzien)...
Het gaat hier vaak over de vergelijking tussen freelancers en werken in loondienst. Ik vraag me af of er nog zijn die beide combineren en hoe zich dat vertaalt naar loon/winst? In mijn geval loondienst (sales/marketing) + vennootschap (consultant, projectmanagement, kwaliteitsmanagement). Het is een ietwat aparte combinatie maar dat houdt het interessant. En zo voelen de (in totaal) vele uren ook niet zo zwaar aan.

Je laat u daarvoor begeleiden eh. Voor het financiële plaatje huur je een boekhouder in. Als dit een goeie is dan verdient hij zichzelf gewoon terug.

Als zelfstandige die zich laat begeleiden en niet stom is die ken je ook geen verassingen. Maar je moet u wel over het feit kunnen zitten dat hetgeen op de rekening komt uw omzet is, en dus niet volledig uw geld is.

Hangt van je kostenstructuur af, maar met laag loon +6000 netto indien 220 werkdagen.

Freelancers met een vennootschap hebben even goed geld onmiddelijk beschikbaar.
Loon uitkeren is een fiscaal gegeven, geld opnemen kan je altijd :)

het lijkt mij vanzelfsprekend dat je ook gewoon de juiste en nodige kennis hebt om de zelfstandige (kan ik dit eigenlijk freelance noemen?) job uit te voeren en de klant tevreden te houden met jouw werkresultaat.

Je hebt de stap durven nemen en op dit moment is het allemaal goed aan het lukken, proficiat!
Wel vroeg ik me af hoe het zit met de werkdruk ten opzichte van loondienst? Oke je bent je eigen baas, maar je wordt ingehuurd door andere bedrijven die wel resultaat en afgewerkte projecten willen op datum x. Is het typische 'als zelfstandige werk je dag en nacht' bij jou dan ook het geval of is het net aangenamen geworden dan het leiden van 8 mensen en het aanspreekpunt te zijn voor integratieproblemen die een oplossing zoeken binnen een echte firma?

Het antwoord is tweeledig want ik ben eerst zelfstandig integratie architect geworden (en ja, kan je idd freelancer noemen) maar ondertussen ben ik managing partner en zit ik in een rol waar ik samen met andere persoon die ook MP is, een bedrijfje van 20 man moet laten floreren.

Als freelancer is die druk er, maar dat is eigenlijk niet anders dan toen ik nog in loondienst was. Ook toen werkte ik direct voor klanten, en verwachtten die ook allemaal resultaten. Voor mij is de stap naar zelfstandigheid eerder een verlichting geweest. Enerzijds op een aantal vlakken gewoon mijn ding doen en niet meer naar allerhande regels moeten luisteren (aantal verlofdagen zelf bepalen, werkmateriaal, wagen, ... allemaal naar eigen budget invullen, etc) en anderzijds een stuk meer naar mijn eigen bottom line bijdragen.

Als MP nu is de werkdruk relatief hoog. Ik heb letterlijk net gedaan met werken (al werk ik niet tussen 17u en 20u, gezinstijd - en het is ook echt niet alle dagen zo). Maar daar staat dan weer wat tegenover en eigenlijk gaat dat dan ook niet echt meer over het verschil loondienst vs zelfstandig.

Heb je jezelf echt moeten verkopen om je eerste opdrachten te krijgen of werd je quasi dagelijks zelf aangesproken door firma's die freelancers zoeken?

Ik was al langer in gesprek met een consultancybedrijf dat opgericht is door een ex-collega van me (ook degene die het stokje aan mij heeft doorgegeven als MP). Mijn overstap naar zelfstandig statuut was dus comfortabel, want ik tekende gewoone een jaarcontract daar. Mijzelf verkopen had ik in de jaren samenwerking met die persoon al gedaan :)

Aangezien ikzelf (wel nog maar 2 jaar) in eenzelfde sector werk ben ik wel benieuwd wat jouw werk/projecten net inhouden? Indien je daar tijd en zin in hebt wil ik graag wel eens een gesprek hebben met jou daarover (mag via privebericht, of gewoon hier als je dat wil).

Wij zitten in integratie (architectuur, analyse, design) van systemen en applicaties. Indien je daar inhoudelijk in geïnteresseerd bent, laat maar even via privé iets weten. We zoeken nog steeds mensen ;)

Het betekent waarschijnlijk niet veel van een jonge gast zoals mezelf, maar goed bezig zou ik zeggen!

Bedankt, dat is geapprecieerd. Jong of niet jong maakt niet uit - integendeel, je bekijkt de zaken voor een jong iemand nuchter en toont dat je wil bijleren.

Ik denk dat in uw verhaal ook wel geluk een hele grote rol gespeeld heeft. Uiteindelijk zijn die dingen die je bereikt hebt 100% uw eigen verdienste. Maar het is wel doordat je kansen kreeg en krijgt en opportuniteiten op uw pad gekomen zijn dat je staat waar je nu staat.

Klopt helemaal. Enerzijds een reeks toevalligheden (type juiste man/juiste tijd/juiste plaats) en andrzijds een sector die er zich enorm toe leent hebben dat gefaciliteerd.

Je geeft het zelf ook al aan dat hetgeen je nu hebt zeker niet iets is wat ze u niet meer afpakken. We moeten ook realistisch zijn en durven inzien dat de IT ook een sector is waar de concurrentie groot is. En waar je ook constant bij moet blijven. Hier op het forum zitten er nog geen, maar als 50’er of 60’er als IT’er heb je het niet altijd makkelijk denk ik.

De IT lijkt me nu ook niet de sector te zijn om uit te bollen. Of waar men u nog in dienst houdt voor bewezen diensten. Laat staan als freelancer.

Ja en nee - ik heb wel al meerdere 50+ architecten aan het werk gezien die kunnen teren op veel ervaring en dat ook goed doen. Daarnaast zou mijn sprong naar en ervaring als leidinggevende ook wel mogelijkheden kunnen geven later.

Ik verwacht echter niet dat ik snel nog terug richting loondienst ga of moet gaan. Ik heb nu bewust (samen met vrouw ook) de keuze gemaakt om er volop tegenaan te gaan. Verder zal het van de fiscaliteit ook afhangen. We zien dan wel waar we landen.
Maar de vrijheid als zelfstandige ga ik echt niet graag opgeven. Zelfs wanneer het vervalt tot "maar" een gelijkaardig pakket op financieel vlak.

Bonus als freelance IT'er? Ik heb dat nu zelf nog niet gezien bij niet-leidinggevenden (dev, analyst, architect) zelfstandigen.

Welja, ik ben als MP dus leidinggevend :) . Voor ik dat werd was er ook een bonus (wel van andere grootte-orde), in de praktijk komt dat dan neer op een factuur voor "bijkomende prestaties" of iets dergelijks he. We behandelen (vaste) freelancers en werknemers zoveel mogelijk gelijk en een bonussysteem waarbij we een deel van de winst van het bedrijf terug laten vloeien is dan ook van toepassing op zowel de freelancers als de werknemers.

Laatst bewerkt:
Hangt er van af wat je zeer goed noemt. Is zeker niet slecht: als starter rond de 17€ per uur denk ik, na een 5-tal jaar rond de 35 €. Puur bruto zonder voordelen of bonus.

Ik vind een per uur vergelijking ook maar deels relevant. Naar mijn mening moet je je werklast vergelijken met hoeveel uur je wil werken. Als je graag werkt en het niet erg vindt 50 uur per week te werken dan kan je gerust een job van 50 uur doen met een iets lager uurloon dan een job van 36 uur. Er zijn er weinigen die met de job van 36 uur in die 14 uur ‘vrij’ voldoende zullen verdienen om op een even hoog bedrag per maand te eindigen...
Ik vind het relevant omdat je geen sociaal leven hebt en veel stress hebt. Dan is een 38 urenjob met nog iets erbij in bijberoep, zeker gezien mogelijke aftrek van kosten via bijberoep een stuk interessanter, zelfs financieel.

En als je de job maar enkele jaren kan volhouden, dan beschouw ik die 35 als een eindsalaris en ben ik blij dat ik meer verdien per uur en relatief stressvrij naar mijn werk kan gaan en daarnaast tijd heb om te doen waar ik zin in heb :).

Hangt van je kostenstructuur af, maar met laag loon +6000 netto indien 220 werkdagen.

Dit. Voor 4000 netto een day rate van 700 nodig hebben is absurd. 600/dag en 6000 netto voor 220 werkdagen lijkt mij inderdaad veel realistischer.

Een goede vuistregel die je kan hanteren als je wil uitrekenen wat je als freelancer als tarief moet hanteren is je gewenst brutoloon /10 en dat als dagprijs. Dus 4K alles erop en eraan. Factureer dan fulltime 400€/dag en je zal je zoiets kunnen uitkeren.

Ik vind zo'n vuistregel niet zo'n goed idee om op voort te gaan, net omdat als zelfstandige alles wat erbij komt komt aan flat rate van 68.x% netto overblijft terwijl je met een vuistregel alles herleidt naar eenzelfde verhouding, en dat klopt niet.

Bvb, stel nu dat 4K bruto > €400 / dag.
Ga dan voor de werknemer naar 6K bruto, dan zou die vuistregel €600/dag geven voor de zelfstandige.

Echter, €200/dag erbij voor de zelfstandige, aan 220 werkdagen per jaar, geeft je 44.000 extra omzet = 30.000 euro extra netto privé.
Die 30K, dus netto, is waarschijnlijk meer (of op z'n slechtst, ongeveer gelijkaardig) dan wat die werknemer met zijn loonstijging van 2K/maand BRUTO op een jaar extra verloond krijgt. Rekening houdende met het feit dat die werknemer echter nog dik 55% mag afdragen op dat brutobedrag en dan weet je snel dat eender welke vuistregel die die flat rate niet meeneemt slechts in een vrij beperkt gebied zal opgaan.

Ik vind het relevant omdat je geen sociaal leven hebt en veel stress hebt. Dan is een 38 urenjob met nog iets erbij in bijberoep, zeker gezien mogelijke aftrek van kosten via bijberoep een stuk interessanter, zelfs financieel.

En als je de job maar enkele jaren kan volhouden, dan beschouw ik die 35 als een eindsalaris en ben ik blij dat ik meer verdien per uur en relatief stressvrij naar mijn werk kan gaan en daarnaast tijd heb om te doen waar ik zin in heb :).
De job van Aldamir levert wel enorm goede exit opportuniteiten op. Dat kan gaan van jobs met nog meer verantwoordelijkheden en bijhorende stress en ontbreken van een sociaal leven (denk aan VP of C-level) tot een "chiller" zéér goed betaalde job (denk aan een functie binnen private equity/VC).
Je hebt er ook die zelf iets opstarten of wat gas terug nemen, maar dat is dan hun eigen keuze.

Die 35 is dus meestal niet het eindsalaris. Daar begint het pas. Zie het als een win for life ticket qua salaris en carrière, maar niet op vlak van een sociaal stressloos leven ;-)

Ik heb dit wat simplistisch berekend als maandelijks bruto loon gedeeld door 240 uur per maand. Doe hier de bonus, pensioenbijdrage en netto vergoedingen bij en die 35 € wordt meer dan 55€. Gezien dit kan rond 30 jaar oud is dit ver van een eindpunt. De enkelingen die 10 jaar of langer blijven verdienen hier nog veelvouden van.

Er zullen wel jobs zijn waar de uurlonen nog hoger zijn, maar ik vermoed dat het er toch niet veel zijn, zeker niet op die leeftijd.

Zoals Topgear ook schrijft, goede carrière boost. Ik zou het opnieuw doen, maar ga toch niet terug ;)

Zoals Apelords hierboven ook al zei gaat dat gemakkelijk richting > 6000 netto. Ik zit ook nog in de eerste 3 jaar van mijn vennootschap dus ik moet mezelf nog geen volwaardig loon geven, ik kom er mee rond elke maand. De rest komt via auteursrechten (1x per jaar), dividend (na 3 jaar). Als je nog meer info wilt stuur gerust pm.

Ik was al langer in gesprek met een consultancybedrijf dat opgericht is door een ex-collega van me (ook degene die het stokje aan mij heeft doorgegeven als MP). Mijn overstap naar zelfstandig statuut was dus comfortabel, want ik tekende gewoone een jaarcontract daar. Mijzelf verkopen had ik in de jaren samenwerking met die persoon al gedaan :)
Waar zou je projecten vinden zonder de ex-collega's? Of hoe pak je dit dan aan?

Stel dat je 220 dagen werkt (+- 30 dagen verlof).
==> 132000€ omzet.
Je zit (incl loon, auteursrechten en bedrijfswagen) rond de 100k€ aan kosten. Daar tegenover staat:
28800€ nettoloon
15000€ auteursrechten

Daarnaast heb je dan nog 32000€ winst, dat wordt 21760€ netto dividend.
Die dingen opgeteld geeft u 5463.33€ netto.

Is natuurlijk een ruwe schatting, en veel hangt af van de effectieve kosten (is wat eigen aan wat je doet met je vennootschap).

Waar zou je projecten vinden zonder de ex-collega's? Of hoe pak je dit dan aan?

Op het ogenblik dat ik had beslist om mijn toenmalige werkgever te verlaten en zelfstandig te worden had ik een viertal goede mogelijkheden, allemaal via netwerk. Vroegere klantencontacten, vroegere collega's die mij aan boord konden brengen bij een klant, goede contacten bij HR managers van bedrijven waar ik actieve band mee onderhield, ... . Netwerk is dus heel belangrijk, want dan heb je vaak al een voetje voor omdat die contacten jou al kennen en weten wat ze aan je hebben. Dan sta je vaak in een vrij sterke positie.

Alternatief zou hunten op opdrachten zijn via publieke platformen, maar dan lijkt me het eigen netwerk wel gemakkelijker om aan de slag te gaan.

Ik heb een gelijkaardig traject achter de rug en zit nu ook in het recruiteringsproces voor MBB:
  • Vlak na afstuderen met een wetenschappelijke master ("mindere" punten, allesbehalve modeltraject), korte werkervaring en nog 2 bijkomende business masters kreeg ik prompt een mail met afwijzing.
  • Nu zijn we een 2-tal jaar verder, heb ik enkele heel mooie professionele ervaringen achter de rug en geraak ik met diezelfde diploma's wel binnen in hun proces.
Welke 2 bijkomende business masters heb je gedaan? Wat waren je ervaringen mee en welke denk je dat het meeste bijdragen?
Ben recent zelf afgestudeerd in een wetenschappelijke master en was ook aan het zien of zo iets bijkomend nog nut kan hebben.

Als ik die lonen hier passeren weet ik niet of ik me triest moet voelen als mijn ambities gewoon zijn: op termijn rond de €2500 verdienen, een maatschappelijk zinvolle job met de nodige uitdaging, en een socialere job. Meer geld is altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat iedereen hier hopelijk wel weet/beseft dat de lonen hier buitensporig hoog liggen t.o.v. de Belgische mediaan.

Ik had dat gevoel hier ook in het begin.
Maar ik daag u uit om IRL eens over lonen te praten met random mensen in uw omgeving en je zal zien dat dit topic totaal niet representatief is en alleen de allerhoogste lonen voorbij komen. Een cliché natuurlijk en het is al 100 keer gezegd, maar door de veelheid aan posts hier begin je stiekem toch te denken dat het medianen zijn. Quod non. Je zal het pas beginnen geloven door effectief in uw omgeving te kijken.

Het enige wat ik niet begrijp is dat mensen met dergelijke lonen tijd over hebben om hier regelmatig te komen posten op dit forum. Moeten jullie niet verzuipen van het werk en de stress i.p.v. hier wat relaxt te komen lullen over lonen? :p

Terug
Bovenaan