het lijkt mij vanzelfsprekend dat je ook gewoon de juiste en nodige kennis hebt om de zelfstandige (kan ik dit eigenlijk freelance noemen?) job uit te voeren en de klant tevreden te houden met jouw werkresultaat.
Je hebt de stap durven nemen en op dit moment is het allemaal goed aan het lukken, proficiat!
Wel vroeg ik me af hoe het zit met de werkdruk ten opzichte van loondienst? Oke je bent je eigen baas, maar je wordt ingehuurd door andere bedrijven die wel resultaat en afgewerkte projecten willen op datum x. Is het typische 'als zelfstandige werk je dag en nacht' bij jou dan ook het geval of is het net aangenamen geworden dan het leiden van 8 mensen en het aanspreekpunt te zijn voor integratieproblemen die een oplossing zoeken binnen een echte firma?
Het antwoord is tweeledig want ik ben eerst zelfstandig integratie architect geworden (en ja, kan je idd freelancer noemen) maar ondertussen ben ik managing partner en zit ik in een rol waar ik samen met andere persoon die ook MP is, een bedrijfje van 20 man moet laten floreren.
Als freelancer is die druk er, maar dat is eigenlijk niet anders dan toen ik nog in loondienst was. Ook toen werkte ik direct voor klanten, en verwachtten die ook allemaal resultaten. Voor mij is de stap naar zelfstandigheid eerder een verlichting geweest. Enerzijds op een aantal vlakken gewoon mijn ding doen en niet meer naar allerhande regels moeten luisteren (aantal verlofdagen zelf bepalen, werkmateriaal, wagen, ... allemaal naar eigen budget invullen, etc) en anderzijds een stuk meer naar mijn eigen bottom line bijdragen.
Als MP nu is de werkdruk relatief hoog. Ik heb letterlijk net gedaan met werken (al werk ik niet tussen 17u en 20u, gezinstijd - en het is ook echt niet alle dagen zo). Maar daar staat dan weer wat tegenover en eigenlijk gaat dat dan ook niet echt meer over het verschil loondienst vs zelfstandig.
Heb je jezelf echt moeten verkopen om je eerste opdrachten te krijgen of werd je quasi dagelijks zelf aangesproken door firma's die freelancers zoeken?
Ik was al langer in gesprek met een consultancybedrijf dat opgericht is door een ex-collega van me (ook degene die het stokje aan mij heeft doorgegeven als MP). Mijn overstap naar zelfstandig statuut was dus comfortabel, want ik tekende gewoone een jaarcontract daar. Mijzelf verkopen had ik in de jaren samenwerking met die persoon al gedaan
Aangezien ikzelf (wel nog maar 2 jaar) in eenzelfde sector werk ben ik wel benieuwd wat jouw werk/projecten net inhouden? Indien je daar tijd en zin in hebt wil ik graag wel eens een gesprek hebben met jou daarover (mag via privebericht, of gewoon hier als je dat wil).
Wij zitten in integratie (architectuur, analyse, design) van systemen en applicaties. Indien je daar inhoudelijk in geïnteresseerd bent, laat maar even via privé iets weten. We zoeken nog steeds mensen
Het betekent waarschijnlijk niet veel van een jonge gast zoals mezelf, maar goed bezig zou ik zeggen!
Bedankt, dat is geapprecieerd. Jong of niet jong maakt niet uit - integendeel, je bekijkt de zaken voor een jong iemand nuchter en toont dat je wil bijleren.
Ik denk dat in uw verhaal ook wel geluk een hele grote rol gespeeld heeft. Uiteindelijk zijn die dingen die je bereikt hebt 100% uw eigen verdienste. Maar het is wel doordat je kansen kreeg en krijgt en opportuniteiten op uw pad gekomen zijn dat je staat waar je nu staat.
Klopt helemaal. Enerzijds een reeks toevalligheden (type juiste man/juiste tijd/juiste plaats) en andrzijds een sector die er zich enorm toe leent hebben dat gefaciliteerd.
Je geeft het zelf ook al aan dat hetgeen je nu hebt zeker niet iets is wat ze u niet meer afpakken. We moeten ook realistisch zijn en durven inzien dat de IT ook een sector is waar de concurrentie groot is. En waar je ook constant bij moet blijven. Hier op het forum zitten er nog geen, maar als 50’er of 60’er als IT’er heb je het niet altijd makkelijk denk ik.
De IT lijkt me nu ook niet de sector te zijn om uit te bollen. Of waar men u nog in dienst houdt voor bewezen diensten. Laat staan als freelancer.
Ja en nee - ik heb wel al meerdere 50+ architecten aan het werk gezien die kunnen teren op veel ervaring en dat ook goed doen. Daarnaast zou mijn sprong naar en ervaring als leidinggevende ook wel mogelijkheden kunnen geven later.
Ik verwacht echter niet dat ik snel nog terug richting loondienst ga of moet gaan. Ik heb nu bewust (samen met vrouw ook) de keuze gemaakt om er volop tegenaan te gaan. Verder zal het van de fiscaliteit ook afhangen. We zien dan wel waar we landen.
Maar de vrijheid als zelfstandige ga ik echt niet graag opgeven. Zelfs wanneer het vervalt tot "maar" een gelijkaardig pakket op financieel vlak.
Bonus als freelance IT'er? Ik heb dat nu zelf nog niet gezien bij niet-leidinggevenden (dev, analyst, architect) zelfstandigen.
Welja, ik ben als MP dus leidinggevend

. Voor ik dat werd was er ook een bonus (wel van andere grootte-orde), in de praktijk komt dat dan neer op een factuur voor "bijkomende prestaties" of iets dergelijks he. We behandelen (vaste) freelancers en werknemers zoveel mogelijk gelijk en een bonussysteem waarbij we een deel van de winst van het bedrijf terug laten vloeien is dan ook van toepassing op zowel de freelancers als de werknemers.