Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Onlangs 5% increase gekregen m.b.t performance review bij huidige werkgever (maximum dat ze konden geven, ookal beste evaluatie van het team).

Nu, ik zal eerstdaags een voorstel krijgen van een ander bedrijf (zelfde positie; Fin.Controller). Er is standaard een bedrijfswagen (type A, 1-serie, A3; niet veel opties)+ tankkaart voorzien in hun pakket.

Huidig pakket, €3.800 bruto + sociaal abo + hosp/groep verzekering.

Wat is het minimum dat ik zou aanvaarden bij een nieuw voorstel? Alsook zou ik mijn huidig werkgever hiermee confronteren desondanks al aangeven dat ik de max. opslag heb gekregen?
Ik ken je ervaring niet. Ik kan enkel op het laatste deel antwoorden. Huidige WG mee confronteren kan iets opleveren ja. Daar staat die maximale opslag los van.

Ik ken je ervaring niet. Ik kan enkel op het laatste deel antwoorden. Huidige WG mee confronteren kan iets opleveren ja. Daar staat die maximale opslag los van.
2 jaar ervaring. Tijdens evaluatiegesprek wel al meegegeven dat ik een grotere opslag had verwacht met de geleverde prestaties maar na lang “intern” te bekijken was 5% maximum volgens de policies en willen ze geen uitzondering maken.

Onlangs 5% increase gekregen m.b.t performance review bij huidige werkgever (maximum dat ze konden geven, ookal beste evaluatie van het team).

Nu, ik zal eerstdaags een voorstel krijgen van een ander bedrijf (zelfde positie; Fin.Controller). Er is standaard een bedrijfswagen (type A, 1-serie, A3; niet veel opties)+ tankkaart voorzien in hun pakket.

Huidig pakket, €3.800 bruto + sociaal abo + hosp/groep verzekering.

Wat is het minimum dat ik zou aanvaarden bij een nieuw voorstel? Alsook zou ik mijn huidig werkgever hiermee confronteren desondanks al aangeven dat ik de max. opslag heb gekregen?
Groot bedrijf?

Ok, maar dat zal niet zonder weekendwerk zijn, plus windmolens is geen doorsnee job. Ik heb het 4 jaar gedaan. De temperatuur is daar boven in de Nacel (gondel) rond de 35 graden of meer. In de kleinere modellen kan je soms moeilijk rechtstaan. Het is vergelijkbaar met herstellingen doen op constant dezelfde wagen. Achter 4 jaar heb je het ook wel gezien hoor. Velen verleggen zich intern naar supervisor of manager.

Die 4,7k (bij benadering eh, dat was wat hij mij zei dus ik ken ook zijn exacte anciënniteit niet. zie gelinkt barema.) waar ik over spreek is normaal loon voor een 38u week. Weekendwerk + wachten komt daar nog bovenop.
Is een expert technician waar ik over spreek, klasse 4 met ik vermoed dus jaar anciënniteit, kan ook meer zijn en dus hoger loon. Een normale technian is klasse 6.

Je mag u ook niet blindstaren op een basisloon. Dat is zoals de woord het zegt, basis en dus minimaal. Iemand die hier 4,5k basisloon neemt zal een pakket hebben van rond pakweg 67k (iets erboven of eronder zal dat draaien). En dan reken ik zuiver bruto vergoedingen en dus niet de kilometervergoedingen en zaken zoals netto terugbetalingen van bijvoorbeeld ziektekosten voor heel het gezin en andere zaken die de werkgever deels of volledig terugbetaalt.

Maar goed niks krijg je voor niks natuurlijk. Je moet keuzes maken in het leven. Er is ook niks mis met op safe spelen en kiezen voor een job die vlakbij huis en met vaste uren en niks van verantwoordelijkheid. Maar als ik uw situatie goed op heb hou jij de boel draaiende, is uw baas weinig waard en krijg je in verhouding te weinig betaald. In uw geval had in al lang een eigen BTW nummer en eigen camionet. Als man met de brains en de wil en de handen om te werken ben je goed gek om het niet te doen. Maar volgens mij heb ik en anderen dat nogal gezegd :P

2 jaar ervaring. Tijdens evaluatiegesprek wel al meegegeven dat ik een grotere opslag had verwacht met de geleverde prestaties maar na lang “intern” te bekijken was 5% maximum volgens de policies en willen ze geen uitzondering maken.
Dat is een mooi pakket en een opslag van 5% is significant. Veel hogere interne opslagen zonder promotie zie je niet zo vaak passeren, tenzij in predefined tracks bij bvb big4.

Dat is even werkgeversperspectief vanuit HR hé. Dat is niet mijn persoonlijke mening.

Dat is een mooi pakket en een opslag van 5% is significant. Veel hogere interne opslagen zonder promotie zie je niet zo vaak passeren, tenzij in predefined tracks bij bvb big4.

Dat is even werkgeversperspectief vanuit HR hé. Dat is niet mijn persoonlijke mening.
Thanks. Ik twijfel sterk om mijn huidig werkgever te confronteren met een eventueel beter voorstel… . Als ze bij hun standpunt blijven (wat reëel is) en ik blijf dan toch, vermoed ik dat dit later in mijn nadeel kan spelen.

Thanks. Ik twijfel sterk om mijn huidig werkgever te confronteren met een eventueel beter voorstel… . Als ze bij hun standpunt blijven (wat reëel is) en ik blijf dan toch, vermoed ik dat dit later in mijn nadeel kan spelen.
Nooit aan beginnen als je niet bereid bent om door te zetten.

Het blijft een keuze natuurlijk om te blijven nadat je opslag verwerft via deze weg, want dat blijft toch altijd wel een beetje in het geheugen hangen. Dus als je het al eens doet, dat zal maar 1 keer pakken lijkt mij.

Maar als je uw WG gaat confronteren met 'ik krijg op een ander meer, match het aanbod & ik blijf' ... dan moet je bereid zijn om door te zetten als men hier niet op in gaat.

Ze kunnen het ook toestaan en u scheef bekijken erna. Als je appreciatief uit de hoek kan komen daarna dat ze de extra mile gaan zie ik daar ni het issue van in. Als ze erop ingaan wil dat ook zeggen dat je goed werk levert. Als ze er niet in op gaan wil dat niet per definitie zeggen dat je slecht werk levert.

Zoals hierboven zou ik nooit het mes op de keel zetten. Ik zou wel het op tafel leggen en vragen of ze daarin tegemoet komen met een tegenaanbod of niet. Dreigen met weggaan haalt niets uit en versterkt zeker je positie niet. Besef dat die manager ook niet altijd alle controle heeft op het budget dat daarvoor zou aangesproken worden.

Ze kunnen het ook toestaan en u scheef bekijken erna. Als je appreciatief uit de hoek kan komen daarna dat ze de extra mile gaan zie ik daar ni het issue van in. Als ze erop ingaan wil dat ook zeggen dat je goed werk levert. Als ze er niet in op gaan wil dat niet per definitie zeggen dat je slecht werk levert.
Met "in zijn nadeel spelen" bedoelt hij dat hij later een minder sterke case kan maken als hij opnieuw om opslag vraagt, omdat ze weten dat hij waarschijnlijk toch zal blijven als hij weer geen opslag krijgt.

Met "in zijn nadeel spelen" bedoelt hij dat hij later een minder sterke case kan maken als hij opnieuw om opslag vraagt, omdat ze weten dat hij waarschijnlijk toch zal blijven als hij weer geen opslag krijgt.
Vandaar dat je er erkentelijk naar die manager daarna moet over zijn en dat een paar keer vernoemen dat je dat apprecieert in de samenwerking als je de opslag wel krijgt. De meeste proberen er het maximaal voor iedereen uit te halen.

Als hij blijft na geen opslag te geven gaan ze zeker aanvoelen dat dat een risico is. Als je 2 rondes op rij na expliciete vraag en escalatie geen opslag krijgt zou ik - als het bedrijf niet in slechte cijfers zit - aan de (gepercipieerde) performance twijfelen.

Ik ken je achtergrond totaal niet en geen idee van je huidig loonpakket, maar het feit dat ze met 5% opslag komen zonder dat je jobinhoud verandert wilt toch ook al wel zeggen dat ze moeite voor je willen doen. 5% bij een jaarlijkse evaluatie lijkt me echt al wel bovengemiddeld.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Professionele bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3 à 4 jaar relevante ervaring

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: BI consultant
Anciënniteit: 6 maand bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 a 50, afhankelijk van project

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 2950
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2250
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja, beide
Maaltijdcheques: €7,6 per dag
Ecocheques: €250 voor volledig jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Jaarlijkse bonus ongeveer 1K netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Oost-vlaanderen & Brussel
Afstand woon/werk in tijd: afhankelijk van project (50% thuiswerk)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, type Audi A3/BMW 1/Mercedes A klasse

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, mogelijkheid tot behalen certificaten
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Basically ... uwe patron geeft u geen wagen.

Hij vraagt 300 EUR bruto, maar daarvoor heb je geen enkele wagen zonder eigen bijdrage, onafhankelijk opties.
Hij geeft u dus half 'n half een wagen en laat u dan verplicht opdraaien voor een eigen bijdrage, waardoor je die wagen eerder grotendeels zelf zal betalen.
Gevolg zal wel zijn, als de eigen inbreng dermate hoog is dat het de VAA overschreid ... dat je dan geen VAA meer betaald.
Nuja ... of de regeling die je aan het treffen bent uiteindelijk zelfs interessant is, is dan nog maar de vraag. Hiervoor zal je even aan het rekenen moeten slaan & de wagen + eigen inbreng & VAA via 't bedrijf vergelijken met uw eigen wagen.

Die fameuze 300 bruto die 'blijft' da's dan eerder gewoon een vaste kost die hem vraagt voor de moeite (en wss een start bedrag, maar daar heb je feitelijk nog niets voor).
Eigen inbreng zal verrekend worden o.b.v. wagen keuze bovenop die 300 die al van uw loon getrokken wordt. Dus een leasing bedrag van 500 zal hij wss 200 EUR netto willen elke maand, 550 zal dat 250 zijn dat je elke maand moet leggen, etc.
VAA, zoals ik eerder al aan haalde is een issue v/d staat, dat zijn belastingen, dus da's buiten uw budget om te berekenen. Basically ... uwe patron z'n probleem niet.

Echter, technisch gezien, als hij ietwat correct is ... als je 300 EUR minder bruto loon moet betalen, moet je ook geen patronale betalen op dat bedrag, dus kan hij u iets meer dan 300 in lease budget geven. Mor soit ... weinig dat je daar zal aan kunnen doen.

Je vermeldde ook nog niet of je hier een tankkaart mee in moet verrekenen of niet.
Ik hoop dat de werkgever die wagen niet heeft voorgesteld als een loonsverhoging... Door een wagen ter beschikking te stellen gaat, in dit geval, vooral de werkgever erop vooruit denk ik.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Handelswetenschappen - Finance & Risk
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Bankwezen
Huidige functie: Kaderfunctie
Anciënniteit: 3j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 37-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3812 (op loonbrief 3258,67 door flexbudget dus vermoed dat dit relevanter is)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2113
Nettovergoedingen: 20€ door thuiswerk.
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM via flexbudget
Maaltijdcheques: 170 euro
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ik vermoed dat pensioenplan hieronder valt. Dit is op dit moment 9K waard en zal naar schatting 200K zijn op pensioenleeftijd.
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 5.5K netto vaste bonus / jaar.
Mogelijkheid tot aankopen aandelen (max van Ca. 3K EUR/jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
Via flexbudget een auto gekozen BMW 1 inclusief tankkaart.
Er is een flexbudget en daar kan je extreem mee gaan. Een auto kiezen van 70-80K kan dus.
Koersfiets geleased twv. 3,6K. Na 3j optie tot aankoop.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Bankwerkdagen en dergelijke, in totaal kom ik aan een 40 dagen vakantie.
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: wisselend
Hoe vaak overuren te presteren: bijna niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50% telewerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

553 euro gaat van mijn brutoloon af door aankoop fiets, auto, gsm, gsmabonnement
3812 -> 3258

Ben eens benieuwd naar de reacties.
Ik krijg steeds meer het vermoeden dat ik minder betaald wordt dan leeftijdsgenoten met een masterdiploma.

Ik hoop dat de werkgever die wagen niet heeft voorgesteld als een loonsverhoging... Door een wagen ter beschikking te stellen gaat, in dit geval, vooral de werkgever erop vooruit denk ik.
Ik ben net afgestudeerd en dus een starter. Ik had eerst een voorstel zonder bedrijfswagen, onlangs kreeg ik een nieuw voorstel met bedrijfswagen, maar mijn brutoloon wel 300 euro minder als basisloon + wagen erbij. (Moet ik volgens mij wel nog belastingen op betalen). Ik rij ook dagelijks 100km en de kilometervergoeding stelt 2x niks voor. Ik vermoed dat ik wel voordeel doe met wagen dan?

Ik ken je achtergrond totaal niet en geen idee van je huidig loonpakket, maar het feit dat ze met 5% opslag komen zonder dat je jobinhoud verandert wilt toch ook al wel zeggen dat ze moeite voor je willen doen. 5% bij een jaarlijkse evaluatie lijkt me echt al wel bovengemiddeld.
Misschien toch wat context geven. Ben sinds oktober 2020 Fin.Controller, komende binnen het bedrijf vanuit Treasury. Bij de verandering van functie heb ik geen loonsverhoging gekregen en ook niet gevraagd met het oog om dit met de annual performance review te bespreken aangezien ik meer verantwoordelijkheden heb gekregen. (Ervaring + loonpakket staat hierboven).

Ik ben net afgestudeerd en dus een starter. Ik had eerst een voorstel zonder bedrijfswagen, onlangs kreeg ik een nieuw voorstel met bedrijfswagen, maar mijn brutoloon wel 300 euro minder als basisloon + wagen erbij. (Moet ik volgens mij wel nog belastingen op betalen). Ik rij ook dagelijks 100km en de kilometervergoeding stelt 2x niks voor. Ik vermoed dat ik wel voordeel doe met wagen dan?

Welke job/sector is dit? Ik zou toch nog een tegenbod doen. Proberen is gratis he.

Terug
Bovenaan