Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Mijn loon is hoog, maar zo is ook de verwachting van de werkgever. Op papier 38uren, maar de realiteit...
2-3 dagen per week van thuis weg, internationale reizen, vaak met vertrek op zaterdag. Het weekend voor mij is enkel zaterdag en zondagochtend, want op zondag beginnen de enkele regios waar ik verantwoordelijk voor ben alweer te werken. Hoofdkantoor in de US, dus meetings vaak tussem 20uur en 23uur. Ze willen wel allemaal het loon, maar ik kan ze op minder dan 1 hand tellen, degene die het willen doen, vooral als ze al een gezin hebben. Dus allemaal goed en wel, en dat loon, en dikke firma wagen, en dikke bonus, en dik loon en vette reizen naar mooie landen...dat zien ze allemaal wel zitten etc maar de realiteit is heel anders...en dan heb ik nog niet gesproken over de personeelsverantwoordelijkheid en sales targets die er elk kwartaal moeten zijn...

Klopt wel wat je zegt, ik zou dat voor geen geld in de wereld willen... Tenzij het om zodanig veel geld gaat dat ik na 5 jaar "binnen" ben :D

Ik werk zelf ook vrij veel, moet zeer flexibel zijn als IT consultant op grote projecten, maar soms is het eens wat rustiger ook... Dat balanceert en maakt dat ik het volhoud. Loon is dan ook niet "hoog", maar ook zeker niet laag.

Mijn loon is hoog, maar zo is ook de verwachting van de werkgever. Op papier 38uren, maar de realiteit...
2-3 dagen per week van thuis weg, internationale reizen, vaak met vertrek op zaterdag. Het weekend voor mij is enkel zaterdag en zondagochtend, want op zondag beginnen de enkele regios waar ik verantwoordelijk voor ben alweer te werken. Hoofdkantoor in de US, dus meetings vaak tussem 20uur en 23uur. Ze willen wel allemaal het loon, maar ik kan ze op minder dan 1 hand tellen, degene die het willen doen, vooral als ze al een gezin hebben. Dus allemaal goed en wel, en dat loon, en dikke firma wagen, en dikke bonus, en dik loon en vette reizen naar mooie landen...dat zien ze allemaal wel zitten etc maar de realiteit is heel anders...en dan heb ik nog niet gesproken over de personeelsverantwoordelijkheid en sales targets die er elk kwartaal moeten zijn...
Welke sector?

Ik heb in mijn dichte familie één zitten die zo een loon heeft en gemakkelijk zou kunnen stoppen of een relaxtere job (voor veel minder loon dan maar nog steeds zwaar bovengemiddeld) zou kunnen zoeken. Echter kunnen of willen die niet stoppen ondanks de gedane beloftes naar het gezin. En hij zal vast niet de enige zijn.
En die zijn vrouw is er nog niet vandoor? Want als ik het zou doen, zou het wel degelijk stoppen / rustiger aan doen voor mijn 50e hoor.

Aha dat is inderdaad al meer waar ik naar refereer!
Wat voor job hebt ge juist?
Hebt gij een gezin?
Wat is "hoog loon" dan als ge dat wilt delen?
Ziet ge u dit nog lang doen?

Ik ben zelf nog heel tevreden in mijn job en om het met een cliché te zeggen: ik krijg heel veel terug van onze bewoners. Daar blijf je het ook voor doen. Zou ik graag meer loon hebben? Tuurlijk, maar wie niet.
Ikzelf zou het al fijn vinden als er enkele meer praktische dingen zouden veranderen. We moeten bv regelmatig terugkomen voor ziekte van collega's of dergelijke. Hierdoor hebben we vaak overuren, maar we hebben er zelf niets in te zeggen wanneer je deze terug neemt. Dat is zoals het in de planning uitkomt. En meer logistieke ondersteuning zou ook fijn zijn. Maar dat kost dan weer geld en dat is er niet :)
kan jij nog sparen voor uw kinderen, pensioen, nieuwe auto later als het nodig is, opfrissen huis binnen 10-20 jaar, etc ...?

En die zijn vrouw is er nog niet vandoor? Want als ik het zou doen, zou het wel degelijk stoppen / rustiger aan doen voor mijn 50e hoor.

Aha dat is inderdaad al meer waar ik naar refereer!
Wat voor job hebt ge juist?
Hebt gij een gezin?
Wat is "hoog loon" dan als ge dat wilt delen?
Ziet ge u dit nog lang doen?
Sales director emea, ja vrouw en dochter.
Loon incl bonus, 168000€/jaar bruto plus allerlei voordelen.
Nog zo lang ik kan, want op dat loon ben je niet 'binnen' op 5 of 10jaar

Wat is eigenlijk het maximum forfatiare vergoeding dat iemand kan krijgen? Ik start morgen met een nieuwe job en krijg naast mijn 75 euro vergoeding voor thuiswerk, carwash bedrijfswagen etc, nog eens 150 euro extra vergoeding omdat ik een wagen krijg met hoog VAA en hier niet om gevraagd heb. Dus 225 euro in totaal. Vriend van mij zei dat hij 150 kreeg en dat dit het maximum was. Mss bedoelde hij maximum voor zijn functie? Ben totaal niet mee met al die vergoedingen.
Op mijn vorig job had ik een goeie 350 nettovergoeding per maand.

Wat is eigenlijk het maximum forfatiare vergoeding dat iemand kan krijgen? Ik start morgen met een nieuwe job en krijg naast mijn 75 euro vergoeding voor thuiswerk, carwash bedrijfswagen etc, nog eens 150 euro extra vergoeding omdat ik een wagen krijg met hoog VAA en hier niet om gevraagd heb. Dus 225 euro in totaal. Vriend van mij zei dat hij 150 kreeg en dat dit het maximum was. Mss bedoelde hij maximum voor zijn functie? Ben totaal niet mee met al die vergoedingen.
Ik heb €200 forfaitaire vergoeding.

Sales director emea, ja vrouw en dochter.
Loon incl bonus, 168000€/jaar bruto plus allerlei voordelen.
Nog zo lang ik kan, want op dat loon ben je niet 'binnen' op 5 of 10jaar
Nee indeed, daar moet ge wat langer mee travakken dan 5 jaar :).
En ziet gij uw dochter / hoe kijkt uw familie er tegenaan?

Mja, anderzijds betalen mensen met lage brutolonen ook weinig belastingen en is er ook wel een deel betaling naar scholingsgraad.

alhoewel ik iedereen een hoog nettoloon gun, moeten we toch oppassen dat de incentive om “hogerop” te geraken niet volledig weggehaald wordt omdat men van bruto steeds minder netto overhoudt.
Het is ook niet altijd eenvoudig om hogerop te geraken. Slechte regio met veel kmo's, niet de juiste skills, verkeerde sector, verkeerd diploma, privé-situatie die niet meewerkt, of weet ik wat. De jaren dat je eigenlijk carrière moet maken vallen meestal samen met het krijgen van kinderen. Aan je 35 moet je er ook niet meer aan beginnen, want dan is de trein al vertrokken. Los hiervan zullen er altijd mensen zijn die meer opofferingen willen doen dan andere mensen. Een groot deel van de bevolking wil echter gewoon zijn uurtjes doen voor een zo hoog mogelijk loon, zonder al te veel stress. Velen zouden best wel wat meer betaald mogen worden voor hun werk.
Je redenering slaat nergens op. Je kan ook 5000 netto verdienen op een 40u/week. Of vroeg beginnen, om 16u stoppen en je kinderen iedere dag zien van na het school tot ze gaan slapen en daarna nog een uurtje of 2 werken. Doe dit 6 dagen en je zit aan een 60-uren week terwijl je je kinderen ziet opgroeien.

Ik denk niet dat er op jobat echt jobs staan waar je standaard 5000 netto verdient in een 40u week.

kan jij nog sparen voor uw kinderen, pensioen, nieuwe auto later als het nodig is, opfrissen huis binnen 10-20 jaar, etc ...?

Ja hoor. Man en ik doen beiden aan pensioensparen. We hebben 2 kinderen waarvoor maandelijks bij elk 100 euro op de spaarrekening wordt gestort en op onze eigen spaarrekening storten we maandelijks 500 euro. Eindejaarpremie en teruggave belasting wordt ook op spaarrekening gestort.

Nee, die zijn nog samen tot mijn verbazing. Ik heb al dikwijls gedacht dat ze beter af zou zijn om te scheiden. Het huis krijgt ze zoiezo en dikke alimentatie erboven op. Want zij draagt wel degelijk heel het huishouden + opvoeding kinderen en heeft haar job opgegeven.

Je redenering slaat nergens op. Je kan ook 5000 netto verdienen op een 40u/week. Of vroeg beginnen, om 16u stoppen en je kinderen iedere dag zien van na het school tot ze gaan slapen en daarna nog een uurtje of 2 werken. Doe dit 6 dagen en je zit aan een 60-uren week terwijl je je kinderen ziet opgroeien.

Mijn redenering slaat nagels met koppen en zit 10 keer dichter bij de realiteit dan jouw fantasiewereldje die je hier om één of andere reden hoog probeer te houden. Het is nog raar dat je niet zegt dat je 10 000 netto kan verdienen met een 20-uren week.
En uiteraard kàn dat allemaal. De vraag is niet wat er (in zeer zeldzame gevallen) allemaal kan want dat zijn al te makkelijke discussies in het ijle waar niemand iets aan heeft. Wie heeft er nu een boodschap aan hoeveel Eden Hazard verdient bij Real Madrid met zijn 20 uren voetbal per week om dat vervolgens op zijn eigen leven te willen projecteren?!

Neen, de zinvolle discussie is hier wat realistisch is.

Mijn redenering slaat nagels met koppen en zit 10 keer dichter bij de realiteit dan jouw fantasiewereldje die je hier om één of andere reden hoog probeer te houden. Het is nog raar dat je niet zegt dat je 10 000 netto kan verdienen met een 20-uren week.
En uiteraard kàn dat allemaal. De vraag is niet wat er (in zeer zeldzame gevallen) allemaal kan want dat zijn al te makkelijke discussies in het ijle waar niemand iets aan heeft. Wie heeft er nu een boodschap aan hoeveel Eden Hazard verdient bij Real Madrid met zijn 20 uren voetbal per week om dat vervolgens op zijn eigen leven te willen projecteren?!

Neen, de zinvolle discussie is hier wat realistisch is.

Wat hij zei over vroeg beginnen en 's avonds nog een paar uur werken is toch realistisch?
Toen ik nog alle dagen naar Brussel moest was ik gemakkelijk 11u van huis. Dat zijn al 55u. Ik was echter om 17u thuis, ongeveer gelijk met de vrouw die met de kinderen van school was, en ik was dus bij de kinderen van daar ogenblik tot ze in bed gingen. Als je daarna nog wat werkt draai je serieus wat uren zonder dat je kinderen er veel van merken.

Dat is dus een realistisch scenario. Of dat gezond en/of uit te houden is is nogal afhankelijk van persoon tot persoon. En dat het niet vaak voorkomt procentueel gezien dat iemand 5K netto verdient klopt, maar dat betekent ook niet dat het onrealistisch is.

Verder zijn er absoluut meerdere realistische manieren om 5K netto of meer te verdienen met een werkweek tussen 40 en 50 uur.

Wat hij zei over vroeg beginnen en 's avonds nog een paar uur werken is toch realistisch?
Toen ik nog alle dagen naar Brussel moest was ik gemakkelijk 11u van huis. Dat zijn al 55u. Ik was echter om 17u thuis, ongeveer gelijk met de vrouw die met de kinderen van school was, en ik was dus bij de kinderen van daar ogenblik tot ze in bed gingen. Als je daarna nog wat werkt draai je serieus wat uren zonder dat je kinderen er veel van merken.

Dat is dus een realistisch scenario. Of dat gezond en/of uit te houden is is nogal afhankelijk van persoon tot persoon. En dat het niet vaak voorkomt procentueel gezien dat iemand 5K netto verdient klopt, maar dat betekent ook niet dat het onrealistisch is.

Verder zijn er absoluut meerdere realistische manieren om 5K netto of meer te verdienen met een werkweek tussen 40 en 50 uur.

Vroeg beginnen of laat beginnen doet er niet toe hé. Je hebt sowieso slechts 24u per dag.

Maar goed, 17-11= om 6u vertrekken 's morgens. Dat is om 5u opstaan. Dan teer je alvast consequent op uw wederhelft om de kinderen zowel klaar te maken als effectief naar school te brengen.
Stel nu dat je gemiddeld 7 uur slaap nodig hebt, dat is om 22u in je bed 's avonds. Wat schiet er dan nog over in die resterende 5 uur?

Dan moet je vanaf 17u je kinderen van school halen (of laat je dat ook opnieuw consequent over aan je partner?), boodschappen doen, eten klaarmaken, eten opeten, afwassen, kindjes in bad steken, helpen met huiswerk, kindjes in bed steken, er wil ene niet slapen, troosten, nogmaals proberen ... En ik weet niet of ik de enige ben die nog wel eens telefoon krijgt van een vriend of familie? Er springt eens iemand binnen op den bots? Factuurtjes die betaald moeten worden in het beste geval of in het slechtste geval geprotesteerd? Andere privé-mails? Een defect in huis die hersteld moet worden? Wat opkuisen in huis? Enzovoort enzovoort.

Ik vind dat altijd fascinerend om die theoretische uurbestedingen te lezen. Ik voel me dan precies de enige mens die in een reële wereld leeft i.p.v. een computermodel die veel te simplistisch geprogrammeerd is in "eten, werken, slapen". Maar ik zal vast wel iets verkeerd doen. :unsure:

In wat voor een wereld leef jij dat je dat als realistisch beschouwt? Of misschien heb jij een heel andere definitie van realisme die tegen alle normen indruist.

En dan nog beweren en insinueren dat er veel manieren zijn dit gemakkelijk te doen. Illegaal misschien wel, maar legaal althans niet.

Om een voorbeeld te geven:
Stel je wil een huis bouwen en je wil alles zelf en alleen doen: van het graven de fundering tot het mixen van de beton, architecturaal ontwerp tot elke steen zelf leggen.
Dat het theoretisch mogelijk is, kan wel zijn maar eenieder die een beetje realiteitszin heeft zal je zeggen dat dat niet realistisch is.

Je hoort hier met de dag gekkere dingen.

In wat voor een wereld leef jij dat je dat als realistisch beschouwt? Of misschien heb jij een heel andere definitie van realisme die tegen alle normen indruist.

En dan nog beweren en insinueren dat er veel manieren zijn dit gemakkelijk te doen. Illegaal misschien wel, maar legaal althans niet.

Om een voorbeeld te geven:
Stel je wil een huis bouwen en je wil alles zelf en alleen doen: van het graven de fundering tot het mixen van de beton, architecturaal ontwerp tot elke steen zelf leggen.
Dat het theoretisch mogelijk is, kan wel zijn maar eenieder die een beetje realiteitszin heeft zal je zeggen dat dat niet realistisch is.

Je hoort hier met de dag gekkere dingen.
Een neef van mij gaat nochtans zo zijn huis bouwen (nuja, alles wat theoretisch mogelijk is, want een architect is verplicht bvb).

En er zijn meerdere manieren om netto meer te verdienen, de ene al wat makkelijker te bereiken dan de andere. Ik heb een 9-5, 40u week en ik zit erboven. En als werknemer kan je dat bvb door in een volcontinu systeem te werken. Volgens mij zitten bvb luchtverkeersleiders daar ook boven (en die kunnen per definitie geen overuren doen). Alle artsen trouwens ook.

Vroeg beginnen of laat beginnen doet er niet toe hé. Je hebt sowieso slechts 24u per dag.

Toch hoor, in Brussel werken en laat beginnen betekent min of meer dat je je kinderen inderdaad niet meer gaat zien (als ze nog relatief jong zijn).

Maar goed, 17-11= om 6u vertrekken 's morgens. Dat is om 5u opstaan. Dan teer je alvast consequent op uw wederhelft om de kinderen zowel klaar te maken als effectief naar school te brengen.
Stel nu dat je gemiddeld 7 uur slaap nodig hebt, dat is om 22u in je bed 's avonds. Wat schiet er dan nog over in die resterende 5 uur?

Dan moet je vanaf 17u je kinderen van school halen (of laat je dat ook opnieuw consequent over aan je partner?), boodschappen doen, eten klaarmaken, eten opeten, afwassen, kindjes in bad steken, helpen met huiswerk, kindjes in bed steken, er wil ene niet slapen, troosten, nogmaals proberen ... En ik weet niet of ik de enige ben die nog wel eens telefoon krijgt van een vriend of familie? Er springt eens iemand binnen op den bots? Factuurtjes die betaald moeten worden in het beste geval of in het slechtste geval geprotesteerd? Andere privé-mails? Een defect in huis die hersteld moet worden? Wat opkuisen in huis? Enzovoort enzovoort.

7u slaap heb ik zelden tot nooit gehad in m'n 15 jaar carriere tot hiertoe. Meestal tussen 5 en 6 uur.
Klopt, mijn vrouw maakte toen de kinderen 's ochtends klaar en bracht ze mee van school. Daarna draaide ik wel volop mee.

Grote huishoudelijke taken => weekend. Koken werd/wordt er gewoon altijd vers gedaan. Schoonmaak => tijdens de week kuisvrouw & stofzuigrobot, rest van de nodige zaken in het weekend. Facturen betalen en andere kleine prullen nemen op dagelijkse basis geen substantiële tijd in beslag. Huiswerk: verloopt sowieso voor het slapengaan, past dus al binnen dat beschikbaar tijdsbestek, kindjes maken huiswerk aan het keukeneiland terwijl er gekookt of afgewassen wordt (het gedeelte dat moet afgewassen worden, rest in de vaatwas) en ondertussen wordt hulp geboden wanneer nodig. De oudste is er 10, die is ondertussen al vrij lang zelfstandig qua huiswerk. De jongste is er 6, die heeft al niet eens zoveel assistentie meer nodig, wel even controleren en bijsturen indien nodig.

Hier gebeurt heel veel tussen 17u en 20u. Routine vinden die werkt is daar wel belangrijk in.

Hoeft op zich ook niet elke dag te zijn he. Als er eens iemand binnenspringt, so be it. Maar dan ken ik er ook genoeg die tussen 22 en 23 nog een paar nodige zaken doen.

Ik vind dat altijd fascinerend om die theoretische uurbestedingen te lezen. Ik voel me dan precies de enige mens die in een reële wereld leeft i.p.v. een computermodel die veel te simplistisch geprogrammeerd is in "eten, werken, slapen". Maar ik zal vast wel iets verkeerd doen. :unsure:

Je doet niets verkeerd, je maakt andere keuzes. Je moet daarom echter de keuzes van anderen niet afdoen als theoretisch of onrealistisch. Je kan dat allemaal in een dag of week doen passen, daar ging het net om.

Laatst bewerkt:

Denk je dat er geen PAK mensen zijn (of pre-corona, waren) die van 7 tot 16u in Brussel werkten om daarna huiswaarts te trekken en bij het gezin te zijn? En zodoende al gemakkelijk 55u van huis waren in een normale werkweek?
Denk je dan dat van die grote groep, een aantal niet nog een stuk bijwerkt nadat de kinderen in bed liggen om hun verdiensten te gaan opkrikken?

Wat is daar niet realistisch aan? Ik zeg niet dat het voor iedereen is, dat het gezond is, dat het veel voorkomt, dat het gepromoot moet worden, of eender wat. Maar je kan het doen, dus waarom onrealistisch?

Ik zeg niet "veel", ik zeg "meerdere". Ik insinueer verder ook nergens dat het gemakkelijk is. Wel belangrijk dat je gaat lezen wat er staat he.

Laatst bewerkt:
Denk je dat er geen PAK mensen zijn (of pre-corona, waren) die van 7 tot 16u in Brussel werkten om daarna huiswaarts te trekken en bij het gezin te zijn? En zodoende al gemakkelijk 55u van huis waren in een normale werkweek?
Voor alle duidelijkheid: het ging over een 60-urige werkweek. Dit doen zonder je kinderen véél niet te zien, is héél moeilijk.

Ik kies er bewust voor om 1 dag per week thuis te zijn (+ het weekend) om zo te compenseren voor het feit dat ik pendel naar Brussel. Wat nu in huidige tijden natuurlijk véél extra luxe betekent, ik heb wekelijks zo'n 18 uur minder verplaatsingstijd. En dan merk je hoeveel tijd je nog extra hebt met je kinderen, ook al was ik quasi elke woensdag al thuis.

Voor alle duidelijkheid: het ging over een 60-urige werkweek. Dit doen zonder je kinderen véél niet te zien, is héél moeilijk.

Ja OK, het is me niet heel duidelijk hoeveel uren Pan (denk dat het daar origineel startte) spendeert aan werk vs woon-werk verkeer. Ging me vooral om de tijdsbesteding op zich en hoe je pakweg 60-70 uur per week kan voor het werk kan vrijmaken en nog steeds je kinderen te zien opgroeien.

60-70 uur effectief werken EN dan nog eens veel tijd kwijt zijn aan pendelen, dat lijkt me inderdaad wel al heel lastig te gaan worden.

Ik kies er bewust voor om 1 dag per week thuis te zijn (+ het weekend) om zo te compenseren voor het feit dat ik pendel naar Brussel. Wat nu in huidige tijden natuurlijk véél extra luxe betekent, ik heb wekelijks zo'n 18 uur minder verplaatsingstijd. En dan merk je hoeveel tijd je nog extra hebt met je kinderen, ook al was ik quasi elke woensdag al thuis.

Voor mij concreet krijg ik 40 minuten 's morgens extra met de kinderen nu ik niet meer naar Brussel pendel - ik haal ze uit bed, kam de haren, ..., tot ze naar school vertrekken. Maar op zich is dat ook een stukje geoliede routine waardoor dat ook niet echt kwalitatieve tijd is :)

's Avonds scheelt het niet echt iets, ik zorgde er ook toen al voor dat ik rond 17u thuiskwam samen met het gezin.

Terug
Bovenaan