Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Geen truukjes, gewoon geen goesting omdat nettoloon e.d te delen. Veel belastingen betalen in Belgie!
13e maand zit in het jaarlijks brutoloon berekend.

Wel, exact zoals ik zei dus ...
Maar 100k is voor mij +/- het tipping point tussen 1man & BV inderdaad. En 450 aan 220 dagen is 99k ... maar wij (en hij) kan niet garanderen dat hij jaar 1 220 dagen haalt of niet, noch of hij een volledig/verkort/verlengd boekjaar zal hebben, noch of het uberhaupt zal lukken, noch ... .

Dus ja ... ondanks dat het kort door de bocht is, zou ik effectief starten in een 1manszaak en eventueel na een jaar omzetten naar BV.
Allemaal afhankelijk van de kostenstructuur natuurlijk.
Een zelfstandig schrijnwerker zal voor 100k meer aftrekbare kosten moeten maken (hout, machines, materiaal,...) waardoor zijn belastbare winst vb "maar" 1/3 zal zijn of 33K eur waarbij eenmanszaak waarschijnlijk het meest aangewezen is.
Consultant met 100K omzet zal buiten een auto en wat kantoorkosten maar beperkt andere kosten hebben. Zijn belastbare winst zal eerder 2/3 van de omzet bedragen, wat als eenmanszaak qua personenbelasting en sociale bijdragen toch niet aangenaam is en waar een vennootschap aangewezen zal zijn.

Allemaal afhankelijk van de kostenstructuur natuurlijk.
Een zelfstandig schrijnwerker zal voor 100k meer aftrekbare kosten moeten maken (hout, machines, materiaal,...) waardoor zijn belastbare winst vb "maar" 1/3 zal zijn of 33K eur waarbij eenmanszaak waarschijnlijk het meest aangewezen is.
Consultant met 100K omzet zal buiten een auto en wat kantoorkosten maar beperkt andere kosten hebben. Zijn belastbare winst zal eerder 2/3 van de omzet bedragen, wat als eenmanszaak qua personenbelasting en sociale bijdragen toch niet aangenaam is en waar een vennootschap aangewezen zal zijn.
Helemaal akkoord maar naast de kwestie.
De post waar ik op reageerde: "Een consultant met een jaaromzet van bijna 100k".

Even een update, schatting hoeveel ik hier netto zal overhouden? Kan me inbeelden dat die Tarraco een hoge VAA heeft. Ken de specs nog niet, haal hem volgende week op. Is de wagen van collega die vertrekt.
Net aanbod aanvaard om 1 Juni te starten. Mijn eerste job ooit. Denk niet dat ik er met mijn diploma meer uit had kunnen halen 😅

1. PERSONALIA
Leeftijd: 23
Opleiding: Bachelor Biomedische laboratoriumtechnologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Vanaf 1 Juni wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0 (in augustus verandert dat, maar waarschijnlijk zal mijn vrouw dat op haar nemen, geen idee welk verschil dit uitmaakt qua belasting)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Analytical instruments
Huidige functie: Account Manager
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: Full time
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): /

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3082 (42900/jaar)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ?
Nettovergoedingen: 74/maand, extra dagvergoeding wanneer onder weg
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM, Laptop, Tablet, Extra draadloze muis en keyboard, 2 monitors, draadloze headset, extra webcam
Maaltijdcheques: Nee
Ecocheques: max 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja,
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 25% bonus bij behalen target. Dit komt neer op 10750 euro /jaar. Bij overachievement wordt de curve stijler.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Klanten bezoeken regio Antwerpen, anders van thuis uit
Afstand woon/werk in km's: variabel
Afstand woon/werk in tijd: variabel
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): SEAT Tarraco + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: geen idee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja
Hoe vaak overuren te presteren: vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30-35j
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: married
Aantal kinderen ten laste: zero

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): faamg
Huidige functie: Sales
Anciënniteit: 5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 50

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 130k euro gross per jaar
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): nvt
Nettovergoedingen: nvt
13e maand (volledig/gedeeltelijk): nvt
BedrijfsGSM/laptop: y
Maaltijdcheques: y
Ecocheques: y
Groepsverzekering (deel werkgever%): y
Hospitalisatieverzekering: y
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): stock

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: wfh of bxl regio

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vrijheid om verlof te nemen: vrij
Glijdende werkuren: y
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: hoog
Hoe vaak overuren te presteren: afh van aantal werk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: y
Telewerk (buiten corona-periode): y
Verantwoordelijkheid over personeel: y

netjes! hoe is de bedrijfssfeer/cultuur?

onder welke vorm wordt stock uitgekeerd? en zijn dit vaste vergoedingen of eerder bedrijfs/individuele performance bonussen?

Waar zitten de software devs die beter doen?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleen
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: software engineer
Anciënniteit: 10
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 43

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 4500
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3100
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
Maaltijdcheques: 8 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 3200 netto bonus

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk in tijd: 15 min met auto

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 + 6 adv + de feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: nee, maar wel flexibel indien nodig
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: nooit onverwachts, en nooit meer dan de 43 die ik hier vermeld heb
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Toch één van de meest opgeblazen nettolonen die hier al gepasseerd is denk ik. Auteursrechten, vermoedelijk? Bonus valt dan wel weer tegen.

Edit: ik eigen me het recht toe om hierover te zeuren aangezien ik meer dan diens jaarloon aan belastingen betaal :p

Laatst bewerkt:
Toch één van de meest opgeblazen nettolonen die hier al gepasseerd is denk ik. Auteursrechten, vermoedelijk? Bonus valt dan wel weer tegen.

Edit: ik eigen me het recht toe om hierover te zeuren aangezien ik meer dan diens jaarloon aan belastingen betaal :p
Kans zit er in. Natuurlijk ook al 150 EUR extra KEW. Dus dat brengt het al ietsje dichterbij.
Kan natuurlijk ook nog zijn dat er een huwelijkscoëfficiënt in verrekend zit, denk dat je dat wel kan regelen dat dit maandelijks verrekend wordt.

But yeah ... IP ruling lijkt mij het meest logisch om die paar 100 EUR netto te vinden.

Verder ... het wordt niet neer geschreven, maar ik verwacht dat er ook wel nog maaltijdcheques & ecocheques zullen worden uitgekeerd.
MC's is toch ook telkens +100 EUR eh.
en geen bedrijfswagen, tel dat eraf en zijn brutoloon of poging tot show off verliest al heel wat glans
That one hurts!

Het was niet mijn bedoeling op te scheppen, ik ben gewoon benieuwd hoeveel anderen dit beter doen, want ik zie er toch niet veel in deze thread.
Ik begrijp ook niet wie van jullie nu sarcastisch reageert of niet.

Geen auteursrechten trouwens.

Kans zit er in. Natuurlijk ook al 150 EUR extra KEW. Dus dat brengt het al ietsje dichterbij.
Kan natuurlijk ook nog zijn dat er een huwelijkscoëfficiënt in verrekend zit, denk dat je dat wel kan regelen dat dit maandelijks verrekend wordt.

But yeah ... IP ruling lijkt mij het meest logisch om die paar 100 EUR netto te vinden.

Verder ... het wordt niet neer geschreven, maar ik verwacht dat er ook wel nog maaltijdcheques & ecocheques zullen worden uitgekeerd.
MC's is toch ook telkens +100 EUR eh.

That one hurts!
Tja had mijn eigen wagen al gekocht

Hoezo valt de bonus tegen? 3200 netto per jaar, bovenop vakantiegeld en eindejaars premie is toch niet slecht dacht ik

kan ook zijn dat hij zeer weinig belastingen ingehouden wordt en dat er nadien nog een cadeautje van de belastingen komt he.

Terug
Bovenaan