Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Gewoon doen als ik mijn ex -collega mag geloven, nu iets meer dan een jaar in het onderwijs (technologie en informatica in buitengewoon onderwijs) - nog geen seconde spijt gehad, ook de vrouw van zaakvoerder (toevallig Frans) heeft nu haar draai gevonden - maar haar eerste maanden waren wel een hel - niet de job op zich maar de begeleiding die het liet afweten, een combinatie met voorgangers die niet zo veel bruikbaars hadden achtergelaten en +20 jaar bij een multinational heeft gewerkt was een grote aanpassing.

Vaste benoemingen liggen bij wijze van spreken al klaar, geen van beiden moet schipperen - gewoon voltijds in 1 school op fietsafstand van woonplaats - ideaal dus.
Ze hebben het geluk dat ze in de top 3 van de knelpuntvakken (Informatica/Technologie en Frans) zitten. Zeker in buitengewoon onderwijs zijn technische profiel hoognodig.

Maar dat die vaste benoemingen 'al klaarliggen'? Lijkt mij sterk. Dat is wettelijk gezien simpelweg onmogelijk na iets meer dan een jaar. Je moet eerst aan de TADD-voorwaarden voldoen (minstens twee schooljaren presteren) en er moeten effectief uren vrijstaan in de programmatie voor een benoeming. Zeker bij die vrije uren durft het al eens knellen door leekrachten die een TAO (tijdelijk andere opdracht) hebben instaan. Dat betekent dat ze elders tewerk gesteld zijn maar dat hun uren niet vrij zijn.

Jouw kennissen zijn misschien de uitzondering die de regel bevestigen. Vraag eens aan een startende leerkracht humane wetenschappen of talen (behalve Frans) hoe hun eerste drie jaar eruitzagen. Die rijden zich vaak te pletter tussen drie verschillende scholen voor een interim van twee maanden, om dan in de zomer te mogen doppen. Hun ervaring als knelpuntprofiel is absoluut niet de realiteit van de gemiddelde starter.

Het is precies zo van: als we maar vaak genoeg zeggen dat leerkrachten malcontent zijn over hun loon, gaan de mensen het misschien geloven.

Ik ken geen enkele leerkracht die vindt dat ze te weinig verdienen. Ken er wel veel...

Wat mij vooral opvalt is in hoeverre mijn ervaring (met een halve familie en mijn ouders, vele vrienden) met het onderwijs verschilt van anderen als het gaat over workload.

Caveat; in alle gevallen gaat het hier over "goeie" scholen buiten stedelijk gebied, in de hogere jaren middelbaar.
Mijn ouders kwamen thuis op de middag, die kookten, lazen uitgebreid de gazet, gingen dan nog wat tuinieren of koffie drinken met collega's die een springuur of 2 hadden, gingen naar de winkel op een kalm moment, en zetten zich dan aan onze keukentafel om een uur of 2 te verbeteren. Soms was dat in de namiddag, soms na het avondeten. Mijn ouders hebben nooit een bijberoep gehad, maar vooral bij de bio-en wetenschapsleerkrachten was een zelfstandig bijberoep populair. Dat waren de enigen die we hoorden klagen over veel werk, maar die begonnen er ook pas aan na 22u omdat ze een praktijk oid hadden.

In de vakanties werd er een kwart van de tijd voor school gewerkt, in de grote vakanties zal dat vanaf de laatste week van augstus zijn geweest. Voor de rest waren wij op reis, op skivakantie, of op citytrip.

Da's ook de tendens die ik hoor van vrienden die nu lesgeven (met uitzondering van 1tje die lager onderwijs doet, en nog iemand anders die zelf toegeeft dat ze te snel plooit voor de directie en niet efficiënt kan werken).

Heb ik door mijn omgeving een totaal verkeerd beeld? Of hebben de mensen die ik ken gewoon geluk met hun school? Want dat zijn stuk voor stuk gepassioneerde leerkrachten die inzitten met hun vak he, niet de stereotiepen van 20 jaar geleden.

Klopt, ik heb een Master in talen, werk in de privé, en ontvang na 9 jaar ervaring het startloon van een beginnende MA in het onderwijs. Ik heb er dan ook spijt van dat ik 10 jaar geleden niet het idee had om iets nuttigers te studeren... óf het onderwijs in te gaan...
Te overwegen: een master AI volgen aan een van onze uniefs. Master in talen icm master in AI is wel een sterke combinatie.

Dat zou ik idd kunnen doen als ik dat jaar educatieve master nog doe. Wat mij tegenhoudt, is het geschipper van de ene school naar de andere de eerste jaren, en het feit dat je als starter altijd onderdoet voor een vastbenoemde. Met de belofte van een vast contract zou ik niet twijfelen.

Misschien is dit een teken aan de wand dat een krant als HLN of die studie alvast één belangrijke factor gemist heeft:
de onzekerheid aan het begin van je loopbaan, die overigens ook stevige financiële repercussies kan hebben.
  • als je als startende leerkracht in vervangingsopdrachten staat, en het vervangen van iemand die 4/5 werkt niet kan aanvullen tot 100% ondanks dat je voltijds wilt werken.
  • de door zieke leerkrachten steevast goed getimede terugkeer vlak voor kleine en grote vakanties die betekenen dat je extra werkloos bent, hoewel jij die periode het leeuwendeel van het werk gedaan hebt.
  • bepaalde regels van de RVA die het achter elkaar doen van korte interim opdrachten stevig benadelen voor je rechten op een uitkering achteraf.
Wat men ook niet in rekening brengt is dat voor startende leerkrachten, dat je ondanks goede prestaties desondanks toch nog plaats zal moeten maken voor het vriendje/vriendinnetje van collega/directie/inrichtende macht, of zelfs voor het nichtje van de burgemeester (concreet voorbeeld uit de Zuid-Limburgse school waar m'n zus lesgeeft) die vervolgens vooral uitblinkt in ziek vieren dankzij een 'goede' huisarts in de familie...
In de middelbare school waar ik zelf school liep, werken intussen ook dermate veel "kinderen van" dat je bijna zou denken dat het een familiale KMO is, maar dat is met overheidsgeld... Misschien daar ook arbitrair -5% op kleven.

De werkzekerheid van een vaste benoeming is wat mij betreft echt niet zomaar +5% waard hoor.
Voor de vastbenoemden die hun werk goed doen, vol motivatie en met vele uren boven een reguliere werkweek, is dat gewoon 0%.
Voor degenen die kantjes er vanaf lopen, mag je denk ik gerust van een groot veelvoud van 5% spreken...

Tegenwoordig gaat men nog een stapje verder overigens: men geeft startende leerkrachten lijstjes met werkpunten, begin juli, om hen toch maar zeker geen TADD te moeten gunnen, want dan is men onvoldoende 'flexibel' meer voor personeelsbeleid in de toekomst.
Meerdere stukjes uit dat artikel zijn het citeren waard:
Dat het roer om moet, is al langer dan vandaag duidelijk. Achter de schermen groeit de consensus: van de tienduizenden starters die online om menselijkheid smeken en ouderverenigingen die de alarmbel luiden over de impact op kinderen, tot onderwijskoepels die zelf het gesprek openen over de onhoudbaarheid van dit statuut. Dit rigide systeem is een belangrijke reden waarom we dertigers met gezinnen en hypotheken massaal richting de privésector jagen.

Terug
Bovenaan