Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Voor het geld moet je het niet doen imo, die kleine 200 euro zal weinig impact hebben met een nettoloon van rond de 3k. De jobinhoud lijkt me drastisch verschillend en zou voor mij de doorslaggevende factor zijn.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26 -> 28
Opleiding: Master Handelsingenieur (Data Science Major) aan de KUL
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar (waarvan 1 jaar door internships) -> 4 jaar (waarvan 1 jaar door internships)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Investment Banking (M&A)
Huidige functie: Analyst 2 -> Associate 1
Anciënniteit: 1 jaar -> 3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 65-70 -> 60-65
Verantwoordelijkheden: Adviseren bij fusies en overnames van bedrijven (zowel helpen bij mandaten binnenhalen als bij uitvoeren van mandaten)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6,480 EUR -> 9,206 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4,280 EUR -> 5,800 EUR
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk):
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Geen, maar we krijgen wel 20 EUR per dag om avondeten te vergoeden op kantoor
Ecocheques: Geen
Groepsverzekering (deel werkgever%): Jaarlijkse pensioensbijdrage van 12,600 EUR
Hospitalisatieverzekering: Geen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- 15,600 EUR bruto bonus (20% salaris) -> 22,095 EUR bruto bonus (20% salaris)
- Jaarlijkse salaris en bonusverhoging

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Amsterdam
Afstand woon/werk in km's: 2
Afstand woon/werk in tijd: 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Gratis all-in vervoerskaart (trein, tram, metro) + gratis Ubers naar huis na middernacht
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren:
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Heel hoog, ook tijdens vakanties laptop meenemen en zelden echt vrij
Hoe vaak overuren te presteren: Permanent
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: 2,200 EUR per jaar budget
Telewerk (buiten corona-periode): Afgeraden
Verantwoordelijkheid over personeel: Interns -> Interns & Analisten
Update - promotie.

Laatst bewerkt:
Update - promotie.
Hoe zie je de toekomst, blijven knallen aan dit tempo of op termijn wat minder uren en wat meer delegeren? (als dat een mogelijkheid is)

60-65u per week en tijdens vakanties steeds bereikbaar zijn lijkt me op lange termijn minder houdbaar inzake privé, vandaar de vraag...

Hoe zie je de toekomst, blijven knallen aan dit tempo of op termijn wat minder uren en wat meer delegeren? (als dat een mogelijkheid is)

60-65u per week en tijdens vakanties steeds bereikbaar zijn lijkt me op lange termijn minder houdbaar inzake privé, vandaar de vraag...
Nog zeker 3-4 jaar doorgaan en daarna weet ik het nog niet om eerlijk te zijn (kan C-suite, private equity, verder gaan of corporate development zijn). De vriendin vindt het alleszins wat minder dus privé speelt ook mee inderdaad.

Vorige update hier was net voor onze branch in België werd gesloten, waarbij ik dus ook mijn ontslag kreeg.
Ondertussen al enkele maanden in de nieuwe job actief:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: MCT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 17 jaar relevant
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Senior Techlead > Lead architect IT infrastructuur
Anciënniteit: 9 jaar > 0 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~40u, sommige weken meer, sommige minder
Verantwoordelijkheden:
Nieuwe technologie en producten onder de knie krijgen en support hiervoor opzetten (denk aan procedures, documentatie, team trainen, escalaties,... ) met als doel dit volwassen/schaalbaar te maken qua 24/7 ondersteuning naar de klanten toe. Dit kunnen ook acquisities zijn en de begeleiding daarbij om die te integreren met ons systeem van werken. Andere teams (sales, field engineers,...) ook zoveel mogelijk technisch bijstaan als ze te maken hebben met mijn scope van producten. De hoofdzaak van mijn job blijft technisch: dus eerst de technologie en het product zo goed mogelijk zelf leren en diepgaande kennis opdoen om dan die kennis te kunnen opschalen. Daarna ga ik over op ondersteuning voor alleen escalaties om uiteindelijk het product volledig af te geven en een volgende terug op te pakken. Natuurlijk komt er ook veel non-technisch werk bij kijken. Bijvoorbeeld klanten kalmeren als er iets in brand staat of vervelend doen tegen product management of developers als iets niet werkt zoals het moet, documentatie er niet is of het product een PITA is om te ondersteunen. Dit zou je kunnen samenvatten als diplomaat spelen. > Volledige IT infrastructuur van het bedrijf in gezonde staat houden en future-proof maken op technisch niveau, inspelen op de noden van de business en developers, coördineren van de technologie-specifieke architecten, onderhouden van relaties met vendors en zorgen dat dit alles binnen budget blijft en dat we binnen de lijnen van de globale afspraken blijven.

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): ~€9500 > €8300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~€4400
Nettovergoedingen: geen > €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop, telefoon, abonnement
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja > ja (6%)
Hospitalisatieverzekering: ja
- Bonus in warrants: 15%/jaarsalaris, afhankelijk van bedrijf en individuele prestaties (vorig jaar ~€9k netto, dit jaar zou hoger moeten zijn)
- LTI/voorwaardelijke aandelen, komt enkele keren per jaar vrij (vorig jaar ~€10k netto)
- Indien weekendwerk: extra dag verlof + royale vergoeding (~€4-500/dag)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 10 km > 20 km
Afstand woon/werk in tijd: 15 min > 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: enkel buitenland
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): EV klasse M3/MY/iX3/Q6 - leasebudget ~€1000 > EV klasse MY/iX1/Q4/EQB/i4/EX40/ID7/...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0 > 12
Vakantiedagen (andere extra): 7 > 4
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag met verwachting om regelmatig wat later te werken (tijdsverschil US bijvoorbeeld) > dag
Glijdende werkuren: ja, laten uren kunnen overdag gecompenseerd worden (indien mogelijk natuurlijk) > ja, binnen stamtijden (minder flexibel)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: netto overuren weinig maar wel flexibiliteit vereist > zo goed als geen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, volledig vrij in te vullen > beperkt tot één of twee dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: geen directe reports, wel mentoring en inmenging in hiring

Vorige update hier was net voor onze branch in België werd gesloten, waarbij ik dus ook mijn ontslag kreeg.

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~40u, sommige weken meer, sommige minder
Verantwoordelijkheden:
Nieuwe technologie en producten onder de knie krijgen en support hiervoor opzetten (denk aan procedures, documentatie, team trainen, escalaties,... ) met als doel dit volwassen/schaalbaar te maken qua 24/7 ondersteuning naar de klanten toe. Dit kunnen ook acquisities zijn en de begeleiding daarbij om die te integreren met ons systeem van werken. Andere teams (sales, field engineers,...) ook zoveel mogelijk technisch bijstaan als ze te maken hebben met mijn scope van producten. De hoofdzaak van mijn job blijft technisch: dus eerst de technologie en het product zo goed mogelijk zelf leren en diepgaande kennis opdoen om dan die kennis te kunnen opschalen. Daarna ga ik over op ondersteuning voor alleen escalaties om uiteindelijk het product volledig af te geven en een volgende terug op te pakken. Natuurlijk komt er ook veel non-technisch werk bij kijken. Bijvoorbeeld klanten kalmeren als er iets in brand staat of vervelend doen tegen product management of developers als iets niet werkt zoals het moet, documentatie er niet is of het product een PITA is om te ondersteunen. Dit zou je kunnen samenvatten als diplomaat spelen. > Volledige IT infrastructuur van het bedrijf in gezonde staat houden en future-proof maken op technisch niveau, inspelen op de noden van de business en developers, coördineren van de technologie-specifieke architecten, onderhouden van relaties met vendors en zorgen dat dit alles binnen budget blijft en dat we binnen de lijnen van de globale afspraken blijven.

3. LOONVOORWAARDEN
- Bonus in warrants: 15%/jaarsalaris, afhankelijk van bedrijf en individuele prestaties (vorig jaar ~€9k netto, dit jaar zou hoger moeten zijn)
- LTI/voorwaardelijke aandelen, komt enkele keren per jaar vrij (vorig jaar ~€10k netto)

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): EV klasse M3/MY/iX3/Q6 - leasebudget ~€1000 > EV klasse MY/iX1/Q4/EQB/i4/EX40/ID7/...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag met verwachting om regelmatig wat later te werken (tijdsverschil US bijvoorbeeld) > dag
Glijdende werkuren: ja, laten uren kunnen overdag gecompenseerd worden (indien mogelijk natuurlijk) > ja, binnen stamtijden (minder flexibel)
Hoe vaak overuren te presteren: netto overuren weinig maar wel flexibiliteit vereist > zo goed als geen
Telewerk (buiten corona-periode): ja, volledig vrij in te vullen > beperkt tot één of twee dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: geen directe reports, wel mentoring en inmenging in hiring

Top dat je quasi hetzelfde netto hebt kunnen behouden.
Maar geen bonus zal wel pijnlijk zijn?

1. PERSONALIA

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Verantwoordelijkheden:

3. LOONVOORWAARDEN

4. MOBILITEIT

5. WERKOMSTANDIGHEDEN

Kom je uit een consulting achtergrond en is dit nu een interne functie? Heel benieuwd eigenlijk naar je historie.

Omdat ik dit topic al eventjes volg, en het zelfs één van de inspiraties was om eens over het muurtje te gaan kijken, post ik mijn huidig pakket en het voorstel dat ik deze week gekregen heb ook even hier. Alle inzichten, reacties, en roastings zijn welkom.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Big4 Audit -> non-profit sector
Huidige functie: Manager Audit -> Finance manager
Anciënniteit: 8 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-65 in 'busy season' (7-8m/yr), 35-40 daarbuiten -> TBD, vermoedelijk 40, maar tijdens closing 45-50

Maand salaris (bruto): 4250 -> 5150
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2900 -> 3000
Nettovergoedingen: 320 -> 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig -> ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja -> ja
Maaltijdcheques: 8€ -> 7€
Ecocheques: nee -> nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2% werkgever -> 5% werkgever + 1%
Hospitalisatieverzekering: ja -> ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus (1-4k), fruit@work, groene spiegels -> extra punten om in de hemel te geraken

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel -> Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 65 -> 55
Afstand woon/werk in tijd: 2.5h heen- en terug -> TBD, vermoedelijk 2h
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee -> nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): wagen TCO 1050 -> wagen TCO 850 + treinabo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 12
Vakantiedagen (andere extra): nee -> 3
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij buiten busy, beperkt mogelijk tijdens busy -> TBD, vermoed redelijk flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee -> nee
Glijdende werkuren: ja -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zeer hoog -> TBD, vermoedelijk wel, maar beperkter
Hoe vaak overuren te presteren: zeer vaak -> sporadisch (enkel closing)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, veel -> ja
Telewerk (buiten corona-periode): in theorie zeer vrij, maar audits zijn ter plekke bij de klanten en het is raadzaam dat ge uwe kop geregeld laat zien op den bureau als ge wilt dat ze nog weten wie ge zijt als er promoties uitgedeeld worden -> vast 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: 3 -> 2

De niet aanwezigheid van die nettovergoedingen doet pijn.
En het lijkt ook niet alsof er een ander significant voordeel tegenover staat. Alhoewel de terugschaling aan verwachte uren wel als zo'n significant voordeel zou kunnen gezien worden. Alsook de combinatie van treinabonnement en wagen heeft potentieel ook wel iets.

Maar op zijn geheel ziet dat loonpakket er niet slecht uit, ook rekening houdende met uw huidige leeftijd en dus ook nog de impact van anciënniteit naar de toekomst.

De niet aanwezigheid van die nettovergoedingen doet pijn.
En het lijkt ook niet alsof er een ander significant voordeel tegenover staat. Alhoewel de terugschaling aan verwachte uren wel als zo'n significant voordeel zou kunnen gezien worden. Alsook de combinatie van treinabonnement en wagen heeft potentieel ook wel iets.

Maar op zijn geheel ziet dat loonpakket er niet slecht uit, ook rekening houdende met uw huidige leeftijd en dus ook nog de impact van anciënniteit naar de toekomst.
Hey Renegade, dat is inderdaad ook mijn gevoel, maar ook wel wat de insteek: in globo status quo tot beperkte vooruitgang op alle dimensies, maar voor een veel betere (normale) work-life balans (lees: de consultancy wereld vaarwel zeggen).

Uiteindelijk land ik op eenzelfde netto, maar komt dat volledig uit brutoloon i.p.v. vergoedingen, wat vanuit het standpunt van de werknemer bekeken eigenlijk beter is (impact op pensioen, soc. zekerheid + toekomstige impact van indexaties).

Die groepsverzekering is ook wel nice, i.m.o. Van 2% op ~4k naar 6% op ~5k komt ook neer op een bijkomende +/- nettovergoeding van 225 €/m. Moet er dan alleen nog een jaar of 35 op wachten. :')

Hey Renegade, dat is inderdaad ook mijn gevoel, maar ook wel wat de insteek: in globo status quo tot beperkte vooruitgang op alle dimensies, maar voor een veel betere (normale) work-life balans (lees: de consultancy wereld vaarwel zeggen).

Uiteindelijk land ik op eenzelfde netto, maar komt dat volledig uit brutoloon i.p.v. vergoedingen, wat vanuit het standpunt van de werknemer bekeken eigenlijk beter is (impact op pensioen, soc. zekerheid + toekomstige impact van indexaties).

Die groepsverzekering is ook wel nice, i.m.o. Van 2% op ~4k naar 6% op ~5k komt ook neer op een bijkomende +/- nettovergoeding van 225 €/m. Moet er dan alleen nog een jaar of 35 op wachten. :')
Met naar 't schijnt gemiddeld 50% minder werkuren toch 't zelfste nettoloon over houden komt uiteindelijk neer op een opslag van 50% op uurbasis.
In dat geval boek je er enkel maar vooruitgang op.

Alle weken dubbel en dik overwerken, wss gratis & de voor niets, is nu eenmaal pijnlijk & niet motiverend. Als je daarvoor ook vergoedt werd, dan is het ook een financiële stap achteruit, maar zoals ik dit hier lees zal dat niet het geval zijn geweest.

By the by, ik heb zelf ooit in de situatie gezeten waar ik zo veel uren werkte weken aan een stuk. 7 dagen op 7. 60u en meer. Maanden aan een stuk.
Maar er stond uiteindelijk wél iets tegenover.
Dan is de keuze te maken of je bereid bent meer uren te kloppen om meer in uw zakken te hebben. En dat vindt ik dan wel beter.
Ik was jong & kon de centen uiteindelijk beter gebruiken dan de tijd. Al bleef het zwaar.
Nu denk ik eerlijk gezegd niet dat ik het nog zou willen doen. 't Zou ook niet meer mogelijk zijn met het bedrijf zoals het er nu uitziet, mor soit.

Jullie vergeten allemaal wel één belangrijk aspect: het is finance manager in de non-profit.
Non-profit: de sector waar er altijd te weinig geld is. Dus waar de kans niet onbestaande is dat iedereen constant aan je mouw komt trekken om geld, en waar je elke dag de boeman moet spelen omdat je het nieuws moet brengen dat er geen geld is. En waar je wel eens figuren gaat tegenkomen die zich geen reet van een budget aantrekken 'omdat wat zij doen belangrijker is dan geld'.
Anekdotisch, maar ik ken een finance manager die het na 2 non-profits en een burn-out in die sector voor bekeken houdt en gewoon weer finance manager wordt in een commercieel bedrijf.

Enfin, ik verheerlijk de privé niet hoor, maar de voorstelling van de non-profit sector is vaak nogal geromantiseerd. Hopelijk valt het bij jou wel mee.

Omdat ik dit topic al eventjes volg, en het zelfs één van de inspiraties was om eens over het muurtje te gaan kijken, post ik mijn huidig pakket en het voorstel dat ik deze week gekregen heb ook even hier. Alle inzichten, reacties, en roastings zijn welkom.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Big4 Audit -> non-profit sector
Huidige functie: Manager Audit -> Finance manager
Anciënniteit: 8 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38 -> 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-65 in 'busy season' (7-8m/yr), 35-40 daarbuiten -> TBD, vermoedelijk 40, maar tijdens closing 45-50

Maand salaris (bruto): 4250 -> 5150
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2900 -> 3000
Nettovergoedingen: 320 -> 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja, volledig -> ja, volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja -> ja
Maaltijdcheques: 8€ -> 7€
Ecocheques: nee -> nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2% werkgever -> 5% werkgever + 1%
Hospitalisatieverzekering: ja -> ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus (1-4k), fruit@work, groene spiegels -> extra punten om in de hemel te geraken

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel -> Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 65 -> 55
Afstand woon/werk in tijd: 2.5h heen- en terug -> TBD, vermoedelijk 2h
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee -> nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): wagen TCO 1050 -> wagen TCO 850 + treinabo

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 -> 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 12
Vakantiedagen (andere extra): nee -> 3
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij buiten busy, beperkt mogelijk tijdens busy -> TBD, vermoed redelijk flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee -> nee
Glijdende werkuren: ja -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: zeer hoog -> TBD, vermoedelijk wel, maar beperkter
Hoe vaak overuren te presteren: zeer vaak -> sporadisch (enkel closing)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, veel -> ja
Telewerk (buiten corona-periode): in theorie zeer vrij, maar audits zijn ter plekke bij de klanten en het is raadzaam dat ge uwe kop geregeld laat zien op den bureau als ge wilt dat ze nog weten wie ge zijt als er promoties uitgedeeld worden -> vast 1d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: 3 -> 2

Op zich wel 'gene vette' voor die functie. Bruto zou toch makkelijk 6k moeten zijn. Non-profit is qua finance ook geen plezante sector door het type mensen buiten finance dat daarin werkt en waar ge dan moet mee samenwerken maar da's persoonlijk :)

Laatst bewerkt:
Jullie vergeten allemaal wel één belangrijk aspect: het is finance manager in de non-profit.
Non-profit: de sector waar er altijd te weinig geld is. Dus waar de kans niet onbestaande is dat iedereen constant aan je mouw komt trekken om geld, en waar je elke dag de boeman moet spelen omdat je het nieuws moet brengen dat er geen geld is. En waar je wel eens figuren gaat tegenkomen die zich geen reet van een budget aantrekken 'omdat wat zij doen belangrijker is dan geld'.
De vraag is altijd wat is iemand zijn verantwoordelijkheid:
- finance draagt zelden verantwoordelijkheid van uitvoerders
- finance is an sich niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid geld er binnenkomt
De echte kracht zit hem mijn inziens in het vertalen van het resultaat naar de onderneming en de cashflow bewaken.

Het maakt volgens mij niet uit in welke sector je zit maar als je verantwoordelijk wordt geacht voor resultaat waar je weinig invloed op hebt, zal je mijn inziens in elke organisatie stress ervaren. De echte vraag is dan of je als CFO/FinanceManager wel de juiste skills hebt als je dat niet door de organisatie krijgt getrokken.
Enfin, ik verheerlijk de privé niet hoor, maar de voorstelling van de non-profit sector is vaak nogal geromantiseerd. Hopelijk valt het bij jou wel mee.
Alles aan de andere kant van de muur wordt volgens mij geromantiseerd. Ik ervaar zelf dat werken voor een bedrijf waar je je mee kan identificeren volgens mij het meeste helpt om de job graag te doen. (The janitor that put a man on the moon - idea)

Voor mensen die wat 'economischer'/'commerciëler' van aard zijn, lijkt me werken in de non-profit sowieso geen goede match. Ken iemand die werkt (weliswaar in een niet-economische functie) bij één van de grootste vzw's ("sociale onderneming") van Vlaanderen, en als je die verhalen dan hoort. Dat is constant een gevecht tussen de wat 'zakelijker' ingestelde mensen (meestal dan de managers) en de rest die panisch reageert op alles wat te maken heeft met verandering, efficiëntie, interne audits, etc.
Goed dat er ondernemingen/verenigingen bestaan die "de mens" als focuspunt hebben en niet draaien rond winst pakken, maar mij krijg je daar voor geen geld binnen (pun intended).

Heel stilletjes hier... het is crisis
Het is al 17 jaar crisis :tongue: Het is niet dat er geen vacatures zijn ofzo. Ik moet wel zeggen dat het augustus/september lang opvallend stil geweest is op dat gebied maar ondertussen draait de recruitermolen toch opnieuw op volle toeren. Zolang de jobmarkt niet krimpt zou dat toch voor opwaartse druk op lonen moetenzorgen.

En er zijn er waarschijnlijk een pak verhuisd van loondienst naar "self employed" *cough* die dus nu in het "Wat is uw dagtarief?" topic zitten. :unsure:

Terug
Bovenaan