Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ja klopt, maar als je zoals op TV bvb dat niet meedeelt zegt toch niets...
Je ontvangt toch liever 4000 euro bruto met alle voordelen dan 5000 euro bruto zonder iets.

*alhoewel, denk dat 4000 bruto niet genoeg is om boven de max RSZ drempel te zitten. Je wil daar wel boven zitten als dat kan.
Zit je met €5k dan wel aan die RSZ drempel? Volgens mij niet...

Als ik het goed opzoek was dat loonplafond vorig jaar €80.485,32. Hoe vertaal je dat naar een maandloon, delen door 13,92? :unsure: (corrigeer mij vooral als ik het fout heb) In dat geval kom je aan €5.782 bruto/maand, dan kom je volgens mij toch richting de top 10 van alle lonen toch?

Die focus op die RSZ drempel is vooral leuk als je al alle mogelijke extralegale voordelen hebt maar anders? Ik zou echt geen netto vergoeding afslaan voor wat meer bruto... in die hogere regionen houdt je netto 43% van je bruto over (van je bruto opslagen, niet op je hele loon voor alle duidelijkheid). Dat compenseer je nooit met die penny's aan extra pensioen 30 jaar down the line, als je daar ooit geraakt...

Zit je met €5k dan wel aan die RSZ drempel? Volgens mij niet...

Als ik het goed opzoek was dat loonplafond vorig jaar €80.485,32. Hoe vertaal je dat naar een maandloon, delen door 13,92? :unsure: (corrigeer mij vooral als ik het fout heb) In dat geval kom je aan €5.782 bruto/maand, dan kom je volgens mij toch richting de top 10 van alle lonen toch?

Die focus op die RSZ drempel is vooral leuk als je al alle mogelijke extralegale voordelen hebt maar anders? Ik zou echt geen netto vergoeding afslaan voor wat meer bruto... in die hogere regionen houdt je netto 43% van je bruto over (van je bruto opslagen, niet op je hele loon voor alle duidelijkheid). Dat compenseer je nooit met die penny's aan extra pensioen 30 jaar down the line, als je daar ooit geraakt...

Ik ken de bedragen niet uit mijn hoofd. Maar niet iedereen krijgt een 13de maand bvb, ik krijg geen volledige 13de maand omdat mijn eigen bijdrage groepsverzekering daarvan af gaat. Dat heeft op het nettoloon wat voordeel, kan je dan wel niet inbrengen in de PB.
Ik zit wel boven het grensbedrag met mijn gewoon loon, maar verschiet wel van dat grensbedrag. 10 jaar geleden was dat 54k bruto.

IMO neem je ook beter netto voordelen aan en beleg je zelf wat voor je pensioen. Daar geraken is idd zo iets, deze week is mijn tante na 1 jaar welverdiend pensioen overleden... Sta je dan met je pensioen, afbetaald huis en grote pensioenspot, maar hopelijk doen mijn neven er wat nuttigs mee nadat ze nog eens wat afgetikt hebben aan de overheid.
Misschien moet ik toch eens beginnen met zelf wat meer geld te spenderen ipv alles op te potten, ik ga er altijd vanuit dat ik makkelijk 20+ jaar moet overbruggen zonder pensioen van de overheid, maar mss is dat niet nodig.

klopt hoor, het is sowieso niet 100% representatief.

Langs de andere kant zal je ook met dat diploma niet veel weten, want ik vermoed dat er meer mensen mét een diploma een "lager" niveau van job doen dan dat er mensen zonder diploma een "hogere" job doen.

Behaald diploma19901995200020052010201520202021202220232024
Totaal100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%100,0%
Lager onderwijs of geen diploma35,9%30,7%26,3%22,9%19,2%14,4%10,8%10,1%9,6%10,0%9,8%
Lager secundair onderwijs29,3%24,8%23,2%21,1%20,2%20,8%19,4%17,9%17,5%17,5%17,5%
Hoger secundair onderwijs21,0%27,1%29,9%32,4%33,2%35,3%35,7%35,9%36,3%36,9%37,2%
Hoger niet-universitair onderwijs korte type / Professionele Bachelor7,3%9,6%11,4%13,3%14,0%15,0%16,6%17,8%18,8%18,5%18,5%
Hoger niet-universitair onderwijs lange type / Universitair onderwijs / Academische Bachelor of Master6,4%7,8%9,2%10,3%13,4%14,5%17,5%18,3%17,8%17,1%17,1%

Bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/werk-opleiding/opleidingen-en-onderwijs/onderwijsniveau#panel-12 (downloads)
Lees ik dat goed: +- 1 op de 3 mensen van de actieve bevolking in Vlaanderen heeft een bachelor of hoger? (100/(18.5+17.1))

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36 37
Opleiding: Middelbaar: Wetenschappen-Wiskunde 8, Koninklijke Militaire School (Sociale en Militaire Wetenschappen)
Aantal jaar aan het werk: 18 19

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Statuut: Ambtenaar
Industrie: Defensie
Huidige functie: Kapitein-Commandant
Anciënniteit: 18 jaar 19 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Afhankelijk qua werklast

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6718 € 7012 €
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 4005 € 4390 €
Nettovergoedingen: € /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (1521 €)
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: ja, DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): openbaar vervoer 50%

4. MOBILITEIT
Afstand woon/werk: 40 km enkel
Afstand woon/werk: 45 minuten enkel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 45
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: beginnen tussen 7h en 9h
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: afhankelijk, wel veel verantwoordelijkheid (dienstchef + budgettair)
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): toegestaan (max 3 dagen per week)
Verantwoordelijkheid over personeel: team van 30-tal personen

@T88

Bruto 294euro erbij en netto 385euro erbij?

@T88

Bruto 294euro erbij en netto 385euro erbij?
Blijkbaar.
Er is een indexering + tweetaligheidstoelage bijgekomen.
En een kind :)

Blijkbaar.
Er is een indexering + tweetaligheidstoelage bijgekomen.
En een kind :)
+ los van de indexering van het loon, heb je ook nog indexering van de belastingsschijven. Dat doet het nettoloon sowieso stijgen.

Ik ken de bedragen niet uit mijn hoofd. Maar niet iedereen krijgt een 13de maand bvb, ik krijg geen volledige 13de maand omdat mijn eigen bijdrage groepsverzekering daarvan af gaat. Dat heeft op het nettoloon wat voordeel, kan je dan wel niet inbrengen in de PB.
Ik zit wel boven het grensbedrag met mijn gewoon loon, maar verschiet wel van dat grensbedrag. 10 jaar geleden was dat 54k bruto.
Eigen bijdrage gaat van uw nettoloon af en daarvan krijg je dan weer 30% terug als aftrek van belastingen (en zit dus wel in uw PB) en is dus volledig onderworpen aan RSZ.

Anders is het geen eigen bijdrage groepsverzekering lijkt me (maar terugbetaling pensioensparen)

Grensbedrag is opgetrokken aantal jaren geleden

Laatst bewerkt:
Het is veel minder scheefgetrokken dan je denkt (of laat blijken) hoor. Het is 20% van de voltijds werkende bevolking die aan 5k of meer zat. Deeltijdse werknemers hebben, zelfs naar voltijdse lonen omgerekend, vaak een veel lager loon.
Bovendien negeert die studie enkele sectoren met vaak lagere lonen én kleinere bedrijven (ook met vaak lagere lonen).

Toch niet enkel enkele sectoren ?
Het volledig gedeelte van zelfstandigen valt daar in principe buiten. Al kan het wel zijn dat in die berekening het geoptimaliseerde stuk zit. Dus het bedrag dat men zichzelf uitkeert als minimum om zo die korting te kunnen krijgen op dividenduitkering of hoe het ook weer heet.
Allez ik ging er toch voor een stuk vanuit dat die zelfstandige voor dat stuk toch in werknemerstatuut zit? Al was mijn eerste gedachte dat ze er volledig niet inzitten.

Er staat nu eenmaal duidelijk : tewerkgestelde werknemer

Toch niet enkel enkele sectoren ?
Het volledig gedeelte van zelfstandigen valt daar in principe buiten. Al kan het wel zijn dat in die berekening het geoptimaliseerde stuk zit. Dus het bedrag dat men zichzelf uitkeert als minimum om zo die korting te kunnen krijgen op dividenduitkering of hoe het ook weer heet.
Allez ik ging er toch voor een stuk vanuit dat die zelfstandige voor dat stuk toch in werknemerstatuut zit? Al was mijn eerste gedachte dat ze er volledig niet inzitten.

Er staat nu eenmaal duidelijk : tewerkgestelde werknemer
zelfstandigen én bedrijfsleiders/zaakvoerders vallen daaruit omdat zelfstandigen sowieso niet te vergelijken zijn met werknemers.

zelfstandigen én bedrijfsleiders/zaakvoerders vallen daaruit omdat zelfstandigen sowieso niet te vergelijken zijn met werknemers.

Dan had je beter gezegd dat het 20% van de voltijdse werknemers waren. Want er zijn te veel uitzonderingen die dit nog naar boven of onder kunnen trekken.
Naast het feit dat het sowieso al redelijk meh is zonder dat men een brutoequivalent zou berekenen van de aanwezige extralegale voordelen.

Persoon met 4k bruto en wagen, maaltijdcheques, nettovergoeding,... in vergelijking met 5k zonder extralegale voordelen. Om dan als persoon met 4k u te spiegelen dat je maar bij de, ik zeg maar iets, 40% best verdienende voltijds werkende werknemers hoort is dan volledig foutief.
Of om daaruit te concluderen, niet jij, dat de lonen van de overheid bij de best verdienende liggen is redelijk kafka ( al mogen veel mensen ook daar niet klagen). Al heeft de werknemer bij de overheid een beperkt tot significant voordeel in verloning bij hoge indexaties.

Eigen bijdrage gaat van uw nettoloon af en daarvan krijg je dan weer 30% terug als aftrek van belastingen (en zit dus wel in uw PB) en is dus volledig onderworpen aan RSZ.

Anders is het geen eigen bijdrage groepsverzekering lijkt me (maar terugbetaling pensioensparen)

Grensbedrag is opgetrokken aantal jaren geleden

Ik denk dat dat niet telt als dat van uw 13de maand afgaat. Dat veld is in mijn fiche 281.10 niet ingevuld. Toen het van mijn maandlloon ging (4-5 jaar geleden) was dat wel ingevuld.

Ja omdat het geen eigen bijdrage is bij u. Eigen bijdrage is nettoloon dat je in de groepsverzekering steekt
Jij hebt eerder https://ag.be/employeebenefits/nl/werkgevers/aanvullend-pensioen-voor-mijn-werknemers/bonusplan

Het is wel effectief een gewone groepsverzekering met overlijdensverzekering. De verzekering is nooit verandert, wel de manier van werknemersbijdrage. Ipv maandelijks is dat nu via de 13de maand. Volgens mij wordt wat er netto inmoet verrekend naar bruto en dat gaat van de 13de maand af. Het overblijvend brutobedrag is dan de 13de maand, waar nog RSZ en bedrijfsvoorheffing afgaat.

Bonussen zijn CAO90 bonus (het kleine gele balkje in mijn picture) of de merrit bonus (grotere gele balkje). Laatste kan cash, warrants, LT opties, leasefiets/PC/bureaumateriaal etc.

Heb nog eens naar "wat verdient Vlaanderen?" kekeken.

Het valt me wel op dat men precies toch heel tevreden is in de openbaar vervoer sector. Toch straf dat er dan zoveel stakingen zijn.

Geeft toch allemaal een heel vertekend beeld, ik zou met mijn 4816 euro bruto op plaats 7 terechtkomen. Vind nu niet dat ik bij de topverdieners hoor.
En de meesten die minder brutoloon hadden dan mij hielden netto wel meer over.

Het valt me wel op dat men precies toch heel tevreden is in de openbaar vervoer sector. Toch straf dat er dan zoveel stakingen zijn.

Geeft toch allemaal een heel vertekend beeld, ik zou met mijn 4816 euro bruto op plaats 7 terechtkomen. Vind nu niet dat ik bij de topverdieners hoor.

Commissaris wegpolitie, damn, das toch ook veel. En je ziet ze nooit de wegpolitie wegens onderbemand. Als er een auto met Noord-Franse gangsters op de e40 rijdt op kunnen ze niet eens iets van betekenis doen.

Vind dat precies ook een vertekend beeld. Veel mensen hebben toch een bedrijfswagen, netto onkostenvergoedingen,... wat dat al helemaal scheef trekt om te vergelijken.

Commissaris wegpolitie, damn, das toch ook veel. En je ziet ze nooit de wegpolitie wegens onderbemand. Als er een auto met Noord-Franse gangsters op de e40 rijdt op kunnen ze niet eens iets van betekenis doen.
Quasi alles van de federale politie is slechts een lege doos. Maar de gerechtelijke ploegen van de wegpolitie rijden in anonieme voertuigen. Logisch dus dat je ze niet ziet

Terug
Bovenaan