Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Eigenlijk niet. Op basis van de cijfers van de RSZ, voor de PC's waar wij zelf het sterkst staan), hebben we een lagere loonstijging dan in bvb PC 200, waar ongeveer de grootste flexibiliteit qua loon is. Zker als je dan nog naar de NACE-onderverdeling zou kijken, zou je bij consulting wel degelijk sterke loonstijgingen zien, denk ik.
Loonstijging los van indexatie, veranderen van werkgever (binnen PC200) en veranderen van functie?
Want die zijn bij 0% loonnormwet eigenlijk verboden

Op 15j heb ik individueel amper opslag gehad (max 200 euro), de rest was op PC 200 niveau (eenmalig) of door veranderen van werk
In de privé, zeker in de typische sectoren waar wij sterk staan, wordt overigens weinig met barema's met automatische loonstijgingen gewerkt. Of het gaat over héél kleine stappen, zoals dienstencheques.
Mijn vorige werkgever (PC200) had baremasysteem maar is jaar voor dat ik in dienst kwam daar vanaf gestapt (voor nieuwe werknemers)
Personeel dat er in zat kon kiezen om te blijven in baremasysteem of over te gaan naar nieuwe systeem (met cafetariaplan en opslag afhankelijk van oa beoordeling).
Amper volk dat de overstap maakte (minder dan 5% als ik het goed heb)

Laatst bewerkt:
Loonstijging los van indexatie, veranderen van werkgever (binnen PC200) en veranderen van functie?
Want die zijn bij 0% loonnormwet eigenlijk verboden
verboden, maar controle is zwak. Hoe controleer je of iemand van functie veranderd is in een groot bedrijf? Ah, vanaf nu ben je geen junior developper meer maar gewone developper. Hops, andere functie.

Op 15j heb ik individueel amper opslag gehad (max 200 euro), de rest was op PC 200 niveau of door veranderen van werk

Mijn vorige werkgever (PC200) had baremasysteem maar is jaar voor dat ik in dienst kwam daar vanaf gestapt (voor nieuwe werknemers)
Personeel dat er in zat kon kiezen om te blijven in baremasysteem of over te gaan naar nieuwe systeem (met cafetariaplan en opslag afhankelijk van oa beoordeling).
Amper volk dat de overstap maakte (minder dan 5% als ik het goed heb)
Ik zou ook de overstap niet maken, ook al (ja, eigen lof stinkt) ben ik bij de beste werknemers hier en zou dus wss meer verdienen. Ik ben geen onderhandelaar die wil onderhandelen qua loon, ik wil weten waar ik aan toe ben (ook al is dat nu héél weinig de komende jaren).

verboden, maar controle is zwak. Hoe controleer je of iemand van functie veranderd is in een groot bedrijf? Ah, vanaf nu ben je geen junior developper meer maar gewone developper. Hops, andere functie.
Maar dat is effectief nog andere functie
Baremiek betaalde collega blijft in zelfde functie en krijgt opslag, de mijne is verboden
Ik zou ook de overstap niet maken, ook al (ja, eigen lof stinkt) ben ik bij de beste werknemers hier en zou dus wss meer verdienen. Ik ben geen onderhandelaar die wil onderhandelen qua loon, ik wil weten waar ik aan toe ben (ook al is dat nu héél weinig de komende jaren).
Je moest helemaal niet onderhandelen, was puur op basis van score, tabel en beschikbare opslagbudget
Maar iedereen wist dat de opslagen via barema quasi altijd hoger zouden zijn, de enige die overgegaan zijn is omdat ze echt iets uit cafetariaplan wilden of die op einde van baremasysteem zaten

Nee als de lonen 0% mogen stijgen dan zou dat ook voor barema's moeten zijn. Nu is het imo discriminatie

Maar dat is effectief nog andere functie
Hoezo andere functie? Wat doet een developper per se dat een junior developper niet kan? Staat dat ergens gedefinieerd zodat de controleurs zich daarop kunnen beroepen? En WIE controleert dat? (in de praktijk quasi niemand).

Nee als de lonen 0% mogen stijgen dan zou dat ook voor barema's moeten zijn. Nu is het imo discriminatie
Nee, bij barema's heeft men ervoor gekozen om de ervaring vast te verlonen, bij jou gebeurt de stijging door beloning voor extra verworven competenties. Individueel mag dat wel degelijk nog altijd.

Hoezo andere functie? Wat doet een developper per se dat een junior developper niet kan? Staat dat ergens gedefinieerd zodat de controleurs zich daarop kunnen beroepen? En WIE controleert dat? (in de praktijk quasi niemand).

Nee, bij barema's heeft men ervoor gekozen om de ervaring vast te verlonen, bij jou gebeurt de stijging door beloning voor extra verworven competenties. Individueel mag dat wel degelijk nog altijd.
In ons bedrijf hangt aan elke functie een functieclassificatie waar documentatie aan vasthangt die zegt wat de competenties binnen die functie zijn. Hoe gedetailleerd dat is en of je daar veel wijzer uit wordt is een andere vraag.

In ons bedrijf hangt aan elke functie een functieclassificatie waar documentatie aan vasthangt die zegt wat de competenties binnen die functie zijn. Hoe gedetailleerd dat is en of je daar veel wijzer uit wordt is een andere vraag.
yep, maar hoe controleer je dat er geen extra functie toegevoegd wordt pro forma?

Dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Bij ons staan de competenties per categorie gedefinieerd ja (idem dus als bij @exCite)
Volgens artikel van visie.net dat ik hierboven heb gepost niet. Zeg jij nu dat de katholieke zuil liegt?
Individuele loonopslag valt echter onder het toepassingsgebied van de loonnormwet en de daardoor bepaalde loonmarge. Overtredingen van de loonnormwet worden dan wel enkel voor sectorale loonakkoorden gecontroleerd, eigenlijk is de opslag bij wet verboden voor de periode 2023-2024. Maar akkoorden op bedrijfsniveau en individuele overeenkomsten ontsnappen aan de controle van de inspectiediensten van de FOD Werkgelegenheid.
Nu goed mijn brutoloon is boven mediaan van mijn categorie (bij mijn werkgever), dus de index is voor mij voordelig :D

Laatst bewerkt:
Dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Bij ons staan de competenties per categorie gedefinieerd ja (idem dus als bij @exCite)

Volgens artikel van visie.net dat ik hierboven heb gepost niet. Zeg jij nu dat de katholieke zuil liegt?
Art. 9.§ 1. De in de artikelen 6 en 7 bedoelde marge voor de loonkostenontwikkeling mag niet worden overschreden door overeenkomsten op intersectoraal, sectoraal, bedrijfs- of individueel niveau.

De indexeringen en de baremieke verhogingen zijn steeds gegarandeerd, ongeacht de maximaal beschikbare marge.

Definitie van de "baremieke verhoging" : de bestaande loonsverhoging wegens dienstanciënniteit, leeftijd, normale bevorderingen of individuele categorieveranderingen, bij collectieve arbeidsovereenkomsten vastgelegd;

Baremieke verhogingen zijn dus iets ruimer dan wat jij er veronderstaat :).

Art. 9.§ 1. De in de artikelen 6 en 7 bedoelde marge voor de loonkostenontwikkeling mag niet worden overschreden door overeenkomsten op intersectoraal, sectoraal, bedrijfs- of individueel niveau.

De indexeringen en de baremieke verhogingen zijn steeds gegarandeerd, ongeacht de maximaal beschikbare marge.

Definitie van de "baremieke verhoging" : de bestaande loonsverhoging wegens dienstanciënniteit, leeftijd, normale bevorderingen of individuele categorieveranderingen, bij collectieve arbeidsovereenkomsten vastgelegd;

Baremieke verhogingen zijn dus iets ruimer dan wat jij er veronderstaat :).
Dus mag individuele opslag zonder verandering van functie toch niet?

"normale bevorderingen": junior naar medior/senior kan dus wel. Ook al is er geen echte verhoging van inhoud.
Dat is is verandering van functie en categorie en komt met extra taken/verantwoordelijkheden

Barema is letterlijk: je bent jaartje ouder dus hier is een opslag ook al wijzigt er niets aan uw job.
Wel dat laatste is dus verboden voor iemand die niet onder barema valt

opnieuw: nee, er zijn niet noodzakelijk extra taken aan een verandering van titel.
opnieuw: blijft verandering van functie (bij ons is dat promotietraject volgen)
Bij niet veranderen van functie is het dus verboden terwijl het met barema gewoon mag doorgaan -> discriminatie

Individueel kan je pretty much doen wat je wil. Ik weet zelf geen enkel bedrijf dat zich op individueel vlak aan alle loonnormen van de voorbije jaren heeft gehouden.

Je zal ook gewoonweg uw volk niet kunnen behouden als je pakweg alle schoolverlaters NOOIT opslag geeft (zoals vermeld, norm is al jaren 0%).
Die gasten beginnen over 't algemeen 'laag', om dan met ervaring op die financiële ladder te klimmen.

Ik denk ook niet dat de meeste consultancy boîtes normaal zullen wachten met iets te geven tot je van Jr. naar Mr. developer zou gaan (om nu maar even in IT te blijven). Want jah, voor hoe lang ben je dan vertrokken? 3 jaar? 5 jaar?
Ik denk niet dat die gasten daarop zullen blijven wachten.

Je komt dan gewoon in de situatie waar men een jaar of 2 opleiding komt opdoen bij uw bedrijf & daarmee naar een ander stapt voor op de ladder te klimmen. Een situatie die de grote consultancy spelers wel gewoon zijn, but still.

De loonnorm is gewoon iets waarmee werkgevers schermen als ze geen opslag willen geven. In de praktijk kan je altijd opslag geven. Ik heb een gentlemen's agreement met mijn baas dat mijn loon elk jaar stijgt, los van de index en los van enige loonnorm.

Individueel kan je pretty much doen wat je wil. Ik weet zelf geen enkel bedrijf dat zich op individueel vlak aan alle loonnormen van de voorbije jaren heeft gehouden.
Maar het is onwettig
Je zal ook gewoonweg uw volk niet kunnen behouden als je pakweg alle schoolverlaters NOOIT opslag geeft (zoals vermeld, norm is al jaren 0%).
Die gasten beginnen over 't algemeen 'laag', om dan met ervaring op die financiële ladder te klimmen.

Ik denk ook niet dat de meeste consultancy boîtes normaal zullen wachten met iets te geven tot je van Jr. naar Mr. developer zou gaan (om nu maar even in IT te blijven). Want jah, voor hoe lang ben je dan vertrokken? 3 jaar? 5 jaar?
Ik denk niet dat die gasten daarop zullen blijven wachten.

Je komt dan gewoon in de situatie waar men een jaar of 2 opleiding komt opdoen bij uw bedrijf & daarmee naar een ander stapt voor op de ladder te klimmen. Een situatie die de grote consultancy spelers wel gewoon zijn, but still.
Bij ons krijgen de starters de 1e 2 jaar opslag om de 6 maand (dat ligt vast).

De loonnorm is gewoon iets waarmee werkgevers schermen als ze geen opslag willen geven. In de praktijk kan je altijd opslag geven. Ik heb een gentlemen's agreement met mijn baas dat mijn loon elk jaar stijgt, los van de index en los van enige loonnorm.
Maar de wetgeving verbiedt het op die manier

Was ik werkgever, ik deed het volgende.

Ik richt een nieuwe vennootschap op, en geef aan mijn beste werknemers een bijkomend contract (met vrijstelling van prestaties) op die andere vennootschap.

Terug
Bovenaan