Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Het verschil is kleiner dan je denkt, want ik had mijn nettovergoeding er al bijgeteld natuurlijk, excite niet. En ik heb een stuk meer brutoloon ook.

Zonder kinderen zou je 7000 bruto moeten hebben om op 4000 netto uit te komen met die 155 euro nettovergoeding erbij geteld. Daar is dan zelfs de VAA voor een auto nog niet afgehaald. We spreken dus toch over enkele 100den tot bijna 1000 euro bruto dat iemand kinderloos meer moet verdienen om op hetzelfde netto uit te komen. Dat is veel geld imo. Of ik moest iets missen?
Nettovergoeding is er al wel ingerekend, maaltijdcheques niet.

Vooral veel afronden en hoofdrekenen op mijn postitje. Ben al content dat ik de buurt zat.

Je weet natuurlijk niet wat "budgetneutraal" exact wil zeggen. Er zijn nog heel wat extra toeslagen voor alleenstaanden en zo. Geen zicht op. Als ze die ook herverdelen, dan zit er zowaar misschien zelfs winst in voor de 3kinder gezinnen.
Specifiek over die toeslagen voor alleenstaanden stond er ook iets in het akkoord. Als ik het goed herinner dat dit apart bekeken wordt. Details tbd inderdaad. Tenzij voor de hele grote gezinnen zal er dan allemaal niet zo veel veranderen.

Specifiek over die toeslagen voor alleenstaanden stond er ook iets in het akkoord. Als ik het goed herinner dat dit apart bekeken wordt. Details tbd inderdaad. Tenzij voor de hele grote gezinnen zal er dan allemaal niet zo veel veranderen.
"Daarnaast wordt de toeslag op de belastingvrije
som voor alleenstaande ouders enkel toegekend aan werkelijk alleenstaande ouders."

Hoe dat praktisch zal werken, weet ik echter niet. Ik denk niet dat de fiscus momenteel al zicht heeft op woonstsituaties. (op zich is het wel logisch dat 2 mensen die een aparte belastingsbrief indienen maar feitelijk samenwonend zijn, niet hiervan kunnen genieten).

Nettovergoeding is er al wel ingerekend, maaltijdcheques niet.
Had ik idd wel verwacht, bij Huske is het waarschijnlijk de 350 netto voor de 3 kinderen die het verschil maken. Ik besefte niet dat je zoveel extra kreeg als je kinderen ten laste hebt. Dat is een verschil t.w.v. 700 euro bruto t.o.v. iemand zonder kinderen (waarmee ik bedoel dat een kinderloos iemand 700 euro bruto meer moet verdienen om hetzelfde netto te hebben).

Had ik idd wel verwacht, bij Huske is het waarschijnlijk de 350 netto voor de 3 kinderen die het verschil maken. Ik besefte niet dat je zoveel extra kreeg als je kinderen ten laste hebt. Dat is een verschil t.w.v. 700 euro bruto t.o.v. iemand zonder kinderen (waarmee ik bedoel dat een kinderloos iemand 700 euro bruto meer moet verdienen om hetzelfde netto te hebben).
Ik kan echter wel op zaterdag en zondag uitslapen.

Er is gene mini-me die mij uit mijn bed haalt voor het 1 of het ander en die voor ons pensioen gaat moeten zorgen.

"Daarnaast wordt de toeslag op de belastingvrije
som voor alleenstaande ouders enkel toegekend aan werkelijk alleenstaande ouders."

Hoe dat praktisch zal werken, weet ik echter niet. Ik denk niet dat de fiscus momenteel al zicht heeft op woonstsituaties. (op zich is het wel logisch dat 2 mensen die een aparte belastingsbrief indienen maar feitelijk samenwonend zijn, niet hiervan kunnen genieten).
Stiefvader van mijn broer zijn madam zit in die situatie.

Ze hebben samen een woning met woonbonus maar zijn officieel alle 2 alleenstaand. Zo moeilijk kan het niet zijn om een lijstje te trekken...

Ik kan echter wel op zaterdag en zondag uitslapen.

Er is gene mini-me die mij uit mijn bed haalt voor het 1 of het ander en die voor ons pensioen gaat moeten zorgen.
Goh ja, ik snap wel dat alleenstaanden zich aan die regeling kunnen storen, zelf nooit bij stilgestaan en ik probeer altijd naar mijn eigen situatie te kijken, maar ik snap soms wel de frustratie. Maar ik wil daar geen discussie rond voeren hier, dat kan best ergens anders.

Stiefvader van mijn broer zijn madam zit in die situatie.

Ze hebben samen een woning met woonbonus maar zijn officieel alle 2 alleenstaand. Zo moeilijk kan het niet zijn om een lijstje te trekken...
lijstjes trekken is niet zo moeilijk. Het implementeren in een automatisch controlesysteem echter is al wat moeilijker. Nuja, dat lukt ook met kinderen die aangegeven worden als ten laste, dus het zal wel kunnen.

3 kinderen is dan ook meer dan 350 euro per maand extra kosten, dus iemand zonder kinderen houdt nog altijd meer over. En de overheid heeft er wat voor over dat kinderen gemaakt worden.

lijstjes trekken is niet zo moeilijk. Het implementeren in een automatisch controlesysteem echter is al wat moeilijker. Nuja, dat lukt ook met kinderen die aangegeven worden als ten laste, dus het zal wel kunnen.

Vraag blijft waarom je jaren als officieel alleenstaande kan zetten terwijl het niet zo is.

Want op de vraag waarom hij dat doet als 60 jarige niet-zo-snuggere met 0,0 verstand van geld en belastingen is het antwoord. "Ahja, dat brengt geld op". Dus er zullen er heel wat zijn die het handje uitsteken.

Ik zeg nergens dat die subsidie voor kinderen er niet mag zijn, ik geef enkel de feiten weer. Al moet ik toegeven dat ik het wel een heel royale subsidie vind. Maar goed, ooit zal ik daar waarschijnlijk ook van profiteren dus mij maakt het verder niet uit.

Vraag blijft waarom je jaren als officieel alleenstaande kan zetten terwijl het niet zo is.

Want op de vraag waarom hij dat doet als 60 jarige niet-zo-snuggere met 0,0 verstand van geld en belastingen is het antwoord. "Ahja, dat brengt geld op". Dus er zullen er heel wat zijn die het handje uitsteken.
Fiscaal alleenstaande is op zich wel een nuttig iets, zo kan je al samenwonen met iemand zonder je inkomen er de te moeten delen (wat bij wettelijk samenwonende al het geval is). Het is gewoon ook onmogelijk om (fiscaal dan toch) met 3 mensen samen te wonen, dus praktisch kan je soms niet anders.

Kijkt ja, die kinderen zijn nodig eh. Zie maar naar het aanstormende probleem v/d vergrijzing. We maken er feitelijk nu al te weinig.
Ikzelf zal bv. al niet mee zorgen voor de volgende generatie, maar voor een paar 100 EUR/mnd zal ik ook niet van gedacht veranderen hoor.

En zoals hier al aangehaald, met die paar 100 EUR ga je die kleinen niet volledig kunnen bekostigen. Maar dat is ook niet de bedoeling lijkt mij.
Er kan een gedeelte overheid sponsoring zijn, maar we gaan nu niet iedereen z'n klein mannen volledig onderhouden eh.

Nuja, een alleenstaande is altijd gejost natuurlijk. Financiëel bekeken toch. Niet enkel in 't kindergeld. Je kan (kon) slechts 1 keer de woonbonus pakken als fiscaal voordeel, etc.
Ook qua kosten zal het hoger uitkomen VS een koppel met 2 werkenden. Uwen eletriek, water, verwarming, etc. zal niet X2 gaan, ook al heb je 2 lonen. Etc. etc.
't Is kostelijk om single te zijn/blijven. :sneaky:

Anderzijds, ik kan wel uitslapen in 't weekend.

Kijkt ja, die kinderen zijn nodig eh. Zie maar naar het aanstormende probleem v/d vergrijzing. We maken er feitelijk nu al te weinig.
Ikzelf zal bv. al niet mee zorgen voor de volgende generatie, maar voor een paar 100 EUR/mnd zal ik ook niet van gedacht veranderen hoor.
Ik heb uw deel al gecoverd mbt tot het zorgen voor de volgende generatie.
En zoals hier al aangehaald, met die paar 100 EUR ga je die kleinen niet volledig kunnen bekostigen. Maar dat is ook niet de bedoeling lijkt mij.
Er kan een gedeelte overheid sponsoring zijn, maar we gaan nu niet iedereen z'n klein mannen volledig onderhouden eh.
goh anderzijds is het wel zo als we dit wel doen, de kans groter is dat die kinderen op latere leeftijd geen steun gaan hebben.

hetgeen waar het voor mij vooral misloopt is dat de sponsering niet meegroeit met de leeftijd, ik heb ondervonden dat ze met ouder worden ook meer beginnen te eten.
Nuja, een alleenstaande is altijd gejost natuurlijk. Financiëel bekeken toch. Niet enkel in 't kindergeld. Je kan (kon) slechts 1 keer de woonbonus pakken als fiscaal voordeel, etc.
Ook qua kosten zal het hoger uitkomen VS een koppel met 2 werkenden. Uwen eletriek, water, verwarming, etc. zal niet X2 gaan, ook al heb je 2 lonen. Etc. etc.
't Is kostelijk om single te zijn/blijven. :sneaky:

Anderzijds, ik kan wel uitslapen in 't weekend.
en geen gezeur van de partner is soms meer waard dan geld ;)

Update na jaarlijkse evaluatie:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: Bachelor bedrijfsmanagement
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Accountancy consultant
Anciënniteit: 12
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40hr
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-42hr

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4400 EUR 4700 EUR
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +- 3250 EUR +- 3400
Nettovergoedingen: 275 EUR forfait onkosten + 14,5 EUR per gewerkte dag lunch allowance (4d per week)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop + GSM abbo
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250 EUR
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarlijkse bonus in warranten: ongeveer 1400 EUR netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: bij klant op projectbasis of thuis
Afstand woon/werk in km's: 70km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): type BMW i4 - Mercedes EQB - Volvo EX40 - ...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 5
Vakantiedagen (andere extra): 1 dag per 5 jaar anciënniteit, halve dag extra voor Pasen, Kerst en Nieuwjaar
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ja, tijdens closings en audits
Hoe vaak overuren te presteren: tijdens closings en audits
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja 2 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: meestal niet

Ik kan het artikel niet lezen maar is het effectief zo dat een werkgever geen opslag meer mag geven? Of is dat op groepsniveau dat het niet meer mag maar op individueel vlak wel nog (bv bij goeie prestaties of promoties)?

Ik kan het artikel niet lezen maar is het effectief zo dat een werkgever geen opslag meer mag geven? Of is dat op groepsniveau dat het niet meer mag maar op individueel vlak wel nog (bv bij goeie prestaties of promoties)?

Dat is toch al aantal jaren zo?
Wettelijk mag het idd niet maar aangezien baremastappen niet bevroren worden zou het me straf lijken als er effectieve boetes zouden volgen.
Wordt ook enkel op sectorniveau gecontroleerd, niet op bedrijfsniveau en al zeker niet op individueel niveau

Laatst bewerkt:
Geen idee, dus de loonopslag is al jaren 0% volgens de loonnormwet? Wanneer geldt die 0% dan?
Ja de afgelopen jaren toch

Het wordt door vakbonden vooral aangehaald als 'dan blijven de zwakkeren niet achter'

Maar baremieke verhogingen worden niet bevroren dus ik zou denken dat je zelfs naar rechter kunt stappen wegens discriminatie dat uw niet-barema bepaald loon niet omhoog mag :unsure:
Mijn collega die nog via barema wordt betaald heeft zo 80 euro bruto erbij dit jaar en ik 0 euro (zoals al de rest die geen barema volgen)
Ik zou zelfs denken dat de bedrijven waar de vakbonden nog sterk staan meer met barema werken dan de andere en het dus vooral ten nadele is van die andere :lol:

Laatst bewerkt:
Ik zou zelfs denken dat de bedrijven waar de vakbonden nog sterk staan meer met barema werken dan de andere en het dus vooral ten nadele is van die andere :laugh:
Eigenlijk niet. Op basis van de cijfers van de RSZ, voor de PC's waar wij zelf het sterkst staan), hebben we een lagere loonstijging dan in bvb PC 200, waar ongeveer de grootste flexibiliteit qua loon is. Zker als je dan nog naar de NACE-onderverdeling zou kijken, zou je bij consulting wel degelijk sterke loonstijgingen zien, denk ik.

In de privé, zeker in de typische sectoren waar wij sterk staan, wordt overigens weinig met barema's met automatische loonstijgingen gewerkt. Of het gaat over héél kleine stappen, zoals dienstencheques.

Terug
Bovenaan