Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat is toch basic "onderhandelingen for dummies" zou ik denken? Stel dat je nu zelf eigenaar en bedrijfsleider bent en je moet iemand aanwerven, dan doe je het toch op die manier?

Ik denk dat de abnormaliteit hier eerder zit in het feit dat multinationals vaak op een zak geld zitten die niet altijd even minutieus beheerd wordt door de HR-managers omdat die gewoon veraf zitten van de eigenaars van het bedrijf. Die hebben dan wellicht zoiets van: "waarom zou ik mij de moeite nemen om een extra rondje te onderhandelen als ik iemand onmiddellijk kan overtuigen met een hoger loon die nog binnen de marges ligt van wat ik mag geven". Geen rationeel gedrag, gezien een extra rondje onderhandelingen slechts een paar uur tijd kost aan de HR-manager, terwijl er nu een lopende kost van +€1000/maand bijkomt voor het bedrijf. In dit opzicht schurken multinationals vaak opvallend dicht aan tegen een overheidsmentaliteit: de uitgaven komen van een grote, abstracte geldbron ergens vér weg waardoor er minder verantwoording moet afgelegd worden.
Of het is een onderlinge communicatiefout, zoals de begunstigde hier eerder aangaf.

Maar ok, je kunt er maar van profiteren natuurlijk als je aan de andere kant van de tafel zit. Zeker doen. Maar dit is geen rationeel gedrag te noemen in een vrije markt, zoals sommigen hier doen uitschijnen. Het is eerder een aberratie die eigen is aan multinationals.

Het is rationeel gedrag, dat je bij zowel multi's als bij KMO's kan en zal tegenkomen.
Jij extrapoleert gewoon opnieuw de situatie die jij kent naar de rest van de wereld, terwijl je niet bepaald voor een bedrijf werkt dat uberhaupt enige referentie is.

Een beetje bedrijf met een ietwat degelijk HR-beleid, doet niet aan onderhandelen voor dummies, in de recrutering van (top)talent. Die weten wat nodig is tijdens de gesprekken, en laten een "go" langs beide kanten niet verloren gaan op iets onnozel als loon.

Zelfs zelfstandig nu doe ik dat niet anders, maar toen ik nog op payroll stond was minimale verloning één van de eerste topics met headhunters om zo voor éénieder te zorgen dat we elkaars tijd niet verdoen. Als je pas aan loon begint te denken wanneer iedereen overtuigd is, dan ben je slecht bezig.

Ik heb mijn twijfels bij "omdat het moet", maar ok. Mijn werkgever blijft ook volk vinden aan veel lagere voorwaarden. Het is dan wel miss-casting maar het zijn wel even hoogopgeleide profielen.

Maar zelfs bij de hoogopgeleide profielen heb je veel rare wortels die nooit bij een multi-national binnen raken. Je moet een minimum aan bullshit en corporate gezwets kunnen verdragen om er binnen te raken. Als je telkens gelijk wil krijgen en, beetje zoals jij doet, telkens alles je aantrekt en alles zelf wil oplossen en nooit eens flexibel je rugt kunt buigen om bullshit te laten passeren, dan lig je er telkens uit. Die multi-nationals betalen veel maar dat komt met een 'suffering premium'. Als je je wil amuseren, moet je naar een startup gaan. Als je geld wil verdienen, moet je naar een multi-national gaan.

Als deze trend (vergrotende kloof tussen multinationals en KMO's) zich doorzet en dat wordt steeds meer bekend bij het grote publiek, vrees ik in de toekomst voor een leegloop bij de KMO's. Zeker gezien het telewerk zo ingeburgerd is geraakt, want nabijheid was vaak nog een reden om voor KMO's te werken.

Velen zijn niet geschilt voor multi-nationals - zie hierboven.

Ik kan je het voorbeeld geven van toen ik hirings deed in de multinational. Hadden we volk nodig? niet echt. Was hiring een pain in the ass als je ze nodig had? Yes. Dus wat gebeurt er. Je hebt generieke job position requests in draft zitten in workday. Je wacht op een blowout quarter waar het geld door deuren spat. Je duwt je req erdoor en 2d later staat die online. Dan probeer je gewoon iemand te hiren tegen het einde van het kwartaal want anders is er kans dat die positie gesloten wordt.

First come, first serve. Ik had geen P&L responsibility. En eens gehired, is gehired. Halverwege het kwartaal komt er altijd wel wat tegengas over 'de tevele hires'. Wat denk je dat ik deed ? Moeilijk doen over 200 euro per maand of gewoon zo ver duwen als ik kon om zo snel mogelijk een hire te hebben ?

Je hebt benchmark lonen waar je preferably 90-100% zit, maar zonder problemen tot 120% kunt gaan. Vanaf 130-140% moet je justifyen naar boven. Je kunt uiteraard nog altijd prutsen met de level classification. Ik zette altijd open op level 'advanced' (voorlaatste hoogste voor voetvolk) met wat bladiebla justification. Als je een niveautje eronder hiret, allemaal goed, maar dan heb je tenminste hoge loonschalen als je ze nodig hebt.

Mijn vrouw werkt ook bij een multinational en toen ze daar een job aangeboden kreeg waren de loonsonderhandelingen met HR. Die wilden haar niet geven wat mijn vrouw vroeg (enfin, eigenlijk heb ik de onderhandelingen voor haar gedaan, want mijn vrouw wou al toegeven op het tweede bod) en toen heeft ze vriendelijk bedankt, en de mensen van de business laten weten dat ze daar graag was begonnen maar dat het aanbod te laag was om van job te veranderen. Business is toen in een colère geschoten en een dag later had mijn vrouw haar beoogde loon.

Om maar te zeggen, ook bij multinationals zijn er HR-diensten die enkel kijken naar hun eigen afdeling. Loonkost onder X of Y krijgen zal wel een extra bonus zijn, dus als ze daarmee een andere divisie fucken door een gepaste kandidaat te vervangen door een of andere goedkopere inadequate ziel, dan doen ze dat ook gewoon.

Bij ons worden de kosten en revenue volledig los van elkaar gemanaged. Ik denk dat HR heel weinig incentive heeft om kosten te cutten in hiring. Er zijn loonvorken per functie en per regio, maar HR has no fucking clue. Die doen hiring in Spanje en Bulgarije en Roemenie en Belgie en wonen zelf in Hongarije. Weten die veel wat een Vlaming met diploma X en ervaring Y in functie Z waard is. Ja, er zijn loonvorken, maar die zijn breed en heel generiek. Er zijn misschien 5-6 job types en in elk job type 4 niveaus. Er is zo'n tabelletje per land, maar echt accuraat of specifiek is dat dus niet.

In veel gevallen wil gewoon iedereen *een* hire. HR wil ervanaf zijn, de mgr wil iemand want window of opportunity is small en de collega's willen ook altijd extra volk.

Ik zit zelf vb in een volledig remote team met collega's in Duitsland en USA en Australie. De mgr zit in USA. Die ligt niet echt wakker van de loonkost. Zolang ik ongeveer in de loonvork zit en goedkoper ben dan de US collega's, laat het geld maar rollen.

Bij ons worden de kosten en revenue volledig los van elkaar gemanaged. Ik denk dat HR heel weinig incentive heeft om kosten te cutten in hiring. Er zijn loonvorken per functie en per regio, maar HR has no fucking clue. Die doen hiring in Spanje en Bulgarije en Roemenie en Belgie en wonen zelf in Hongarije. Weten die veel wat een Vlaming met diploma X en ervaring Y in functie Z waard is. Ja, er zijn loonvorken, maar die zijn breed en heel generiek. Er zijn misschien 5-6 job types en in elk job type 4 niveaus. Er is zo'n tabelletje per land, maar echt accuraat of specifiek is dat dus niet.

Geen idee hoe dat er effectief in zijn werk gaat. Was gewoon Belgische HR die onderhandelingen deed met een Belgische kandidaat. Enige wat ik weet is dat mijn vrouw een marktconform loon vroeg voor een functie die al maanden openstond en waar ze geen geschikte kandidaat voor vonden, en dat HR haar bleef lowballen. Het diensthoofd waar ze zou terechtkomen heeft dan eens gebeld met diensthoofd HR en toen was het direct in orde.
Eens ze dan op de payroll stond is het bonus hier, aandelen daar, premie X en Y. Dus ik begreep en begrijp dat lowballen echt niet.

Mijn vrouw werkt ook bij een multinational en toen ze daar een job aangeboden kreeg waren de loonsonderhandelingen met HR. Die wilden haar niet geven wat mijn vrouw vroeg (enfin, eigenlijk heb ik de onderhandelingen voor haar gedaan, want mijn vrouw wou al toegeven op het tweede bod) en toen heeft ze vriendelijk bedankt, en de mensen van de business laten weten dat ze daar graag was begonnen maar dat het aanbod te laag was om van job te veranderen. Business is toen in een colère geschoten en een dag later had mijn vrouw haar beoogde loon.

Om maar te zeggen, ook bij multinationals zijn er HR-diensten die enkel kijken naar hun eigen afdeling. Loonkost onder X of Y krijgen zal wel een extra bonus zijn, dus als ze daarmee een andere divisie fucken door een gepaste kandidaat te vervangen door een of andere goedkopere inadequate ziel, dan doen ze dat ook gewoon.
Typisch worden een budgetten opgesteld die aan loonvorken hangen en waar die aanwerving dan op gebaseerd wordt. HR weet ook wel dat die niet altijd gevolgd zullen kunnen worden maar als ze elke keer meteen toegeven dan zou de operationele afdeling altijd vragen om een hoger loon voor een betere kandidaat. Het is hun taak om wat moeilijk te doen, waar het echt nodig is om hoger te gaan zal het wel duidelijk worden (zoals hier door de intensiteit van de reactie van de business). Bovendien is het ook beter voor het bedrijf om HR de boeman te laten zijn en de business waarmee er effectief moet samengewerkt worden er te doen uitkomen als degene die aan de kant van de werknemer staat in zo'n onderhandeling (en het proces zo te organiseren dat dit ook echt het geval is)

Kan zijn dat het in dit geval anders is, maar zo'n zaken gebeuren niet noodzakelijk omdat HR enkel naar hun eigen belang zou kijken.

Geen idee hoe dat er effectief in zijn werk gaat. Was gewoon Belgische HR die onderhandelingen deed met een Belgische kandidaat. Enige wat ik weet is dat mijn vrouw een marktconform loon vroeg voor een functie die al maanden openstond en waar ze geen geschikte kandidaat voor vonden, en dat HR haar bleef lowballen. Het diensthoofd waar ze zou terechtkomen heeft dan eens gebeld met diensthoofd HR en toen was het direct in orde.
Eens ze dan op de payroll stond is het bonus hier, aandelen daar, premie X en Y. Dus ik begreep en begrijp dat lowballen echt niet.

Ik versta wel meer niet van HR/recruiting...

Heel Europa is opgedeeld in regio's waar de vacatures zichtbaar zijn via de jobwebsite. Voor belgie is dat vb "Antwerp region", "Brussels region", "Wallonia" of "Belgium". Voor UK "London region", "England", "UK", ... Bon, je snapt het wel.

Hoeveel keer ik tegen die recruiter al had moeten zeggen 'het zou helpen als je 'Belgium' aanvinkt voor de hire in ... Belgium. Want het kantoor is in Gent. Je weet wel, niet antwerpen of brussel. En dan maar mopperen dat ze geen kandidaten aangemeld krijgen. MEER GELD SMIJTEN is de oplossing...

Ik heb mijn twijfels bij "omdat het moet", maar ok. Mijn werkgever blijft ook volk vinden aan veel lagere voorwaarden. Het is dan wel miss-casting maar het zijn wel even hoogopgeleide profielen.

Als deze trend (vergrotende kloof tussen multinationals en KMO's) zich doorzet en dat wordt steeds meer bekend bij het grote publiek, vrees ik in de toekomst voor een leegloop bij de KMO's. Zeker gezien het telewerk zo ingeburgerd is geraakt, want nabijheid was vaak nog een reden om voor KMO's te werken.

Zoals hierboven gezegd, uw opleiding wilt niks zeggen. En interesseert me eerlijk gezegd ook bitter weinig. Uiteraard is uw opleiding belangrijk, maar ik wil perfect een ingenieur aannemen voor een functie die eerder voor een chemisch zou fitten.

Combinatie van wat kennis, capabiliteit om te redeneren, eens iets gek te proberen, niet in hokjes en checklists te denken, een hoop crap te kunnen verdragen en het langs u neer te leggen en een passie om het beter te doen. Geloof me: dat zijn unicorns, en ge haalt ze er meteen uit.

Ook KMO's kunnen goed betalen als ze willen hoor, ga de jaarrekeningen maar na.
Maar de zaakvoerder moet mee willen.

Hier paar jaar geleden gesolliciteerd en de vraag gekregen om als zelfstandige te beginnen en een voorstel gekregen, hierop dan gereageerd dat ik wou maar tegen 133% van zijn voorstel. Paar mails later mijn bedrag gekregen en getekend.
Dus ook daar kan het.

Man man, wat een contrast met de wereld waar ik in zit.
  • Over je vorig loon werd zelfs niet gesproken? Gewoon in het ijle beginnen gooien met salarissen?

Vorig loon is niet relevant voor de nieuwe werkgever imo. Je koopt als werkgever een product ( de werknemer zijn tijd) en wat die tijd voor iemand anders waard was doet er eigenlijk niet toe.

• Je legt zélf de lat op € 7000 en ze doen u een voorstel van... € 8000. Dat is toch een klein beetje als uw huis verkopen, de potentiële koper vraagt letterlijk hoeveel geld hij op tafel moet gooien om het zeker te krijgen, je antwoordt met € 400K en vervolgens krijg je zonder boe of ba € 450K in uw handen gedrukt omdat je zo'n sympathieke knul bent. -> "Euh, ok, :unsure:".
Mja, maar ook als iedereen dat nu pakweg 8000-9000 verdient en hij begint daar aan 7000.. Dan besef je na een maand dat ze u serieus onderbetalen, daar wordt die werknemer ook niet echt gelukkig van en zal dus direct naar elders beginnen kijken, er met zijn klak naar goeien of beginnen klagen. Lijkt me weinig met te winnen. Mijn ex had net hetzelfde voor, vroeg hier in 750k nok( jaarbasis), kreeg een tegen voorstel van 825 ofziets want anders zat ze te ver onder al haar toekomstige collega's

Vorig loon is niet relevant voor de nieuwe werkgever imo. Je koopt als werkgever een product ( de werknemer zijn tijd) en wat die tijd voor iemand anders waard was doet er eigenlijk niet toe.

Nochtans heb ik die vraag telkens al gekregen.

Zoals ze hier al gezegd hebben is het laag gaan ze zeggen ja dat kunnen we ook bieden is het te hoog gaan ze moeilijk doen.

Dus ik begreep en begrijp dat lowballen echt niet.

Dat is wat slechte HR-afdelingen typisch doen; die fungeren als een FOD. Er is een procedure die x zegt, of een policy die zegt dat ze nieuwe joiners moeten starten aan x% van de bench, en dan gaan die daar blind mee aan de slag "want dat zegt het proces".

Dé type-afdelingen die je bij voorkeur integraal buiten zet (en als dat niet lukt, waar je er voor zorgt dat ze hoogstens dienen als secretaresse om een contractje uit te typen, of om payroll te doen).

Is het een algemeen ding dat er dit jaar minder opslag wordt gegeven door de economie, sectoren die het slechter doen, etc...
Ons bedrijf lijkt daar momenteel heel hard mee te schermen. Naar verwachting krijg ik 2% bovenop de index en daarvoor moest ik al bij de higher performers zitten dit jaar.

Zelfs bij juniors is de opslag max 2-3%.

Laatst bewerkt:
Is het een algemeen ding dat er dit jaar minder opslag wordt gegeven door de economie, sectoren die het slechter doen, etc...
Ons bedrijf lijkt daar momenteel heel hard mee te schermen. Naar verwachting krijg ik 2% bovenop de index en daarvoor moest ik al bij de higher performance zitten dit jaar.

Tjah dat zijn in mijn ogen vaak belabberde excuses.. Wat zegt de jaarrekening van jullie bedrijf voor 2024? Heb je zicht op de cijfers van 2025?

Ons bedrijf lijkt daar momenteel heel hard mee te schermen. Naar verwachting krijg ik 2% bovenop de index en daarvoor moest ik al bij de higher performers zitten dit jaar.

amai, mijn merit increase was dit jaar 0.5% ofzo :).
In 2023 was het voor iedereen 0, vanwege de "exceptionele indexaanpassingen" dat jaar.

amai, mijn merit increase was dit jaar 0.5% ofzo :).
In 2023 was het voor iedereen 0, vanwege de "exceptionele indexaanpassingen" dat jaar.
Ik heb 0,3% gekregen. Geen zever. :rofl:
Zo lang de index blijft bestaat in zijn huidige vorm en niet te veel prutsen aan mijn verantwoordelijkheden is dat best OK.

Update, enkel index gekregen (al 3 jaar zo ondertussen), wel bonus.
Misschien toch eens uitkijken naar een andere job

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Industrieel Ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang : 12j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: ja

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hernieuwbare energie (PC200) / Offshore windmolens
Huidige functie: Project Manager
Anciënniteit: 12j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 8170
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €4350?
Nettovergoedingen: 0
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop
Maaltijdcheques: nee
Ecocheques: € 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, % afhankelijk van loon (threshold) en leeftijd
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): ja, bonus tussen 0 en 3 maanden bruto, dit jaar 2 maand, zal rond 10k nett zijn (warrants)
-Eindejaarspremie: ja
-Vakantiegeld: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 100 km
Afstand woon/werk in tijd: 1u15
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee (tankkaart)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 32
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja soms, afhankelijk van project
Hoe vaak overuren te presteren : regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja
Verantwoordelijkheid over personeel: ja 10 direct; indirect piekt tot 100-200 tijdens uitvoering

@mac-bc er zijn er nog met hun gat in de boter gevallen :p.

@Beyond gamer, ik kan mij inbeelden waarom dat het bij de index gebleven is. Het loon in kwestie zit al bij de hogere categorie. Ik ken niet zo zeer veel firma's die dergelijk loon aanbieden. Of je moet projecten in het buitenland doen, dan ken ik er al wat meer.

@mac-bc er zijn er nog met hun gat in de boter gevallen :p.

@Beyond gamer, ik kan mij inbeelden waarom dat het bij de index gebleven is. Het loon in kwestie zit al bij de hogere categorie. Ik ken niet zo zeer veel firma's die dergelijk loon aanbieden. Of je moet projecten in het buitenland doen, dan ken ik er al wat meer.
Het heeft natuurlijk bloed, zweet en tranen gekost.
Maar mag idd wat meer loon zijn. Gaat toch snel over discussies van tientallen miljoenen…

Mooie overstap!

Wat ik mij dan telkens afvraag bij zulke significante sprongen in work/life-balans én loon tegelijkertijd: ben je dan zwaar aan het bluffen tijdens de loonsbesprekingen voor je nieuwe functie?
Geen bonus, geen groepsverzekering - afhankelijk van hoe groot deze zijn kan dit verschil nog beter meevallen als je eerst zou denken.

Ik bedoel: uit jullie gesprekken zal toch blijken dat er een veel betere work/life balans zal ontstaan voor jou. Een beetje snuggere HR-manager zal dat voordeel toch uitspelen door een slighly better loonsvoorstel maar er is toch geen enkele nood voor hen om jou plots meer dan €2000 loon erbij te geven? Of is het een bedrijf met danig veel marge dat ze gratuit met zakken geld kunnen smijten?

- een voorstel geven waardoor de kandidaat zich gewaardeerd voelt en dat zeker de zaken die ze niet aanbieden compenseert
- een aanbod dat zorgt dat het gevonden profiel indien andere lopende vacatures resoluut kiest voor jouw bedrijf?
- een vacature invullen (finance profielen zijn gegeerd) waarbij het openlaten leiden tot slechte bedrijfsbeslissingen?
- de loonpolitiek in het bedrijf bekijken en overeenkomstig aan de functie vergoeden?

In tegenstelling tot jouw assumpties:
- mensen gaan weg voor een klein beetje meer geld
- minder betalen is altijd beter voor het bedrijf op zowel korte als lange termijn

Terug
Bovenaan