Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Blijkbaar...

Maar toch: een bedrijf blijft een bedrijf. Het lijkt me toch straf dat ze mensen aannemen aan een salaris X voor zijn schone ogen terwijl ze weten dat er een grote kans is dat ze ook zullen toehappen aan 0,9*X.
Wie zegt dat dit niet aan 0,9 is? Wie weet was het bedrijf wel bereid om nog hoger te gaan.

Blijkbaar...

Maar toch: een bedrijf blijft een bedrijf. Het lijkt me toch straf dat ze mensen aannemen aan een salaris X voor zijn schone ogen terwijl ze weten dat er een grote kans is dat ze ook zullen toehappen aan 0,9*X.
Bedrijf content en werknemer content, als bedrijf lijkt hij misschien nog goedkoop.

Zeer mooi pakket waar velen voor tekenen - praktisch vraagje: hoe zit dat met de combinatie 95% telewerk + maaltijdvergoeding van 13 €/dag, combo die ik hier nog niet heb gezien. Ook die representatievergoeding is vrij uitzonderlijk - of zie ik dat verkeerd?
Geen idee hoe ze dit er door krijgen. We zijn consultants dus dit maakt het al iets moeilijker om dit te controleren vermoed ik. Anderzijds is er ook een policy waar we officieel 60% van thuis uit werken om ons mobiliteitsbudget te kunnen gebruiken voor het betalen van de hypotheek/huur. Ik heb nog niet veel bedrijven gezien die het even goed doen in netto vergoedingen uitbetalen, en we zijn zeker geen klein bedrijf.

Blijkbaar...

Als je een werknemer echt wil, ga je die toch liever niet lowballen met het risico dat hij niet toezegt of bij een ander bedrijf start dat wel die 10% extra biedt? Toch als je de ruimte hebt om X te bieden en zoals @cege het zo treffend verwoordt, je werknemers niet behandelt als citroenen die maximaal moeten uitgeperst worden.

Maar inderdaad, er zijn een pak bedrijven die liever 0,8*X gaan bieden of maar een fractie meer dan iemands huidig pakket. En dan maar klagen dat ze geen mensen vinden of dat het verloop onder werknemers groot is :)

Geen idee hoe ze dit er door krijgen. We zijn consultants dus dit maakt het al iets moeilijker om dit te controleren vermoed ik. Anderzijds is er ook een policy waar we officieel 60% van thuis uit werken om ons mobiliteitsbudget te kunnen gebruiken voor het betalen van de hypotheek/huur. Ik heb nog niet veel bedrijven gezien die het even goed doen in netto vergoedingen uitbetalen, en we zijn zeker geen klein bedrijf.
Pluim voor jullie HR dienst in elk geval, net zoals vele zelfstandigen de limieten opzoeken of berekend overschrijden zie je dat imo bij je werkgever ook.

Mooie overstap!

Wat ik mij dan telkens afvraag bij zulke significante sprongen in work/life-balans én loon tegelijkertijd: ben je dan zwaar aan het bluffen tijdens de loonsbesprekingen voor je nieuwe functie?

Ik bedoel: uit jullie gesprekken zal toch blijken dat er een veel betere work/life balans zal ontstaan voor jou. Een beetje snuggere HR-manager zal dat voordeel toch uitspelen door een slighly better loonsvoorstel maar er is toch geen enkele nood voor hen om jou plots meer dan €2000 loon erbij te geven? Of is het een bedrijf met danig veel marge dat ze gratuit met zakken geld kunnen smijten?
Ik heb idd onderhandeld, maar niet gebluft. Ik denk dat het een combinatie van factoren was. Het was een dringende vacature die ingevuld moest raken, en mijn eerdere ervaring en expertise was een match met wat ze zochten. De verloning was binnen het budget voor de functie. En ik kon een tegenoffer van een concurrent voorleggen. Daarnaast waren de interviews heel goed verlopen. Achteraf werd me verteld dat er nog andere zeer goede kandidaten waren maar de beslissende factor was de feeling die ze hadden tijdens de interviews. Ik heb work/life balans in de zin van werkdruk niet aangehaald, zij ook niet. Er werd wel gesproken over bvb. flexibele uren of vrijheid om vakantie te plannen, … Ik denk ook niet dat ze hebben stilgestaan op hoeveel km’s ik minder zal moeten rijden voor het werk om dat tegen mij te gebruiken tijdens de onderhandeling, want dat is eigenlijk ook in hun voordeel. Er heerst hier een vrij goede cultuur waar werknemers voldoende autonomie en vrijheid krijgen in het plannen van hun eigen werk, en dat helpt mijn work/life balans verbeteren.

Wat je hier ook niet ziet is de tijd en moeite dat het heeft genomen om op deze job te landen. Naast een voltijds job en privéleven, heb ik tijdens 4 maanden elke dag op verschillende websites mijn tijd genomen om jobs te zoeken, een shortlist maken, en solliciteren. Heel vermoeiend, aangezien je soms wel wordt gecontacteerd en soms niet. Als ze je contacteren dan begint het hele gedoe van verschillende interview rondes, soms online testen, … en dat vraagt ook voorbereiding en verplaatsing. Soms wordt je achteraf afgewezen tijdens die rondes, of haak jij af wegens geen match met de verwachtingen. Ik had soms geen hoop of ik was het beu, maar mijn vorige job wou ik echt niet verderzetten dus het was mijn enige uitweg. Naast veel inspanning, heb je ook geluk nodig denk ik. Op het juiste moment op de juist plaats zijn. En dat forceer je in bepaalde mate door dagelijks daarmee bezig te zijn.

Wat ook meespeelt is hoe hard ze een kandidaat willen denk ik. Je kan het vergelijken met een zoektocht naar een huis. Smaken van mensen die huizen zoeken verschillen. Als je uw droomhuis hebt gevonden, ben je bereid om daar iets meer voor te betalen, zeker als er andere bieders zijn. Op dezelfde manier hebben werkgevers verschillende smaken… naast ervaring en expertise zoeken ze een match qua feeling.

Laatst bewerkt:
Pluim voor jullie HR dienst in elk geval, net zoals vele zelfstandigen de limieten opzoeken of berekend overschrijden zie je dat imo bij je werkgever ook.
Nee dat toont aan dat er veel te weinig controle is.
60% minimaal thuiswerk dan kan je niet zoveel vergoeding voor maaltijden geven waarbij je minimaal 6u op de baan moet zijn.
En aangezien hij 95% thuis werkt kan hij er dus maar 1 per maand krijgen (en dat is normaal te zien in gebruik mobiliteitsbudget, imo een groot gedrocht dat ze mogen afschaffen)

Mooie overstap!

Wat ik mij dan telkens afvraag bij zulke significante sprongen in work/life-balans én loon tegelijkertijd: ben je dan zwaar aan het bluffen tijdens de loonsbesprekingen voor je nieuwe functie?

Ik bedoel: uit jullie gesprekken zal toch blijken dat er een veel betere work/life balans zal ontstaan voor jou. Een beetje snuggere HR-manager zal dat voordeel toch uitspelen door een slighly better loonsvoorstel maar er is toch geen enkele nood voor hen om jou plots meer dan €2000 loon erbij te geven? Of is het een bedrijf met danig veel marge dat ze gratuit met zakken geld kunnen smijten?
Een gelijkaardige grote sprong hier: bij mijn vorige werkgever verdiende ik 4800 euro bruto (terwijl de target voor mijn functie daar toen op 5800 euro stond) dus ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik zou veranderen moest ik ergens anders een aanbod van 7000 euro bruto krijgen. Mijn redenering was dat het een significante opslag moest zijn om te vertrekken want ik was erg tevreden van mijn werkgever. Mijn nieuwe werkgever bood mij 8000 euro bruto en een klets aan. Over mijn vorig loon was niet gesproken, enkel over mijn loonsverwachting waar ik toen dood serieus zei dat ik we bij 7000 euro bruto kunnen beginnen praten. Uiteindelijk geen tegenbod gedaan en onmiddellijk toegezegd op hun initiële aanbod.

Geen idee waar ik zit in de vork bij de nieuwe werkgever (dat is minder transparant hier), maar ik ben ondertussen gestegen naar bijna 9000 euro bruto dus ik kan echt niet klagen.

Zowel de oude als nieuwe werkgever zijn grote buitenlandse multinationals.

Nee dat toont aan dat er veel te weinig controle is.
60% minimaal thuiswerk dan kan je niet zoveel vergoeding voor maaltijden geven waarbij je minimaal 6u op de baan moet zijn.
En aangezien hij 95% thuis werkt kan hij er dus maar 1 per maand krijgen (en dat is normaal te zien in gebruik mobiliteitsbudget, imo een groot gedrocht dat ze mogen afschaffen)
Idd, en ik vermoed dat ze dat ook weten - vandaar het woordje ‘berekend’ in mijn post. Het is en blijft België - waar veel clichés gewoon vaak bevestigd worden:
  • Er wordt gemorst en gesmeten met belastinggeld
  • 99% van alle zelfstandigen foefelt, van zeer subtiel tot over the top
  • Ambtenaren zullen altijd staken
Ik zie dat ook niet significant wijzigen de komende millennia

Idd, en ik vermoed dat ze dat ook weten - vandaar het woordje ‘berekend’ in mijn post. Het is en blijft België - waar veel clichés gewoon vaak bevestigd worden:
  • Er wordt gemorst en gesmeten met belastinggeld
  • 99% van alle zelfstandigen foefelt, van zeer subtiel tot over the top
  • Ambtenaren zullen altijd staken
Ik zie dat ook niet significant wijzigen de komende millennia

Millennia? 🤣

Een gelijkaardige grote sprong hier: bij mijn vorige werkgever verdiende ik 4800 euro bruto (terwijl de target voor mijn functie daar toen op 5800 euro stond) dus ik had voor mezelf uitgemaakt dat ik zou veranderen moest ik ergens anders een aanbod van 7000 euro bruto krijgen. Mijn redenering was dat het een significante opslag moest zijn om te vertrekken want ik was erg tevreden van mijn werkgever. Mijn nieuwe werkgever bood mij 8000 euro bruto en een klets aan. Over mijn vorig loon was niet gesproken, enkel over mijn loonsverwachting waar ik toen dood serieus zei dat ik we bij 7000 euro bruto kunnen beginnen praten. Uiteindelijk geen tegenbod gedaan en onmiddellijk toegezegd op hun initiële aanbod.

Geen idee waar ik zit in de vork bij de nieuwe werkgever (dat is minder transparant hier), maar ik ben ondertussen gestegen naar bijna 9000 euro bruto dus ik kan echt niet klagen.

Zowel de oude als nieuwe werkgever zijn grote buitenlandse multinationals.

Man man, wat een contrast met de wereld waar ik in zit.
  • Over je vorig loon werd zelfs niet gesproken? Gewoon in het ijle beginnen gooien met salarissen?
  • Je legt zélf de lat op € 7000 en ze doen u een voorstel van... € 8000. Dat is toch een klein beetje als uw huis verkopen, de potentiële koper vraagt letterlijk hoeveel geld hij op tafel moet gooien om het zeker te krijgen, je antwoordt met € 400K en vervolgens krijg je zonder boe of ba € 450K in uw handen gedrukt omdat je zo'n sympathieke knul bent. -> "Euh, ok, :unsure:".
Grote buitenlandse multinationals zijn blijkbaar (steeds meer, steeds vaker?) de sleutel naar de topsalarissen. Ik kan mij niet herinneren dat dat bekend was in mijn sociale kringen, terwijl ik dit nu steeds vaker lees, hoor en merk. Onlangs ook nog in een artikel met Stijn Baert.

Je legt zélf de lat op € 7000 en ze doen u een voorstel van... € 8000. Dat is toch een klein beetje als uw huis verkopen, de potentiële koper vraagt letterlijk hoeveel geld hij op tafel moet gooien om het zeker te krijgen, je antwoordt met € 400K en vervolgens krijg je zonder boe of ba € 450K in uw handen gedrukt omdat je zo'n sympathieke knul bent. -> "Euh, ok, :unsure:".
Hij zegt niet dat de lat op 7000 lag, wel dat er gepraat kan worden vanaf 7000. Groot verschil.

Ik wil overal gaan werken vanaf 3000 euro bruto. Maar dan wil ik volledige vrijheid wanneer ik werk, waar ik werk, hoe ik werk en met een laag verwachte output tov mijn capaciteiten. Daarom dat ze me nu het dubbele betalen. Betalen ze me plots nog eens het dubbel, dan wil ik nog wel enkele uren extra achter mijn pc zitten en ga ik overdag niet meer op BG zitten :p.

Grote buitenlandse multinationals zijn blijkbaar (steeds meer, steeds vaker?) de sleutel naar de topsalarissen. Ik kan mij niet herinneren dat dat bekend was in mijn sociale kringen, terwijl ik dit nu steeds vaker lees, hoor en merk. Onlangs ook nog in een artikel met Stijn Baert.

Ge geeft het toch zelf aan in andere topic dat ge met misscasts zit als opvolging. Pay peanuts, get monkeys. Als ge nu nog altijd in ontkenning zit over war for talent, gaat ge als eventuele zelfstandige of bedrijfsleider fameus ogen trekken.

Ik werk zelf ook voor een multinational, niet eens hoog op de ladder. Een starter in mijn team begint rond de 5500 euro bruto per maand + hoop voordelen + dikke jaarlijkse bonus. Dat is niet omdat het kan, dat is omdat het moet. Huidige generatie afgestudeerden hebben over het algemeen niet meer de focus op hard werken, motivatie, inzet, carrière. Als ge het echte talent er nog uit wilt, die mensen hebben de jobs voor het kiezen - afdokken. En wees maar zeker dat ze dat zelf goed genoeg weten.

Man man, wat een contrast met de wereld waar ik in zit.
  • Over je vorig loon werd zelfs niet gesproken? Gewoon in het ijle beginnen gooien met salarissen?
  • Je legt zélf de lat op € 7000 en ze doen u een voorstel van... € 8000. Dat is toch een klein beetje als uw huis verkopen, de potentiële koper vraagt letterlijk hoeveel geld hij op tafel moet gooien om het zeker te krijgen, je antwoordt met € 400K en vervolgens krijg je zonder boe of ba € 450K in uw handen gedrukt omdat je zo'n sympathieke knul bent. -> "Euh, ok, :unsure:".
  • Ja, wat mijn vorig salaris zou kunnen zijn was nooit ter sprake gekomen. Mijn oude werkgever had daar ook nooit achter gevraagd toen ik daar destijds solliciteerde, trouwens.
  • Mijn vermoeden is dat er ergens iets fout doorgegeven/genoteerd was bij hun intern want de HR dame #1 die initieel mijn contactpersoon was, is na het eerste gesprek vervangen door HR dame #2 voor het verdere verloop van de sollicitatie. Ik had eerder een aanbod van 6500 bruto verwacht wat na een onderhandeling 7000+ zou kunnen worden ipv dat ze mij meteen 8000 boden. Toen ze mij belde met dat aanbod dacht ik “oke fuck ja :eek:“.

Sorry maar ik verkondig al sinds het legacy forum dat je in uitvoerende functies echt veel kan verdienen bij multinationals, zeker in innovatieve sectoren :p

@Mountain-Djinn congrats! Zo een voorstel is meestal gedreven door hoe de hiring manager uw "waarde" inschat, dus idd hoe graag die u wil + wat mogelijk is in functie van de loonvork en je ervaring. Ze gaan je enkel 120% geven als ze ook zo hard in u geloven :)

Hij zegt niet dat de lat op 7000 lag, wel dat er gepraat kan worden vanaf 7000. Groot verschil.

Ik wil overal gaan werken vanaf 3000 euro bruto. Maar dan wil ik volledige vrijheid wanneer ik werk, waar ik werk, hoe ik werk en met een laag verwachte output tov mijn capaciteiten. Daarom dat ze me nu het dubbele betalen. Betalen ze me plots nog eens het dubbel, dan wil ik nog wel enkele uren extra achter mijn pc zitten en ga ik overdag niet meer op BG zitten :p.

In een sector met dunne (of moet ik zeggen: normale?) marges zal er dan € 7000 aangeboden worden aan een gegeven set voorwaarden. Waarna men in een volgende ronde onderhandelingen er eventueel nog iets bij kan doen qua loon of de randvoorwaarden soepeler kan maken. Het zou toch dom zijn om die poging niet te doen aan €7000, aangezien er nog niets over de randvoorwaarden werd onderhandeld? Voor hetzelfde geld zijn de aangeboden randvoorwaarden perfect ok voor de sollicitant.

Dat is toch basic "onderhandelingen for dummies" zou ik denken? Stel dat je nu zelf eigenaar en bedrijfsleider bent en je moet iemand aanwerven, dan doe je het toch op die manier?

Ik denk dat de abnormaliteit hier eerder zit in het feit dat multinationals vaak op een zak geld zitten die niet altijd even minutieus beheerd wordt door de HR-managers omdat die gewoon veraf zitten van de eigenaars van het bedrijf. Die hebben dan wellicht zoiets van: "waarom zou ik mij de moeite nemen om een extra rondje te onderhandelen als ik iemand onmiddellijk kan overtuigen met een hoger loon die nog binnen de marges ligt van wat ik mag geven". Geen rationeel gedrag, gezien een extra rondje onderhandelingen slechts een paar uur tijd kost aan de HR-manager, terwijl er nu een lopende kost van +€1000/maand bijkomt voor het bedrijf. In dit opzicht schurken multinationals vaak opvallend dicht aan tegen een overheidsmentaliteit: de uitgaven komen van een grote, abstracte geldbron ergens vér weg waardoor er minder verantwoording moet afgelegd worden.
Of het is een onderlinge communicatiefout, zoals de begunstigde hier eerder aangaf.

Maar ok, je kunt er maar van profiteren natuurlijk als je aan de andere kant van de tafel zit. Zeker doen. Maar dit is geen rationeel gedrag te noemen in een vrije markt, zoals sommigen hier doen uitschijnen. Het is eerder een aberratie die eigen is aan multinationals.

Maar ok, je kunt er maar van profiteren natuurlijk als je aan de andere kant van de tafel zit. Zeker doen. Maar dit is geen rationeel gedrag te noemen in een vrije markt, zoals sommigen hier doen uitschijnen. Het is eerder een aberratie die eigen is aan multinationals.
Succesvolle, innovatieve firma's (dikwijls multinationals, toch zeker in de Belgische arbeidsmarkt) hebben een brede marge aan waarde; uw punt wordt in dit filmpje heel mooi uitgelegd :)

Bredere marge aan "value" = meer flexibiliteit om aan uw employee satisfaction te voldoen op verschillende manieren.

In een sector met dunne (of moet ik zeggen: normale?) marges zal er dan € 7000 aangeboden worden aan een gegeven set voorwaarden. Waarna men in een volgende ronde onderhandelingen er eventueel nog iets bij kan doen qua loon of de randvoorwaarden soepeler kan maken. Het zou toch dom zijn om die poging niet te doen aan €7000, aangezien er nog niets over de randvoorwaarden werd onderhandeld?

Dat is toch basic "onderhandelingen for dummies" zou ik denken? Stel dat je nu zelf eigenaar en bedrijfsleider bent en je moet iemand aanwerven, dan doe je het toch op die manier?

Ik denk dat de abnormaliteit hier eerder zit in het feit dat multinationals vaak op een zak geld zitten die niet altijd even minutieus beheerd wordt door de HR-managers omdat die gewoon veraf zitten van de eigenaars van het bedrijf. Die hebben dan wellicht zoiets van: "waarom zou ik mij de moeite nemen om een extra rondje te onderhandelen als ik iemand onmiddellijk kan overtuigen met een hoger loon die nog binnen de marges ligt van wat ik mag geven". Geen rationeel gedrag, gezien een extra rondje onderhandelingen slechts een paar uur tijd kost aan de HR-manager, terwijl er nu een lopende kost van +€1000/maand bijkomt voor het bedrijf. In dit opzicht schurken multinationals vaak opvallend dicht aan tegen een overheidsmentaliteit: de uitgaven komen van een grote, abstracte geldbron ergens vér weg waardoor er minder verantwoording moet afgelegd worden.
Of het is een onderlinge communicatiefout, zoals de begunstigde hier eerder aangaf.

Het draait dan ook niet bij elke werkgever om nickle and diming. Al kan dat wel. Maar net zoals dat wij, werknemers, ons eisenpakket stellen. Hebben werkgevers ook hun eisenpakket en plakken ze daar een bedrag op.

En als dat binnen dat budget past dan biedt men iets aan dat daarbinnen valt. Als er dan daarnaast ervaring is dat de kandidaat iets anders kiest wegens redenen. Dan gaat de werkgever al sneller zeggen van ok het zit binnen onze budget. Geef nog wat meer om er zeker voor te zorgen dat ze happen.

Je kan dan ook gewoon niet de koppeling maken dat het zo logisch is om het te doen zoals jij gewend bent (en zoals ik in het verleden ook gewend was). Soms heb je geluk en ben je met uw gat in de boter gevallen, soms ben je gewoon de juiste persoon op de juiste plaats en is dat het gevolg. En soms heb je pech dat het effectief wel een omgeving is waar er genickled en gedimed wordt omdat de eigenaar, ... de winst wil maximaliseren. Of boeit het niet dat ze er de zoveelste blik juniors op gooien en zien welke het overleeft.

Maar er vanuit gaan dat ze allemaal zo zijn of niet zo zijn is hetgeen dat gewoon verkeerd is.

Ge geeft het toch zelf aan in andere topic dat ge met misscasts zit als opvolging. Pay peanuts, get monkeys. Als ge nu nog altijd in ontkenning zit over war for talent, gaat ge als eventuele zelfstandige of bedrijfsleider fameus ogen trekken.

Ik werk zelf ook voor een multinational, niet eens hoog op de ladder. Een starter in mijn team begint rond de 5500 euro bruto per maand + hoop voordelen + dikke jaarlijkse bonus. Dat is niet omdat het kan, dat is omdat het moet. Huidige generatie afgestudeerden hebben over het algemeen niet meer de focus op hard werken, motivatie, inzet, carrière. Als ge het echte talent er nog uit wilt, die mensen hebben de jobs voor het kiezen - afdokken. En wees maar zeker dat ze dat zelf goed genoeg weten.

Ik heb mijn twijfels bij "omdat het moet", maar ok. Mijn werkgever blijft ook volk vinden aan veel lagere voorwaarden. Het is dan wel miss-casting maar het zijn wel even hoogopgeleide profielen.

Als deze trend (vergrotende kloof tussen multinationals en KMO's) zich doorzet en dat wordt steeds meer bekend bij het grote publiek, vrees ik in de toekomst voor een leegloop bij de KMO's. Zeker gezien het telewerk zo ingeburgerd is geraakt, want nabijheid was vaak nog een reden om voor KMO's te werken.

Mijn vrouw werkt ook bij een multinational en toen ze daar een job aangeboden kreeg waren de loonsonderhandelingen met HR. Die wilden haar niet geven wat mijn vrouw vroeg (enfin, eigenlijk heb ik de onderhandelingen voor haar gedaan, want mijn vrouw wou al toegeven op het tweede bod) en toen heeft ze vriendelijk bedankt, en de mensen van de business laten weten dat ze daar graag was begonnen maar dat het aanbod te laag was om van job te veranderen. Business is toen in een colère geschoten en een dag later had mijn vrouw haar beoogde loon.

Om maar te zeggen, ook bij multinationals zijn er HR-diensten die enkel kijken naar hun eigen afdeling. Loonkost onder X of Y krijgen zal wel een extra bonus zijn, dus als ze daarmee een andere divisie fucken door een gepaste kandidaat te vervangen door een of andere goedkopere inadequate ziel, dan doen ze dat ook gewoon.

Terug
Bovenaan