Kan goed zijn.
- Ik heb het zelf gezocht, ik moest maar niet in een KMO werken.
- Ik heb het zelf gezocht, ik moest maar niet in een ingenieursbureau werken.
- Ik heb het zelf gezocht, ik heb gesolliciteerd bij het verkeerde bedrijf.
- Mac-bc: "Hoezo, en mijn vorig bedrijf dan?". BeyondGaming: "Ah, dat heb je óók zelf gezocht want dat was óók toevallig het verkeerde bedrijf!"
Zo is het makkelijk natuurlijk, achteraf bekeken.
Heeft niets te maken met achteraf bekeken. Ik heb gewerkt in de private sector. Ik heb gesproken met kennissen die al verder zaten in hun ontwikkeling en met kennissen die mede afgestudeerden die op andere locaties werkten. Ik heb toen vergeleken wat de progressie was en toen ik tgv de crisis in 2007 zonder werk viel heb ik de analyse gemaakt op lange termijn waar ik het meeste waarde aan hechtte.
Samen met het feit dat veel van mijn toenmalige kennissenkring er meerdere bijzaten op hoger niveau en er redelijk wat rond hun 48-5x werden butiengewerkt wegens te duur, te oud, niet meer optimaal inzetbaar, te koppig, etc... en die serieus moesten inbinden en vechten om nog ergens een kans te krijgen.
Ik heb de analyse gemaakt dat ik niet de persoon ben die graag onzekerheid heeft. En zeker geen goesting heeft om op mijn 50 aan de kant geschoven te worden. Ik heb de analyse gemaakt dat ik mij opnaai in het gedoe rond matenaaierij of dat streven om op een goed voetje te komen of dat op uw strepen moeten staan om vooruit te komen en opslag te bekomen. Ik ben eerder de stille kracht of zo typecast men mij toch. En ik heb eerder de neiging om te denken van ah ik krijg die opslag niet automatisch dan zal ik wel niet hard genoeg gewerkt hebben of... waarna ik een tandje bijsteek ten koste van andere zaken. Voor mij moet die erkenning een beetje vanzelf komen. En dat is gewoon niet evident in onze huidige werkmaatschappij. En ik kan daar perfect begrip voor opbrengen. Het zijn nu eenmaal terugkerende kosten voor het bedrijf.
Dan heb je de keuzes tussen ofwel u verzetten tegen uw aard en meegaan in die methodiek. Of je daar nu happy of niet van wordt. Of een oplossing vinden waar uw aard wel kan aarden... en dat was gewoon de transparantie die de overheid biedt. Al kan je dat bij de recessievriendelijkere multinationals potentieel ook wel terugvinden.
Ik kan enkel zeggen dat het niet uw fout is. Maar dat het gewoon de omstandigheden zijn en het hebben van pech met het niet treffen van de werkgever waar uw prestaties wel correct verloond worden.
Waarbij je tegelijkertijd u blindstaart op het bruto loonspakket ipv het totale loonspakket. Al heeft dat geoptimaliseerd loonspakket wel een nadeel bij veel of hoge indexaties. En ja de indexatie was ook een onderdeel van mijn beslissingsprincipe. En ik hield rekening met het feit dat mijn loonspakket in bruto werd uitgedrukt en dat op termijn samen met de gegarandeerde loonsverhoging dit potentieel wel een goed idee was om op netto in te boeten.
Al kan dat met 1 pennetrek in het belang van het land volledig teniet gedaan worden als de overheid dit beslist en eenzijdig opgelegd worden.
Of dat ook geldt voor het pensioen van ambtenaren is het voor mij onduidelijk...
Mijn punt is: als ambtenaar krijg je automatisch het loon en de opslagen als ware je direct een goede presteerder in een goed-betalend bedrijf in een goede sector in een goede economische conjunctuur. Enzovoort. Waardoor ze oneerlijke concurrentie vormen voor de eigen private bedrijven waar je al heel wat geluk moet hebben dat al die lichten op groen staan.
Opnieuw, je vergelijkt niet met een goede presteerder in een goed betalend bedrijf. Je zit hier te vergelijken met een presteerder van uw capaciteiten in een slecht betalend bedrijf wat in mijn ogen ook bevestigd is door het grote aantal mensen die vertrekken bij jullie (als ik uw verhalen mag geloven) .
Ik dacht ook dat je van weddeschaal B2 zakt naar A1.1 ipv dat je A1.2 wordt?
Bij een promotie kan je niet eindigen in een lager loon. Normaliter moet er een minimaal verschil zijn tov uw vorige loonpakket. En men zal u dan inschalen in de A1.x met x 1 -> 6 in functie van hetgeen noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat je met dezelfde anciënniteit minstens y bedrag meer hebt.
Ik kan niet direct terugvinden wat y is.
Ik ben op die manier van A12 naar NA23 destijds overgegaan.
OPGELET : een promotie is volledig anders van een vacante functie. Bij een vacante functie stel je u kandidaat aan het loon dat bij de functie hoort. Ongeacht van wat uw voorgeschiedenis is.