Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik zou toch ook altijd liever 12 adv dagen hebben en 2 uur langer werken dan vrijdag 2 uur vroeger klaar te zijn.
In zo'n functies is dat toch niet 'gedaan' en blijf je bezig, heb je toch meestal wel wat overuren.
Die dagen kan je dan echt op verlof gaan of nuttig deconnecteren.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: industrieel ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC209
Huidige functie: Sr. Project Engineer
Anciënniteit: 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5720
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): rond de €3.150
Nettovergoedingen: €50/maand
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide, gsm ook volledig voor privé gebruik
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: €250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 8% bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Kempen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: tussen 40min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Tesla 3, Bmw Ix1, Audi Q3 , laadpas + tankaart voor alle gebruik

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 0
Vrijheid om verlof te nemen: ja, volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: eerder beperkt en vooral kortstondig wanneer het voorkomt dat er veel samenkomt van verschillende projecten op het zelfde moment.
Hoe vaak overuren te presteren: beperkt.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja, 50% van de tijd en de mogelijkheid tot meer ook, zeer flexibel.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ik ben voor enkele functies interviews aan het afnemen.
Onderandere een sales support functie. Hebben we hier een solicitant die zegt €7500/maand te krijgen op haar huidige job, + alle voordelen (bedrijfswagen, noem maar op).

Note, dit gaat dan echt over een functie waar iemand als ondersteuning van het sales team offertes etc opmaakt. Loop ik zo achter? Of is de kans vrij reëel dat die haar loonbrief aangepast heeft?

Onderandere een sales support functie. Hebben we hier een solicitant die zegt €7500/maand te krijgen op haar huidige job, + alle voordelen (bedrijfswagen, noem maar op).

Note, dit gaat dan echt over een functie waar iemand als ondersteuning van het sales team offertes etc opmaakt. Loop ik zo achter? Of is de kans vrij reëel dat die haar loonbrief aangepast heeft?
Nee, geen enkele sales support functie gaat 7500 euro per maand verdienen.

Of is de kans vrij reëel dat die haar loonbrief aangepast heeft?
Daar kom je achteraf sowieso achter via de fiches van het vakantiegeld.

Als je ze op voorhand opvraagt, kan je wel wat forensisch onderzoek doen op bepaalde bestanden. Laatst gewijzigde datum in de eigenschappen van een PDF bijvoorbeeld. Maar als die echt goed is, kan die dat ook vervalsen.

Is de functie 7500€/maand en al de normale voordelen + wat extra voor over te stappen waard ? Of is dat gewoon geen optie?

Uiteindelijk maakt het geen sikkepit uit wat iemand vroeger verdiende in een andere locatie. Behalve als je die persoon echt echt echt echt echt echt wil. En dus zeer zeker wil dat die overgaat.

Mocht je dat bedrag overwegen - waar moet ik zijn om te solliciteren?

Ergens in een niche markt waar veel engineering nodig is om offertes uit te werken aangevuld met goed betalende sector en wat anciënniteit. Echt onmogelijk mag je nooit zeggen.

Edit: heb in een ver verleden eens gesproken met iemand die voor een bedrijf werkte dat o.a. drogers voor productie van insuline maakte, niet normaal hoeveel engineering daaraan te pas komt - was een Duitser, meerdere titels Dr. en die hielp ook mee om offertes te maken bvb.

Nee, geen enkele sales support functie gaat 7500 euro per maand verdienen.
Dachten wij ook al 😅 Als het wel zo was ging ik ook terug in loondienst.

Daar kom je achteraf sowieso achter via de fiches van het vakantiegeld.

Als je ze op voorhand opvraagt, kan je wel wat forensisch onderzoek doen op bepaalde bestanden. Laatst gewijzigde datum in de eigenschappen van een PDF bijvoorbeeld. Maar als die echt goed is, kan die dat ook vervalsen.
Aan dat budget gaan we ze zeker niet aannemen hoor. En idd, pdf etc, maar die heb ik zelf ook al veranderd, dus ga daar niet op kijken.

Is de functie 7500€/maand en al de normale voordelen + wat extra voor over te stappen waard ? Of is dat gewoon geen optie?

Uiteindelijk maakt het geen sikkepit uit wat iemand vroeger verdiende in een andere locatie. Behalve als je die persoon echt echt echt echt echt echt wil. En dus zeer zeker wil dat die overgaat.
Goh nee, absoluut niet. Het was eerder van ons uit de vraag "Lopen we nu zo hard achter met wat dergelijke functies betaald krijgen?"

Mocht je dat bedrag overwegen - waar moet ik zijn om te solliciteren?
Dan nam ik de job zelf!

Ik heb hier ook 1 in dienst gehad die 7000 per maand en 10k bonussen per jaar had voor een puur ondersteunende administratieve functie.

Wel expert level dingen, maar geen meetings organiseren, bijna geen stress, niks moeten beslissen. Gewoon basically de leftovers van cege opkuisen. Het werk is goed gedaan, maar het is way overpaid voor wat het is.

Die is in mijn reporting lijn terecht gekomen omdat haar mgr ontslaan was (die hire zal exemplarisch zijn voor waarom hij ontslagen is).

Volgens mij vind je voor dat budget gemakkelijk 1.5 FTE die het beter en met meer initiatief doet. Maar het is een risico want voor t zelfde geld zwier je de resource buiten en vind je geen andere. Resultaat is dat die daar na 4y nog altijd zit op dezelfde stoel.

Ik heb een andere report die 20y jonger is, veel meer initiatief neemt, meetings opzet en zo, beslissingen neemt. Officieel is dat dezelfde job maar execution is duidelijk anders. Die heeft 5000 per maand...

Dusja, overpaid kan altijd :laugh: Maar reality check kan geen kwaad. Kan blijven in de gouden kooi of springen naar de zilveren kooi.

Ik vraag me zelf af of dit kan? HR zal er sowieso inzage in hebben via de attesten van het vakantiegeld, maar kan een hiring manager zoiets gevoelig als looninformatie natrekken?
Natrekken niet, vragen staat nog steeds vrij denk ik.
De vorige keer dat ze tijdens een sollicitatie naar mijn loon hebben gevraagd, geloofden ze het duidelijk niet, heb ik nog een screenshot van mijn loonbrief doorgestuurd en hebben ze daarna een schaamtelijk aanbod gedaan dat eigenlijk slechter was all things considered (wij hebben eigenlijk nogal veel extraatjes die wel leuk zijn om te hebben).

Volgende keer ga ik wel voet bij stuk houden.
Ik ga hun marktonderzoek niet voor hun doen.

Dat ze gewoon hun beste aanbod doen hè. Maar blijkbaar is het nog steeds dat men eerst eens polst en dan een beetje meer geeft?

Sorry maar voor “een beetje meer” zet toch niemand zijn anciënniteit opzij?

Heb het zelf ook meegemaakt, eens gesolliciteerd twee jaar terug, ze vroegen wat ik verdiende, stomme ik dat gezegd (was eerste externe sollicitatie en dus naïef), komen ze met een aanbod beetje beter dan huidig pakket.

Tja, dat is lachen met de mensen he.

Er is een functie en er is een loon. Wees transparant.

Ja dus zoals ik dus zei vandaag misschien niet meer (vergelijking is voor de lonen vandaag), maar voor diegene die hun keuzes langer geleden in het verleden hebben gemaakt, was er wel degelijk een groter verschil. Een starter aan de overheid zat beduidend lager dan een starter in de privé sector , maar er werd een beter pensioen beloofd. Verander dan dus de pensioenregels voor de mensen die instappen op het stelsel vandaag, maar niet voor diegene die zijn ingestapt gisteren bij wijze van spreken.

Tevens bied de privé veel meer doorgroeimogelijkheden (fast track loonsverhogingen), dan de ambtenarij waar je veel langzamer een hoger loon opbouwt.

Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
  1. Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
  2. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
  3. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Dat zijn heel veel voorwaarden.

Zal ik je even de "fast track" loonsverhoging schetsen die ik heb meegemaakt? Hou je goed vast:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
  • Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.

Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
  • Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Dat is gewoon een totale abberatie.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me zelf af of dit kan? HR zal er sowieso inzage in hebben via de attesten van het vakantiegeld, maar kan een hiring manager zoiets gevoelig als looninformatie natrekken?
Ze mogen dit denk ik altijd vragen maar je bent uiteraard niet verplicht dat te zeggen of aan te tonen.
Uiteraard niet willen babbelen of bewijzen wat je verdient zal wat argwaan wekken bij de tegenpartij...
Natuurlijk is het voor hen ook een hulpmiddel om te kijken of ze jou profiel wel kunnen betalen. Als ze een budget van 5k/m hebben en jij verdient nu 4,7k. Dan weten ze dat de kans heel klein is dat je zal komen.
Is je huidig loon 2,5k maar je weet dat je onder u marktwaarde zit geef je dat best gewoon aan. Als zij dan nog altijd met een belachelijk bod komen aandraven zegt het al genoeg over hun loonsbeleid en ben je beter elders af.

Heb het zelf ook meegemaakt, eens gesolliciteerd twee jaar terug, ze vroegen wat ik verdiende, stomme ik dat gezegd (was eerste externe sollicitatie en dus naïef), komen ze met een aanbod beetje beter dan huidig pakket.
Ik heb ooit gezegd, als ik wil onderhandelen ga ik wel naar de markt. Gelieve direct jullie final offer te doen. Ik heb dan ook direct mijn bedragen genoemd genre:
- +30% van men huidig loon : ik teken morgen
- +20% van men huidig loon : ik teken waarschijnlijk
- +15% van men huidig loon : ik teken mogelijks

Hun eerste aanbod was dan al direct +20% waarmee ze hun ambities duidelijk maakten.

Uiteraard heb ik toen niet in percentages gesproken maar in bedragen maar wil het hier liever niet delen.

Het gaat hier over brutoloon, op de man spelen is daarvoor niet nodig.
Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
  1. Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
  2. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
  3. Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Dat zijn heel veel voorwaarden.

Zal ik je even de "fast track" loonsverhoging schetsen die ik heb meegemaakt? Hou je goed vast:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
  • Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.

Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
  • Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
  • Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Dat is gewoon een totale abberatie.

Je drink nog steeds azijn als ontbijt. Hoe zit het met de jobhop ?

Je bent volgens jezelf een toppresteerder met het loon van een secretaresse en je wordt behandelt als een UberEat delivery mannetje dat een koude pizza aflevert. Zo'n toppresteerder moet toch ergens anders een deftige job kunnen vinden ?

Terug
Bovenaan