Ik erger mij echt mateloos aan dit soort uitspraken.
- Als je niet uitzonderlijk presteert in de privé, dan krijg je exact 0,0 opslag. Dus in de basis is de overheidssector sowieso een betere betaler.
- Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé, dan heb je een KANS dat je de overheid kan evenaren in zijn consistente loonsopslagen.
- Als je wél uitzonderlijk presteert in de privé EN je hebt ook nog eens geluk van een goede werkgever te hebben EN een goede netwerker EN je zit in een goede economische sector EN er is een goede economische conjunctuur EN ... dan heb je KANS dat je in zo'n "fast track" loonsverhogingen terechtkomt.
Dat zijn heel veel voorwaarden.
Zal ik je even de "fast track" loonsverhoging schetsen die ik heb meegemaakt? Hou je goed vast:
- Jobinhoud: In 4 jaar tijd is de omvang van mijn projecten x10 tot x 100 gegaan. Klanten gegroeid van KMO's naar multinatonals. Contracten onderhandeld van miljoenen, tot tientallen miljoenen euro. Regelmatig 's avonds doorgewerkt om deadlines te halen. Communicatie op C-level van multinationals. Ik ben één van de toppresteerders binnen het team. Het bedrijf maakte winst. Er was een vrij goede conjunctuur. Enzovoort enzovoort.
- Loonstijging: In 4 jaar tijd is mijn loonsopslag eens met 2,5% gestegen en eens met 2%. Na héél veel onderhandelen, zagen, reminders sturen, ... ik moest de volledige hiërarchie door, tot onze Managing Director. Ik moest nog nét niet op mijn blote knieën zitten.
Vorige job in de privé ook gegroeid in mijn job, ook één van de beste presteerders in mijn team, .... Maar na twee jaar bleek het bedrijf in slechte papieren te zitten. Dus nooit opslag gekregen, maar wel ganser dagen mijn botten afgedraaid.
Meanwhile onze vriendin bij de overheid:
- Jobinhoud: In 4 jaar tijd geen enkele verandering qua jobinhoud. Gewoon job uitoefenen. Thuiswerk wordt niet gecontroleerd dus misbruik is niet zeldzaam (om het allemaal nog zeer mild te formuleren).
- Loonstijging: Veel snellere indexaties. In 4 jaar tijd al een grotere opslag gekregen. Na een geslaagd examen 1000 euro bruto erbij. Het kan niet op.
Dat is gewoon een totale abberatie.