Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vriendin van mij twijfelt over een aanbod. Ze heeft nu 2500 bruto met 75 netto compensatie + 140 maaltijd cheques. Ze kan nu 3050 krijgen met 150 netto compensatie maar zonder maaltijdcheques.

Nu ze vreest ervoor dat ze met verlaging van jobbonus en meer belastingen betalen het op het einde van de rit amper 50 euro verschil zou geven terwijl ze haar huidige nog graag doet.

Iemand ervaring in deze loonschalen? Is 550 bruto meer verdienen niet voordelig? Hoe zit dit op langere termijn met index weegt dit dan wel zwaarder door?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Secundair
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: onderhoudsverantwoordelijke
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: alles moet draaien

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3900
Nettovergoedingen: 125
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: ja beiden
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: ja 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja 5% en 15% op deel boven plafond
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus (8% jaarsalaris)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd:1h
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen:neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobiliteitsbudget of wagen id4 - xc40 - ix1 - model y - ...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):12
Vakantiedagen (andere extra):8
Vrijheid om verlof te nemen: af te stemmen met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:wanneer nodig, meestal dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: enkel indien van wacht
Hoe vaak overuren te presteren: wanneer nodig. Maar gemiddeld aantal uren werk per week komt op 40h uit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, aan te vragen binnen of buitenland.
Telewerk (buiten corona-periode): ja alhoewel de aard van de job veel fysieke aanwezigheid aanwezigheid vereist.
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

Zeer mooi pakket. Wat zijn de skills of omstandigheden die zo'n hoog loon verantwoorden voor deze job?

Lijkt me idd sterk dat een bedrijf dat echt privé privé is, taalpremies geeft. Mag dat zelfs?
Yep mag zeker.

Onlangs bij een sollicitatie werd mij dit voorgesteld om een opleiding Duits te volgen en te slagen voor een C2 examen (enkel spraak).
Was ook een prive bedrijf.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Secundair
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?):
Huidige functie: onderhoudsverantwoordelijke
Anciënniteit: 4j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: alles moet draaien

Maand salaris (bruto): 7000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3900
Nettovergoedingen: 125
BedrijfsGSM/laptop: ja beiden
Maaltijdcheques: ja 8€
Ecocheques: ja 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja 5% en 15% op deel boven plafond
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus (8% jaarsalaris)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd:1h
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen:neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mobiliteitsbudget of wagen id4 - xc40 - ix1 - model y - ...

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):12
Vakantiedagen (andere extra):8
Vrijheid om verlof te nemen: af te stemmen met collega's
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:wanneer nodig, meestal dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: enkel indien van wacht
Hoe vaak overuren te presteren: wanneer nodig. Maar gemiddeld aantal uren werk per week komt op 40h uit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja, aan te vragen binnen of buitenland.
Telewerk (buiten corona-periode): ja alhoewel de aard van de job veel fysieke aanwezigheid aanwezigheid vereist.
Verantwoordelijkheid over personeel: ja
Proficiat! Is dit dan dezelfde job die je als freelancer deed sinds 1 jaar? Waarom de (snelle) stap terug naar loondienst? En je kan je 4 jaar anciënniteit toch behouden? Begrijp me niet verkeerd hé, dit is een zeer mooi pakket, maar persoonlijk zou ik nooit de stap naar loondienst opnieuw overwegen.

Duits C2 (= quasi native)? Lol veel geluk.
of was het B2 ? geen idee meer het was 2 maanden geleden die sollicitatie, maar het was zeker niet de bedoeling om Duits native te kunnen :laugh:

in ieder geval het bestaat dat privé een taalpremie geeft. maar je moet wel een examen afleggen (Selor dacht ik) en bewijzen dat je het kunt.

Vriendin van mij twijfelt over een aanbod. Ze heeft nu 2500 bruto met 75 netto compensatie + 140 maaltijd cheques. Ze kan nu 3050 krijgen met 150 netto compensatie maar zonder maaltijdcheques.

Nu ze vreest ervoor dat ze met verlaging van jobbonus en meer belastingen betalen het op het einde van de rit amper 50 euro verschil zou geven terwijl ze haar huidige nog graag doet.

Iemand ervaring in deze loonschalen? Is 550 bruto meer verdienen niet voordelig? Hoe zit dit op langere termijn met index weegt dit dan wel zwaarder door?
Als alleenstaande:

€2500 bruto + €75 netto = +-€2103 en +-€145 MC per maand (gemiddelde over een jaar) = €2248 per maand
€3050 bruto + €150 netto = €2332 per maand

Het verschil is toch al €84 per maand, excl vakantiegeld. Ook is haar bruto hoger waardoor bij toekomstige indexeringen ze sowieso meer bij krijgt. Het minder krijgen van jobbonus kan je ook als een voordeel zien, op die manier zal ze meer overhouden van toekomstige loonsverhogingen. Het is een wat bizarre kronkel om graag een hoge jobbonus te krijgen, dat wil zeggen dat je graag bij de lage lonen blijft.

of was het B2 ? geen idee meer het was 2 maanden geleden die sollicitatie, maar het was zeker niet de bedoeling om Duits native te kunnen :laugh:

in ieder geval het bestaat dat privé een taalpremie geeft. maar je moet wel een examen afleggen (Selor dacht ik) en bewijzen dat je het kunt.

Als ze je voorstellen om een opleiding te volgen, zal het zeker geen C2 zijn. :oi22: Tenzij het een opleiding van 5 jaar ofzo is.
En B2 is ook al een redelijk hoog niveau als je van 0 af aan moet starten.

Is dat een bedrijf die lang lang geleden nog onder een overheidshoed viel?

Ik ken wel een paar "privé-bedrijven" die taalpremies geven maar die zijn eigenlijk in handen van de overheid en hun verloningsbeleid is gebaseerd op die van de ambtenarij dus geven ze ook taalpremies en dergelijke.
Nee helemaal niet. Is zelfs een grote multinational 🙂.

Nee helemaal niet. Is zelfs een grote multinational 🙂.

In zo'n grote organisaties zal je dan ook verschillende generaties van loonbeleid hebben. :p

Dat kan zijn dat iemand die iets verworven heeft in een vorig "versie" van loonbeleid een premie heeft bemachtigd die niet meer bestaat/niet meer gegeven wordt aan nieuwkomers maar die ze wel blijft behouden.

Je gaat een keer moeten rondvragen wat er nog bestaat van premies en opties en dergelijke op je werk

Zeer mooi pakket. Wat zijn de skills of omstandigheden die zo'n hoog loon verantwoorden voor deze job?
Denk dat het eerder een geheel is.

Ik kan mee op zeer technisch niveau, maar kan het daarnaast nog deftig gaan uitleggen/verkopen aan hoger management niveau.

verder ben ik zo goed als altijd goed gezind, heb geen stress en ben analytisch sterk waardoor ik ook snel beslissingen neem die in de meeste gevallen ook nog juist zijn.

Get the job done. Heb hier al WC's ontstopt en kabels getrokken als manager en enkele uren later staat ge een groot project te pitchen :laugh:. Zoals ook gezegd doe ik bijna nooit moeilijk als er is vroeg/laat of nacht moet iets gedaan worden. Maar ik geneer me dan ook niet om is gewoon te stoppen in het midden van de dag of als er iets is met de kinderen gewoon naar huis te trekken.

Die sociale skills is iets dat veel technische profielen niet hebben.

Uit van die testjes ben ik vooral een inspirerend figuur en krijg bijgevolg de arbeiders goed mee in het verhaal en de meesten zijn intrinsiek echt gemotiveerd waardoor het werkritme gemiddeld hier hoger ligt en met minder ziekteverzuim. De cijfertjes die volgen automatisch wel. Eenmaal je gekend staat om goede service te leveren is het ook niet moeilijk om budget te gaan lospingelen en eenmaal die bal aan het rollen is kan je je veel veroorloven en worden kleine fouten sneller onder de mat geveegd.

Vanaf je op management niveau zit is het ook gewoon zo dat er hopen taken op je afkomen. Het wordt een kunst om deze zelf uit te voeren, te verdelen over je team, door te schuiven naar iemand anders of gewoon dat idee te laten begraven. Denk dat Cege hier daar ook een crack in is, wat ook deels zijn hoge loon verantwoord.

Ik kan mee op zeer technisch niveau, maar kan het daarnaast nog deftig gaan uitleggen/verkopen aan hoger management niveau.

Vanaf je op management niveau zit is het ook gewoon zo dat er hopen taken op je afkomen. Het wordt een kunst om deze zelf uit te voeren, te verdelen over je team, door te schuiven naar iemand anders of gewoon dat idee te laten begraven.

Herkenbaar, ik doe ongeveer dezelfde job maar dan in een wetenschappelijke versie :)
Middle management is toch vaak wat onderschat; uw (mooie) pakket is zeker terecht.

Overheid en sommige leerkrachten hebben een goed brutoloon, maar daar houdt het ook bij op.
Geen groepsverzekering
Geen hospitalisatie
Geen maaltijdcheques
Geen vergoeding woonwerk
Geen bonussen
Geen auto
Geen nettovergoedingen
Beperkte eindejaarspremie
Idem. in de zorg. Mijn vriendin met bachelordiploma heeft enkel een hospitalisatie (korting).

Idem. in de zorg. Mijn vriendin met bachelordiploma heeft enkel een hospitalisatie (korting).
In BE zijn het wss veelal KMO's die echt proberen optimaliseren zover als mogelijk, laat staan er 'de kantjes van aflopen' (maar dus wel binnen de lijntjes blijven kleuren). Wel, zij & mss ook wat grotere bedrijven die BE roots hebben.

Ik hoor nl. regelmatig van de kleinste bedrijven dat zij hun dat allemaal niet willen aantrekken want te complex.
Dan eigenlijk ook regelmatig hetzelfde van multinationals die al die BE nonsens even goed niet verstaan, laat staan hun ermee willen bezig houden. Maar hier zijn er regelmatig wel nog de simpele klassiekers, bv. de maaltijdcheques of hospi. Maar die KEW vergoedingen bv. zul je wss bij niet al te veel multinationals vinden, die betalen blijkbaar liever gewoon in bruut.

Overheid daarentegen, jah ... 'n pak minder den extralegalen toer op eh.
Kan ook praktisch niet eh, want der zit altijd wel een of andere politieker op de kap v/d privé en de verscheidene systemen om de belastingsdruk te verlagen (bv. de IP ruling, maar men heeft ook al achter de KEW vergoedingen gezeten, etc.).
't Zou dan redelijk belachelijk zijn als ze er zich zelf schuldig aan maken eh (nuja, hypocriete overheid is ook weer niets nieuws).

I guess bij de overheid is een v/d grootste 'selling points' het aantal dagen verlof & een redelijk hoge jobzekerheid eh.

Onderstaande voorstel verkregen, lijkt me een no brainer financieel gezien?

. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Bachelor elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: project engineer -> Projectleider gebouwtechnieken
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 -> 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 -> ?

Maand salaris (bruto): 3300 -> 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2300 -> +-€2800 (volgens simulatie)
Nettovergoedingen: €100 -> €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig -> volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide -> beide
Maaltijdcheques: €7/dag -> €8/dag
Ecocheques: €250/jaar -> nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (geen idee) -> mogelijk bij promotie
Hospitalisatieverzekering: ja -> ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): / -> bedrijfsrestaurant

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: antwerpen -> antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 5 km -> 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 10 min -> 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): elektrisch (+- €50k) + ongelimiteerde tankkaart -> Hybride (type BMW 3) + ongelimiteerde tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 6 (+overuren mogelijk op te nemen als recup)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: niet (bouwverlof) -> ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: relatief -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: af en toe -> waarschijnlijk
Hoe vaak overuren te presteren: soms -> ?
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zelden -> ja, volgens hen
Telewerk (buiten corona-periode): nee -> 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Onderstaande voorstel verkregen, lijkt me een no brainer financieel gezien?

. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Bachelor elektromechanica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: project engineer -> Projectleider gebouwtechnieken
Anciënniteit: 3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40 -> 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45 -> ?

Maand salaris (bruto): 3300 -> 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2300 -> +-€2800 (volgens simulatie)
Nettovergoedingen: €100 -> €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig -> volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide -> beide
Ecocheques: €250/jaar -> nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja (geen idee) -> mogelijk bij promotie
Hospitalisatieverzekering: ja -> ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): / -> bedrijfsrestaurant

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: antwerpen -> antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 5 km -> 10 km
Afstand woon/werk in tijd: 10 min -> 10 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee -> nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): elektrisch (+- €50k) + ongelimiteerde tankkaart -> Hybride (type BMW 3) + ongelimiteerde tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 6 (+overuren mogelijk op te nemen als recup)
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: niet (bouwverlof) -> ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: relatief -> ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: af en toe -> waarschijnlijk
Hoe vaak overuren te presteren: soms -> ?
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: zelden -> ja, volgens hen
Telewerk (buiten corona-periode): nee -> 2 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Ken je mensen die daar werken? Ben je 100% zeker dat je die overuren als recup kunt nemen?
Projectleider in de bouw is vaak een heel zware job.

Wegens herstructurering bij vorige werkgever een nieuwe werkgever, job, titel en sector. Kwam goed uit feitelijk, want had hier en daar al wat sollicitaties lopen omdat ik weinig kon betekenen voor m'n werkgever.

Met nieuwe job qua verloning serieuze stap vooruit kunnen maken.

Qua inhoud echt énorme stap gemaakt wat betreft invulling en voldoening. Titel is cru gezien stap achteruit zogezegd, maar kan nu net veel meer betekenen voor bedrijf en collega's met m'n ervaring en wat ik intuïtief en gewoon graag doe.
Veel betere balans voor mezelf tussen verantwoordelijkheid en zelf opleveren als "individual contributor".
Sla mezelf voor 't hoofd dat ik er nu pas voor ben gegaan, en me al die jaren zo heb vastgepind op titel/verantwoordelijkheid.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Msc communicatiewetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : bijna 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Huidige functie: Product Manager -> Business Analyst/Project Manager
Anciënniteit: 2 -> 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~39

Maand salaris (bruto): 4.375 -> 5.000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2.750 -> ~3.150
Nettovergoedingen: 100
BedrijfsGSM/laptop: beide
Ecocheques: €0 -> €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja -> ja, maar eigen bijdrage (0%)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 0 -> CAO 90 voor €1.000 bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: 8km -> 35km
Afstand woon/werk in tijd: 20m heen, 20m terug -> 30-45m heen als het tegenzit, 30m terug
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee -> buitenlandse trips, ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Elektrisch, met laadkaart (Enyaq; VAA van ~€185)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 -> 6
Vakantiedagen (andere extra): 0 -> 1 extra van bedrijf zelf
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja -> ja, maar officieus met manager
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig, veel vrijheid om eigen prioriteiten en planning te stellen
Hoe vaak overuren te presteren: soms bij events/buitenland -> nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: normaliter wel
Telewerk (buiten corona-periode): ja -> ja, maar officieus met manager; 2 tot 3 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee -> nee, maar perspectief om op gegeven moment wel te evolueren

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan