Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Voor mij persoonlijk zou het een achteruitgang zijn.

+/- 260 EUR bruto er bij is fine and all, maar pak dat je er 40/50% van over houdt is dat pakweg 150 EUR net.
Maar daarvan ben je ineens 75 EUR netto kwijt bovenop het thuiswerk, wat ik tegenwoordig al een voordeel op zich vindt (onafhankelijk die 75 EUR dat het u zelfs nog opbrengt).
250 ecocheques per jaar is natuurlijk ook een goei 21 EUR/mnd extra, wat deels die 75 EUR compenseert. En ook nog wat spelen met de cijfers voor de eindejaarspremie, etc.

Ook werk ik liever elke week 2u meer voor 12d extra verlof. Maar da's ook weer ieder's persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Uiteraard zijn aan die 75 EUR ook kosten verbonden. Je spendeert aan allerhande zaken thuis, gaande van verwarming & elentriek tot koffie die anders allemaal gratis zijn op kantoor.
Dus je gaat er netto wel op vooruit. Niet zo extreem veel, but still. Puur objectief genomen lijkt het mij dus een beter pakket.

Dan is het natuurlijk persoonlijk het thuiswerk afwegen t.o.v. dat beetje extra netto, alsook die 2u/w extra VS 12d verlof.
Merci voor de input!

Het enige echt grote voordeel dat ik zie is het bonussysteem dat mij, bovenop een standaard eindejaarspremie, een extra maandloon zou bezorgen waar enkel de 13,07% RSZ afgaat. Dat is toch wel een mooie extra, me dunkt.

Voor de rest ben ik ook eerder geneigd niet toe te happen.

Uiteraard, maar 'k ken z'n mobiliteitssituatie niet natuurlijk.

Als het voor die bruto Euro's ineens een uur extra file is dan is dat gewoon nog een extra argument om het links te laten liggen (aangezien 't er op lijkt dat hij niet per sé weg wilt bij z'n huidige WG).
Beide werkgevers zijn ongeveer even ver gelegen van bij mij thuis. Ik maak mijn verplaatsingen bijna uitsluitend met de fiets.

Merci voor de input!

Het enige echt grote voordeel dat ik zie is het bonussysteem dat mij, bovenop een standaard eindejaarspremie, een extra maandloon zou bezorgen waar enkel de 13,07% RSZ afgaat. Dat is toch wel een mooie extra, me dunkt.

Voor de rest ben ik ook eerder geneigd niet toe te happen.
Wacht... een bonus waar enkel 13,07% RSZ af gaat? :unsure:
Ik veronderstel dat je die 14de maand bedoelt? Ik zou er toch vanuit gaan dat je daar gewoon op belast gaat worden? Van een bruto bonus houdt je na RSZ en belasting in principe maar een kleine helft (~47% oid) over, zelfs als het via warrants oid dergelijks wordt geregeld geef je nog steeds een héél groot stuk (+40%) af. Weet je wat voor systeem dat is want dat lijkt mij toch wel héél sterk?

Wacht... een bonus waar enkel 13,07% RSZ af gaat? :unsure:
Ik veronderstel dat je die 14de maand bedoelt? Ik zou er toch vanuit gaan dat je daar gewoon op belast gaat worden? Van een bruto bonus houdt je na RSZ en belasting in principe maar een kleine helft (~47% oid) over, zelfs als het via warrants oid dergelijks wordt geregeld geef je nog steeds een héél groot stuk (+40%) af. Weet je wat voor systeem dat is want dat lijkt mij toch wel héél sterk?
Zo werd het wel degelijk aan mij uitgelegd. Ze hebben dit zo kunnen verkrijgen omdat het een bonus op basis van "targets" zou zijn, waarbij het target dermate laag wordt gehouden zodat ze hier altijd aan komen. Heb het twee keer nagevraagd, en enkel de sociale bijdragen zouden hier afgaan. Bruto/netto zou dus bijna 1/1 moeten zijn... Ze probeerden dit "pluspunt" ook serieus te pushen, dus zou het vreemd vinden mochten het toch niet kloppen.

Ik zou persoonlijk nooit terug naar een situatie willen waar ik niet minstens 32 dagen verlof/ADV heb.
Goh, bij ons werk ik al een goei 14 jaar zonder ADV, maar wel 40u op een 38u week. So yeah, it could be worse.
Mor soit, na al die jaren zijn ze 't bij ons toch ook moeten beginnen invoeren.

Lees: Ze beginnen te groot te worden om de randjes er vanaf te lopen.

Oh maar dan gaat het waarschijnlijk over een CAO90 maar dan is het geen echte 14de maand want die bonus is voor iedereen in het hele bedrijf hetzelfde, hangt ook vast aan collectieve targets. Het kan natuurlijk €3k zijn en dan is het voor u de facto hetzelfde als een maandloon maar er is natuurlijk niks dat zegt dat die CAO90 mee schaalt. Daarnaast is een CAO90 in 2024 geen garantie op een CAO90 in latere jaren.

In theorie mogen CAO90 targets overigens ook niet zo laag ingesteld worden dat de bonus de facto gehaald wordt als ik het goed heb. Nu, wij hebben hier ook een CAO90 en die cijfers worden bijna elk jaar vlot gehaald, buiten soms een klein stukje dat aan absenteïsme gelinkt is en wat de vakbond er al jaren uit probeert te knikkeren.

Die extra "€250/maand" netto is natuurlijk wel leuk en geeft wel een flinke boost aan u totaalpakket maar het hangt er uiteindelijk vanaf wat je zelf belangrijk vind. Ik zou persoonlijk nooit terug naar een situatie willen waar ik niet minstens 32 dagen verlof/ADV heb.
Thanks voor de verduidelijking! Ook @ThekillingGoku

Het zal inderdaad eerder simplistisch voorgesteld zijn als 14e maand, omdat de bonus overeen zou komen met mijn bruto maandloon.

Slechts 20 verlofdagen is ook hetgeen wat mij het meest zorgen baart. Ik kom van werken in de openbare sector waar ik er 35 kreeg (toegegeven, die geraakten zelden op), naar nu 32 in de privé door een 40-uurs week. Een goede twee weken minder is misschien wat te veel van het goede.

Anders moet ge de switch maken intern, kunt ge er ook naar 36 of 37 gaan afhankelijk van dienstjaren 😉
Nog meer ook: 1 dag per 5 jaar dienst (max 5), 1 dag voor 50+ & 1 dag voor 55+. ;)
Er zijn ook nog gasten met oude contracten met 18 en sommige zelfs met 24 ADV dagen en vanaf dit jaar moeten alle ADV dagen op zijn. Drama, drama! Hoe gaan ze ooit die 38/44 dagen opkrijgen? :unsure: :laugh:

Anders moet ge de switch maken intern, kunt ge er ook naar 36 of 37 gaan afhankelijk van dienstjaren 😉
Nog meer ook: 1 dag per 5 jaar dienst (max 5), 1 dag voor 50+ & 1 dag voor 55+. ;)
Er zijn ook nog gasten met oude contracten met 18 en sommige zelfs met 24 ADV dagen en vanaf dit jaar moeten alle ADV dagen op zijn. Drama, drama! Hoe gaan ze ooit die 38/44 dagen opkrijgen? :unsure: :laugh:
Ik ben jaloers lol.

Ik heb 13 jaar dienst hier (privé)--> dat is welgeteld 0 dagen anciënniteit dat ik in ruil daar voor krijg.
Dagske extra omdat ik straks 50 word? Njet njet en nog eens njet ja.

ADV dagen? Ja en neen. Per dag bij de klant krijgen we 0.4 uur recup. Ik vind dat een rare manier van werken.

Ik heb 13 jaar dienst hier (privé)--> dat is welgeteld 0 dagen anciënniteit dat ik in ruil daar voor krijg.
Dagske extra omdat ik straks 50 word? Njet njet en nog eens njet ja.
Andere werkgever zoeken... Verander binnenkort van job en ga naar 40 dagen 😅. Dat is in de privé, die kan nog aangevuld worden met anciënniteit en leeftijd 🥳

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: TSO-Handel (A2)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13j (6j bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Statutair bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): NMBS
Huidige functie: Dispatcher
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36u/w
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/w met verplaatsing rond de 55-60u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4096,92€ (zonder premies)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3400€ (2 weekends en 40 nacht uren)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): (ong 750€ netto)
BedrijfsGSM/laptop: smartphone en tablet.
Maaltijdcheques: 6,5€
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Axa, derdebetalerssysteem
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis met de trein 1ste klas in Benelux, eigen ziekenkas, site met kortingen.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 45km
Afstand woon/werk in tijd: 1u10 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: enkel indien er staking is en we eigen wagen naar het werk nemen.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fiets leasing.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 38 (we hebben een 36-uren contract/statuut, maar werken er 40. Dit wordt gecompenseerd door extra "verlof" dagen. Ook feestdagen die in een weekend vallen en compensatie voor ploegenwerk zitten hier in)
Vrijheid om verlof te nemen: 3 maand op voorhand aanvragen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Ploegarbeid (vroeg, laat, nacht + weekends)
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: De job is stresserend.
Hoe vaak overuren te presteren: nooit tenzij aflos te laat is.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: verplichte opleiding.
Telewerk (buiten corona-periode): Onmogelijk.
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: TSO-Handel (A2)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13j (6j bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaande

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Statutair bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): NMBS
Huidige functie: Dispatcher
Anciënniteit: 0j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36u/w
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/w met verplaatsing rond de 55-60u

Maand salaris (bruto): 4096,92€ (zonder premies)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3400€ (2 weekends en 40 nacht uren)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): (ong 750€ netto)
BedrijfsGSM/laptop: smartphone en tablet.
Maaltijdcheques: 6,5€
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: Axa, derdebetalerssysteem
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Gratis met de trein 1ste klas in Benelux, eigen ziekenkas, site met kortingen.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 45km
Afstand woon/werk in tijd: 1u10 min
Verplaatsingsvergoedingen: enkel indien er staking is en we eigen wagen naar het werk nemen.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fiets leasing.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 24
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 38 (we hebben een 36-uren contract/statuut, maar werken er 40. Dit wordt gecompenseerd door extra "verlof" dagen. Ook feestdagen die in een weekend vallen en compensatie voor ploegenwerk zitten hier in)
Vrijheid om verlof te nemen: 3 maand op voorhand aanvragen.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Ploegarbeid (vroeg, laat, nacht + weekends)
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: De job is stresserend.
Hoe vaak overuren te presteren: nooit tenzij aflos te laat is.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: verplichte opleiding.
Telewerk (buiten corona-periode): Onmogelijk.

Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die ziekenkas van de NMBS, Railcare?

Wat is er eigenlijk zo speciaal aan die ziekenkas van de NMBS, Railcare?
Als statutaire ben je verplicht bij de ziekenkas railcare te zijn. Voor de rest ben ik niet nog veel ziek geweest om echt de voordelen te zien. Ik weet wel dat wij voor bepaalde medicijnen die je zonder voorschrift koopt in apotheek als je deze via voorschrift gaat ophalen maar 5€ betaald. Vb voltaren gel, enterol, dafalgan enz.

Als ik goed heb ook meer/ hogere tegemoetkoming voor bepaalde dingen als andere mutualiteiten.

Nog voordeel is dat we terugbetalingen gewoon kunnen droppen in brievenbus op werk.

Als statutaire ben je verplicht bij de ziekenkas railcare te zijn. Voor de rest ben ik niet nog veel ziek geweest om echt de voordelen te zien. Ik weet wel dat wij voor bepaalde medicijnen die je zonder voorschrift koopt in apotheek als je deze via voorschrift gaat ophalen maar 5€ betaald. Vb voltaren gel, enterol, dafalgan enz.

Moet je daar zoals bij 'normale' mutualiteiten ook jaarlijks 'lidgeld' voor betalen, en dan in ruil krijg je extra's (à la reisvaccinaties gedeeltelijk terugbetaald, tussenkomst lidgeld sportclubs, reisbijstand, etc.)? Of is dat zoals het HZIV dat je daar gewoon de wettelijke terugbetaling krijgt, maar niets van extra's?

Moet je daar zoals bij 'normale' mutualiteiten ook jaarlijks 'lidgeld' voor betalen, en dan in ruil krijg je extra's (à la reisvaccinaties gedeeltelijk terugbetaald, tussenkomst lidgeld sportclubs, reisbijstand, etc.)? Of is dat zoals het HZIV dat je daar gewoon de wettelijke terugbetaling krijgt, maar niets van extra's?
Wij betalen maandelijks via ons loon hoeveel precies moet ik zelf is nazien. We krijgen ook terugbetaling van lidgeld sportclub, jeugdbeweging, vakantiekampen dus is zoals alle andere mutualiteiten enkel op sommige vlakken beter.

Goedemorgen allen,

Graag had ik wat feedback gekregen ivm onderstaande loonpakket.
Ik overweeg om te veranderen en te gaan werken in centrum Antwerpen, hetgeen een significante verhoging van reistijd zou betekenen en ik dit mogelijks gecompenseerd wil zien. Vandaar dat ik even wil aftoetsen wat in mijn geval gebruikelijk/wenselijk is.

Dank alvast.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8 jaar (2 jaar bij huidige werkgever)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 209
Huidige functie: Business Controller
Anciënniteit: 2j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38.5u/w
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u/w

Maand salaris (bruto): +-6.400€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3.600€ (nettovergoedingen slechts 75€/maand)
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Smartphone + abo / laptop
Maaltijdcheques: 8€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8.1% patronale bijdrage
Hospitalisatieverzekering: breed dekkende verzekering
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonussysteem (+- 2.000 netto/jaar)

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Sint-Niklaas / Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 15km / 25km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min / 50 min
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Elektrische wagen + laadpas

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 32 (20 + 12 ADV) - waarvan 1 week collectieve sluiting
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Af en toe
Hoe vaak overuren te presteren: Af en toe, niet vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: amper
Telewerk (buiten corona-periode): 2 a 3 dagen per week

Terug
Bovenaan